bldc sensor aansluiten

edit: lees me volgende bericht in dit topic

heb een bldc met 3spoelen per fase (3pole-motor??)
http://i.imgur.com/FDCvg4e.jpg
die werkt op 12volt aangesloten op een vertragingskast 1:20
motor is stuurbekrachtging op een stuurkolom
Daar ben ik nu wat met aan het hobby'en

dat het op 12volt werkt is logisch.
nu heb ik goedkoopste esc (tsky 120A esc) gekocht en gekeken of het werkt.
Dat werkt verrassend goed. uitgaande as kom ik op 28rpm op zijn laagst uit. dus motor zal ongeveer 560rpm draaien. op zijn snelst met de controller vol open kwam je tegen de 1640rpm (82rpm uitgaand)

nu weet ik dat de esc via back-emf idee heeft wat hij doet.
gevolg dat motor bij lage toerental. (of met zware belasting) niet aangestuurd krijgt om hem goed rond te laten draaien.

als de uitgaande as lager dan 28rpm draait dan heeft hij moeite en kun je hem tegen houden, dan trilt de as. dus niet bruikbaar

nu komt het er zit een 12 draad stekker. 2 draden zijn voor een ingebouwde relais (die koppelt alle pole aan elkaar of van elkaar)
overige draden kunnen van alles zijn. kan je hiervan meten/achterkomen wat het is. en kan je hem dan naar 6 draads stekker brengen om hem op een esc aan te sluiten.

6draads gebruikt hall effect sensors.
maar 10 draden die ik over hou doet me denken aan een soort van encoder.

vragen
1. kan ik die sensor gebruiken om de esc van sensor gegevens te voorzien
2. kan je met een losse hall effect sensor op de uitgaande as ook sensor gegevens geven aan de esc.
3. hoe langzaam kan een bldc motor daadwerkelijk draaien, zonder dat je probleem hebt met koppel
4. hoeveel profijt kan je hebben als je hall effect sensor gebruikt.
5. simpel gezegd is het makkelijk om sensor bldc motor van te maken

Weet je wat voor signalen de zo'n 6-pins Sensor aansluiting heeft?

GND H1 H2 H3 xx VCC

volgens mij vaak xx = temp sensor. 5 draden zou genoeg moeten zijn.

Nu heeft iedere hall sensor op zich een GND en een VCC nodig. Maar dat word dus aan het eind van dat draadje doorgelust.

Ik heb een motor waarbij dat niet zo is. Iedere hall sensor heeft drie draden, totaal 9 draden naar de hall sensor module.

Ik vind het introducerende verhaal verwarrend.

Iedere hall sensor moet 120 graden van de vorige zitten. Elektrische graden. Dus als je motor nu 6 pole paren heeft, dan zit iedere 360/6 weer dezelfde positie. Dus de sensoren moeten op 0 /// 20 /// 40 geplaatst worden. Maar iedere positie mag ook n * 60 graden verder zijn, naar keuze. Dus 0 /// 20 + n*60 /// 40 + m*60, kies je n=3, m=6 krijg je hun 200 graden. De sensoren zijn nu, m.i. onhandig verdeeld. Zou je bijvoorbeeld n=2,m=4 kiezen, dan zitten ze veel regelmatiger rond de omtrek. Dit is handig als ze mekaar mechanisch in de weg zitten. Of je kan n=m=0 kiezen. Dan zitten ze lekker dicht bij mekaar, heb je niet zulke lange draden nodig.

Het verhaal is dus slecht omdat je er geen ENKELE indruk van krijgt hoe ze aan die 200 zijn gekomen.

