NL: Aarding badkamer: Heb ik wat gemist ?

Jinny

Golden Member

Blauw Lampje, jouw verhaal is net de reden dat ik gestopt ben met particuliere verbouwingen.
Als er dan toch iemand oprookt, dan niet in een installatie waar ik met mijn vingers aan heb gezeten.
Als die gast in een avondcursus van 3, 4 weken? het kan leren, waarom ben ik dan totaal 7 jaar naar school geweest voor dit vak?

Ik ben daarmee gestopt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

het gaat immers erom dat het water kan geleiden

En dit is dus precies waarom je de metalen delen in de badkamer moet aarden, kunststof leiding of niet.

@Jinny, same here, ik doe het alleen nog voor mezelf, en de pipo's van frotten BV komen niet eens aan de deur, laat staan binnen.

En iedereen die denkt dat het wel meevalt, lees dit nieuws maar eens.

https://www.rtl.nl/nieuws/nederland/artikel/685616/ik-vond-janneke-doo…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op zaterdag 16 november 2024 21:48:50 schreef Blauw Lampje:
Zo hoeven in mijn geval dus inderdaad het kunststof bad en de kranen (op houten staanders en met kunstof pijp) niet vereffent te worden.

Ik heb nog geleerd dat elke vreemde geleider vereffend moet worden en dat staat ook in de documentatie waar hier naar gelinkt wordt.

Speel hier niet mee! Het is al té vaak fout gegaan.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

in het geval van boxtel wat hier vaak word aangehaald was dan ook alles wat fout kon zijn ook wel fout. aarding was er niet, sluiting aarde met fase op een afgeknipte kabel naar buiten, geen aardlek en ouwe meuk installatie onderhouden door een verhuurder die er niet veel om geeft, dat laatste is een standaard. heb je geen hoofdaarding meer, maar wel het betonijzer geaard, dan is het nog niet heel slecht, hetzelfde met een geaarde gas of waterleiding naar de schuur, is het nog iets. een aardlek die ook werkt ook een heel verschil, wel een 30mA want een 500mA zorgt ook voor een dela taxi.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De aannemer behoort het ook te weten, staat ook in het bouwbesluit en is dus verplicht.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
keebrev

Special Member

het gaat immers erom dat het water kan geleiden ...

...en hier ga je weer de mist in...E&W Installatietechniek, van de 2e link van @nonius.
Een Handige Harry leest dat water niet geleidt, en leest niet verder, dus...

Hoe gaat dat in België ?

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Dit is waat je krijgt als je voor de regels moet betalen. Zol wordt het als particulier erg lastig om een document te laten zien. Ik denk ook niet dat elke zelfstandige elektricien in bezit is van de NEN1010 en de NEN3140.

Ik vraag me wel af of het handig en nodig is om de vloer open te maken. Kan dat makkelijk zonder de vloerverwarming te beschadigen?

Verder kan ik me wel voorstellen dat er af en toe iets weggelaten wordt zoals een lasdoos onder de wasbak. Ook zal het wel waar zijn dat door die kunststof leidingen de kans op spanning op de kraan nihil is. Maar aarde hoort wel in je badkamer.

Op zondag 17 november 2024 09:06:33 schreef keebrev:
[...]

[bijlage]

...en hier ga je weer de mist in...E&W Installatietechniek, van de 2e link van @nonius.
Een Handige Harry leest dat water niet geleidt, en leest niet verder, dus...

Hoe gaat dat in België ?

en hoe geleidend het water lokaal is, is ook verschillend. oppervlakte water ( midden NL ) of grondwater ( zuiden ), gietijzer of tyleen hoofdleidingen helpen daar bij. echter heb ik nog nooit gehoord van een dode door een niet vereffende kraan op kunstof leidingen in een badkamer waar verder alles is vereffend. dan krijg je weer, men had aan de andere kant van de muur een schroef door de fase gedraaid tegen de kraan aan en dat is wel dodelijk..

