de J310 is die nog ergens leverbaar?

Ik was een bestelling aan het doen van de J310 bij HF Electronics.
Nu kost die daar maar 99 cent, maar bij het afrekenen aan de kassa, zag ik dat er 4,95 bijkomt aan verzendkosten.
Terwijl dat dit gewoon in een envelop past!

Dat heb ik dus niet gedaan.
Ik heb de J310 nu besteld bij Haje Electronics, die kost daar wel wat duurder, 1,90 euro per stuk.
Maar daar zag ik bij het afrekenen bij de kassa, dat de verzendkosten 1,60 euro zijn, kijk dat is beter!

Bovendien, en dat is ook belangrijk zijn deze transistoren origineel van Fairchild.
Dan heb ik dus de echte, geen fake uit China.

Per ongeluk heb ik sluiting gemaakt in een buffertrapje met de J310, daar heb ik een nieuwe voor in de plaats gezet.
Maar er komt niet meer uit als 3Vp.p. terwijl dat bij die vorige 4Vp.p. was.
Heb ik nu ook te maken met slechte typen?
Straks maar weer die transistor vervangen en kijken of het daar aan ligt.

Telefunken Sender Systeme Berlin https://www.transmittersystemsengineering.com/

Op 25 oktober 2021 20:35:13 schreef Martin V:
......terwijl dat bij die vorige 4Vp.p. was.
Heb ik nu ook te maken met slechte typen?
Straks maar weer die transistor vervangen en kijken of het daar aan ligt.

Dat kan aan de exemplaarspreiding liggen. Die is bij fets nu eenmaal erg groot.

Henry S.

Moderator

Er zit veel spreiding in de specs van fets. Heb je meerdere (lijkt me sowieso handig omdat ze zeer ESD gevoelig zijn, bs dat is de BS170), uit verschillende batches?

Je kan ze eenvoudig selecteren op kortsluitstroom (IDSS) door de gate aan de source te hangen. Kan volgens de datsheet tussen 24 en 60mA zijn (bij een VDS van 10V).

https://www.uploadarchief.net/files/download/fettest.png

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 25 oktober 2021 21:12:44 (10%)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Philips vond vroeger dat JFET's ook gevoelig zijn voor statische elektriciteit. Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan hoe dat nou precies zit.

Op 25 oktober 2021 20:35:13 schreef Martin V:
Ik was een bestelling aan het doen van de J310 bij HF Electronics.
Nu kost die daar maar 99 cent, maar bij het afrekenen aan de kassa, zag ik dat er 4,95 bijkomt aan verzendkosten.
Terwijl dat dit gewoon in een envelop past!

Dat heb ik dus niet gedaan.
Ik heb de J310 nu besteld bij Haje Electronics, die kost daar wel wat duurder, 1,90 euro per stuk.
Maar daar zag ik bij het afrekenen bij de kassa, dat de verzendkosten 1,60 euro zijn, kijk dat is beter!

Nadeel is dat een enveloppe geen tracktrace ondersteunt. Er zijn maar weinig winkels die dat doen en ik vermoed dat het vooral daarom is. Ik snap trouwens iets niet. Bij HF zou je 14,95 kwijt zijn. Bij HJ heeft de bestelling je nu 20,60 gekost...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 oktober 2021 21:44:49 schreef maartenbakker:
Philips vond vroeger dat JFET's ook gevoelig zijn voor statische elektriciteit. Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan hoe dat nou precies zit.

Alle FET's zijn gevoelig voor ESD, omdat ze allemaal een dun isolerend laagje hebben tussen de gate en het D-S kanaal (bij een MOSFET is het Siliciumoxide (zand), bij een JFET de depletielaag van een pn overgang)).

De mate van gevoeligheid varieert enorm, zelfs binnen een type. Het is net als bierflesjes laten vallen op een tegelvloer: Soms breken ze in stukken, soms blijven ze heel.

Nadeel met ESD is dat je meestal onzichtbare schade krijgt, waardoor het device nog wel werkt, maar de eigenschappen veranderd zijn. Bierflesjes met onzichtbare schade lever je gewoon in voor het statiegeld, das geen probleem.

bprosman

Golden Member

Op 25 oktober 2021 21:44:49 schreef maartenbakker:

[...]
Nadeel is dat een enveloppe geen tracktrace ondersteunt. Er zijn maar weinig winkels die dat doen en ik vermoed dat het vooral daarom is. Ik snap trouwens iets niet. Bij HF zou je 14,95 kwijt zijn. Bij HJ heeft de bestelling je nu 20,60 gekost...

Eigenlijk meer dat postnl de voorwaarden gewijzigd heeft en er in "briefpost" alleen nog maar brieven mogen zitten en geen "dingen". Sommigen doen het nog wel en soms vaat het goed

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
StijnN

Golden Member

Op 26 oktober 2021 09:26:30 schreef bprosman:
[...]
Eigenlijk meer dat postnl de voorwaarden gewijzigd heeft en er in "briefpost" alleen nog maar brieven mogen zitten en geen "dingen". Sommigen doen het nog wel en soms vaat het goed

Deze opmerking heb ik al vaker gezien op deze site, maar ik kan dat echt nergens in de voorwaarden terugvinden.
Tevens kan ik vanuit mijn professie zeggen dat dat niet het geval is.

A person who never made a mistake never tried anything new.

De opmerking van bprosman is alléén voor buitenlandse post !

Zie: https://www.postnl.nl/Images/tarievenfolder-2021-nl_tcm10-192262.pdf?v…

Binnen NL mogen spullen gewoon met de briefpost mee.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Ha Martin V,

Ik heb een aantal J310 boven water maar ik moet even kijken met de microscope ik zie op de draadjes zwarte putjes zitten dus wacht even af.
Ik dacht overigens dat je die van InterFet zou bestellen die zijn goed !
InterFet is de enige zie ze op bestelling maakt met draadjes maar 3000 stuks zal te veel zijn >:)
Waarom ga je niet voor de S.M.D. uitvoering die kost € 0,46 en is goed leverbaar.

