Elektrolyse en 230V gelijkrichten

Anoniem

Op 31 oktober 2004 21:18:37 schreef High-Voltage:
Kan je het niet onder de term "lenen" zetten. Maar dan zonder terug te brengen....

Roestvrijstalen elektroden kun je heel gemakkelijk aankomen: messen van een oud servies. Vind je op elke rommelmarkt voor bijna noppes.

Op 31 oktober 2004 21:48:22 schreef Thomas:
Ik heb redelijke resultaten behaald met 2 koolstaafjes uit zéér goedkope zink-koolstof D-cellen. Tegenwoordig is het wel moeilijk om daar nog aan te geraken, bijna alles is alkaline wat dus niet werkt.

ik heb dit vroeger ook met een koolstofstaafje uit een lege batterij gedaan. (voorzichtig bij de ontmanteling!)

als andere elektrode een stukje koperdraad (2.5mm²)

da een zeer zoute warme pekeloplossing, en mijn legotrein 12V-voeding aan de elktroden. Ik had vrij vlug een hoop H2 en aan de andere zijde Cl2.

LET OP VOOR het chloorgas = gifgas

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

heb da in schooltijd ook nog gedaan met twee dikke koolstofstaven 1cm dik en 20cm lang uit een droge batterij van een weideapparaat of mss zijn deze uit een 6v blokbatterij ook wel goe .
als je een oude autobatterij neemt en deze blijft opladen krijg je ook snel een hoopje "knalgas" ,hebbek ervaring mee,maar geen leuke

Op 1 november 2004 00:26:45 schreef Sp3ci3S:
[...]

ik heb dit vroeger ook met een koolstofstaafje uit een lege batterij gedaan. (voorzichtig bij de ontmanteling!)

als andere elektrode een stukje koperdraad (2.5mm²)

da een zeer zoute warme pekeloplossing, en mijn legotrein 12V-voeding aan de elktroden. Ik had vrij vlug een hoop H2 en aan de andere zijde Cl2.

LET OP VOOR het chloorgas = gifgas

Het is wel de bedoeling dat je H2 en O2 krijgt. Die Cl2 is een (dodelijk) neveneffect.

Maar die koolstof is toch niet dezelfde als uit een potlood? Want als ik gewoon potlood in water steek, lost hij al op :(

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Ik denk dat ik iets gevonden heb.....

Ik richt 230V gelijk. Vlak deze af enz ....
Dan zet ik er een spanningsdeler bij en zo kan ik een mooie spanning (en stroom dus) afregelen.

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Ehh, doe dat toch maar niet... De spanningen blijven dan toch gevaarlijk en je hebt een hele zware spanningsdeler nodig!!! Gebruik dan liever een scheidingstrafo met daarachter een variac.

Je kunt trouwens ook koolborstels gebruiken uit een oude stofzuiger bijvoorbeeld.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 1 november 2004 18:25:00 schreef Benadski:
Ehh, doe dat toch maar niet... De spanningen blijven dan toch gevaarlijk en je hebt een hele zware spanningsdeler nodig!!! Gebruik dan liever een scheidingstrafo met daarachter een variac.

Je kunt trouwens ook koolborstels gebruiken uit een oude stofzuiger bijvoorbeeld.

Kan je dat van die scheidingstrafo en die variac eens uitleggen ? (Ik begrijp het niet zo goed)

Van die koolstofborstels, kan ik dat uit elke elektromotor halen die met koolstofborstels werkt? Of moet dat per se een stofzuiger zijn ?

Grtz

Het kan toch zijn dat die koolstofborstels in een stofzuiger andres zijn....

Of wat bedoel je met die "grap" ?

Sorry. Als je van plan bent kost wat kost met netspanning te gaan werken en je geeft aan niet te weten hoe een scheidingstrafo toe te passen kwam dat hier op mij over als een misplaatste grap.

De hoeveelheid gas die in bovenstaande elektrochemische vergelijkingen wordt geproduceerd is recht evenredig met de hoeveelheid e- per seconde die er door je electrolyse loopt.
Met de stroom dus.