Hmmm.. het word er allemaal niet echt duidelijker van. Ik denk dat ik bij mijn originele plan blijf: Alles vereffenen, kunststof leiding of niet. (Al maak ik er alleen voor alle kranen stiekem wel een ringleiding van 4mm blank koperdraad van.)

Wat betreft de aannemer, hiermee heb ik nog even contact gehad. Hij had zoiets van "Als dat de regels zijn moet je dat doen." Hij gaat wat werkzaamheden veranderen en woensdag ochtend is goed. 8)7 Op de vraag waarom hij dit niet wist gaf hij aan dat hij af gaat op de expertise van de installateur . Hij kan onmogelijk alle regelgeving weten en gaat ervanuit dat de installateur de bepalingen kent. Als die dan met deze informatie komt, wie is hij dan om dit in twijfel te gaan trekken. Ieder zijn vak.

keebrev

Special Member

(Al maak ik er alleen voor alle kranen stiekem wel een ringleiding van 4mm blank koperdraad van.)

vertind. Koper en kalk gaan niet samen door één deur.

Dat de vloer nog niet betegeld is kun je de aardmatnog op de vloer maken .
Dan kunnen ze dat weer vlak maken met egaline en daar de tegels op plakken.
Dan hoeft er ook niet in de vloer gekapt te worden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Jinny

Golden Member

Zo hoort het ook.
Mat recht onder de tegels, en daaronder eventueel een electrische vloerverwarming.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op zondag 17 november 2024 10:14:53 schreef Blauw Lampje:
Hmmm.. het word er allemaal niet echt duidelijker van. Ik denk dat ik bij mijn originele plan blijf: Alles vereffenen, kunststof leiding of niet. (Al maak ik er alleen voor alle kranen stiekem wel een ringleiding van 4mm blank koperdraad van.)

Die Alpex of Alupex of hoe je het ook wil noemen: het aluminium dat er in zit komt niet in aanraking met de kranen of radiatoren en al zeker niet met water. Zinloos als je die wil aarden (vereffenen).

Dan heb ik nog een vraagje dat ik al eerder heb gevraagd in andere topics, maar nog nooit een antwoord op gekregen. Indien jullie volgens de NEN1010 toch alle kranen moeten aarden (vereffenen) in de badkamer, zelfs bij het gebruik van Alpex, hoe aarden (vereffenen) jullie bijvoorbeeld een douchekraan in een betegelde douche? De praktische kant. Met andere woorden hoe werken jullie dit esthetisch weg?

En als die onzichtbare kant echt onzichtbaar is? Dus als de leidingen in de muur zijn gefreesd en aan de andere kant van de muur wonen de buren?

Ik vind dat Robbe wel een punt heeft. Er wordt veel met regeltjes geschermd, maar als het aankomt op de praktische uitvoering dan is het bijna onmogelijk om daar voorbeelden van te vinden

Jinny

Golden Member

De ethische kant maak ik me nooit erg druk om...
Niet mijn probleem

De ethische kant maak ik me nooit erg druk om...

Maar de esthetische kant hopelijk toch wel...?

Ethische vereffening? Da's meer een filosofische kwestie inderdaad.

set SCE to AUX.

ik heb het dus inderdaad over die ingefreesde muuraansluitingen, waar je dus enkel de opening van ziet in de afgewerkte betegeling.

Op zondag 17 november 2024 17:12:43 schreef Robbe de Smet:
ik heb het dus inderdaad over die ingefreesde muuraansluitingen, waar je dus enkel de opening van ziet in de afgewerkte betegeling.

[bijlage]

de 2 schroeven los, draad onder de plaat en tussen plastic steken en schroeven weer vast.

Tja, dit heb je denk ik nog nooit uitgevoerd.

keebrev

Special Member

Op zondag 17 november 2024 13:02:59 schreef Hunebedbouwer:
Dat de vloer nog niet betegeld is kun je de aardmatnog op de vloer maken .
Dan kunnen ze dat weer vlak maken met egaline en daar de tegels op plakken.
Dan hoeft er ook niet in de vloer gekapt te worden.

