Sinus DC-DC converter

blackdog

Golden Member

Hi,

Uiteindelijk ben ik deze week dan toch maar aan een Sinus DC-DC converter gaan werken/ontwerpen.
De rede is dat ik bij wat Arduino projectjes meerdere ADC printjes wil gebruiken en deze moeten geheel zwevend worden,
dit zowel voor de voeding als de i2c bus waarmee ze aan een Arduino gekoppeld zullen worden.

Eisen voor deze converter
Geen storing!!! (dus gaarne geen opmerkingen dat het met een mini DC-DC die je zo kan kopen ook kan met een hoger rendement)
Gebaseerd op een Wienbridge generator die minstend 4x to 8x een ADC type ADS1115 of soortgenoten kan voeden.
De totale uitgangsstroom waar ik even vanuit ga is rond de 50mA, wat zeer ruim is voor 8x een ADS1115 (het vermogen van de i2c pullup moet ik nog meten)
Kleine paracitaire capaciteiten tussen de primaire en secundaire wikkelingen ( <15pF probeer ik)
Gevoed uit +5V a +6V DC.
Niet te complex.
Zo veel mogelijk standaard onderdelen.
Het remdement is niet zo'n probleem daar het vermogen dat gaat worden opgenomen onder de 1-Watt blijft.

En dat lijstje valt niet mee... als eerste ben ik begonnen om te kijken wat nodig was aan de trafo die ik zou moeten wikkelen. (ondermeer hoeveel inducte bij de werkfrequentie)
Daar de meeste audio einversterker IC's rond de 20Khz er mee op gaan houden, ben ik gaan experimenteren en rekenen aan wat kerntjes die ik op voorraad heb.
De trafo waar ik straks wat resultaten van laat zien is gemaakt met twee kerntjes gekocht bij BACO, Grijs 13x5,5mm, deze zitten als ik het goed heb in zakjes van 5 of 10 stuks.
De eerste trafo heeft primair 12 wdg en secundair 15 wdg, voor de metingen hieronder wordt de spanning gelijkgericht met 4x de 1N5817 Schottky diode en 2x 100uF parallel.

De Bron
Na vele afwegingen en ook veel onderzoek naar audio eindversterkers en ook de NE5532 ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een heel leuk IC.
Dat is de LM4861 en hieronder de link met de datasheet.

www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/LM4861.pdf

Als eerste heb ik met dit versterkertje een audio trapje gemaakt zoals in de datasheet staat.
Ik was onder de indruk van het geluid dat dit SO8 ic voortbracht, het levert echt 1-Watt bij 5V voeding!!!
Natuulijk heb ik tot 8V voeding geprobeerd met mijn 4Ω luidspreker (tja, kan het niet laten het grof te testen, ditmaal met diep dreunende house :-) )

Daarna aardig wat overdenkingen gedaan hoe de amplitude stabiel te houden van de Wien schakeling.
Eigenlijk hoeft dat niet zo ingewikkeld te worden, we zijn voor deze toepassing niet aan het streven naar een Sinus met 0,002% vervorming.
Dus het is een diode limiter geworden met 2x een 1N4148.

Het mooie van de LM4861 is dat hij een groot uitstuurbereik heeft en ook een grote bandbreedte, ik test in deze schakeling met een sinus van 20 en 40Khz.
Verder zijn alle aansluitingen aanwezig op dit IC die nodig zijn voor een power Sinus generator.
Het eerste werkende schema, er is bij de testen van deze avond alleen 1 brugcel en 2x 100uF aanwezig voor de metingen,
wat in het schema staat is hoe het ongeveer gaat worden met twee naregelaars.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-03.png

In het schema wat kaders geplaatst zodat jullie het makkelijker kunnen begrijpen.
Ik heb geprobeerd zo min mogelijk onderdelen te gebruiken en ik was gestart met R2 als 10K weerstand en een weerstand parallel hieraan voor maximale uitsturing zodat de sinus net niet clipte.
Dit is te veel bezuiniging, vooral toen ik ging testen met andere frequenties,
de condensatoren en weerstanden waren niet uitgezocht en dat geeft aardig wat variatie in de uitgangs spanning.
Dus een 8K2 en een 2K trimpot maakt het geheel uiteindelijk mooi instelbaar.
Ik heb ook alles wat de Wien onderdelen betreft en de Amplitude Control aan pen-2 geknoopt, en deze een dikkere elco gegeven,
hierdoor start deze DC-DC converter wat langzamer op, maar dat is voor mijn toepassing geen probleem.
De spanning op pin-2 is de helft van de aangebode voeding op het IC en door de dikkere elco is deze zogoed als dood voor de oscilator frequentie..
Als ik een lage distortie Sinus zou willen hebben zou ik dit niet zo doen, maar voor deze toepassing is het geen probleem.

