edit: lees me volgende bericht in dit topic
heb een bldc met 3spoelen per fase (3pole-motor??)
die werkt op 12volt aangesloten op een vertragingskast 1:20
motor is stuurbekrachtging op een stuurkolom
Daar ben ik nu wat met aan het hobby'en
dat het op 12volt werkt is logisch.
nu heb ik goedkoopste esc (tsky 120A esc) gekocht en gekeken of het werkt.
Dat werkt verrassend goed. uitgaande as kom ik op 28rpm op zijn laagst uit. dus motor zal ongeveer 560rpm draaien. op zijn snelst met de controller vol open kwam je tegen de 1640rpm (82rpm uitgaand)
nu weet ik dat de esc via back-emf idee heeft wat hij doet.
gevolg dat motor bij lage toerental. (of met zware belasting) niet aangestuurd krijgt om hem goed rond te laten draaien.
als de uitgaande as lager dan 28rpm draait dan heeft hij moeite en kun je hem tegen houden, dan trilt de as. dus niet bruikbaar
nu komt het er zit een 12 draad stekker. 2 draden zijn voor een ingebouwde relais (die koppelt alle pole aan elkaar of van elkaar)
overige draden kunnen van alles zijn. kan je hiervan meten/achterkomen wat het is. en kan je hem dan naar 6 draads stekker brengen om hem op een esc aan te sluiten.
6draads gebruikt hall effect sensors.
maar 10 draden die ik over hou doet me denken aan een soort van encoder.
vragen
1. kan ik die sensor gebruiken om de esc van sensor gegevens te voorzien
2. kan je met een losse hall effect sensor op de uitgaande as ook sensor gegevens geven aan de esc.
3. hoe langzaam kan een bldc motor daadwerkelijk draaien, zonder dat je probleem hebt met koppel
4. hoeveel profijt kan je hebben als je hall effect sensor gebruikt.
5. simpel gezegd is het makkelijk om sensor bldc motor van te maken