Je kunt de vloer ook isoleren (elektrisch) met Wediplatte.
Zijn vlakke platen; naden waterdicht maken, ook langs de muren. Daarop tegelen. Die tegelvloer is dan elektrisch geïsoleerd, en heb je helemaal geen aardingsmat meer nodig.
Is in verschillende diktes te koop, snijdt gemakkelijk. Op de oude vloer plakken en klaar is Kees. Destijds in Duitsland gehaald, stuk goedkoper.

vergeten

Golden Member

Op zaterdag 16 november 2024 23:27:20 schreef Roland van Leusden:
[...]

En dit is dus precies waarom je de metalen delen in de badkamer moet aarden, kunststof leiding of niet.

En iedereen die denkt dat het wel meevalt, lees dit nieuws maar eens.

https://www.rtl.nl/nieuws/nederland/artikel/685616/ik-vond-janneke-doo…

Heel triest dat dit het gevolg was van prutsers.
Maar er staat toch wel minstens een onwaarheid in dit artikel van RTL, wat in de telegraaf ook niet zou misstaan. Blaaskaken journalistiek.

"Ik hoorde een harde schreeuw. Toen ik naar de badkamer rende, was haar lichaam al koud."

Alleen valt dit buiten de discussie hier op CO.

Doorgaans ben ik duidelijk over wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Even een kleine update:

@Keebrev: uiteraard bedoel ik 6mm vertint koperdraad. Ik denk overigens dat blank koperdraad niet eens te vinden is, tenzij je zelf gaat pellen.... ??

Vanmorgen in elke geval de potentiaal vereffening in orde gemaakt. Ik heb alle 5 de kranen met de metalen muurplaat verbonden met een ringleiding van 6mm vertint koperdraad. Dit heb ik gedaan omdat ik 1: te weinig blank vertint aardedraad 6mm had. 2: ik anders 12 draden kreeg en ik daar geen kroonsteen voor hebt. en 3: ik een lasdoos nodig heb met 12 aansluitingen (heb ik ook niet). Hiermee vervallen er alvast 3. Vervolgens heb ik de Drain, het (kunststof) bad en de metalen vloermat elk een aparte draad gegeven. Daarna heb ik van zowel de wcd van de wasbak, de wcd van de droger en de wcd van de wasmachine een aarddraad naar het centraal punt gehaald. Tot slot moet er nog een draad komen naar het aardingspunt in de meterkast, maar die moet besteld worden. (Eigenlijk niet nodig, maar anders heb ik voor niets het plafond laten openmaken en een leiding gemaakt. :) )

Ik denk dat ik het hiermee allemaal wel afgedekt hebt en dat dit de beste oplossing is. Ik verwacht hier geen problemen mee in de toekomst.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

High met Henk

Special Member

Ik heb de douschkraan ingaand geaard, uitgaand geaard, douchekraan zelf in messing (inbouw)
Bad geaard
Wastafel geaard
douche goot geaard
Vloer krijg gaasnet tussen de fermacell en tegels en word ook geaard.

Owh en ik heb koperen waterleiding.

Denk dat mijn badkamer wel goedkomt.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op maandag 18 november 2024 11:57:53 schreef High met Henk:
Ik heb de douschkraan ingaand geaard, uitgaand geaard, douchekraan zelf in messing (inbouw)
Bad geaard
Wastafel geaard
douche goot geaard
Vloer krijg gaasnet tussen de fermacell en tegels en word ook geaard.

Owh en ik heb koperen waterleiding.

Denk dat mijn badkamer wel goedkomt.

mag ook wel in buitengebied, onweer is ook een gevaarlijk iets als je onder de douche staat. niet de aarde van de netbeheerder gebruiken maar zelf goede aarde slaan. dan komt ie bij een inslag verderop niet binnen op jouw aarding.