Dan komen we nu aan bij C5, in de testen is deze 2x 4,7uF omdat ik die bij de hand had, deze condensator kan niet verwijderd worden om onderdelen te besparen.
De trafo wikkelling heeft een zeer lage Ri (< 1Ω) en bij de maximale offset die word opgegeven, zal er dan een stroom lopen van 50mA, vind ik niet handig...
Dan zien we aan de uitgangspin-8 een zobel netwerk naar massa, dit is om de opamp aan die uitgang stabiel te maken.
De waarden kunnen waarschijnlijk nog wat kleiner zoals de 0,1uF, die misschien 10nF kan worden,
zal nog moeten waar de grens zit, wat nu in het schema staat werkt de schakeling stabiel mee.

Na regelaar
Daar heb ik behalve dat ik de eerste opset heb getekend en naar de rimpelonderdrukking van diverse regeleaar heb gekeken in de datasheets, nog niets aan gedaan.
Er staan in het schema twee na regelaars geteken maar dat worden er maximaal 4 per trafo en twee trafo's per versterker (als de i2c niet te veel stroomstrekt)

De opset die ik heb getekend dient er voor om zo weinig mogelijk rimpel aan de regelaars toe te voeren.
Ik heb in ieder geval met mijn eerst testtrafo voldoende spanning over voor het spanningsverlies die optreed door R11 t/m R14,
de waarde van deze componenten moet ik nog berekenen/meten, wat er nu instaat is een uitgangspunt.
De meeste regelaar hebben een zeer slechte onderdrukking bij de frequenties waar ik mee test die tussen 20 en 40KHZ ligt.

De opties voor de regelaar liggen nog helemaal open, alleen komt er niet de veel aangeboden CMOS typen in,
deze hebben dan wel een laag rust verbruik, maar zijn ook echte ruisbronnen.
Niet echt handig als je dan 16Bits ADC's er uit gaat voeden :-)
Zelfs een TL317 is bruikbaar als ik een paar trafo windingen meer gebruik, met de TL317 verbruikt de naregelaar meer dan de ADS115 converter!

Maar om nu te laten zien wat de converter al kan die nu al een uur of twee test draait, zie hieronder wat foto's...

Het is net de Kalverstraat op zaterdagmiddag, zo druk is het met meetkabels...
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-01.png

De bovenste meter geeft de voedingspanning aan op de LM4861, waarmee ik aan het testen ben.
De onderste meter geeft de spanning aan die na gelijkrichting over een 100Ω weerstand staat, er loopt dus een stroom van bijna 57mA.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-02.png

Natuurlijk een scoopplaatje, groen is de "0" voor de blauwe trace, op de blauwe trace kan je nog net de rimpel zien op de 5,6V spanning.
Voor de goede indruk wat de rimpel betreft heb ik het derde kanaal ook aangesloten om deze de rimpel beter in beeld te laten brengen.
De rimpel is ongeveer 75mVPP
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-05.png

Er zijn kleine abberaties te zien op de Sinus welke in ieder geval niet storend zijn,
maar als ik het geheel op een stukje print bouw zal ik daar nog wat meer aandacht aan geven,
een deel komt doordat er nu geen kleine serie weerstand in de trafo aansluiting is opgenomen.
Het echte "tunen" komt natuurlijk pas als ik een andere trafo gewikkeld heb.

Hier zijn wat kernen te zien, de tweede van links zijn de twee kernen die ik voor de eerste testen gebruikt heb.
Door de wat hogere frequentie van 35KHZ waar ik nu mee werk en de kern 3E2 waar ik de tweede trafo mee ga wikkelen,
hoop ik 4 uitgangs wikkelingen te kunen leggen samen met wat afscherming.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-04.png

Nog even terug komend op de abberaties die zichtbaar zijn op de Sinus, dit is natuurlijk niet zo vreemd,
op de frequentie waarop wordt gewerkt begint de loopgain in te storten.
De loopgain is trouwens recht tot 10KHZ wat erg goed is voor een opamp die je met 1x versterking kan toepassen.
Als ik ook pen-5 een Zobel geef, kan je het zien dat de trafo dan een snubber heeft over zijn primaire wikkeling. :-)
Dat is ook een van de volgende testjes om het zo schoon mogelijk te maken.

