OPGEPAST: Werken met hoge spanningen

Op 4 oktober 2004 21:15:05 schreef Ives:
Als ik nog eens in bad ga neem ik 2 9v batterijen mee. Morgen in de krant: jongen geëlektrokuteerd door 2 9v batterijen. :P

Bij gelijkspanning is het 30V volgens die tabel
en ik dacht dat water een kooi van faraday vormde

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

okeej...
ik heb me net pas gericht op elektronica maar kan iemand mij vertellen waarom wisselspanning gevaarlijker is dan gelijkspanning...
en wat gelijkspanning levert en wat wisselspanning levert!

Over dat wissel gevaarlijker is dan gelijkspanning zijn de meningen nog altijd over verdeelt. Wat bedoel je met levert?

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

En wat gelijk en wissel spanning LEVERT?
Die snap ik niet, dat zal je verder moeten verklaren.

En waarom vormt water een kooi van farraday?
Dan kan je toch ook niet geelectrocuteerd worden door een 220 draad ofzo?

Maar dat je van die 9 v batterijtjes niks voelt vind ik niet gek.
Er zit niet zo heel veel stroom achter, en zo snel zal je het dus ook niet voelen.
En het hangt er ook vanaf hoe je het test, in dit geval moet je de 2 batterijen in serie zetten, de min met een draadje met het water 'bevestigen' en de plus in je hand houden, eens kijken of je dan nog wat voelt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

waarom wisselspanning gevaarlijker is is omdat je de spanning die je vermeld meesztal niet de amplitude is bv als je 230V hebt uit je stopcontact dan moet je dat nog x1.4 doen om je piek waarde te weten

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Op 4 oktober 2004 21:48:09 schreef stynus:
waarom wisselspanning gevaarlijker is is omdat je de spanning die je vermeld meesztal niet de amplitude is bv als je 230V hebt uit je stopcontact dan moet je dat nog x1.4 doen om je piek waarde te weten

Het heeft ook met de frequentie te maken, 50 Hz is weer gevaarlijker dan 5Hz of 500Hz geloof ik.

met levert bedoel ik waar je dat type stroom uit krijgt...
dus bijvoorbeeld: uit een batterij/accu/stopcontact enzovoort.

een hoge frequentie is minder gevaarlijk omdat er dan skin-effect optreed. Dit wil zeggen dat de stroom meer een meer aan de oppervlakte gaat vloeien

@ fry: inderdaad :)
waarom zou er een differentieel van 30mA gestoken worden in woningen

[Bericht gewijzigd door Jonathan op maandag 4 oktober 2004 22:08:06

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Op 4 oktober 2004 19:53:38 schreef supern00b:
[afbeelding]

12 volt gevaarlijk :S explain

12 volt is de veiligheidsspanning = veilig volgens de wet, alles die hoger ligt in ondergedompelde toestand (BB3) kan als gevaarlijk aanschouwd worden

@ ives : jij testte met een 9 volt batterij die =spanning is, je moet al boven de 30 volt gaan (je moet dit nu niet gaan proberen he :p)

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

een hoge frequentie is minder gevaarlijk omdat er dan skin-effect optreed.

Helaas gaat dat niet op bij mensen.
Bij hoge fequenties heeft de stroom de neiging om aan de oppervlakte van een geleider te stromen. Een mens is geen ideale geleider. De huid heeft een hoge weerstand terwijl boeldvaten een lage weerstand hebben.
Als er dus eenmaal stroom gaat lopen door je lichaam zal het een pad kiezen via bloedvaten of andere kanalen door je lichaam met weining weerstand. Daar zal zeker skin efffect optreden. Dus de grote stromen zullen bijv. langs de wanden van je bloedvaten lopen in plaats van door het bloed zelf,maar het zal dus niet voorkomen dat de stroom bijvoorbeeld via je hart loopt.

