Belgische WCD in Nederland gebruiken

GJ_

Moderator

Op 25 juli 2020 13:19:03 schreef buckfast_beekeeper:...Installatie wordt afgekeurd als ze niet aanwezig zijn in nieuwe stopcontacten.

Bij TS niet: is NL en hier word niet gekeurd.

Op 25 juli 2020 13:19:03 schreef buckfast_beekeeper:

[...]

Toch niet naar de Zwitserse brol omschakelen.

Alhoewel er op het oog enige geljkenis is, is IEC 60906-1 echt anders dan de Zwitserse stekker en zeker geen brol.

Als het hier beschikbaar was tegen een concurrerende prijs zou ik nu beginnen met om en om RA WCDs te vervangen door IEC 60906-1.

(Hier in huis zijn de meeste WCDs gegroepeerd in paren)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
EricP

mét CE

Lijkt me handig... Geen enkele stekker met RA past nog. Oh, dan zet je overal andere aan. Ja, kan. Was er niet ergens gejank voor aangespoten stekkers en 'dat moest'?
Is het enige wat je daarna nog over blijft verloopsnoertjes. Winst!

Aangegoten stekker is wel handig, maar "moest" helemaal niet. En als we om gaan, dan zou het wel handig zijn als die IEC stekkers in een zelf aan te sluiten uitvoering worden geleverd.

Ik zie het nog niet zo gauw gebeuren dat we om gaan. 50 jaar geleden waren ze al bezig om alle stekkermateriaal in Europa identiek te maken. Een paar grote landen riepen toen: goed idee, maar dan wel ons systeem aanhouden want dan hoeven wij lekker niks te veranderen. Het gevolg is bekend, het aantal "standaards" is alleen maar groter geworden.

Op 25 juli 2020 14:21:07 schreef EricP:
Lijkt me handig... Geen enkele stekker met RA past nog. Oh, dan zet je overal andere aan. Ja, kan. Was er niet ergens gejank voor aangespoten stekkers en 'dat moest'?
Is het enige wat je daarna nog over blijft verloopsnoertjes. Winst!

De meest gebruikte stekker, de eurostekker, past wel.

IEC 60906-1 is compacter en robuster dan Schuko. Er passen twee IEC 60906-1 WCD.s op de plek van één Schuko WCD. Het is even doorbijten met de conversie, maar in Zuid Afrika doen ze het ook met het uitfaseren van die lompe driepolige stekker. Als het daar kan, kan het hier ook.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/SANS_164-1_%26_164-2_sockets.jpg

Op 25 juli 2020 14:33:15 schreef KlaasZ:
Aangegoten stekker is wel handig, maar "moest" helemaal niet. En als we om gaan, dan zou het wel handig zijn als die IEC stekkers in een zelf aan te sluiten uitvoering worden geleverd.

Is er ook:

https://www.plugsocketmuseum.nl/IEC/SANS164-2_plug.jpg

Ik zie het nog niet zo gauw gebeuren dat we om gaan. 50 jaar geleden waren ze al bezig om alle stekkermateriaal in Europa identiek te maken. Een paar grote landen riepen toen: goed idee, maar dan wel ons systeem aanhouden want dan hoeven wij lekker niks te veranderen. Het gevolg is bekend, het aantal "standaards" is alleen maar groter geworden.

Het speelt inderdaad al een halve eeuw en ik heb het destijds gevolgd. Dus ik zie het ook niet direct gebeuren. En toch zijn Brazilië en Zuid Afrika er nu mee bezig. Ik moet er wel bij zeggen dat het in Zuid Afrika altijd al een rommeltje was met die stekkers. Toen ik er woonde, begin jaren 70 was het gebruikelijk dat als je een apparaat kocht er geen stekker aan zat. Die moest je er zelf aan zetten of de leverancier deed het voor je. Er waren zo veel verschillende stekkers in omloop dat het voor de fabrikanten niet praktisch was er al een stekker aan te zetten. Dat helpt natuurlijk wel om een keer de knoop door te hakken en te gaan saneren.