Gaarne jullie opmerkingen, ik zie er naar uit!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ziet er goed uit! Die kleine DC/DC converters waar je het over hebt zijn echt troep als je iets analoogs probeert te doen, voor iets digitaals is het nog wel acceptabel.

Ik zie geen condensators over je diodes, ben je niet bang dat de reverse recovery wat rommel gaat produceren? Ik zie er niets van in je traces, maar de diodes lijken me nog een potentiële bron van hoogfrequente rommel, al kan de keuze voor een soft-recovery type natuurlijk veel doen.

Heb je al bedacht hoe je die I2C bus galvanisch gaat scheiden? Aangezien de datalijn bidirectioneel is, is het scheiden daarvan vaak lastig. Theoretisch is de clock lijn ook bidirectioneel, vanwege de clock stretching in de standaard, maar ik geloof niet dat ik dat ooit geïmplementeerd heb gezien.

SPI is niet alleen een stuk sneller, maar ook veel gemakkelijker galvanisch te scheiden.

Ik weet dat je altijd erg je best doet om je spelling goed te krijgen, maar het valt me op dat je structureel moeite hebt met "rendement".

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
blackdog

Golden Member

Hi SparkyGSX , :-)

Ik schrijf heel veel worden verkeerd, en het kost zeker 30% van mijn tijd betreffende het schrijven, om de fouten die ik "zie" er uit te krijgen...
Dat maakt het schijf "rendement" nogal laag, en daar heb ik regelmatig de pest over in.
Dat probeer ik dan maar in mijn hoofd te verrekenen met mijn inzet en creativiteit om mijn topics leesbaar te houden ;-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Mooi projectje weer en inderdaad een mooi versterkertje, die aberaties die je noemt zijn volgens mij ook (Sparky maakte er ook al een opmerking over) het schakelen van de sec. diodes.
Je ziet dat ze vlak voor de top en ruim erna zijn, wat met die twee weerstanden en twee elko's erachter wel overeenkomt, over die condensatoren over de diodes is ook al meer geschreven of dat wel, niet of averechts werkt, het beste lijkt hele snubbers (C+R) maar ik heb dat ook nog niet uitgetest.

Zal dit qua isolatie beter presteren als een geschikte 50Hz trafo met weinig capaciteit ?
De harmonischen van het gelijkrichten en bufferen houd je, evenals de capaciteit, en daarmee het AC lek, van het aardscherm naar de secundaire wikkeling.

Een gewone I2C isolator zoals de in het andere topic genoemde ISO154x heeft een pri-sec capaciteit van iets van 1 pF. Ik vind zo snel geen gegevens, maar ben wel benieuwd of drie gewone optocouplers voor SPI dat samen veel beter doen.

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Sinus DC-DC converter komt me bekend voor... Herinner je je deze nog :-). (ook al met LM4861)

Daar was het m'n ervaring dat een schone sinus maar matig helpt, omdat de secundaire gelijkrichting weer een berg harmonischen genereert.... Ik meen me te herinneren dat het zelfs optimaal bleek om de versterker een beetje te laten clippen. Zo ging het rendement flink omhoog, terwijl het voor de secundaire harmonischen (vòòr de stabilisatoren) eigenlijk weinig uitmaakte....

De kunst is dus om de harmonischen door gelijkrichting te beperken. Eigenlijk dus die dioden zo lang mogelijk open te houden, en dus de piekstromen te beperken. Choke-in filtering zou ideaal zijn, maar niet altijd praktisch. Alternatief een zo klein mogelijke bufferelco, en piekstroom begrenzen met weerstand, of beter, spoeltje.

Verder passief filteren (L-C) voor de regelaar, je schrijft zelf al dat die het moeilijk heeft bij hoge frequenties....
Ook zijn er nu nieuwe regelaars, ontworpen voor schakelende voedingen, die het héél veel beter doen bij 100kHz dan de klassiekers zoals LM317.

