160m antenne artikel in Electron

Wie kan mij helpen aan een artikel wat zeker meer als 10 jaar terug in Electron, het clubblad van de Veron heeft gestaan.
Aangezien ik dit artikel zelf in mijn bezit heb gehad denk ik dat dit artikel is te vinden in de periode 1990 tot 1996.

Het artikel beschrijft een kwartgolf(?) 160 meter antenne gemaakt uit een open feeder lijn (300-450ohm).
Waarbij het uiteinde van de open feeder lijn werd kortgesloten.
De ingangsimpedantie bedroeg dacht ik 150 ohm en dit werd bereikt door een kwartgolf coaxiale kabel van 75 ohm te gebruiken.
De andere kant van de feeder lijn gaat direct op het aarde netwerk.

Het mooiste zou zijn een ingescand PDF bestandje.
Hartelijk Dank.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Hugo Welther

Moderator

Dit lijkt er op:

http://www.hamuniverse.com/endfedzepaltfeed.GIF

Google "160m zepp antenna" of "top band zepp"

topic titel meer passend ge-edit.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Die antenne in de tekening gaat richting 120 meter lang. Is dat je bedoeling ? Eventueel kan die feeder horizontaal liggen. Je schrijft kwartgolf(?) en dat zal het zeker wel zijn. In de december nrs. staat de jaarinhoud van dat jaar. Dat is zo op te zoeken als je die hebt liggen. Als het om die ontvanger gaat zou ik een mini whip gebruiken. Je ziet aan de Twente s.d.r. hoe goed dat ding presteert.

[Bericht gewijzigd door D Tech op maandag 27 november 2017 16:22:30 (18%)

De modernisering is de achteruitgang.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hier is het bedoelde artikel 1 2. Het is een gevouwen kwartgolf L-antenne.

Zie onderaan voor links.

1 Waar isolator staat, moeten de uiteinden van de draden met elkaar verbonden worden. Of je kunt één stuk van 80 m nemen en dat 'dubbelvouwen'.
2 Waar PL219 staat, wordt een PL259 bedoeld.

Overigens maakt de auteur een denkfout. De aansluitweerstand van de antenne is wel 100 ohm, maar de weerstand die gebruikt moet worden om het rendement te berekenen is 25 ohm. De stroom die in de niet-gevoede draad loopt, telt n.l. óók mee voor de aardstroom.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Het blijft toch een heel geval.
Een magnetic loop antenne is misschien beter passend in een tuintje. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 november 2017 16:43:09 schreef Frederick E. Terman:
Hier is het bedoelde artikel. Het is een gevouwen kwartgolf L-antenne.

Ja dat is het! Hartelijk dank FET voor de moeite, ik ben weer een stukje wijzer geworden.

En ook aan iedereen bedankt voor jullie reactie.

Martin.

In een Elektuur stond ooit een zelfde soort versie maar dan tunable gemaakt. Met name voor zenders geschikt. Dus zonder coaxknipperijen. Als er stoorniveau in de buurt is dan blijkt een aktieve magnetische loop van www.wellbrook.uk.com de onbetwiste winnaar op dit gebied.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor ontvangst zal een raamantenne vaak zo goed of zelfs beter presteren inderdaad. Wat je dus vaak ziet is dat men zendt met de mast of draadantenne (voor het beste signaal aan de verre kant), en luistert op het raam (voor de beste signaal-ruisverhouding op de eigen ontvanger).

Wel mooie loopjes @D Tech; prijzig, maar dat blijft vast wel lang goed werken.
Om te proberen zou @TS eerst een eenvoudige 'loop' kunnen maken.

De antenne uit het artikel hoef je, als hij eenmaal af is, tussen 1800 en 1900 kHz niet te tunen. De aanpassing is over dat gebied ruim voldoende.

Deze antenne is niet voor ontvangst, maar voor een legaal middengolf station op 1224kHz.
De antenne is niet voor mijzelf bedoeld maar voor iemand anders.

Voor ontvangst gebruik ik een zelfgebouwde loop met actieve (12dB) versterker (BF961 in balans). De loop is afstembaar en wordt met een varco op de frequentie gezet.
De loop is een flink gevaarte met de afmetingen 90cm in het vierkant en een breedte van 37cm, waarop 12 windingen draad zijn gelegd met een onderlinge afstand van 20mm tussen de windingen.
Ook gebruik ik hier nog een actieve draad antenne, welke goed presteert.

Hubie

Golden Member

Op 29 november 2017 15:17:14 schreef D Tech:
In een Elektuur stond ooit een zelfde soort versie maar dan tunable gemaakt. Met name voor zenders geschikt. Dus zonder coaxknipperijen. Als er stoorniveau in de buurt is dan blijkt een aktieve magnetische loop van www.wellbrook.uk.com de onbetwiste winnaar op dit gebied.