Ik weet nog even geen goede methode om uit de 10 of 12 draden de juiste te vinden anders dan in de handleiding te kijken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heb de motor verder gedemonteerd en naast de hall sensor zit er een ic tussen

de hall sensor gaat direct weer naar buiten. nu is dus alleen de vraag welke voltage heeft het en op welk pootje moet het

op de tekening aangegeven welke punt verbonden zijn met elkaar

rood gok ik voeding is blauw is massa
geel,paars en groen de signaal draden.
elke draad kan ik zo pakken via de connector

1 probleem is weet niet welke voeding op de rooie pin moet komen

relais deed alleen de drie draden aan elkaar verbinden

de ic geen idee waar hij voor gebruikt wordt

Ik ben nog niet overtuigd dat blauw de min is en rood de plus. Het kan m.i. ook andersom zijn.

Als je er een spanning op gaat zetten: ik zou met 5V beginnen.

Wat je kan proberen is met een multimeter in diode stand wat te meten. Met de rode draad op de min en de zwarte op de plus, verwacht ik max 1200mV. Met de rode op de plus verwacht ik minimaal 1700mV.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

koos voor voeding buiten en massa middelste pin. dit ivm ik overal dit zie bij de 3-pin hall sensor.

als ik hem verdraai krijg ik of dit beeld of 0volt

ik had verwacht dat ik 0volt in ene situatie en bij magnetisch veld er 5volt of iets zou krijgen. maar bij magnetisch veld krijg ik dit signaal.
zou het kunnen dat je nog eens 10k ohm weerstand tussen signaal en voeding moet doen, pull-up weerstand.

nu alleen de vraag of het idd 5volt is en geen 12volt hall gever??
ik weet nu niet of ik veilig dit kan proberen.

edit:
met pull-up weerstand van 10k ohm tussen de + en de signaal draad, dan krijg ik netjes een 0 of 5volt signaal bij wisselen van magnetisch veld. dit is dus nu perfect te gebruiken voor me esc.
nu de juiste bestellen ivm die ik heb tot 8volt goed werkt en erboven kans op doorbranden te groot is. en moet 12-16volt aankunnen

[Bericht gewijzigd door trucker0werner op dinsdag 31 oktober 2017 14:49:18 (23%)

Ik zit hier met een ding uit een auto. Dat zal mogelijk op 12V werken. Maar doet het prima op 5V. Waarom zou jij dan meer dan 5V moeten gaan aanbieden? De hall sensoren zijn signalen, dat de motor op 12V draait maakt niet uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

omdat de esc voor voeding zorgt.
weet dat de esc 5volt gebruikt voor de snelheidsregeling
maar weet niet of de sensor aansluiting op normaal voeding spanning werkt of dat deze naar 5volt ook terug gebracht is

benleentje

Golden Member

Sensoren spanning en motor spanning is nooit hetzelfde. Als je het precies wilt weten moet je de SMD code op de Chip via google proberen te zoeken. Dan krijg je meer concrete informatie. Op zich is de grafiek nog niet zo slecht een magneetveld is nu eenmaal niet uniform.

na wat zoeken op diverse sites blijkt eerst getal geen 7 maar teken A te zijn. Deze smd sot-89-3 blijk van allegro microsystems te zijn
echter kan wel 20l en 43l vinden maar deze nog niet direct

Dit is geen sot89. Eerder sot 223. Tenminste ik heb gisteren gezocht naar sot223 en ook niet direct een goede match gevonden.

Sot89 is een drie-pins behuizing. Dit is vierpins. (hoewel vrijwel altijd pin 2 aan pin 4 vastzit).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

succes

heb opgezocht en elke esc gebruikt 5volt kennelijk.
toen kwam de vraag welke hall sensor voor welke fase.
eerst willen meten maar uiteindelijk het op de gok aangesloten.

en het werkt. de motor pakt van lage toerental al goed op, beter als eerst.
draai ik een fase draad om dan trilt het en werkt het niet. dus neem aan dat er maar 1 mogelijkheid heb en direct goed heb

nu is alleen de hoekverdraaing van de esc niet goed, althans daar ga ik vanuit.
als ik linksom draai pakt hij mooi op en rechtsom maakt hij veel meer geluid en gevolg ook maximaal amperage.

nu weet ik niet hoe de esc ingesteld staat. mogelijk dat er ander firmware op moet of dat ik via de instelling dit kan wijzigen