Je getekende opzet is dus goed, evt. 1e elco verkleinen, 2e vergroten. Filterwerking R12/R14 verbeteren met spoeltje / ferriet.

Slim om meteen je vermogensversterker ook voor het actieve element van de Wienbrug generator te gebruiken!

Het verbaasd me dat voor zo'n lage frequentie een ferrietkern nog een optimale keuze is voor een trafo.

Leuk project! Ik ben benieuwd....

groet! Gertjan.

@Aart schreef: De harmonischen van het gelijkrichten en bufferen houd je,

Helemaal weg krijg je ze misschien niet maar als je op de top vd sinus schakeld, waar dI/dT =+-nul, zal er erg weinig van overblijven, en bij ladingpomp constructies schakel je juist daar op de top.

blackdog

Golden Member

Morge Heren, Dames ook :-)

Als eerste mijn start post even aangepast, het was niet alleen rendament en rendement wat rammelde :-)

De trafo met de twee 3E2 kernen die ik nu aan het maken ben, heeft als eerste een inductie van ongeveer 1mH en dat levert bij de test frequentie die ik nu gebruik, een XL op van 214Ω
Ik denk zelfs dat dat het aantal wikkelingen, dus inductie nog wat omlaag kan, hier doe ik vandaag nog wat metingen aan als ik daar aan toe kom.

Minder wikkelingen betekend meer ruimte voor de secundaire wikkelingen,
ik krijg met het draad dat ik nu gebruik, drie secundaire wikkelingen en de primaire naast elkaar op de trafo.
De onderlinge capaciteit met twee wikkelingen die nu aangebracht zijn, is onderling 10pF, wat ik al netjes vind.

Wat Gertjan al aangaf in mijn eerdere DC-DC topic, kan met filtering een hoop worden opgelost rond de gelijkrichting.
Ik ga hier niet zover als Gertjan, niet omdat ik het niet leuk vind om de DC spanning helemaal strak te krijgen,
maar omdat het voor mijn toepassing niet nodig is.
Waar ik hem nu voor nodig heb, zijn trage ADC processen voor het meten van DC spanningen.
De voorgestelde ADS1115 heeft een interne referentie, welke wat spanning betreft niet wordt gespecificeert...
Ook de gevoeligheid voor rimpel op de voedingslijn van de ADS1115 heb ik niet kunnen vinden, misschien kijk ik er overheen :-)
Als ik zie hoe anderen dit soort printjes aansluit zonder over de voeding na te denken met spaghetti bedrading, brrrr.

Het is natuurlijk wel mooi als ik deze DC-DC converter ook voor andere zaken kan gaan toepassen :-)
Dus zonder het te complex te maken, heb ik voor nu het uitgangspunt genomen de rimpel onder de 1mVTT te krijgen.

Op de reeds geplaatste scoop foto van mijn eerste meting is al te zien dat er niet heel veel abberaties op de Sinus (opamp uitgangen) optreden.
Het ringen zal vrijwel zeker optreden door de spreidings zelfinductie en de diode capaciteiten van de 1N5817 die niet misselijk zijn :-)
Van verschillende fabrikanten krijg je uiteindelijk de info van tussen 80 en 220pF voor de 1N5817.
De eerste snelle test met 120Ω en 4nF over de secundaire wikkeling kilt bijna volledig het ringen dat zichtbaar is op de scoop foto.
De optimale waarde bepaal ik later.

Wat er nu aan ringing zichtbaar is direct op de trafo is niet zoveel dat ik hier iets aan zou doen, maar hoe gaat het met vier gelijkrichters per trafo...
Er zit niets anders op, dan een testsetup te maken en er dan aan te gaan meten.
Aan de Lila rimpelstrace op de scoop foto is al te zien dat met simpele gelijkrichting er geen scherpe hoeken op dit signaal zitten, dat geeft dus goede moet.

Twee dingen (ben net Joop den Uil :-) ) ik ga testjes doen met met een TO92 TL317 met 3.3V uitgangsspanning betreffende de rimpel onderdrukking en mijn trafo verder afwikkelen.

Tijd voor koffie want ik begin te trillen ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Goedemorgen Bram,

Twee woorden :-): lowdrop en TPS7A4701.

Low drop omdat je bij 3,3V uitgangsspanning een flink rendementverschil hebt of je nu 1,5...2V dropout (LM317) of 0,35V (TPS7A4701) hebt.

