TFT aansluiting

Amateur19

Overleden

Het gaat nl. wel om een SCART RGB signal en geen VGA RGB signaal. :)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Amateur19,

ik heb een voorlopge basis schema opgesteld voor mijn TFT aansluiting,...

Zou ik dit voorlopg blok schematisch schema eens mogen doormailen ?

en eventueel mag je altijd je bemerkingen terugmailen,

Mvg,

Amateur19

Overleden

Natuurlijk mail adres staat in het profiel dus ga je gang.

En @Erik_G2RP asl ik het fout heb dan hoor ik het graag hoor, daar niet van. :)

:) Richard

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
Amateur19

Overleden

Oeps Uhh qua werking BLOK schematische gezien lijkt me oke, of het op COMPONENT nivo ook werkt zoals getekend weet ik niet zeker.

Een Scart RGB signaal verschilt van een VGA RGB signaal voornamelijk in de synchronisatie signalen. De RGB kleurensignalen zijn vrijwel gelijk.

Zoals bekend is de kleurinformatie in een CVBS signaal gemoduleerd op een 4.43 MHz draaggolf, welke bij het Scart RGB signaal in het geheel niet aanwezig is.

Met de bedoelde schakeling tel je enkel alle signalen (RGB en sync) bij elkaar op, wat op zijn beurt weer een Y-signaal met synchronisatie geeft (niet 100% conform de PAL standaard, maar toch). De kleurinformatie ben je dan kwijt.

De AD724 heeft een kleurmodulator aan boord (daarom heeft ie ook een 4.43 MHz kloksignaal nodig) en kan een PAL-confrom kleursignaal opwekken. Maar dit staat ook allemaal in het datasheet.

Amateur:

Volgens mij moet het deel met de tiptoets die de teller aanstuurt en dus ook de MUX zeker werken,... Volgens jou niet ???

Het deel met de AAN/UIT tiptoets kan eventueel niet werken of daar kan gewoon een Schakelaar gebruikt worden,

wat denk je ??

Amateur19

Overleden

@Erik_G2RP

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=RGB-CVBS.jpg

wat denk je hiervan dan??

Dit is voor scart/CGA signalen max 6MHz

http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCAR…

verteld dat ik op pen 19 een sync signaal heb.

@Zwolle als je het bouwt dan weten we het zeker.

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op zondag 10 oktober 2004 16:52:26

dank amateur,

is bovenstaande schakeling een omzetter van RGB naar ??? ...

Ter info voor de geinteresseerden die nu pas inpikken:

De omzettingen moeten de volgende zijn:

SCART naar CVBS (Beeld)
RGB naar CVBS (Beeld)
S-video naar CVBS (Beeld)

Stereo naar Mono (Geluid)

dank U

Amateur19

Overleden

SCART RGB naar CVBS en wat Erik_G2RP voor je heeft is VGA RGB naar CVBS. S-Video naar CVBS doen we door het C en Y signaal van S-Video aan elkaar te knopen met een condensator van 470pF. En van stereo line naar mono line twee weerstanden van 47K.

Dus even kort samengevat:

Voor S-video naar CVBS:
een C'tje van 470pF die het C en Y signaal aan elkaar knoopt.

Voor SCART-CVBS: ??

Voor RGB-CVBS: met de AD724... als ik me niet vergis

Voor Stereo naar Mono: 2 weerstanden van 47k ??

Enkel die SCART-CVBS is beetje onduidelijk,... in het begin van dit forum staat er ook om C en Y aan elkaar te knopen zoals bij S-video,...
Welke methode is nu de juiste met dat C'tje van die 470pF ??

Amateur189, misschien kun je even een duidelijk gestructureed overzicht geven van wat je weet en wat correct is van wat ik hier allemaal zeg.

Mvg,
Zwolle

Amateur19

Overleden

Op 10 oktober 2004 17:11:36 schreef Amateur19:

wat Erik_G2RP voor je heeft is VGA RGB naar CVBS.

S-Video naar CVBS doen we door het C en Y signaal van S-Video aan elkaar te knopen met een condensator van 470pF
geeft dan CVBS

En van stereo line naar mono line twee weerstanden van 47K.

En het schakelingetje hierboven is SCART RGB naar CVBS.

En het schakelingetje hierboven is SCART RGB naar CVBS.

Ja, maar wel nog steeds zwart/wit zoals ik eerder al schreef.

Het enigste wat deze schakeling doet is de RGB-signalen bij elkaar op tellen (via de 2k2, 3k9 en 8k2 weerstanden) en daar de synchronisatie bijmengen.

Als je de afzonderlijke R,G en B-signalen via de volgende relatie mengt dan krijg je het Y-signaal, en een Y-signaal bevat alleen de hoogte van de grijswaarden van het beeld, en niet van de kleurwaarden :

Y = 0.299*R + 0.587*G + 0.144*B

Dit resulteert in een CVBS signaal zonder kleurinformatie, want om kleur te krijgen MOET er een kleurendraaggolf en een kleursalvo aanwezig zijn in je CVBS signaal. Beide zijn NIET voorhanden op een pure RGB Scart aansluiting, en zul je dus via een omweg moet opwekken.

Verder is de AD724 ook gewoon te gebruiken voor Scart RGB, aangezien ie ook kan werken met een CSync-signaal (Composite Sync, beschikbaar op SCART pin 19/20). De AD724 geeft zowel CVBS als Y/C tegelijkertijd uit.

