Verheldering tussen transistor BD135 en TIP121

Willie W

Golden Member

Waarom vervang je de orginele led niet door een opto-coupler?
De uitgang daarvan kun je dan toch gebruiken om een zwaardere transistor of mosfet aan te sturen.

Led warmt op en bij een contante stroom daalt dan de spanning.
Voor een wat hogere spanning kun je een diode in serie met de led zetten.

Het ligt nu al zo'n uur aan en de spanning is dan toch verminderd... Ik heb nog maar een 10V à 12V over per kanaal.
Tussen emittor en collector zo'n 13V.

Als je de ledstrip tijdelijk vervang door een ledje en weerstand van 24V, 20mA?
Gaat het dan wel goed?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 4 november 2017 21:40:15 (100%)

Anoniem

Je zit zoals je zelf aanhaalt in een dood straatje.
Zolang je niet correct kunt uitleggen hoe je nu een en ander hebt aangesloten tenminste. Zo blijven we in een rondje draaien.
Thevel tekent een schema en jij beaamt dat het precies zo aangesloten is. Niemand schijnt op te merken dat deze configuratie absoluut niet kan werken.

Het meest waarschijnlijke blijft dat je de TIP verkeerd om hebt aangesloten, of/en dat ie reeds stuk is.

Thevel

Golden Member

Volgens de bijlage gebruik je een BD179 en een BC547C.
Heb je het op de bovenstaande manier aangesloten?

En wordt de BD179 erg heet?

eSe

Honourable Member

In je bijlage zie ik de originele sturing, je hebt jouw BC's aangesloten op de collector of is het basis van de driver transistors, maar ik zie daar nog 3 transistoren zitten. De drivers hebben geen grote versterkingsfactor en worden waarschijnlijk aangestuurd door die 'kleinere' transistoren. Kan je niet beter aftakken op die hun basis?

Ik kan helemaal verkeerd zijn :-) , maar da's wat ik een kan opmaken uit de foto van de stuurprint.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Anoniem

Thevel, zie je echt niet wat er met je beide schakelingen mis is?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 5 november 2017 14:44:06 (51%)

Willie W

Golden Member

Gewoon een opto er tussen en het werkt toch gewoon.

Anoniem

Op 5 november 2017 15:02:11 schreef Willie W:
Gewoon een opto er tussen en het werkt toch gewoon.[bijlage]

Als je de FET in die schakeling vervangt door een TIP121, dan is ie kapot voor je met ogen kunt knipperen.

Willie W

Golden Member

Dat klopt, bij gebruik van een transistor even een basisweerstand er tussen zetten.
Maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een fet, dan ben je ook meteen van die warmte af die een transistor verstookt.

Thevel

Golden Member

Op 5 november 2017 14:39:31 schreef grotedikken:
Thevel, zie je echt niet wat er met je beide schakelingen mis is?

Vertel...

Thevel

Golden Member

Op 5 november 2017 15:02:11 schreef Willie W:
Gewoon een opto er tussen en het werkt toch gewoon.[bijlage]

Zal niet lang werken denk ik, de Vgs is veeeel te hoog maar is op te lossen met een zener.

Anoniem

Op 5 november 2017 15:13:55 schreef Thevel:
[...]Vertel...

Hoezo?

Tenzij er nog een spanningsbron is die niet op de tekeing staat, kan die transistor toch nooit geleiden?

Anoniem

Op 5 november 2017 15:11:27 schreef Willie W:
Dat klopt, bij gebruik van een transistor even een basisweerstand er tussen zetten.
Maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een fet, dan ben je ook meteen van die warmte af die een transistor verstookt.

Waarom zou een transistor warmte verstoken en een FET niet?

Als ik naar je geplaatste foto kijk, dan zie ik dat de BC547 rechtstreeks vanuit een smd-halfgeleider aanstuurt. Ik denk dat dat niet goed gaat. Die halfgeleider wordt heet en gaat zijn stroom knijpen. Het lijkt me beter als je de basis van de BC547 aanstuurt via een weerstand van 1kΩ en kijken hoe dat werkt, dus precies volgens het schema van Thevel met de BC547 en BD179.

Thevel

Golden Member

Op 5 november 2017 15:29:22 schreef grotedikken:
[...]
Hoezo?