En TPS7A4701, vooral omdat de Power Supply Rejection van deze regulator bij hoge frequenties zoveel beter is. Vergelijk deze regelaar is met een klassieke regelaar (LM317): de TPS7A4701 onderdrukt bij 100kHz nog 60dB, de LM317 nog maar 40dB. Bij 1MHz is het verschil nog groter: 40dB tegen slechts 10...20dB.

Verder is die TPS7A4701 zeer low drop (0,3...0,35V) en ultra low noise. Voor jouw geruststelling: "designed using bipolar technology". Max uitgangsstroom 150mA. TI maakt ook een negatieve versie: TPS7A33.

Edit: De LT3042 doet zelfs bij 100kHz èn bij 1MHz nog 80 dB PSRR! En maar 0,25V dropout. Helaas alleen in onhandige SMD behuizingen met massavlak een de onderkant, dat is nu toch echt de norm :-(. En geen negatieve versie....

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op zondag 12 november 2017 12:41:43 (14%)

Heb je al eens gekeken naar resonant (LLC) converters?
Daarbij is de stroom door de spoel vrijwel sinusvormig.

Op 12 november 2017 11:39:26 schreef blackdog:
.. een XL op van 214&Omega ....

En dat op 5V en een amp die 8ohm verwacht?

LDmicro user.
maartenbakker

Golden Member

Zou het gebruik van Schottkydiodes secundair ook nog helpen? Die blijven een fractie langer open en zijn snel (of zou dat snelle juist meer harmonischen geven?)

Oops... zie achteraf dat dat in de startpost al stond, had alleen het woordje brugcel gezien en die zijn meestal normaal silicium.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 12 november 2017 14:01:53 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi MGP,

In de HF houden ze meestal minimaal 4x de waarde aan van de impedantie waarvoor de trafo gebruikt gaat worden. (onderste deel frequentie gebied)
Nu is het hier zo dat ik ruim buiten het frequentie gebied zit van dit IC en ik nu met ongeveer 15x de XL voor nu rekening houd, om de versterker niet te zwaar te belasten. (inductief)
(de frequentie is ondertussen 40KHz geworden)
Alles hangt van elkaar af, de ruimte op mijn trafo voor de wikkelingen, de inductie, de onderlinge capaciteiten, de benodigde spanning voor mijn na regelaars enz.

Wat minder inductie zal in ieder geval mooi zijn voor het opbouwen van de trafo en ik denk door de twee grote kernen die ik gebruik, dat verzadiging niet te snel zal optreden.
Maar dat moet ik allemaal nog berekenen en testen :-)

Gertjan,
Die TPS7A4701 had ik al gezien, maar een hel om toe te passen door de behuizing waarin dit IC zit.

Eenieder wel alles wel in perspectief blijven zien, door de RC filtering die ik ga toepassen komt er uiteindelijk weinig van de rimpel die nu te zien is nog in de regelaar terrecht.
Het wordt waarschijnlijk duidelijker als ik de eerste testen laat zien van de filtering na de 1N5817 brugcel. (Schottky Maarten )

Er was ook nog een opmerking van iemand anders betreffende kleine 230 naar zeg 9v trafo's en hun capacitieve koppeling.
De hele kleine trafo's komen uit op ongeveer 15pF tot 50pF tussen de 230V en de 9V wikkeling, maar tussen de twee secundaire wikkelingen kan de capaciteit oplopen tot 500pF!
Nog een nadeel van een 230V trafo is het bromveld dat deze genereerd, dat veld is bij mijn ringkern trafo een stuk kleiner (als ik het goed opbouw )

Behalve de 40KHz sinus zijn er verder geen stoorsignalen die van de voeding en uiteindelijk het net in de gelijkrichter kan komen.
Bij een 230V naar zeg 9V trafo kan je echt grote trancients hebben die in de secundaire wikkelingen terrecht kunnen komen, dat is met deze opset eigenlijk niet mogelijk.

Wat betreft de regelaar, dat kan ook een TL431 worden, is Florick ook weer blij *grin*
Verder kijk ik ook op het ogenblik naar 3,3V spannings referenties als na regelaar, wordt vervolgt!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Een Graetz brug kan zelfs met mosfets.
http://www.circuitdiagramworld.com/uploads/allimg/201411/1_2(66).jpg

RES

Dan vraag ik mij af hoeveel stroom je dan nog kunt afnemen aan de secundaire bij een impedantie van 214 ohm in de primaire op 5V.