Amateur19

Overleden

Hoe kan een TV dan toch een stilstaand beeld in kleur hebben hebben als er een RGB signaal wordt aangeboden dan moet er toch ook nog ergens een sync signaal vandaan komen, dus ben het nog niet helemaal met je eens. Als je de status van de scart omzet naar RGB bij een tv dan gebruikt hij meestal pen 19 van de scart als sync bij mijn weten. :)

PS. je berekening geeft volgens mij alleen maar weer hoveel procent van elke kleur er aanwezig is bij een het wit nivo van het video signaal.

[Bericht gewijzigd door Amateur19 op zondag 10 oktober 2004 21:23:11

Je zegt het zelf eigenlijk al, het sync signaal komt via pin 19 van de scart aansluiting, en wordt door de TV gebruikt om te het beeld te synchroniseren zodat het stil blijft staan.

Als je een CVBS signaal aan je TV aanbiedt zal de TV het eerst splitsen zodat er een apart Y en een C signaal ontstaat. Via een demodulator worden het C en Y signaal 'ontleedt' in drie losse RGB signalen en een gecompineerd sync signaal (CSync). Vervolgens wordt de sync geslplits in een H en V sync signaal en worden R,G en B versterkt naar de beeldbuis gestuurd.

Als je een Y/C signaal aanbiedt dan vervalt de eerste stap van het splitsen van het CVBS signaal want die zijn reeds gesplitst. De rest blijft hetzelfde.

Als je een RGB signaal aanbiedt dan blijft alleen de laatste stap en het splitsen van de CSync over: de R,G en B signalen kunnen direct versterkt worden voor de beeldbuis en de synchronisatie hoeft alleen nog maar gesplitst te worden in H en V.

Amateur19

Overleden

Dus al ik dan op mijn schakeling het sync signaal van een dvd speler wat uit pen 19 komt samen met de RGB signalen aanbied wordt het toch weet een Chrominance Video Blanking Signal. :) Anders kan een TV met een RGB SCART ingang toch ook nooit RGB weergeven als er geen SYNC uit het apparaat komt wat het RGB signaal aanbied. Als ik kijk naar de manier waarop van een CVBS signaal weer een RGB signaal wordt gemaakt, eerst R-Y, B-Y en Y uit het CVBS dan gaan we daar wat mee draaien 180 graden de ene kant op en de andere kant op en ineens is daar groen om dan vervolgens met de burst van 4.43 MHz en de 64µs voordat de syncpuls komt weer in de pas te lopen met het Y signaal, denk ik dus dat deze schakeling wel kan werken (heb hem al gebouwd, oeps)

Amateur19

Overleden

Op 10 oktober 2004 21:34:46 schreef Erik_G2RP:
Als je een CVBS signaal aan je TV aanbiedt zal de TV het eerst splitsen zodat er een apart Y en een C signaal ontstaat. Via een demodulator worden het C en Y signaal 'ontleedt' in drie losse RGB signalen en een gecompineerd sync signaal (CSync). Vervolgens wordt de sync geslplits in een H en V sync signaal en worden R,G en B versterkt naar de beeldbuis gestuurd.

Als je een Y/C signaal aanbiedt dan vervalt de eerste stap van het splitsen van het CVBS signaal want die zijn reeds gesplitst. De rest blijft hetzelfde.

Als je een RGB signaal aanbiedt dan blijft alleen de laatste stap en het splitsen van de CSync over: de R,G en B signalen kunnen direct versterkt worden voor de beeldbuis en de synchronisatie hoeft alleen nog maar gesplitst te worden in H en V.

Volgens mijn Theorie boeken niet maar die heb ik in 1990 al in de kast gezet :)

http://www.kempernet.net/kempernet.net.htm

Okee, ik heb het een beetje vereenvoudigd geschreven, je gaat idd eerst naar Y, R-Y en B-Y waar je dan vervolgens G mee kunt maken, maar het idee mag duidelijk zijn :)

Maar nog steeds zie ik niet hoe je via de Scart connector aan die 4.43 MHz burst/draaggolf komt, die is toch echt niet beschikbaar. En die kun je ook niet op de een of andere manier afleiden uit je RGB of sync signalen aangezien deze niet gemoduleerd zijn oid.

Dus al ik dan op mijn schakeling het sync signaal van een dvd speler wat uit pen 19 komt samen met de RGB signalen aanbied wordt het toch weet een Chrominance Video Blanking Signal

Ja, het wordt idd een CVBS signaal, maar je bent dan wel al je kleurinformatie kwijt.

Als ik kijk naar de manier waarop van een CVBS signaal weer een RGB signaal wordt gemaakt, eerst R-Y, B-Y en Y uit het CVBS dan gaan we daar wat mee draaien 180 graden de ene kant op en de andere kant op en ineens is daar groen om dan vervolgens met de burst van 4.43 MHz en de 64µs voordat de syncpuls komt weer in de pas te lopen met het Y signaal, denk ik dus dat deze schakeling wel kan werken

Klopt, maar is niet van toepassing als je direct een RGB signaal wilt weergeven, je hebt dan namelijk de R,G en B al. Die hoef je niet meer uit je CVBS signaal te halen (wat je in dit geval ook niet eens hebt). En de sync heb je ook al (via pin19)

Amateur19

Overleden

Ik denk dat we hezelfde bedoelen maar we er zo niet uitkomen.