De eerst print, de microfoonversterker en pre-emphase, is gebouwd maar de meetresultaten laten toch te wensen over. De pre-emphase was inderdaad foutief kwa waarde, heb daar al eerder mee zitten te worstelen maar inmiddels is dat gecorrigeerd door C11 naar 220n te brengen i.p.v. 4n7.
Daarmee werd de versterking rondom T3 instabiel en ik heb een 1n condensator tussen collector en basis moeten aanbrengen om hem te temmen. Ik denk dat ik de versterking van de eerst trappen flink terug moet brengen want rond 3kHz clipt het signaal nu vrij snel.
Ik ga morgen de microfoon zelf maar eens aansluiten om te zien wat voor een signaal daar uit komt kwa spanning. Inmiddels ben ik er ook achter dat dynamische mikes worden afgesloten middels impedance bridging, veelal met een minimaal 10x zo hoge impedantie, dus ook daar ga ik wat aan wijzigen.
Wat me verder niet bevalt is het beeld op de scope, zonder pre-emp is de versterker lijnrecht tot 100kHz (binnen een half dB) en ziet de sinus er perfect uit, maar met pre-emp ziet de sinus er onder 3kHz behoorlijk vervormd uit. Of dit nu door dat filter komt? Daar ga ik ook wat onderzoek naar doen...
Wordt vervolgd zondag...