Elektrolyse en 230V gelijkrichten

Op 25 december 2004 15:42:04 schreef rgbledje:
maar als ik het goed heb kun je toch gewoon en tankje maken en daar twee electrode inhangen en helemaal waterdicht afsluiten en dan het gas naar een gewone benzine motor geleiden en als het verbrand krijg je weer wtaer dus eigenlijkmoet je helemaal rond kunnen (ben ik zelf mee bezig) ik ga een klein benzine motortje kopen van 2cc en die gaak aansluiten op een dynamo om zo de motor oneindig te laten draaien (maar ik weet niet of het lukt of er genoeg waterstof word aangemaakt om de motor bij te houden)
huub

Dat is het debielste dat ik vandaag gehoord heb!

[edit] Nee, toch niet, de post van laser in dit topic overstijgt alles.

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
klein is fijn

Moderator

Op 25 december 2004 19:19:07 schreef Thomas:
[...]
Dat is het debielste dat ik vandaag gehoord heb!

En ik maar denken, het is kerst, ik zet het even subtiel neer...:D.

Op 25 december 2004 19:46:59 schreef klein is fijn:
[...]
En ik maar denken, het is kerst, ik zet het even subtiel neer...:D.

Jij bent veel te goed voor deze wereld.

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Ben wel een beetje laat maar zal dit toch nog even zeggen.

Ik heb dit gevaarlijk experimentje ooit zelf uitgevoerd met als verschil dat ik een 100W lamp als stroombegrenzer gebruikte.
Ik raad het je af!
De reactie is gewoon te hevig en je water zal op heel korte tijd gaan koken.
De gasproductie was ook véél te hoog.
Dit was een éénmalig experiment wat NIET voor herhaling vatbaar was om veiligheidsredenen.

Daarna heb ik het opnieuw uitgevoerd maar dan op een transformator van 18V/20A (natuurlijk gelijkgericht en afgevlakt) en dit gaf goede resultaten.
Ik gebruikte koolstofelektroden omdat deze niet actief deelnemen aan de reactie en deed enkele druppels verdund (15%) zwavelzuur bij het gedestilleerd water.

Het is mss wel belangrijk om te weten dat ik toen heel goed wist wat ik deed,zat in m'n 3de jaar ElektroTechnieken.

Groeten

Anoniem

Op 20 januari 2005 23:19:48 schreef Stressy:
Het is mss wel belangrijk om te weten dat ik toen heel goed wist wat ik deed,zat in m'n 3de jaar ElektroTechnieken.

Groeten

Stressy, als je in je derde jaar zit dan weet je niet "heel goed waar je mee bezig bent", je begint net een heel klein beetje te snappen waarover het gaat en als je dan uiteindelijk je diploma haalt, ben je een beginnend technicus die nog alles te leren heeft.
Een beetje bescheidenheid graag.
Na dertig jaar in de branche, moet ik met Jean Gabin zeggen "maintenant je sais, on ne sait jamais"

Wel, grotendikken je hebt gelijk als je alleen maar in rekening brengt wat je leert op school, wat als hij nu vanaf zijn 3 met chemie bezig is?

Ik vind elektrotechniek nog altijd een geitenwollensokken-breier opleiding

Trouwens, eerst berekenen/beredeneren voor je zo gaat "spelen"

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op vrijdag 21 januari 2005 01:07:13

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Op 20 januari 2005 23:19:48 schreef Stressy:
Ben wel een beetje laat maar zal dit toch nog even zeggen.

Ik heb dit gevaarlijk experimentje ooit zelf uitgevoerd met als verschil dat ik een 100W lamp als stroombegrenzer gebruikte.
Ik raad het je af!
De reactie is gewoon te hevig en je water zal op heel korte tijd gaan koken.
De gasproductie was ook véél te hoog.
Dit was een éénmalig experiment wat NIET voor herhaling vatbaar was om veiligheidsredenen.