Als je zorgt voor een goede geleiding, door een groot elektrodeoppervlak, een sterke loogoplossing en een handige constructie is de weerstand van je opstelling maar laag, en kun je met in zo een omgeving betrekkenlijk "veilige" spanningen van enkele 10-tallen V ruimschoots volstaan.

Te snelle H2 productie in een te kleine cel is ook niet wat je wilt, het wordt al snel te heet, te lastig om het H2 snel weg te leiden / op te slaan -- dus te onveilig.

Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn denk ik.
Gebruik bij dit soort experimenten gewoon een nette en veilige voeding, dan heb je al weer een risico minder.

High met Henk

Special Member

hmm ik vraag me weleens af bij dit proces: een perpetuum mobilee is niet mogeijk

dus er moet meer energie nodig ijn om waterstof opt e wekken, dan het oplveret teijdens de verbranding.

nou heb ik eens ziten denken dat je dus zoiets krijgt idd

elektrolyse
2 H20 ------------> 4 H + O2        (kost bijv 400W L)

verbranding
4 H + O2 -------------> 2 H20       (levert bijv 300 W L)

die waarden erachter zijn puur fictief gekozen ofzow. De wet van behoud van energie meld mij nu dat e gen delen verloren kunnen gaan enzow.

maar ik zou eigenlijk willen dat een deel van het water het rendement zou kunnen laten stijgen
dit klinkt idd erg stom
maar het zou HEEL mooi zijn. das dat mijn verlies niet gat zitten in het toeveogen van energie maar in het toevoegen van water

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

:+

Tsja.. als

Er zijn wel wat projecten op het internet te vinden die claimen dat ze zoiets voor elkaar hebben. Ik zie echter geen rede er in te geloven.

Overigens is het redement nogal laag. De voor de reacties benodigde spanningsval is volgens BINAS (tabel: Standaard elektrodepotentialen) 1.23 + 0.83 = 2.1 V
Alle overige spanningsval over je cel is dus allemaal verlies.

De truuk om echt goede redementen te halen is de beide cellen gescheiden te houden door een membraam. Dat is dan ook wat de prof's doen in brandstofcellen. :)

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 1 november 2004 21:42:58

High met Henk

Special Member

heheh ik snap je redenering wel, maar laat hier in mijn vrije tijd weleens mijn gedacht overgan en heb ze nu eens in dit topic verwoord. Als je nl dit proces goed kan beheersen, wil dit zeggen dat je in ena uto alleen mar water hoeft t tanken :) je heoft bestaande motoren volgens mij nauwelijks an te passen zelfs :)

Dromen is altijd toegestaan. :) Meld het me wel even als je succes hebt..

Op 1 november 2004 21:47:59 schreef High met henk:
heheh ik snap je redenering wel, maar laat hier in mijn vrije tijd weleens mijn gedacht overgan en heb ze nu eens in dit topic verwoord. Als je nl dit proces goed kan beheersen, wil dit zeggen dat je in ena uto alleen mar water hoeft t tanken :) je heoft bestaande motoren volgens mij nauwelijks an te passen zelfs :)

Is grappig, daar dacht ik ook altijd over na, tot ik de wet van energiebehoud op school kreeg. ;)

Op 1 november 2004 21:21:28 schreef aart:
Sorry. Als je van plan bent kost wat kost met netspanning te gaan werken en je geeft aan niet te weten hoe een scheidingstrafo toe te passen kwam dat hier op mij over als een misplaatste grap.

De hoeveelheid gas die in bovenstaande elektrochemische vergelijkingen wordt geproduceerd is recht evenredig met de hoeveelheid e- per seconde die er door je electrolyse loopt.
Met de stroom dus.

Als je zorgt voor een goede geleiding, door een groot elektrodeoppervlak, een sterke loogoplossing en een handige constructie is de weerstand van je opstelling maar laag, en kun je met in zo een omgeving betrekkenlijk "veilige" spanningen van enkele 10-tallen V ruimschoots volstaan.

