Dell adapter openen

Arco

Special Member

Heeft iemand ervaring met dit soort Dell adapters? (inspiron 9400)

https://voyager-trading.com/wp-content/uploads/2015/05/DELL-4.62A.jpg

Ik wilde 'm openmaken om elco's te vervangen, maar hij zit solide dicht... Zit die geklikt of gelijmd? (schroefjes zijn er niet te zien)
Ik kan altijd nog grof geweld gebruiken, maar misschien is dat niet nodig.
(ik heb wel eens vaker een apparaat met geweld en moeite open gemaakt, en later bleek dat 't ook zonder geweld met een klein schroevendraaiertje kon... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Die zijn ultrasoon gelast.

Ik heb ze wel eens open gezaagd, dan vooral om de 1-wire eprom er uit te trekken en de kabel samen daarmee aan een random nieuwe 19V adapter te bakken.

vergeten

Golden Member

Zit gelijmd!

Ik heb er ook eens een geopend door met een dun zaagblad over de lijmnaad iets in te zagen.
Daarna met een stevig kabelmes te beginnen bij een snoer in/uitvoer het zaakje splijten.

Na geslaagde reparatiepoging weer dichtgelijmd met een vullende 2 componentenlijm.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

met een bankhamertje op de naad rondtikken, leg op een stevige ondergrond daarvoor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

op een zijkant op een harde ondergrond zetten en dan erop tikken met een hard plastic hamer.
idee erachter is:
kunststof gedraagt zich anders van afhankelijk hoe snel je (mechanische) energie toestopt. doe je het langzaam, dan buigt het gewoon mee. bij toedienen van tikken barst het, en normaal is dat eerst op de lijmnaad. houd de behuizing ook goed koud, dat helpt.
buigen of barsten that's the question :-)

edit: testman is me net voor met geliijkaardig ervaringen.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op donderdag 31 december 2020 15:13:24 (13%)

Arco

Special Member

Dank allen,

Ik zal 'm eens proberen te splijten... ;)
Laptop reboot soms ineens, dus ik vermoed/hoop dat er rotte elco's in de adapter zitten... (werkt zonder accu, die had al eerder de geest gegeven)

(je kunt niet 'even' een andere adapter proberen door de rare plug die eraan zit... ;( )

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 31 december 2020 15:27:44 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Op 31 december 2020 15:06:38 schreef testman:
met een bankhamertje op de naad rondtikken, leg op een stevige ondergrond daarvoor.

En vooral niet te hard slaan, de inhoud is niet al te stevig.
Bij mijn poging was het middel erger dan de kwaal: operatie geslaagd, patient overleden (trafo gebroken).

Eerst in de vriezer leggen kan helpen: de meeste plastics worden dan een stuk brozer.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Als hij echt met lijm dicht zit en niet ultrasoon gelast is, dan helpt ook wat petrol rondom op de naden. Je laat dit enkele uren inwerken en de twee helften gaan zonder breekwerk van elkaar.

Heb er zo al verschillende zonder moeite open gedaan, ook accupacks.
Een hout beitel met hamer helpt ook, op de hoek zetten een beetje, dan kloppen met hamer en de behuizing splijt zo open als niks.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Lassen in plastic zijn dus niet zoals in metaal. Bij metaal is een (goede) las juist sterker als het metaal eromheen...

benleentje

Golden Member

IK zet ze vaak gewoon in de bankschroef op de hoeken. Veel kracht op de hoeken en hij splijt open of het kraak in ieder geval.Dan om en om steeds twee andere hoeken inspannen. Een bankschroef schiet niet door als de kracht weg is wat wel zo is bij een hamer.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 31 december 2020 16:22:29 (18%)

bprosman

Golden Member

Op 31 december 2020 15:47:14 schreef Arco:
19.5V / 3.34A / 65W

Ik heb deze nog liggen, nieuwe(re) model met blauwe LED in de stekker. Hebben ? Moet je even een adres mailen.

als de laptop herstart, dan is de adapter niet mn eerste keuze, als de accu nog enigsinds leven bevat iig.

Arco

Special Member

@testman:
Accu is er helemaal uit. Schijnbaar is die bij de vorige eigenaar al vroeg overleden.
Alle cellen waren nog als nieuw (2400mAh, ik gebruik die nu los), alleen de electronica in het pack was 'dood'.

@bprosman:
Altijd handig om te testen en als reserve, ik mail je wel...

Lambiek

Special Member

Op 31 december 2020 14:54:03 schreef Arco:
Heeft iemand ervaring met dit soort Dell adapters?

Niet speciaal met die adapters, maar als ik zoiets open moet maken gebruik ik daar een zaagfrees voor. Dat doe ik dan wel op de freesbank.

Het dunste blad is 0.2mm dik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

punt bij laptop voedingen is dat die klem in de behuizing zitten. koperfolie eromheen voor de koeling, maar daar zit de alu koelplaat al strak onder en de HF trafo ook. als je dus te hard op die naad slaat dan deuk je die in en slaat alles los.

als de led op de adapter overigens niet uitgaat zit het probleem niet in de adapter. de kans op een breuk in de kabel is ook niet zeldzaam overigens. dell heeft van die coax achtige kabel, die breekt wel vaker bij de DC jack in de buurt. ook die kun je overigens herstellen, heb de stekker er weleens opnieuw aangezet. plastic eraf halen en de 3 aders opnieuw aanzetten, krimpkous erom met wat lijm en weer goed.

bprosman

Golden Member

als de led op de adapter overigens niet uitgaat zit het probleem niet in de adapter. de kans op een breuk in de kabel is ook niet zeldzaam overigens. dell heeft van die coax achtige kabel, die breekt wel vaker bij de DC jack in de buurt. ook die kun je overigens herstellen, heb de stekker er weleens opnieuw aangezet. plastic eraf halen en de 3 aders opnieuw aanzetten, krimpkous erom met wat lijm en weer goed.

Je kunt die snoertjes op AliExpress ook los kopen.