Een groot gevaar bij HF hoogspanning is dat zenuwen er niet op reageren. De enige reactie die je krijgt is van brandwonden en dergelijke schade , dus telaat. Terwijl je bij laag frequent spanning het direct voelt. Zover ik het weet ligt die grens rond de 1 khz.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 4 oktober 2004 19:53:38 schreef supern00b:
[afbeelding]

12 volt gevaarlijk :S explain

Hallo allemaal.
Wie kan mij meer vertellen over de regelgeving nen1010 met betrekking tot badkamers?
Ik ga namelijk een badlampje in mijn bad maken. Dit lampje (50W hallogeen) werkt op 12 V~, dit valt dus binnen de "veiligheids normen voor ondergedompelde huid" (neem ik aan) Het lamphuis (messing) wordt geaard met de "badkameraarde" draad (6mm2, dus dat zit ook wel goed denk ik.
Nu is het probleem dat ik niet kan vinden wat de regelgeving voor onder het bad is. Mag ik hier een wcd maken? Volgens een foldertje van de Gammel www.gamma.com/elements/76PIGN.PDF valt dit in zone 1 en moet dus alles minimaal IP45 beschermd zijn. Maar is dit ook zo als het bad ingebouwd staat?
Ik ben benieud of jullie mij kunnen helpen.

Ik dacht dat je bij bepaalde frequenties ook last kon krijgen van tijdelijke verlamming, waardoor je je hand of zo niet goed terug kan trekken.

Free the whales!

Op 5 oktober 2004 11:01:41 schreef Niekko:
[...]
Hallo allemaal.
Wie kan mij meer vertellen over de regelgeving nen1010 met betrekking tot badkamers?
Ik ga namelijk een badlampje in mijn bad maken. Dit lampje (50W hallogeen) werkt op 12 V~, dit valt dus binnen de "veiligheids normen voor ondergedompelde huid" (neem ik aan) Het lamphuis (messing) wordt geaard met de "badkameraarde" draad (6mm2, dus dat zit ook wel goed denk ik.
Nu is het probleem dat ik niet kan vinden wat de regelgeving voor onder het bad is. Mag ik hier een wcd maken? Volgens een foldertje van de Gammel www.gamma.com/elements/76PIGN.PDF valt dit in zone 1 en moet dus alles minimaal IP45 beschermd zijn. Maar is dit ook zo als het bad ingebouwd staat?
Ik ben benieud of jullie mij kunnen helpen.

Als je goed in de NEN1010 kijkt, mag je wel 12V onder het bad hebben, zelfs wel in je bad volgens mij, maar dan moet de trafo verder weg staan. De aansluiting voor de trafo (dus 220V) moet buiten de veilige zone zitten, oftewel hoger dan 2,25 meter of 1,8 meter vanaf de natte ruimte. (dus vanaf de rand van de badkuip)
Ik ben er niet helemaal zeker van of die 1,8 meter klopt, dat zou je wel ff moeten checken.

//edit
buiten de gevaren zone bedoel ik

Als er nou helemaal geen 220v aansluiting o.i.d. onder het bad mogen zitten, hoe zit dat dan met bubbel en whirlpool installaties? (pompen enz. zitten toch ook onder het bad?)

Ik dacht dat je bij bepaalde frequenties ook last kon krijgen van tijdelijke verlamming, waardoor je je hand of zo niet goed terug kan trekken.

Dat is inderdaad een belangrijke oorzaak. En nou wil het net dat de netfrequentie (50 of 60 Hz) de slechtst mogelijke is. Dit heeft ermee te maken dat de 'stuursignalen' van hersenen naar spieren in dit frequentiegebied werken, evenals de 'feedback' signalen van receptoren. Gevolg is dat het niet alleen pijnlijk is, maar dat het soms niet mogelijk is een per ongeluk vastgegrepen geleider los te laten. Dit wordt dan snel gevaarlijk omdat de tijdsduur oploopt. Bij een veel hoger frequentie (>1 khz) heb je de verkramping niet, zodat je kunt loslaten. Bij lage frequenties kun je als het ware loslaten tussen de pulsen door.

En of je aan 12VAC daadwerkelijk dood kunt gaan? Als je je best doet vast wel.. blote voeten in een emmer zout water, linkerhand in een bak water en niet weg kunnen komen ga je op den duur wel aan dood. Limieten zijn bedacht voor extreme situaties, uiteraard val je niet meteen dood als je de uitgang van een halogeentrafo met droge handen aanpakt, of een batterijtje in bad laat vallen.

