TFT aansluiting

Beste collega's en mede werkers

ik heb toevallig een projectje waardat je SCART, S-VHS en RGB moet aansluiten op een TFT scherm. ENig probleem: Het TFT schermpje bezit enkel een CVBS-ingang...
Verdere uitleg volg hieronder...

maar ik heb ook de vraag ofdat er niemand op dit prachtig formum is die een schema of idee, methode, uitwerking, ervaring,... heeft om een omzetting te doen van: scartsignaal (aan de ingang te leggen) en dit dan om te vormen naar een CVBS signaal!!

Zodat het ingangs (en dus scart-)signaal kan bekeken worden op een TFT scherm in dit geval.

Immers het TFT-scherm kan enkel CBVS signalen ontvangen...
Omvormers van SCART-CVSB, RGB-CVBS, S.VHS-CVBS en dergelijke zijn heel welkom...

Prachtige ideeen, ondersteund met schema's of links worden heel rijkelijk beloond !!!

Groeten, van TFT-problemenland

koop een scart verloopje bij je favoriete bouwmarkt. die gele connectie is je CVBS uitgang van je scart.

IF you can't convince them, then confuse them!

dat is toch gewoon composiet ??
ik heb ook van die verloopjes, die tulp connectors zijn 1 op 1 doorgesoldeerd op de scart stekker, en en komt composiet signaal uit.

(of is CVBS composiet ??)

http://www.tinus-online.nl :: Corolla G6 :: EOS 5D

Op 6 oktober 2004 19:25:40 schreef snuggel:
dat is toch gewoon composiet ??
ik heb ook van die verloopjes, die tulp connectors zijn 1 op 1 doorgesoldeerd op de scart stekker, en en komt composiet signaal uit.

(of is CVBS composiet ??)

ja, dat is hetzelfde ;)

Ja,

maar het is de bedoeling dat we een signaal van bijvoorbeeld een video afkomstig kunnen aansluiten via SCART en zodoende zichtbaar maken op het TFT scherm dat enkel CBVS (of inderdaad composiet video) aankan.

Tevens moet er ook een RGB en S-VHS signaal kunnen aangesloten worden.

Via een keuze schakelaar moet dan geswitched kunnen worden tussen die 3 verschillende ingangen: nl. SCART, RGB, S-VHS.

Dus (4 of 5) draadje van de scart aansluiten en gewoon verbinden aan CVSB-ingangsconnector lukt dus gewoon ???? Moet er geen omvorming zijn ofzo ...

voor die S-vhs, ookwel YC genoemd, kun je goed composiet van maken door de C aan de Y te hangen met een condensator van 470 pF

die RGB aansluiten gaat niet zonder tussenkomst van een converter.

spreken we over:
- RGB met sync on green
- RGBS
- RGBHV, zoja, welke resolutie

dit is even heel belangrijk om te weten :)

We hebben het hoier over gewoon RGB aansluiting,

dit moet inderdaad met een omvormer, maar welke soort/ type/ model,... ??

Toevallig iemand geen idee van een schakeling om om te vormen van Steroe naar mono ??

Ben te weten gekomen om beide signalen op te tellen en te delen door 2. ??

Mvg,

Op 7 oktober 2004 18:32:46 schreef Zwolle:
We hebben het hoier over gewoon RGB aansluiting,

dit moet inderdaad met een omvormer, maar welke soort/ type/ model,... ??

lees nog eens wat JB hierboven gepost heeft... ER ZIT VERSCHIL IN!!

Toevallig iemand geen idee van een schakeling om om te vormen van Steroe naar mono ??

http://www.circuitsonline.net/forum/view/7375 lezen...

Ben te weten gekomen om beide signalen op te tellen en te delen door 2. ??

wat ben je dan te weten gekomen?!

May The Force be with you...

Ja, heb ergens gehoord dat om geluid om te vormen van steroe naar mono,

dat je de beide signalen L en R, dus moet optellen en te delen door 2...

Iemand die daar al ervaring mee gehad heeft ?

Amateur19

Overleden

Wil je nou het Crominantie-Video-Blanking-Signal(FBAS), het Red-Green-Blue of S-VIDEO uit je scart naar de TFT hebben. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat CVBS het zelfde is als normaal video uit, S-VIDEO is te maken met een C tje van C naar Y en RGB naar CVBS een schakeling met een IC bijv. TDA3504 nodig heeft. :)

PS. die TDA heeft naast CVBS (Y) ook een R-Y en een B-Y signaal nodig om tot RGB te komen maar kan FF niet snel vinden welk IC tje dat zou moeten zijn. Wordt aan gewerkt.

GR Richard

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

dank Amateur, :-)

Het probleem is zo dat het TFT scherm enkel CVBS signaal kan ontvangen.(of aangesloten worden,zoals je wil).

Via een aangepast bakje moeten er verschillende ingangssignalen kunnen bekeken worden, nl. SCART, RGB, S-VSH en CVBS. (En moet er steroe geluid kunnen op aangesloten worden, dat dan moet omgevormd worden naar MONO (TFT kan enkel MONO aan)).

Het aangelegde ingangssignaal in een "bakje" (SCART,RGB,...) moet dus steeds geconverteerd worden naar CVBS.

Dit is in feite de bedoeling.

