LET OP!!!
Weet jij heel zeker dat die voeding uit die peer wel over de juiste galvanische scheiding beschikt???
We houden onze leden graag in leven, dus check het even voordat je het tijdelijke voortijdige voor het eeuwige verruild.
LET OP!!!
Weet jij heel zeker dat die voeding uit die peer wel over de juiste galvanische scheiding beschikt???
We houden onze leden graag in leven, dus check het even voordat je het tijdelijke voortijdige voor het eeuwige verruild.
Bedankt voor je bezorgdheid.
Dat ik naar de eeuwige jachtvelden ga, dat ben ik zeker. (Ten minste één van de zekerheden hier op deze bol)
Wanneer en door welke reden, dat weet ik niet...
De voeding uit de originele peer heeft mij nog geen narigheid bezorgd. Ze zal dan ook niet de reden worden. Allee, dat hoop ik toch.
Leuk dat je nog even op je eigen topic reageert, maar zolang je geen nieuwe informatie geeft zit het muurvast.
Welke spanning staat er tussen de twee draadjes waarmee je aftakt van de ledlamp om de transistor te sturen?
Het is ook niet mijn bedoeling om het te laten vallen maar momenteel heb ik onvoorziene andere prioriteiten.
Ik kom terug online als ik meer info kan geven.
Op 8 november 2017 16:03:09 schreef tsjolder:
De basis van mijn BC547c transistor ligt aan de basis van de eindtrap van de originele led module. Deze is een SOT-89
Ik mag helpen hopen dat dit een typefout is. De basis van de BC547c moet via een weerstand aan de soldeerplaats van de anode van de (verwijderde) led komen.
Ik ben er terug.
De module die ik hierboven gebruikte heb ik naar de eeuwige jachtvelden gestuurd door een losgekomen draadje...
24V waar die niet diende te komen
Ik ben mij een nieuwe 3kleuren lamp gaan kopen in een warenhuis voor rond de €10,-.
Het inwendige gesloopt en gekeken hoe deze werkte. Terug aan het experimenteren geslagen in de hobbykamer en alles werkende gekregen met mijn hobby voeding.
Nu moet ik echter PNP-transistoren gebruiken maar allee, het werkt.
Ik kreeg keurig de 24V over de leds en alles compleet regelbaar.
Tot ik alles aansloot op de geschakelde voeding... Mijn max spanning aan de leds is 18V. Ik kom niet aan 24V!!!
Terug de gewone voeding aangelegd en daar is de 24V terug.
Mijn geschakelde voeding kan 10A leveren terwijl ik max 4.5A nodig heb. De spanning op de voeding gemeten is keurig 24V.
Wat zou nu het probleem kunnen zijn?
Golden Member
Wat is het nieuwe schema rondom de PNP-transistoren?
Uitgang van 'originele R G B leds gaan naar een weerstand van 560ohm na de weerstand naar de basis van de BD238.
Emitter ligt aan de 0V van de 24V voeding en aan de 5V van de led module.
Collector aan de led strip (R G B)
+ van Led strip ligt aan de + van de 24V voeding.
het is mij nog steeds niet duidelijk hoe het schema eruit ziet en gebruik je nog steeds dezelfde LED strip als op 4 november?
Toen had je het ook al over 18 Volt over de LEDS's.
Ik denk dat die 18 V gewoon het voltage is wat de LED's gebruiken, dat meet je dan dus.
En die andere 6 Volt? die wordt door "je regeling" met die transistors verbruikt (en omgezet in warmte).
Waarom hou je het niet simpeler gewoon de collector aan de + en de belasting aan de emitter. Je hebt dan een GCS oftewel een emitter volger. Die TIP142 zou het dan gewoon moeten doen met een Hfe van ruim 1000 maal.
De basis weerstand is zeg 10k ohm maar dat kun je zelf het beste berekenen..
Golden Member
Belasting aan de emitter gaat niet werken omdat je dan een basisspanning moet hebben die groter is dan je gewenste uitgangsspanning. Opzich doet tsjolder het dus goed. Mogelijk zijn de versterkingsfactor en/of verzadigingsspanning van de BD238 niet voldoende of is de sturing niet hard genoeg.