Maar wie weet gaan we het hier in Europa ooit ook nog eens doen. Met het industriële 3 fasen spul is het wel gelukt. CEE form is nu de de facto EU standaard.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op zaterdag 25 juli 2020 15:12:03 (34%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Door die verdomde kinderbeveiliging is een cee-stekker in principe niet toegelaten in een Belgische woning.

Maar ja, we zullen ze maar niet beginnen tellen zeker....

GJ_

Moderator

Op 25 juli 2020 14:40:26 schreef Roetzen:...CEE form is nu de de facto EU standaard.

Ook maar half. Een echte standaard is er niet.

De facto is Latijn voor "in feite" of "in de praktijk".

Zat zelf laatst nog te zoeken of enkele van de grote merken (Gira, Jung, Busch-Jaeger etc) al IEC 60906-1 contacten bieden. Maar tot nu toe bieden die nog helemaal niets er mee, terwijl het voor mij alleen al een verbetering lijkt wegens de hogere WCD dichtheid. Op een normaal 55x55mm plaatje waar je nu een Schuko en misschien een USB contact krijgt passen 2 IEC 60906-1 (en dan nog een USB.

Let wel op Zuid-Afrika implementeert de standaard correct, Brazilie maakt er een potje van. Geen aanraak bescherming van de pin, zowel 127 als 230V dezelfde stekker, etc....

[Bericht gewijzigd door HelenaOnPower op zaterdag 25 juli 2020 16:01:31 (24%)

Op 25 juli 2020 15:28:11 schreef evelo:
Door die verdomde kinderbeveiliging is een cee-stekker in principe niet toegelaten in een Belgische woning.

Wat van de Vynckier die voor kooktoestellen wordt gebruikt? Die heeft toch ook geen kinderbeveiliging?

https://www.bouwinfo.be/sites/default/files/forum/attachments/vynckier-stekker.jpg

Op 25 juli 2020 15:55:17 schreef HelenaOnPower:
Zat zelf laatst nog te zoeken of enkele van de grote merken (Gira, Jung, Busch-Jaeger etc) al IEC 60906-1 contacten bieden. Maar tot nu toe bieden die nog helemaal niets er mee, terwijl het voor mij alleen al een verbetering lijkt wegens de hogere WCD dichtheid. Op een normaal 55x55mm plaatje waar je nu een Schuko en misschien een USB contact krijgt passen 2 IEC 60906-1 (en dan nog een USB.

Precies! Ik zie ook veel voordelen. Overigens moet het voor de overgangsfase ook niet zo moeilijk zijn een combi WCD te maken waar zowel Schuko als IC 60906-1 in past.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op zaterdag 25 juli 2020 16:22:12 (42%)

Op 25 juli 2020 16:16:29 schreef Roetzen:
[...]

Wat van de Vynckier die voor kooktoestellen wordt gebruikt? Die heeft toch ook geen kinderbeveiliging?

[afbeelding]

[...]
Precies! Ik zie ook veel voordelen. Overigens moet het voor de overgangsfase ook niet zo moeilijk zijn een combi WCD te maken waar zowel Schuko als IC 60906-1 in past.

Tja, ik wil gewoon maar zeggen dat theorie(wetgeving) en praktijk niet altijd overeenkomen.

En hoe meer de papierberg aangroeit hoe meer ik de uitdrukkingen: 'dit kan je op verschillende manieren interpreteren' en 'je gezond verstand gebruiken' hoor tijdens opleidingen.

In België zitten we nu eigenlijk met drie regelgevingen voor wat betreft elektrische installaties:
Die van voor 01/10/1981
Tussen 01/10/1981 en 31/05/2020
Na 31/05/2020
Plus nog wat wijzigingen tussendoor.
En wetgeving werkt niet met terugwerkende kracht dus alles wat nog in goede staat is mag blijven.

Op papier wordt er vanuit gegaan dat dit telkens aparte installaties zijn.
In de praktijk komt dit echter bijna niet voor en is het een mix van de drie in een zelfde gebouw/woning.

benleentje

Golden Member

Op 25 juli 2020 15:28:11 schreef evelo:

Er is overal een oplossing voor. Bij deze kan de stekker er alleen in of uit als de schakelaar op 0 staat en je kan met een hangslot beveiligen tegen omschakelen. Staat toch ook best netjes naast de TV ;).
https://image.allekabels.nl/image/1309210-0/cee-wandcontactdoos-ampere-16-a.jpg

Op 25 juli 2020 16:59:18 schreef benleentje:
Staat toch ook best netjes naast de TV ;).