Tenzij er nog een spanningsbron is die niet op de tekeing staat, kan die transistor toch nooit geleiden?

Waarschijnlijk ben je drukker met typen dan het lezen van het topic!

Spanning om de transistor in geleiding te brengen komt uit een omgebouwde led lamp.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1948667#1948667
Staat ook op de foto van de TS.

Willie W

Golden Member

Omdat die transistor bij een pwm sturing altijd een spanningsval over de c en e heeft, en een fet bijna niet.
Bij de fet natuurlijk de drain en de source.

[Bericht gewijzigd door Willie W op zondag 5 november 2017 15:48:05 (17%)

eSe

Honourable Member

@Thevel en GD De verbinding van de basisweerstand naar de led had beter in het vierkantje rond de led getekend geweest. Met daarboven een paar puntjes of vraagteken, omdat we niet weten wat daar zit dat die led aanstuurt.

Nog steeds niet :-)

Groetjes,
eSe

Thevel

Golden Member

Op 5 november 2017 15:41:33 schreef Willie W:
Omdat die transistor bij een pwm sturing altijd een spanningsval over de c en e heeft, en een fet bijna niet.
Bij de fet natuurlijk de drain en de source.

Inderdaad, bij de gebruikte BD179 en 1,5A kan dat wel oplopen tot een paar volt.

eSe

Honourable Member

Misschien domme vraag, maar zit in die ledstrip een begrenzingsweerstand? Anders zullen de BC547 en BD179 niet lang leven, denk ik.
En zou je de collector van de BC547 niet beter via een weerstand aan de 24v hangen in plaats van aan de kathode van de ledstrip?

Groetjes,
eSe

Willie W

Golden Member

In de meest verkochte ledstrips zitten de begrenzingsweerstanden in, of dat bij deze ook is kan alleen de TS beantwoorden.

Die transistor zou ik zo laten, is bij een darlington ook zo.

eSe

Honourable Member

sorry, ik blijf vragen, wil het weten :-)

Inderdaad, een Darlington schakeling. Maar wat doet die ledstrip?

Even mijn gedachte, als ik verkeerd ben, graag reactie.

Er staat 24v op beide collectors, bij het aansturen van de BC gaat er een stroompje lopen naar de basis van de BD. Deze komt in geleiding en dan zakt de spanning op beide collectors. Hoeveel?

Net op het randje om de Darlington open te zetten? Zo een beetje waggelen, "wat doe ik, aan of uit?". Het ding staat toch niet te oscilleren? TS meet "rare" spanning, 't is misschien 'random' PWM. Kijken met een scoop? Of freq meter?

/edit Of het is de basis spanning van de BC die op het randje zit. Dan kan je toch ook een oscillatie hebben?

Groetjes,
eSe

Anoniem

Thevel, ik lees wel degelijk, jouw schema geeft nergens aan dat er spanning op de basis van de transistor komt en is dus verwarrend. Dat de spanning uit de led komt had ik al wel door hoor. ;-) Maar zolang we niet weten wat voor spanning of signaal er op het punt staat waar de TS afgetakt heeft om de transistor te sturen, tasten we in het donker. Dààr gaat het om.

@Wwortel, Als je een geschikte schakeltransistor neemt ipv een audiotransistor zal de saturatiespanning wel een pak lager zijn dan 1-2V, maar je hebt wel gelijk, bij een fet heb je geen saturatie,maar een restweerstand Rds-on die vaak zo laag is als 20-50 mOhm en dus bij gelijke stroom minder vermogenverlies, een bipolaire transistor kan het daarvan doorgaans niet winnen.

Hallo,

Aan allemaal een sorry omdat ik niet reageer.
Momenteel ligt dit hier stil door bepaalde redenen. Ik pik de draad terug op van zodra ik kan. (misschien al van het weekend)
Toch bedankt aan allen die hiermee begaan zijn en het "net als ik" ook graag werkende zouden krijgen.
Nog wat info:
Transistoren kregen nooit warm en de led strip brand nog altijd fel tijdens het opstarten maar verzwakt na een tijdje...
De basis van mijn BC547c transistor ligt aan de basis van de eindtrap van de originele led module. Deze is een SOT-89
Originele led module werkt op 5V, mijn led strip op een spanning van 24V