Daarna heb ik het opnieuw uitgevoerd maar dan op een transformator van 18V/20A (natuurlijk gelijkgericht en afgevlakt) en dit gaf goede resultaten.
Ik gebruikte koolstofelektroden omdat deze niet actief deelnemen aan de reactie en deed enkele druppels verdund (15%) zwavelzuur bij het gedestilleerd water.

Groeten

We hebben het ooit op 24V gedaan, maar dat ging gewoon niet vooruit |:(
Zelfs met een (verzadigde) zoutconcentratie ging het niet voor uit... En we hebben één keer potlood gebruikt, maar dat loste gewoon op in ons water :'(

Nu gaan we het met de variac proberen. En daar een brug opzetten... (Al dan niet afgevlakt). Kan de prul fijn geregelt worden, qua gasproductie enz... Dat gaat (hopelijk) wel lukken... Ook koelen hebben we al aan gedacht hoor....

Als ik een twee tal weken niet meer op CO geweest ben mag je concluderen dat er iets gebeurd is.

Btw: Ik doe nu industriele wetenschappen :)

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Er staat eerder in dit topic volgens mij keurig beredeneerd hoe je met een klassieke opstelling -op de minst onveilige manier- een zo hoog mogelijk redement kunt halen.
Geweldig wordt het zonder membraan nooit.

Ik zou daarom (voor de N-de keer) ernstig afraden bovenstaande ten uitvoer te brengen.

[edit]
Als je een hoge spanning nodig hebt wil dat alleen zeggen dat je gekozen opstelling een erg laag redement heeft.
Het gaat er om zo veel mogelijk e- uit te wisselen, de stroom dus. Hoe meer stroom bij een lager potentiaalverschil (dichter bij de theoretische waarde van een paar V) hoe beter het redement. :)

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 21 januari 2005 18:00:34

klein is fijn

Moderator

Op 21 januari 2005 17:55:03 schreef Aart:
Als je een hoge spanning nodig hebt wil dat alleen zeggen dat je gekozen opstelling een erg laag redement heeft.
Het gaat er om zo veel mogelijk e- uit te wisselen, de stroom dus. Hoe meer stroom bij een lager potentiaalverschil (dichter bij de theoretische waarde van een paar V) hoe beter het redement. :)

Laat ik nou net een lastravo hebben gevonden...>:)

Toch eens proberen, al werkt de non-electro manier veruit het beste...

Bijvoorbeeld :9 ;)

Toch eens proberen, al werkt de non-electro manier veruit het beste...

Dat hangt natuurlijk van het doel van de opstelling af.

klein is fijn

Moderator

Op 21 januari 2005 18:27:21 schreef Aart:
Dat hangt natuurlijk van het doel van de opstelling af.

Hmmm, het doel? Een mini-bunzingbrander op waterstof laten werken.:D

Zoveel waterstof krijg je niet door electrolyse. Als het je wel lukt dan heb je een beste berg aan trafo's nodig, en een paar mooie platina electrodes...:D

Op 21 januari 2005 17:55:03 schreef Aart:
Er staat eerder in dit topic volgens mij keurig beredeneerd hoe je met een klassieke opstelling -op de minst onveilige manier- een zo hoog mogelijk redement kunt halen.
Geweldig wordt het zonder membraan nooit.

Ik zou daarom (voor de N-de keer) ernstig afraden bovenstaande ten uitvoer te brengen.

[edit]

Wat is er mis mee? Een scheidingstransfo tussen en er kan toch nx gebeuren op 100V of op 150V Alst al geen 70V is... De kunst is ook om zo weinig mogelijk stoffen toe te voegen hé...

Platina ligt buiten het budget :'(

Als ik snel even reken levert 1 A:

1 Coulomb e- per seconde, dat zijn er 1/e = 1/ 1.6 10 -19 = 6.2 1018

Voor ieder molecuul H2 zijn volgens de reactievergelijkingen 2 e- nodig.
Die ene A levert in 1 sec dus 6.2 1018 / 2 = 3.2 1018 deeltjes H2 op.
Dat is 3.2 1018 / 6.022 1023 = 5.18 10-6 mol H2.