En als je bezoek vraagt waar dat ding voor dient dan vertel je doodleuk dat daardoor het beeld scherper wordt, de kleuren sprankelender en het geluid doorleefder. :D

[...]

Ik zou juist geen fysieke combinatie WCDs maken, dus waar de pinnen gedeeld worden, terwijl het fysiek waarschijnlijk net kan wordt het er niet eleganter of duidelijker op. Maar het lijkt me gewoon als je nieuw stopcontacten in een woning plaatst, 4 delige raampjes en dan 2 daar van Schuko en 2 modules (dus 4 WCDs) IEC 60906-1. Al wordt dat gewoon als luxe gezien nu al....

(Zelf bezig met de originele budget half-inbouw die in een enkele lasdoos passen vervangen door 4 nieuwe contactdozen in gekoppelde lasdozen, wat een klus)

Op 25 juli 2020 07:31:08 schreef evelo:
Omgekeerd mag in ieder geval niet: geen stopc met enkel randaarde toegelaten in België.

Het is eigenlijk een wonder dat er in het verdeelde België overal hetzelfde WCD wordt toegepast. In de tijd van de analoge TV waren er verschillende normen voor het Franstalig en het Nederlandstalig deel. Het zou me niet verbaasd hebben als de Vlamingen niet zoals de Walen de Fransen gevolgd zouden hebben, maar de Nederlanders. :)

mvdk

Golden Member

Op 25 juli 2020 14:40:26 schreef Roetzen:
[...]
De meest gebruikte stekker, de eurostekker, past wel.

IEC 60906-1 is compacter en robuster dan Schuko. Er passen twee IEC 60906-1 WCD.s op de plek van één Schuko WCD. Het is even doorbijten met de conversie, maar in Zuid Afrika doen ze het ook met het uitfaseren van die lompe driepolige stekker. Als het daar kan, kan het hier ook.

[afbeelding]
[...]
Is er ook:

[afbeelding]
[...]
Het speelt inderdaad al een halve eeuw en ik heb het destijds gevolgd. Dus ik zie het ook niet direct gebeuren. En toch zijn Brazilië en Zuid Afrika er nu mee bezig. Ik moet er wel bij zeggen dat het in Zuid Afrika altijd al een rommeltje was met die stekkers. Toen ik er woonde, begin jaren 70 was het gebruikelijk dat als je een apparaat kocht er geen stekker aan zat. Die moest je er zelf aan zetten of de leverancier deed het voor je. Er waren zo veel verschillende stekkers in omloop dat het voor de fabrikanten niet praktisch was er al een stekker aan te zetten. Dat helpt natuurlijk wel om een keer de knoop door te hakken en te gaan saneren.

Maar wie weet gaan we het hier in Europa ooit ook nog eens doen. Met het industriële 3 fasen spul is het wel gelukt. CEE form is nu de de facto EU standaard.

Sorry dat ik de post helemaal kwoot.
Ik ga nog geregeld naar ZA, en als ik dan bij de GAME (een soort MM) rondkijk bij de electric appliances, dan valt me op dat aan de meeste klasse 0 apparaten een 2 pins steker zit, deze:

Of helemaal niks.
Aan apparaten die beslist een steker met beschermingsleiding nodig hebben, zit bijna altijd de oude, lompe 3 poots ZA steker.
Deze:

Er gloort wel hoop, volgens deze site https://mybroadband.co.za/news/technology/158239-this-is-why-south-afr… word geadviseerd in nieuwbouw deze wallplugs te installeren. Het aardige is dan dat je gelijk een oplaadpunt voor je slimfoon erbij krijgt...

Nogmaals, het zijn persoonlijke waarnemingen, een ander kan tot een ander oordeel komen. Dat ze die 3 poots stekers aan klasse I apparaten zetten, heeft misschien ermee te maken dat er geen veilige adapters zijn.
Er zijn adapters voor klasse 0 en klasse 2 apparaten, maar als je een beetje plastic wegknipt, past een randaarde steker er ook wel in.
Deze dus:

Daar heb ik al eens een topic over gehad, dat het uit Duitsland meegebrachte Nespresso apparaat een tikkeltje prikte als je met je blote voeten op de tegelvloer stond.
Een Nespresso bij de GAME heeft dus een ZA steker.