Amateur19

Overleden

Jij wil S-Video of CVBS naar RGB dat kan met een TDA 4510 (PAL Decoder), een TDA4660/4661 (64 µs PAL Delay), een TDA 4565 (CTI) en een TDA3505 (Video Control Combination Circuit). Verder zal je er natuurlijk nog een aantal componenten bij moeten zetten om het te laten werken maar dit is wat ik zo snel voor je kon vinden. Een schema is wel te maken maar dat heb ik nu nog niet. Succes :)

GR Richard

EDIT

Terwijl ik dit zit te typen blijkt dat het dus juist andersom moet. Uhh HiHi dat is wel wat anders ja.

RGB naar CVBS.

Van je scart aansluiting een weerstand netwerkje maken van 5 x 75 Ohm (RGB, Blanking en Sync van de scart) naar de basis van een BF494 een Collector weerstandje en 12 Volt erop een C tje van 1 nF aan de collector en je hebt je CVBS signaal van RGB. S-VIDEO naar CVBS is al eerder genoemt. De C via een C tje van 400-700 pF naar de Y van je S-VIDEO aansluiting en je hebt CVBS.

En voor Stereo naar Mono audio heb ik geen oplossing :):):)

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op vrijdag 8 oktober 2004 20:55:16

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

ander vraagje, maar voor tzelfde project waarmee dat k bezig ben ...

de keuze gebeurt dmv 4 naar 1 multiplexing, dus met 2 selectielijnen...

Heeft er iemand enig idee hoe je met een eenvoudige schakeling 2 selectielijnen kunt aansturen van een 4-1 multiplexer?

Als er iemand enig idee heeft hoe je dit met tiptoetsen kan doen, ook welkom...

Iemand die een idee heeft om dit met 1 tiptoets te doen, en zodoende door de selectie te "bladeren"/"switchen" (volgens patroon 00 - 01 - 10 - 11).

De tiptoetsschakeling hier op de site geeft een uitgangsspanning van +9V bij AAN en 0V bij UIT... Hoe kun je deze gebruiken om deze aan de selectielijnen aan te bieden???

Voorbeeld: 00 = SCART; 01 = RGB; 10 = S-VHS; 11=CVBS; ...

Het is de bedoeling dat er een keuze gemaakt wordt tussen verschillende ingangssignalen die dan aan een TFT scherm kunnen aangeboden worden via de 4-1MUX.

Enkel probleem is de aansturing voor de selectielijnen,...

Alvast bedankt,

groeten, Zwolle

Amateur19

Overleden

Ga je zelf ook nog iets uitzoeken of vraag je alles hier. :)

Een HEF4052 is een 4 naar 1 MUX zitten er zelfs twee in.

GR Richard.

ja eet ik wel, dat is het probleem niet,

maaar hoe je die MUX kan aansturen ??? Met welke schakeling,... met 2 selectielijnen dat weet ik ook ...

Allen de vraag is HOE????????

Aangezien ik met de +9V zit van de tiptoets of tiptoetsen, afhankelijk of ik er een voor iedere ingang gebruik of 1 om te switchen tussen de ingangen...

Beter de vraag lezen ??? alles staat er duidelijk in :-)

Groeten

Amateur19

Overleden

In een ander Forum door jou gestart staat hoe je dat kan doen. Dus succes.

GR Richard.

Heb k ook gelezen,

maar er zit nog een addertje onder het gras daar...

het is niet echt waterdicht;

groeten

Amateur19

Overleden

van Hugo Welter

[Idee]
CD4538 of CD4047 als one-shot met een CD4028 als teller er achter.

In TTL, een 74121 of 123 als one-shot met een 7490 als teller er achter. Triggerinput met een 4V7 zener begrenzen.

Het hele zwikkie laat je resetten naar 1 bij de 5e push op je tip toets.

Sorry Hugo

Amateur19

Overleden

Wat is het probleem daar dan als je kan tellen met die componenten in een binare manier 00 01 10 11 dan ben je er toch als je dat aan een 4052 aanbied ?????

GR Richard.

Amateur19

Overleden

Neem je een HEF / CD 40192 die kan up/down in BCD met twee druktoetsen.

Ja,

maar die 2 druktoetsen, gebruik ik die dan in het circuit om ap-af te tellen of om de klokpuls door te geven aan de teller ???

RGB naar CVBS.

Van je scart aansluiting een weerstand netwerkje maken van 5 x 75 Ohm (RGB, Blanking en Sync van de scart) naar de basis van een BF494 een Collector weerstandje en 12 Volt erop een C tje van 1 nF aan de collector en je hebt je CVBS signaal van RGB.

In dat geval heb dan je helaas geen kleur meer, alleen nog maar een zwart/wit CVBS signaal.

hoe kan ik dan het kleur meegeven of herstellen ???

Het eenvoudigst is een AD724 te gebruiken van Analog Devices, daarmee kun je heel eenvoudig van RGB naar CVBS én S-Video converteren.

Datasheet AD724

Amateur19

Overleden

Op 10 oktober 2004 14:50:52 schreef Erik_G2RP:
[...]

In dat geval heb dan je helaas geen kleur meer, alleen nog maar een zwart/wit CVBS signaal.

Kan je dat ook verder uitleggen zonder alleen maar te "zeggen"dat dat zo is. :):):)