Bij een Vmolair van 2.45 10-2 M3/mol
is dat dan 0.12 10 -6 M3 H2, oftewel 0.12 cm3 per seconde.

Je kunt gerust een verzadigde NaOH-oplossing gebruiken, hoe beter het geleid des te beter. Mogelijk alleen dat het dan nog wat sneller reageert met de CO2 uit de lucht ?
In ieder geval: alleen de stroom staat in de vergelijkingen hierboven .. niet de spanning. :)

Reken ik zo goed ?

(diverse [edits] om supensub goed te krijgen. )

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 21 januari 2005 18:57:19

Op 21 januari 2005 18:49:40 schreef Aart:
Als ik snel even reken levert 1 A:

1 Coulomb e- per seconde, dat zijn er (1/e = 1/ 1.6 10 -19 = 6.2 1018

Voor ieder molecuul H2 zijn volgens de reactievergelijkingen 2 e- nodig.
Die ene A levert in 1 sec dus 6.2 1018 / 2 = 3.2 1018 deeltjes H2 op.
Dat is 3.2 1018 / 6.022 1023 = 5.18 10-6 mol H2.

Bij een Vmolair van 2.45 10-2 M3/mol
is dat dan 0.12 10 -6 M3 H2, oftewel 0.12 cm 3 per seconde.

Reken ik zo goed ?

Ik weet het niet, maar dan jagen we er wel 2-3A door...
Klinkt iig interessant. :)

Anoniem

Op 21 januari 2005 00:52:40 schreef Evil Aedolon:
Wel, grotendikken je hebt gelijk als je alleen maar in rekening brengt wat je leert op school, wat als hij nu vanaf zijn 3 met chemie bezig is?

Ik vind elektrotechniek nog altijd een geitenwollensokken-breier opleiding

Trouwens, eerst berekenen/beredeneren voor je zo gaat "spelen"

)
1)niet erg waarschijnlijk,
2) Ik snap niet wat electro met wollen sokken te maken heeft. Behalve dat je er statische lading kunt mee opwekken.
Ik vind een theoretische kennis voor electriciteit een must omdat er veel wiskunde voor nodig is om het echt te begrijpen,, maar je moet ook niet overdrijven.
Ingenieurs die hun halve leven theorie studeren en pas op hun 25e met de prakrijk in aanraking komen worden zelden goede technici. Als je op je 25 met sport begint, kunje nog wel wat bereiken maar je wordt ook nooit meer een topsporter.

Op 21 januari 2005 22:56:25 schreef grotedikken:
Ik vind een theoretische kennis voor electriciteit een must

Ja dat is een feit ze moeten het SNAPPEN en dat is niet altijd zo! (nuja sommige dingen zijn te abstract om te snappen maargoed)

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Op 21 januari 2005 22:56:25 schreef grotedikken:
[...])
1)niet erg waarschijnlijk,
2) Ik snap niet wat electro met wollen sokken te maken heeft. Behalve dat je er statische lading kunt mee opwekken.
Ik vind een theoretische kennis voor electriciteit een must omdat er veel wiskunde voor nodig is om het echt te begrijpen,, maar je moet ook niet overdrijven.
Ingenieurs die hun halve leven theorie studeren en pas op hun 25e met de prakrijk in aanraking komen worden zelden goede technici. Als je op je 25 met sport begint, kunje nog wel wat bereiken maar je wordt ook nooit meer een topsporter.

Een ingenieur die in zn jeugd en tijdens zn studies altijd achter de soldeerbout gezeten heeft is wel dé beste hé... Ervarig EN kennis :)

Dit was een voorbeeld wat ondertussen 6 of 7 jaren geleden is.
TOEN deed ik deze gekke dingen,nu niet meer.
Het feit dat ik het probeerde is geen rede om even beginnen te flamen over m'n opleiding en/of kennis!
Is het jullie mss ontgaan dat ik het afrade?!

Op 21 januari 2005 23:24:49 schreef Stressy:
Dit was een voorbeeld wat ondertussen 6 of 7 jaren geleden is.
TOEN deed ik deze gekke dingen,nu niet meer.
Het feit dat ik het probeerde is geen rede om even beginnen te flamen over m'n opleiding en/of kennis!
Is het jullie mss ontgaan dat ik het afrade?!