Ik weet niet hoe jou schakeling er uitziet dus het verschil kan ik niet duiden.
Er zit zoals aangegeven spreiding maar voor jou toepassing R.F. nauwelijks van belang,
dit geldt voor de gehele R.F. familie J309, J310, U310 enz.....

Wat wel van belang is de vraag van @maartenbakker en het antwoord van @blurp maar,
dit gold vroeger voor heel veel halfgeleiders denk aan M.O.S. deze zijn veel gevoeliger.
Tegenwoordig zijn bijna alle M.O.S. componenten beveiligt voor het zelf opbouwen van statisch lading,
dit neemt niet weg dat statische lading van buitenaf funest kan zijn :o

Als je uitgaat van het model voor het menselijk lichaam kunnen er spanningen tot wel 2000 V opgebouwd worden,
een en ander is afhankelijk hoe de werk omstandigheden zijn sta je of zit je heb je beide voeten op de vloer enz enz.....
De ontlading is kort 200 ns en maar de elektrische stroom kan oplopen tot wel 1 A.
Dit bij een capaciteit van zo'n 150 pF en een serie weerstand van 150 Ω !
Het is dus zeer wenselijk om met dit soort componenten hier rekening mee te houden,
en de juiste voorzorg matregelen te treffen !

Eind van de week ga ik naar de opslag en kijk ik voor de J310 deze zijn overigens door de fabriek Fairchild verpakt in 1982....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 26 oktober 2021 06:11:14 schreef blurp:
[...]

Alle FET's zijn gevoelig voor ESD, omdat ze allemaal een dun isolerend laagje hebben tussen de gate en het D-S kanaal (bij een MOSFET is het Siliciumoxide (zand), bij een JFET de depletielaag van een pn overgang)).

De mate van gevoeligheid varieert enorm, zelfs binnen een type. Het is net als bierflesjes laten vallen op een tegelvloer: Soms breken ze in stukken, soms blijven ze heel.

Nadeel met ESD is dat je meestal onzichtbare schade krijgt, waardoor het device nog wel werkt, maar de eigenschappen veranderd zijn. Bierflesjes met onzichtbare schade lever je gewoon in voor het statiegeld, das geen probleem.

Jfets hebben een pn overgang. Die is niet heel gevoelig, een gewone diode mag je tenslotte ook vasthouden. In sperrichting heeft die diode net genoeg geleiding om opbouw van statische lading voldoende te dwarsbomen.

Voor een mosfet ligt dat anders maar die hebben tegenwoordig allemaal antiserie hulpdiodes over de gevoelige overgangen. Ik heb nog nooit een mosfet met mijn handen opgeblazen. Zolang jeniet jezelf in de winter oplaadt met kattevel en een glasstaaf valt het wel mee. Met oude jongens als 3N128 of 3N140 moet je wat meer uitkijken, die werden niet voor niets geleverd met een kortsluitdraadje.

Niet alle pn overgangen zijn hetzelfde, en JFETs zijn zeker nog wel gevoelig omdat het zo goed als altijd erg kleine chips zijn. Een 1N4007 is ècht anders en is onvergelijkbaar. De spanning die een normale JFET in sper aan kan is niet veel groter dan de gatespanning van een kleine MOSFET, maar de capaciteit is een stuk kleiner, dus een eventuele ontlading levert een veel grotere spanning op de sperlaag op.

Op 30 oktober 2021 23:52:45 schreef Komeet1973:
Jfets hebben een pn overgang. Die is niet heel gevoelig, een gewone diode mag je tenslotte ook vasthouden.

Maak eens een keer een bruggelijkrichter met J310's en vertel hoe goed dat werkt.

De pn overgang van een JFET is onvergelijkbaar met die van een 1N4001 of BC107. Zijn ESD gedrag dus ook.

En dat je hem niet opgeblazen hebt zegt niets: Meeste ESD schade is latent, dus niet gelijk merkbaar. Maar de schade is er wel.

Op 1 november 2021 01:33:52 schreef blurp:
[...] Maak eens een keer een bruggelijkrichter met J310's en vertel hoe goed dat werkt. De pn overgang van een JFET is onvergelijkbaar met die van een 1N4001 of BC107. Zijn ESD gedrag dus ook.

Allemaal mee eens - ik bedoelde alleen een vergelijk tussen een echte oude MOSFET zonder interne beschermingsdiodes en de J310. Dan kan de J310 meer hebben. Ik heb een paar echte oude J310's en nog nooit last mee gehad, de gm etc bleef okee dus kennelijk geen verborgen schade. Ik ga natuurlijk ook weer geen kattevellen staties opvrijven voor ik met een JFET aan de zlag ga, om het zo te zeggen.

EricP

mét CE

Volgens mij gaat dat alleen op voor internationale post. Nationaal kan het nog wel.
De reden is dat 'men' ons steeds meer in de gaten wil houden: internationaal moet een 'pakket' aangemeld worden (douane? lokale post toko?).
In de praktijk werkt een bubbeltjes enveloppe in de brievenbus nog steeds prima.

Voor wat betreft die FETs: ik heb zomaar het idee dat HF in elk geval de intentie heeft om fatsoenlijke spullen te verkopen. En waarschijnlijk hebben ze teveel gez**k gehad met dingen die 'niet aankomen', hoe triest het ook is.

maartenbakker

Golden Member

Dat laatste had ik ook zo begrepen. Helaas.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."