Ben razend nieuwsgierig naar uw bevindingen.;)

LDmicro user.
blackdog

Golden Member

Hi MGP,

De 214 Ω staat parallel aan de totale belasting, zie het maar als inductieve component van de capacitieve gelijktichte belasting in de toppen als de dioden in gelijding zijn.

Ben u met de trafo bezich om te zien hoeveel ruimte ander wikkeldraad inneemt, op de foto hieronder zie je twee wikkelingen met wirewrap draad, dat is 0,55mm over het plastic.
Het koperdraad heeft evenveel windingen als de witte wikkeling (primair)
Het verschil in DC weerstand tussen het wirewrap draad en het koprdraad van 0,3mm bij 40CM draadlengte is dit: Wirewrap = 0,18Ω en koperdraad = 0,09Ω

Als je ziet hoeveel wist er is met het koperdraad dan is de beslissing snel genomen, vind wel die verschillende kleurtjes leuker staan op de trafo.
(is deze opmerking nu een expressie van mijn vrouwelijke kant? *proest*)

http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-06.png

Dit heb ik via ebay gekocht, ongeveer 200 meter wirewrap draad, draaddikte van de geleider ongeveer 0,25mm kosten rond de 5 Euri, erg makkelijk!
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-07.png

En nu weer verder met afwegen...

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Bram

Als je de inductie van de transfo wilt verkleinen kan je de primaire en de secundaire op elkaar leggen. Of zelfs de primaire met de secundaire twisten.

Kris

blackdog

Golden Member

Ha die Kris, :-)

Ik ken de technieken om de spreidings zelfinductie kleiner te maken.
Maar bij deze trafo gaat het er om dat de koppeling zo klein mogelijk wordt tussen de wikkelingen onderling.

Ik ben nu bezich een opsetje te maken om iedere wikkeling een shield te geven.
Laters wat plaatjes hiervan.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Wat stabilisatie betreft zou je nog kunnen kijken naar shuntregulatoren (TL431 e.d.) - gevoelsmatig is het constant houden van de stromen in de converter en het locaal houden van AC stroomkringen elegant en gunstig, maar ik weet niet hoe dat hier in de praktijk uitpakt.

Op 12 november 2017 16:01:28 schreef blackdog:
Maar bij deze trafo gaat het er om dat de koppeling zo klein mogelijk wordt tussen de wikkelingen onderling.

Volgens mij probeer je dat te bereiken door de primaire en secondaire zo ver mogelijk uit mekaar te houden. Maar zou dan niet nu de overheersende bijdrage die van primair naar kern, en dan kern naar secondair? Als je dan een scherm aanbrengt zou dat enorm moeten helpen, toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi!

Rew, misschien helpt de onderstaande foto's om een beter inzicht te krijgen hoe ik de tweede trafo heb opgebouwd.
Geen idee of het allemaal precies zo presteerd als dat ik in gedachten heb :-)

Uiteindelijk voor één schem gekozen en die zit onder de primaire wikkeling.
Hier een eerste laag tape.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-08.png

Hier is te zien dat ik een bijna gesloten koper winding over de eerste laag tape is gelegt,
aan de achtzijde is een draad gesoldeerd (zwart) zodat het scherm aan een massa punt kan worden gelegt.
De draad is gesoldeerd aan de rand van het koper aan de kant van het koper dat niet ge-isoleerd is.
De draad is uiteindelijk naar binnen gevouwen zodat hij in het gleufje zit tussen de twee kernen.
Hierna is er weer een laag tape aangebracht waarover het koperdraad is gewikkeld.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-09.png

En dit is hem dan geworden, testtrafo nummer-2.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-11.png

Oja, ik ben toch voor mijn vrouwelijke kant gekozen en voor het gekleurde draad gegaan. *grin*
Dit is niet het draad uit China maar wat ik bij RS in de UK heb aangeschaft.
De rede is dat ik geen idee heb wat de isolatie waarde is van het draad uit china, het Kynar draad van RS is gespecificeerd voor 300V.
Dit omdat een andere toepassing die ik in gedachte heb voor deze DC-DC converter zeker +-100V moet kunnen verwerken.