Te snelle H2 productie in een te kleine cel is ook niet wat je wilt, het wordt al snel te heet, te lastig om het H2 snel weg te leiden / op te slaan -- dus te onveilig.

Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn denk ik.
Gebruik bij dit soort experimenten gewoon een nette en veilige voeding, dan heb je al weer een risico minder.

Ik wist (weet nog steeds niet) hoe een scheidingstrafo werkt :'(

Het waterstof kunne we wel vrij snel wegleiden, en een koelsysteem hebben we ook al aan gedacht. Nu loop het ook warm. |:(

High met Henk

Special Member

klopt, mar ik blijf wachten op dat ene moment waarop ik ergens water kan gebruiken om op een andere manier die energie op te wekken die ik tekort kom :)

anders thuis waterstof gaan stoken

maar even beetje mijn situatie:

ik ben dus student en heb toch wel de vreemde vooreur om in ONTIEGELIJK benzinevreters mezelf te verplaatsen. Dus als het mogelijk is om op waterstof te rijden (en het dus ook op 1 of andere manier zelf te maken) interreseert me dat :)

Net zoals nu LPG installties er aftermarket zijn kan je dan H installties hebben, het mooiste is dat je na elektrolyse geen lucht nodig hebt ; die komt immers ook vrij, ik vindt het een heel boeiend proces eigenlijk.

BTW die energie die je voor elektrolyse nodig hebt kun je al verkleinen door er een beetje zout in te strooien; dit werkt als katalysator als ik me niet vergis (ben niet zo scheikundig onderlegd, dus correct me if I'm wrong)

Mja, katalysator.. Extra ionen (H+ of OH-, dus een zure of basische oplossing) zorgen voor noodzakelijke extra geleiding.

Zuiver water geleid bijna niet, de spanningsval over het noodzakelijke stuk water tussen de elektroden waar de beide halfreacties plaatsvinden is dan enorm. En dan stort je redement dus in..

Het loog wordt idd niet bij de reactie verbuikt, maar het reageert wel vrij snel weg met de CO2 uit de lucht.

Zuren hebben weer als nadeel dat ze de metalen elektroden oplossen.. Dat geld natuurlijk niet als je koolstaven gebruikt, maar die hebben weer eigen nadelen als een hoge weerstand. En ze zijn poreus en gaan dan kapot door het gas wat er in ontstaat, of daar lijkt het in ieder geval op.

Onhandig eigenlijk allemaal ;) Het redement van zo een experimentele opstelling is voor veel experimenten echter wel afdoende. Wil je meer dan moet je over naar brandstofcellen, gaat het alleen om de waterstof dan koop je beter een statiegeldfles H2..

[edit]
230/230 Scheidingstrafo's vind ik meer iets voor een ander onderwerp, omdat de spanning daarvan te hoog is om veilig bij dit soort experimenten te gebruiken.
Er is overigens vast het een en ander over te vinden met wat zoeken.

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 1 november 2004 22:44:49

dat kan ook, op 'water' riden, hier zijn de brandstof cellen voor, die zetten het om in electriciteit geloof ik. maar die zijn vreselijk duur.

LED there be light

maar als ik het goed heb kun je toch gewoon en tankje maken en daar twee electrode inhangen en helemaal waterdicht afsluiten en dan het gas naar een gewone benzine motor geleiden en als het verbrand krijg je weer wtaer dus eigenlijkmoet je helemaal rond kunnen (ben ik zelf mee bezig) ik ga een klein benzine motortje kopen van 2cc en die gaak aansluiten op een dynamo om zo de motor oneindig te laten draaien (maar ik weet niet of het lukt of er genoeg waterstof word aangemaakt om de motor bij te houden)
huub

klein is fijn

Moderator

Op 25 december 2004 15:42:04 schreef rgbledje:
maar als ik het goed heb kun je toch gewoon en tankje maken en daar twee electrode inhangen en helemaal waterdicht afsluiten en dan het gas naar een gewone benzine motor geleiden en als het verbrand krijg je weer wtaer dus eigenlijkmoet je helemaal rond kunnen (ben ik zelf mee bezig) ik ga een klein benzine motortje kopen van 2cc en die gaak aansluiten op een dynamo om zo de motor oneindig te laten draaien (maar ik weet niet of het lukt of er genoeg waterstof word aangemaakt om de motor bij te houden)
huub

Je bent niet de eerste met dit idee, velen zijn je voorgegaan en hebben gefaald...