Op 25 juli 2020 17:36:41 schreef HelenaOnPower:
[...]

Ik zou juist geen fysieke combinatie WCDs maken, dus waar de pinnen gedeeld worden, terwijl het fysiek waarschijnlijk net kan wordt het er niet eleganter of duidelijker op.

Ach, in Italië hebben zo ook combi WCDs voor Shuko en Italiaans type L. Dus het kan best:

https://www.worldstandards.eu/wp-content/uploads/electricity-type-L-bipasso-socket-300x223.jpg

Maar het lijkt me gewoon als je nieuw stopcontacten in een woning plaatst, 4 delige raampjes en dan 2 daar van Schuko en 2 modules (dus 4 WCDs) IEC 60906-1. Al wordt dat gewoon als luxe gezien nu al....

Voor nieuwbouw ziu dat ook mijn voorkeur zijn, maar niet iedereen zal graag gaan breken in bestaande woningen.

(Zelf bezig met de originele budget half-inbouw die in een enkele lasdoos passen vervangen door 4 nieuwe contactdozen in gekoppelde lasdozen, wat een klus)

Dapper!

Op 25 juli 2020 18:24:22 schreef mvdk:
[...]
Sorry dat ik de post helemaal kwoot.
Ik ga nog geregeld naar ZA, en als ik dan bij de GAME (een soort MM) rondkijk bij de electric appliances, dan valt me op dat aan de meeste klasse 0 apparaten een 2 pins steker zit, deze:
[bijlage]
Of helemaal niks.
Aan apparaten die beslist een steker met beschermingsleiding nodig hebben, zit bijna altijd de oude, lompe 3 poots ZA steker.
Deze:[bijlage]

Toen ik er was, begin jaren zeventig, was er ook nog het kleine broertje, de 5 A uitvoering van die 3 poot stekker. Plus dat je de VK driepoot met rechthoekige pennen en 13A zekering ook nog zag. Toen ik in 1992 nog een keer terug ging heb ik die 5A uitvoering niet meer gezien. Dus er is wat gesaneerd...

Er gloort wel hoop, volgens deze site https://mybroadband.co.za/news/technology/158239-this-is-why-south-afr… word geadviseerd in nieuwbouw deze wallplugs te installeren. Het aardige is dan dat je gelijk een oplaadpunt voor je slimfoon erbij krijgt...
[bijlage]

Het heeft kennelijk nog wat tijd nodig. Zulke dingen gaan nu eenmaal niet snel.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op zaterdag 25 juli 2020 19:59:05 (38%)

Op 25 juli 2020 17:55:38 schreef Roetzen: In de tijd van de analoge TV waren er verschillende normen voor het Franstalige deel.

Dat klopt maar dat maakte bijzonder weinig verschil. Elk land Europees land had toen zowat zijn eigen standaard en Belgische TV's waren toen allemaal multi-standaard. Op een standaard meer of minder kwam het echt niet meer aan. Pas toen PAL 625 lijnen zo ongeveer de West-Europese KTV standaard werd (behalve Frankrijk) verschenen er mono-standaard TV's op de Belgische markt. Die waren veel goedkoper. Velen dachten in het begin dat dit met kwaliteit te maken had.

Op 25 juli 2020 22:51:21 schreef RAAF12:
In de Benelux werd type H gebruikt op de UHF https://en.wikipedia.org/wiki/CCIR_System_G#System_H

Geen idee, maar die mono-standaard KTV's waren compatibel met BE, NL en DE zenders, echter niet met FR en GB. Dat was voor de meesten toch geen probleem, afstand met FR of GB was immers veel te groot om via antenne te ontvangen of spraken niet eens Frans of Engels. In West-Vlaanderen lag dat waarschijnlijk anders.

ZW TV's hadden voor zo ver ik mij herinner allemaal normomschakeling vanwege die 819 lijnen. Waar zit GD nu :).