Geweldige antenne die Wellbrook loop,ik heb hem al een jaartje of 15 schat ik.
Het eerste wat ik deed was het dekseltje van de voet van de antenne openschroeven om te kijken wat voor magische schakeling daar inzat.
Helaas,pindakaas alles is ingegoten met kunsthars.

Ik had vroeger ook een DX-one van RF-Systems op dak staan,ook een geweldige antenne voor de luisteramateur,ook daar was alles ingegoten.

Mocht iemand nog een artikel in Electron zoeken dan kunt je hier terecht:
http://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/radiotechniek/hamblade…
Ook het artikel van de 160m antenne uit 1989 is hier te vinden:http://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/radiotechniek/hamblade…

Geweldige antenne die Wellbrook loop,ik heb hem al een jaartje of 15 schat ik.
Het eerste wat ik deed was het dekseltje van de voet van de antenne openschroeven om te kijken wat voor magische schakeling daar inzat.
Helaas,pindakaas alles is ingegoten met kunsthars.

@Hubie en anderen mochten jullie interesse hebben wat er nu eigenlijk in een Wellbrook loop antenne versterker zit dan kun je dat hier zien:
https://www.george-smart.co.uk/projects/wellgood_loop/
Het artikel komt hier vandaan.

Hubie

Golden Member

Nog bedankt Martin voor de info.
Mooie site ook van G8JNJ met veel info over actieve antennes.
Leuk om te zien wat er nu eigenlijk in die klomp kunsthars zit van die Ala Loop.

Ook van de Miniwhip kun je in Nederland een bouwkitje kopen. Maar tegenwoordig met de electrosmog van buren geeft dit weinig voordelen.
Daarvoor gebruikte ik een magloop gemaakt van zachtkoperen waterleiding- buis. Die werkt zo bizar goed, stations geheel in ruis haalt die storingsvrij binnen, zonder ruis versterking domweg omdat er geen versterker in zit.:-)
En ook storingen uitnullen werkt prima. Hij is wel groot in omvang. Zenden gaat amper wat maar weer eens bewijst dat niet alle antennes omkeerbaar zijn. Wie van wel zegt moet maar eens gaan zenden met een ferrietstaaf.

Hubie

Golden Member

@D Tech,
Wie van wel zegt moet maar eens gaan zenden met een ferrietstaaf.

Kan niet bestaat niet. ;-)

RAAF12

Golden Member

Hey Hubie, is er ook een pdf van dat boek?

Hubie

Golden Member

@Raaf,
Dat weet ik eigenlijk niet.
Ik heb hier 11 ingebonden jaargangen van RB.
Volgens mij zijn er nog auteursrechten op Muiderkring boeken en tijdschriften.

Edit\ RB is in 1923 begonnen.Het lijkt mij een gigantische klus om alles in te scannen.

https://www.radiomuseum.org/forum/radio_bulletin_nederlands_oudste_ele…

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 december 2017 18:51:34 schreef Hubie:
Kan niet bestaat niet. ;-)

De vroegere 27 MHz afstandbedieningszendertjes werkten ook met een ferrietantenne.

Sommige langegolfbakens doen het ook (wel wat groter - twee spoelen van dik draad, met ferrietkern, loodrecht op elkaar en 90 graden uit fase gevoed voor een rondstraalkarakteristiek).
Het rendement is niet best, maar vermogen is goedkoop, dus voor korte bereiken (tot 100 km of zo) gaat dat best. Je hoeft ze ook alleen maar te kunnen peilen.

Maar voor het gewone zendwerk is een ferrietantenne toch wel afzien. ;) (= niet te doen)
Punt is dat rendement voor ontvangst niet zo belangrijk is: het signaal wordt dan wel zwak, maar de storing wordt ook zwak.

Maar als je ermee probeert te zenden, is jouw signaal aan de andere kant zwak, maar de storing aan de andere kant blijft hetzelfde.
Dus hoewel de ferrietantenne zelf wel 'reciprook' is, is de situatie als geheel het jammer genoeg niet.

RAAF12

Golden Member

Op 7 december 2017 19:27:53 schreef Hubie:
@Raaf,
Dat weet ik eigenlijk niet.
Ik heb hier 11 ingebonden jaargangen van RB.
Volgens mij zijn er nog auteursrechten op Muiderkring boeken en tijdschriften.

Edit\ RB is in 1923 begonnen.Het lijkt mij een gigantische klus om alles in te scannen.

https://www.radiomuseum.org/forum/radio_bulletin_nederlands_oudste_ele…

Ok, dat is duidelijk, scannen is inderdaad erg tijdrovend. Groene kaften met het jaargang erop hadden die RB's, meen ik me te herinneren, ik zal eens verder zoeken!