Je vergeet de wrijving, weerstand van de draden, effectiviteit van de dynamo (+80-90%) en vooral de warmte die vrijkomt van zo'n motor. Als deze energie gaat verloren en komt dus nooit meer terug in de kringloop. Je kan de verliezen natuurlijk wel zo klein mogelijk houden, maar er blijven altijd verliezen...

Anoniem

Echte uitvinders weten waar ze mee bezig zijn.
De tijd van iets per ongeluk uit te vinden terwijl je aan het kloojen bent is reeds lang voorbij.
Denk je dat Da Vinci geen theoretische achtergrond had?
Of Franklin, of Edison?
Een nog frustrerender vaststelling is dat een aanmodderaar het niet eens zou snappen of zelfs maar opmerken moest hij iets nieuws ontdekken. Om het nieuwe te kunnen zien, moet je eerst het oude begrijpen.
Er zijn er teveel die willen lopen voor ze kunnen kruipen. Dan val je natuurlijk op je gezicht.
Ik stel voor om voor jouw soort een zustersite op te richten; "Fantasy online :-)

Op 25 december 2004 18:21:03 schreef grotedikken:
Echte uitvinders weten waar ze mee bezig zijn.
De tijd van iets per ongeluk uit te vinden terwijl je aan het kloojen bent is reeds lang voorbij.
Denk je dat Da Vinci geen theoretische achtergrond had?
Of Franklin, of Edison?
Een nog frustrerender vaststelling is dat een aanmodderaar het niet eens zou snappen of zelfs maar opmerken moest hij iets nieuws ontdekken. Om het nieuwe te kunnen zien, moet je eerst het oude begrijpen.
Er zijn er teveel die willen lopen voor ze kunnen kruipen. Dan val je natuurlijk op je gezicht.
Ik stel voor om voor jouw soort een zustersite op te richten; "Fantasy online :-)

Er worden nog dingen door toeval uitgevonden hoor ;)

Btw: Weet ondertussen wat ne scheidingstransfo is.

Een scheidingstransformator is een transformator waarbij de secundaire volledig galvanisch is gescheiden van de primaire winding.

Ruik ik hier een perpetuum mobile?

Tips:

- Wet van lenz
- Joule-effect
- Wet van behoud van energie
- IQ-test
- Woordenboek
- Taalcursus voor allochtonen

Als dingen per ongeluk worden uitgevonden is dat omdat ze bezig zijn met een ander verschijnsel oid te verklaren en het dan "per toeval" ontdekken.

Edison, Newton en aanverwanten hadden geen gemiddelde intelligentie, zelfs al lijkt het enorm simpel het is extreem moeilijk om het zelf te bedenken. Als je denkt "die Newton kan niet intelligent geweest zijn vanwege zijn lift theorie..." dan heb je het goed mis. Of Edison met zijn wormen-puree. (Edison heeft trouwens ook dat insekten-elektrocuteerapparaat uitgevonden).

Het beste om vet veel energie op te werken zijn atomaire reacties: fusie, splitsing, anti-materie <=> materie reacties (die laatste lijkt me super om te bestuderen).
maw: Lang leve de nucleaire fysica en stop nu eindelijk eens met een poging te doen om perpetuum mobile uit te vinden, dat idee met die motor en generator had ik toen ik 5 was, en had al snel door dat het niet kon... dat moeten jullie ook kunnen

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op zaterdag 25 december 2004 18:49:21

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

haha :D

sorry mensen maar ik vind het leuk dat er altijd zijn die blijven proberen de wet van behoud van energie te omzeilen

blijven proberen zou ik zeggen, indien het zou lukken ben je rijk ;)

[Bericht gewijzigd door Jonathan op zaterdag 25 december 2004 19:13:43

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)