Plexiglas en stickers (lijm) verwijderen

Ergens was een topic dat iemand met een deksel (plexiglas) van een pickup problemen had omdat daar stickers opzaten en hoe die te verwijderen. Ik kan het niet terug vinden.

Ik heb vandaag een een plexiglas plaatje gefreesd en deze zat vast geplakt met Tesa dubbelzijdig tape. (een deel ervan en de rest met schroeven in het MDF)

De frees gaat 0.2mm dieper dan de dikte va het plexiglas wat tot gevolg heeft dat de frees het dubbelzijdig tape meeneemt en het plexiglas aan de randen versmeed met lijm van dit tape.

Met water en een schuursponsje krijg je dit er niet af. Met waterproof schuurpapier en polijstpasta niet geprobeerd, deze fase komt later.

Ik heb het afvalstuk gereinigd met keukenpapier en aceton en dit werkt perfect. Het plexiglas is niet opgelost en vertoond geen andere beschadigingen.

Btw, ik maak gebruik van gegoten plexiglas.

I love it when a plan comes together !
GJ_

Moderator

Veel lijmresten gaan ook mooi weg met WD40. Word het wel een beetje vettig van.

evdweele

Overleden

Dat vet van WD40 kan je weer verwijderen met IPA.
Oeps! Met IPA verwijder ik altijd lijmresten ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Anoniem

Bizar, ik dacht dat plexiglas net zoals veel andere plasticsoorten oplosten in aceton.
IPA is een veel veiliger middel. Al heb ik ooit een studie gelezen, dat met IPA gereinigd plastic toch ook schade oploopt die niet direct zichtbaar is.
Ook een raar verhaal dat de lijm van de tape versmelt met het plexi en dat je dat naderhand wegveegt met aceton. Hoe kun je nu een aangetast oppervlak terug intact krijgen met een oplosmiddel?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 11 mei 2017 20:36:32 (29%)

Dubbelzijdig tape heb ik gisteren nog verwijderd met wasbenzine.
Snel en zonder sporen achter te laten op het plexiglas.
Ik had een metalen boormal met dubbelzijdig plakband op een plexiglazen plaatje gemonteerd om de gaten mooi voor te kunnen boren.
Dat ging prima. Alleen kreeg ik het plaatje niet meer los. Van alles geprobeerd: voorzichtig wrikken, mes ertussen, koud water, warm water, niets werkte.
Toen maar eens wasbenzine er tussen gegoten en ja hoor, het kwam los. De resten lieten zich ook mooi verwijderen, geen krassen of doffe plekken.

Op 11 mei 2017 20:29:59 schreef grotedikken:
Bizar, ik dacht dat plexiglas net zoals veel andere plasticsoorten oplosten in aceton.

Doet het ook. Ik heb wel eens gekeken wat er gebeurt: het oppervlak wordt volledig dof bij wrijven met een doek bevochtigd met aceton. Het gaat minder makkelijk dan andere kunststoffen, maar het tast het oppervlak wel degelijk aan.

Wasbenzine werkt inderdaad prima voor lijmresten. Heeft wel de neiging de lijm alleen los te weken en niet 'mee te nemen' op een doek of iets dergelijks, dus wel goed opletten dat je het ook opneemt met een doek en niet alleen maar met een doek tot een balletje lijmresten wrijft die je ergens anders weer achterlaat.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
jerome

Golden Member

Mee de vaatwas in of afkoken met sodawater.

Arco

Special Member

Meeste stickerlijm is met IPA inderdaad prima te verwijderen. (enkele lijmsoorten gaan niet makkelijk met IPA, kost een hoop poetswerk...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Er is een middeltje op basis van citrusschiloliën, dat tast ook weinig aan. Ik heb het staan maar nog niet veel ervaring mee opgedaan. IPA en stickerlijm is niet echt fantastisch omdat je soms of zelfs vaak flink moet poetsen zoals Arco al aanhaalt. Zal ook meespelen dat het snel verdampt dus niet zo goed inweekt. Ik gebruik het desondanks vaak omdat ik nog 15 liter ofzo op voorraad heb... Uit de losse pols schat ik dat het citrusschiloliespulspuitbusje ongeveer net zo goed werkt als WD40 en daarmee iets beter dan IPA.

Edit: de spray die ik heb liggen (besteld bij een plattelandswinkel) is van een ander merk, maar ik bedoel dus zoiets als https://www.bijlard.com/upload/producten_pdf_1/2858_docBijlardCitronel…

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 12 mei 2017 02:08:20 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

IPA is redelijk veilig voor kunststoffen, in ieder geval op korte termijn. M'n vorige logitech muis kon er niet tegen, dus helemaal veilig is het niet.

//edit
het blijkt dus nietveilig te zijn voor plexiglas

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op vrijdag 12 mei 2017 12:06:26 (18%)

Lijmresten en moeilijk los te krijgen stickers haal ik bijna altijd met succes met wasbenzine weg.
Werkt ook heel goed bij stickers die zich niet makkelijk laten verwijderen en in hele kleine stukjes scheuren: wasbenzine op gieten, even in laten trekken en voorzichtig met een scherp mesje een randje los maken, daarna met de hand de rest lostrekken. Even napoetsen met wasbenzine voor de lijmresten en eventueel met Glassex of iets dergelijks.
Het werkt overigens het beste met de niet-ecologische wasbenzine, laatstgenoemde laat ook een vette laag achter, de "ouderwetse" niet.
Het is maar zelden dat ik iets anders nodig heb dan wasbenzine of eventueel IPA.

Edit: als de ondergrond er geschikt voor is (lees: niet kan smelten) werkt warm stoken met een föhn of verfbrander ook vaak goed.
In het geval van plexiglas natuurlijk af te raden.