Ik heb nooit gelezen dat iemand het mij afrade :p
[size=1] Ben veel te eigenwijs [/size]

Op 21 januari 2005 18:51:29 schreef High-Voltage:
[...]

Ik weet het niet, maar dan jagen we er wel 2-3A door...
Klinkt iig interessant. :)

Nog altijd te weinig om continu een vlam te onderhouden...

Ik zal nog maar eens mijn filmpje spammen van elektrolyse van water bij 5V / 30A ...

http://users.telenet.be/edv/co/MVI_1784.AVI

Dit is met een zeer sterk geconcentreerde zoutoplossing (heet water zodat er nog meer zout opgelost kan worden), en alu electrodes. Er komt waterstof en zuurstof vrij, geen chloorgas! De alu electrodes worden wel een beetje aangevreten...

Nadeel van mijn opstelling: geen gescheiden opvang van zuurstof en waterstof... de electrodes zitten op enkele millimeter van elkaar.

Zoals iemand eerder al zei, de kunst is om de spanning zo laag mogelijk te houden, en de stroom zo hoog mogelijk. De waterstofproductie hangt enkel van de stroom af, de extra spanning wordt gewoon als hitte gedissipeerd, waardoor je water gaat koken... Als voeding heb ik trouwens een PC voeding gebruikt, die leveren wel voldoende stroom voor dit soort geintjes. (molexstekker en draadjes smolten wel ongeveer)

Op 22 januari 2005 01:06:53 schreef subsonik:
[...]
Nog altijd te weinig om continu een vlam te onderhouden...

Ik zal nog maar eens mijn filmpje spammen van elektrolyse van water bij 5V / 30A ...

http://users.telenet.be/edv/co/MVI_1784.AVI

Dit is met een zeer sterk geconcentreerde zoutoplossing (heet water zodat er nog meer zout opgelost kan worden), en alu electrodes. Er komt waterstof en zuurstof vrij, geen chloorgas! De alu electrodes worden wel een beetje aangevreten...

Nadeel van mijn opstelling: geen gescheiden opvang van zuurstof en waterstof... de electrodes zitten op enkele millimeter van elkaar.

Zoals iemand eerder al zei, de kunst is om de spanning zo laag mogelijk te houden, en de stroom zo hoog mogelijk. De waterstofproductie hangt enkel van de stroom af, de extra spanning wordt gewoon als hitte gedissipeerd, waardoor je water gaat koken... Als voeding heb ik trouwens een PC voeding gebruikt, die leveren wel voldoende stroom voor dit soort geintjes. (molexstekker en draadjes smolten wel ongeveer)

Dat filmpje had ik al eens gezien... Maar hoe wist je dat je er 30A doorjoeg? Een A-meter erbij gezet? Of gaf je PC voeding 30A? Dat wil nog niet zeggen dat je er 30A doorstuurd, je gaat mij tohc niet wijsmaken dat dat 30A was hoor!! Wij hadden bij 1A (op 24V) nog meer waterstof aangemaakt...

Er is ook nog een verschil tussen smelten en het verwekingspunt hé.

free_electron

Silicon Member

Op 21 januari 2005 23:15:28 schreef Evil Aedolon:
[...]
Ja dat is een feit ze moeten het SNAPPEN en dat is niet altijd zo! (nuja sommige dingen zijn te abstract om te snappen maargoed)

:-) ik heb ook geleerd dat ervaring recht evenredig is met de hoeveelheid opgeblazen componenten :-)
Houston we have lift-off on that capacitor. Ole!

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 22 januari 2005 11:02:28 schreef free_electron:
[...]

:-) ik heb ook geleerd dat ervaring recht evenredig is met de hoeveelheid opgeblazen componenten :-)

LOL :p

Op 22 januari 2005 11:02:28 schreef free_electron:

dan heb ik aardig wat ervarig (met het opblazen van transistors... en regelbare weerstanden

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)