Als ik de capaciteit meet tussen de primaire en een naastliggende wikkeling, dan meet ik 6,5pF.
Sluit ik nu de afscherming aan op de Guarddrive van mijn RCL meter, dan is het 0,5pF
Voorlopig klaag ik niet.

Tijd voor voedsel!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Verbazend dat je, zonder het scherm aangesloten, nog zoveel capacitieve koppeling via de kern hebt. Ik dacht dat ferrietkernen gewoonlijk niet elektrisch geleiden; ik ben er in ieder geval nog nooit in geslaagd om met een multimeter een uitslag te krijgen.

Je zou natuurlijk nog een shield over de primaire wikkeling kunnen leggen, maar de afstand tot de secundaire wikkelingen is zo groot dat dat waarschijnlijk niet veel verschil meer maakt.

Een alternatieve oplossing voor het gegeven probleem zou natuurlijk een doosje kunnen zijn met wat LEDs en zonnecellen, één voor elke uitgang, met een LDO erachter. Simpel, lage capacitieve koppeling, en je kunt er zelfs allemaal stickertjes op plakken dat je "groen" bezig bent.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
blackdog

Golden Member

Hi SparkyGSX,

Ik vind de capacitieve koppeling mooi laag.
Verder heb ik geen idee met welke meter jij gemeten hebt, zie topic over capaciteitsmetingen hier op het forum betreffende de nauwkeurigheid en de abberaties.

Ook al is Ferrite geen goede geleider het blijft een dielectricum met de daarbij behorende eigenschappen.

De eerste metingen gedaan aan de 2e trafo met maar 1 wikkeling en belast tot 200mA DC stroom aan de uitgang van de laatste buffer elco.
Hier hangt de nieuwe trafo aan het breadboard, dan een beetje verscholen achter de trimpot de 1N5817 brug.
De trimpot en de Siemens MKH condensator is de snubber, deze is nu 1nF en 330Ω geworden.
Dan een 6 gats ferriet kraal van ongeveer 2,7uH, die er voor zorgt dan de opamp het wat minder zwaar t.g.v. de 470uF enco die dan volgt.
Dan is er horizontaal een 22uH smoorspeltje te zien en net onder de rode klenm zit een Low ESR elco van 1000uF 10V.
De probe staat op 1:1 en is HF aangesloten, ook al is het een sinus van onder de 50KHZ, het stoorveld is en blijft breedbandig en de scoop staat voor dat kanaal op 1mV/Div.
Net boven de scope probe is de LF33CV te zien, een low drop regelaar van 3.3V met aan de uitgang 10uF als elco.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-14.png

Wat hierboven beschreven is, kan je ook terug vinden in het schema hieronder.
Er zijn nu twee Zobel netwerkjes aa nde uitgang aanwezig en ook deze waarden zijn aangepast naar 56Ω en 15nF.
Ook nu weer maar één gelijkrichter getekend en deze is steeds tot 200mA belast.
Dan zit ik net rond de 1-Watt uitgangsvermogen, natuurlijk zijn dan de verliezen flink groter in de gelijkrichting zoals de DC verliezen in de spoeltjes en de verliezen in de 1N5817 dioden.
Maar ik had geen zin 4wikelingen aan te sluiten en dit geeft me in ieder geval een goede indruk van het gedrag van het geheel.
Het wordt alleen maar beter als er vier wikkelingen gebruikt worden met een lagere belasting.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-15.png

De blauwe trace is de rimpel op de 1000uF elco bij 200mA belasting, dus zeg maar 0,5mVPP
Er zijn geen HF componenten zichtbaar, allen dis de lichte overgebleven rimpel.
Wat is nu het groene kanaal, dat is de uitgang van de Audio Precision Analyser die op de uitgang van de LF33CN regelaar zit.
Ik zie daar aleen ruis als ik 80KHZ of >300KHz als bandbreedte kies.
Maar je kan de Analyser ook instellen als selectieve versterker en de uitgang van de Analyser is dus de groene trace, niets te zien van de frequentie opgewekt door de Wienbridge.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-12.png

Dit is het display van de Analyzer in de "Selective Mode" de waarde danst rond de 1,5uV en dat is niet de ruim 28KHZ waar de Wienbridge op werkte, maar ruis van de regelaar.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-16.png