Sine

Moderator

IPA NOOIT gebruiken op plexi !

Daar krijg je een heel mooi bros stuk plexi met haarscheurtjes voor terug als je dat doet.

https://www.youtube.com/watch?v=cU9Ty0L0g7E

Ik heb zelf goede ervaring met wasbenzine.De lijm is i.h.a. een rubberachtige substantie met een cyclische aromaat als oplosmiddel.
Theoretisch zou benzeen daarom goed moeten werken, maar ik heb het nooit geprobeerd. Bovendien zijn dit stoffen die èn sterk kankerverwekkend zijn èn celmembranen van zenuwen en hersenen oplossen

Maaaar..... wasbenzine werkt alleen als de lijm niet is uitgedroogd. Uitgedroogde lijm lijkt in het plexiglas te vreten :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 11 mei 2017 21:16:38 schreef weardguy:
het oppervlak wordt volledig dof bij wrijven met een doek bevochtigd met aceton.

Op 11 mei 2017 23:17:48 schreef Tidak Ada:
Uitgedroogde lijm lijkt in het plexiglas te vreten

Deze beschadigingen kun je beter voorkomen, maar lichte beschadigingen kun je weer wegpoetsen met Brasso koperpoets.
Brasso werkt ook goed op CD's met ondiepe krassen. De informatie staat in de metallische laag opder de opdruk, de doorzichtige kant kun je poetsen.

[Bericht gewijzigd door hennep op vrijdag 12 mei 2017 10:43:53 (14%)

reading can seriously damage your ignorance

Een methode waar ik ook wel goede resultaten mee heb verkregen is het aanbrengen van een stukje beschermfolie op de lijmresten en dan deze weer voorzichtig lostrekken. Vaak blijft de lijm dan aan het folie plakken i.p.v. aan het acrylaat. Oplosmiddelen gebruik ik liever niet voor lijmresten omdat het vaak een ontzettende smeerboel wordt.

This is the world we know best, the world of madness

Op 11 mei 2017 22:07:25 schreef maartenbakker:
Er is een middeltje op basis van citrusschiloliën, dat tast ook {...}

Klinkt als d-limoneen, kan je ook bij een beetje 3d printershop bestellen. Daar lost HIPS (high impact polystyrene) in op.

@Fet Hieronder:
Beetje boter gaat soms ook!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Voordat ik iets anders ga doen, probeer ik voor de zekerheid altijd eerst even met gewone handzeep (uit zo'n pompje).
Gek genoeg laten veel dingen zich daarmee ook goed verwijderen, zoals hardnekkige fabrieksplakkertjes (en hun lijm) op drinkglazen, en per ongeluk op het whiteboard gebruikte permanent marker inkt.
Soms doet het niets, maar het kost ook niets, en kwaad kan het ook niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Theoretisch zou benzeen daarom goed moeten werken, maar ik heb het nooit geprobeerd. Bovendien zijn dit stoffen die èn sterk kankerverwekkend zijn èn celmembranen van zenuwen en hersenen oplossen

In de chemie wordt welleens geprobeerd om tolueen of nog beter xyleen te gebruiken in plaats van benzeen, deze stoffen zijn minder schadelijk.
In Nederland is er een wettelijk maximum voor de hoeveelheid benzeen in benzine, ik weet niet of dat ook voor wasbenzine geldt.

Overigens weet ik niets van de effecten van benzeen, tolueen, xyleen of benzine op plexiglas.

eSe

Honourable Member

Ik gebruik meestal "White Spirit" (verdunner/verfborstel reiniger), of is dat hetzelfde als wasbenzine? Met een fijn kwastje insmeren, even wachten en daarna met een doekje afwrijven. Soms wat naspoelen met water en zeep (afwasproduct).

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 12 mei 2017 12:16:01 schreef necessaryevil:
[...]
In de chemie wordt welleens geprobeerd om tolueen of nog beter xyleen te gebruiken in plaats van benzeen, deze stoffen zijn minder schadelijk.
In Nederland is er een wettelijk maximum voor de hoeveelheid benzeen in benzine, ik weet niet of dat ook voor wasbenzine geldt.

Overigens weet ik niets van de effecten van benzeen, tolueen, xyleen of benzine op plexiglas.

Ik zei ook dat je géén benzeen (en ander cyclische aromaten) moest gebruiken vanwege de toxiciteit. Dat geldt ook voor xyleen en tolueen, die komen uit "hetzelfde nest" ;)

Omdat ik even checkte welke stoffen terpentine bevat, hier wat wat Wikipedia er over zegt. Laten ze nu ook over het verwijderen van stickers en lijm praten (wist ik dus niet).
Terpentine (white spirit) bevat buiten een mengsel van alifatische koolwaterstoffen ook tolueen xyleen, NIET gebruiken dus!
Thinner is nog erger, dat lost zelfs verf op! Het bevat >50% xyleen en tolueen en dan nog een hoeveelheid alcoholen en ketonen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
RAAF12

Golden Member

White spirit wordt in NL meestal peut of terpentine genoemd en is iets anders dan wasbenzine.
edit TA was iets vlotter

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 12 mei 2017 15:38:49 (13%)

Wat het in de meeste gevallen ook prima doet is contact spray.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Juistem! Kontakt WL.

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 12 mei 2017 21:28:00 (11%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Kontakt 60 ook, misschien zelfs nog beter. Alleen zelfde recept als bij contacten: achteraf goed weghalen. Is dat spul toch nog op voordat het door het busje heengerot is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 12 mei 2017 23:43:47 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik bedoel dus inderdaad kontact 60 of contact cleaner 390.
De bus die de meesten wel in huis hebben. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.