In Gemenebest landen kan je ook dit vinden. Dit dient om een Europlug (niet te verwarren met een Britse 2 polige scheerapparaatstekker die daar sprekend op lijkt maar je daar niet in krijgt wegens te dikke pennen) in een GB stopcontact te frotten. Dit past net goed genoeg om te functioneren en neemt nauwelijks plaats in.

GJ_

Moderator

Op 26 juli 2020 06:00:21 schreef New Beetle:...Dit past net goed genoeg om te functioneren en neemt nauwelijks plaats in..

Echt heel goed werkt het niet. Het past ook niet echt. Zolang het gaat om een klein opladertje voor je telefoon is het goed genoeg zolang het niet tocht, het waait er zo uit. Ik ben nl ook wel eens mn verloopstekkert vergeten en dan probeer je wel eens wat :-)

Op 26 juli 2020 10:11:34 schreef GJ_: Ik ben nl ook wel eens mn verloopstekkert vergeten en dan probeer je wel eens wat :-)

Ik ook. Een theelepel in de aarding, wat je daar in elk hotel kan vinden en dan krijg je de lader ook in een GB stopcontact.

Laders passen ook in een GB scheerapparaatstopcontact, omgekeerd echter niet. Sommige onwetende Belgen kopen op Amazon UK elektrische tandenborstels of scheerapparaten om dan vast te stellen dat de penafstand en diameter van die GB stekkers anders is.

buckfast_beekeeper

Golden Member

[...]

[afbeelding]

[...]

Er wordt van uitgegaan dat een kookfornuis 24/24 is aangesloten en in het grootste deel van de woningen in een keukenkast beland. Voor de rest werden deze stopcontacten veel gebruikt in bakkerij en beenhouwerij. Daar verdwijnen ze en in nieuwe installaties vind je nog alleen CEE. Hier ten huize is de kookplaat al jaar en dag permanent aangesloten.

Op 25 juli 2020 13:21:11 schreef GJ_:
[...]Bij TS niet: is NL en hier word niet gekeurd.

Dat zou bij mij al geen reden zijn om iets te verwijderen wat naar behoren functioneert. Kan extra veiligheid kwaad?

Dat er in heel de EU 1 WCD komt, vergeet het. Hoeveel jaren heeft het geduurd om de SI eenheden overal gelijk te krijgen? En dat is dan niks wat met massale ombouw te maken heeft. Hoeveel jaar zijn we al aan de gang om 1 standaard lader voor GSM en gelijkaardigen te introduceren? Uiteindelijk wordt dan een computer standaard zowat de norm.

Uiteindelijk moet er nog zoveel aangepakt. In bepaalde landen heb je warm en koud water aansluiting nodig voor je wasmachine en afwasmachine. Ten tijde dat ik in D resideerde hadden alle woningen waar we woonden zo een dubbele aansluiting.

Historisch zijn er ook verschillen ontstaan in de toetsenborden. Layout stamt uit de tijd van de schrijfmachines. Ik kan me niet voorstellen dat de fabrikanten geen vragende partij zijn om alles naar Qwerty om te zetten. Azerty, Qwertz, ... kan dan weg vallen. Zie je Duitsland en Frankrijk hier al mee instemmen?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 26 juli 2020 11:24:15 schreef buckfast_beekeeper:
Dat er in heel de EU 1 WCD komt, vergeet het.

Ach, met de Duitse en Franse WCD's hebben we 90% van de EU toch al voorzien? De meeste stekkers zijn toch al passend in beide types.

EricP

mét CE

Dat zou bij mij al geen reden zijn om iets te verwijderen wat naar behoren functioneert.

ALS het zou functioneren, DAN zou de behoefte om die ellende te verwijderen er ook niet zijn natuurlijk. Het feit dat mensen er vanaf willen geeft al aan dat het dus meestal niet functioneert.

Gelukkig zijn er hier gewoon WCDs zonder koter-beveiliging te koop. Dan hoef je het er ook niet uit te slopen.

Maar eh... ik snap nog steeds niet welk vermeend probleem hier opgelost moet worden. Het probleem dat niet de hele wereld hetzelfde is? Is dat een probleem dan?