Ik denk dat ik deze LF33CV ga gebruiken omdat hij goed genoeg is, maar voor anderen, hou rekening met de 1/F ruis, zie het plaatje hieronder.
Nu is de tijdbasis 5mSec/Div, het het is geen sinus dat je daar ziet van de groene trace, maar ruis in de lage frequenties waar de tijdbasis instelling nog steeds te snel voor is.
http://www.bramcam.nl/NA/Sinus-DC-DC-Converter/Sinus-DC-DC-Converter-13.png

Er zijn nog meer kernen onderweg voor nog een andere trafo, ik dacht laat ik het eens goed aanpakken ;-)
Deze kernen die gaan binnen komen zijn ook van het 3E25 type en een klein beetje groter en dikker.
Hierdoor hoop ik nog wat meer inductie per wikkeling te krijgen en dat ik hierdoor ook wat meer wikkelingen kan gaan leggen, leuk!

Laters weer meer, SHOOT!

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Beste Allen,

In de vorige thread van Miedema had ik het idee om een LLC converter te gebruiken ook al eens geopperd, net als Brainbox in deze thread.

Vandaag had ik even tijd om wat te knutselen, en dit is het eerste prototype. Het is een volle brug LLC converter. De pwm wordt opgewekt door een hex schmitt inverter die zowel de oscillator speelt alsook de dode tijd genereert. Wat gespeel met de overige inverters geeft alle vier de signalen die nodig zijn voor de FETs.

De power trap bestaat uit vier fets, twee N kanaals aan de lage kant van de brug en twee stuks P aan de hoge kant. Dit houd het aansturen simpel.

De trafo is een N87 ringkerntje met 12 wikkelingen primair en 18 secundair. Dit geeft ongeveer 250µH primair. De strooizelfinductie wordt aangevuld met een 33µH spoeltje om zo op 40µH te komen. Een folie C van 15nF zet de resonantie frequentie rond de 210Khz.

Secundair zit na de gelijkrichter zit 20µF aan capaciteit gevolgd door 33µH en nog eens 20µF als filter. De scope plaatjes zijn genomen bij 82Ohm belasting en een spanning van ongeveer 8.8V, dus ongeveer 100mA. De stroom is dan mooi sinusvormig, en de rimpel is onder 500µV Piek Piek.

De golfvorm vond ik een beetje raar, de verdachte was de manier van meten, in dit geval een stuk coax direct op de uitgangs C.
De volgende plaatjes zijn genomen onder dezelfde condities maar dan met een 1X probe met een "soldeer adapter", dat ziet er toch even anders uit.

Het geheel werd gevoed met twee lithium cellen in serie, via de labvoeding gaf een bak meer 50Hz rommel, zowel de PE1542 en de EST150. Scopes zijn de DS2072 en de TEK2225 op 500µV/Div.

Ik kijk uit naar jullie opinies :)

blackdog

Golden Member

Hi DJ-Floyo,

Mooi dat je jouw ontwerp ook laat zien! :-)

Ik had ondertussen wat orientatie gedaan naar de resonerende Royer schakeling.
Deze heeft niet de schakelpieken die je in jouw soort schakeling wel hebt, waar de Fets de oorzaak van zijn.

Mijn vraag aan jou, waarvoor heb je deze schakeling gebouwd?
Dus de rede om deze moeilijke weg te nemen net als mijn schakeling?
Mijn rede was, praktisch "0" EMC en hele kleine capacatieve koppeling
Misschien het rendement voor jou?

Ik wist dat het rendement in mijn schakleling laag zou zijn, maar aangezien de electronica die het gaat voeden weinig verbruikt is dit geen probleem.
Wel een probleem is de EMC van de schakeling, bij mij is deze zeer laag en de rommel aan de uitgang is grotendeels een regulator probleem.
En dan doel ik meer op de ruis uit de regelaars, met een stevig ontkoppelde en een TL317 kom ik onder de 100uV uit.
De 30 a 40Khz uit de generator is simpel nog verder te onderdrukken door nog een spoeltje en elco te plaatsen,
zodat de regelaar eigenlijk niets hoeft te doen aan de sinus van de generator en de harmonische.

Ondertussen nog twee proef trafo's gewikkeld en de laatste heeft zonder shield al minder dan 4pF capaciteit.
De tijd ontbreekt mij op het ogenblik om meer te laten zien of testen te doen, en dat is wat jammer...

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.