Als er nou helemaal geen 220v aansluiting o.i.d. onder het bad mogen zitten, hoe zit dat dan met bubbel en whirlpool installaties? (pompen enz. zitten toch ook onder het bad?)

Normaalgesproken niet. De lucht gaat via slangen naar het bad toe, de pomp zelf hoeft er dus niet direct onder te staan.

[Bericht gewijzigd door Ben_ op dinsdag 5 oktober 2004 15:47:49

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Ik zou alleen geen IP45 nemen maar IP46. Als je in het Gammel foldertje kijkt zie je dat 45 Spuitwaterdicht is en 46 dompelwaterdicht. 46 kan je du in bad gebruiken waar het water continu op staat.

Anoniem

ik vind het helemaal geen gek idee om idd mensen eens goed te wijzen op de gevaren van HS het is mooi om te zien en misschien leuk om te maken maar ik heb mijn portie hoogspanning al gehad

zoals de TS al zij kan idd de nierfunctie verstoord raken ik heb vorig jaar geexperimenteerd met hoogspanning en dat heb ik geweten ik kwam in het ziekehuis trecht met idd geblokeerde nierfunctie geheugen verlies en hartritme stoornisen ik kan me ongeveer 20 minuuten niet meer herinneren het was daarbij mijn geluk dat we met zijn 2en waren

ik ben nu nog wel bezig met HS maar op een andere manier het blijft en facinatie maar pas ongeloofelijk goed op HS is niet iets wat je moet onderschatten

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 5 oktober 2004 19:08:56

Op 5 oktober 2004 13:59:41 schreef keeskoos:
[...]

Als je goed in de NEN1010 kijkt, mag je wel 12V onder het bad hebben, zelfs wel in je bad volgens mij, maar dan moet de trafo verder weg staan. De aansluiting voor de trafo (dus 220V) moet buiten de veilige zone zitten, oftewel hoger dan 2,25 meter of 1,8 meter vanaf de natte ruimte. (dus vanaf de rand van de badkuip)
Ik ben er niet helemaal zeker van of die 1,8 meter klopt, dat zou je wel ff moeten checken.

//edit

Heb je voor mij een handig linkje naar een of ander site waar ik het NEN1010 gebeuren kan inzien? Ik heb wel het een en ander gevonden maar ik vind het nogal "pittig" op Eur 100+ te moeten betalen om te weten te komen of ik al dan niet aan de wettelijke voorschriften ga voldoen.

Op 5 oktober 2004 19:00:51 schreef STARTOURS G24T:ik heb vorig jaar geexperimenteerd met hoogspanning en dat heb ik geweten ik kwam in het ziekehuis trecht met idd geblokeerde nierfunctie geheugen verlies en hartritme stoornisen ik kan me ongeveer 20 minuuten niet meer herinneren het was daarbij mijn geluk dat we met zijn 2en waren

http://www.wetenschapsforum.nl/images/smiles/icon_eek.gif

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Op 5 oktober 2004 13:59:41 schreef keeskoos:
[...]

//edit

en als je dan echt heel goed leest mag je alle aperaaten gebruiken onder een bad.
onder een bad zit nl geen zone.

Een schizofreen is nooit alleen!

Op 5 oktober 2004 22:48:06 schreef Niekko:
[...]

Heb je voor mij een handig linkje naar een of ander site waar ik het NEN1010 gebeuren kan inzien? Ik heb wel het een en ander gevonden maar ik vind het nogal "pittig" op Eur 100+ te moeten betalen om te weten te komen of ik al dan niet aan de wettelijke voorschriften ga voldoen.

nee die is er niet.

Een schizofreen is nooit alleen!

aan alle lezers: er is nog eens stukje topic bijgekomen

Hugo zond mij een filetje met wat tips en zaken waar je moet op letten -> dit is bijgevoegd in de start-post

aan alle lezers: nog een stukje bijgekomen

punt 4: invloed frequentie.

werd ingezonden door een lezer: Rogier Rooswinkel

bedankt hiervoor!!

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.