Op 12 april 2023 01:10:58 schreef rodion:
Beste Martin V,Ik ben geinteresseerd in het schema en bekijk de fijnafstemming met de twee capaciteitsdiodes D1 en D2 in serie met de kathode naar elkaar toe gericht. Als ik daarvoor zo'n 10 pF neem en ze bij het midden van de trimmer C3 voeg die parallel staat, dan is dit voor de LC om en nabij 30 pF. Voor 98 MHz lijkt daar dan een spoel bij te horen van ongeveer 88 nH (4 x 1 mm draad om een diameter 8 mm). Is de oscillatorspoel in het schema dan niet veel te groot (233 nH)? Mogelijk zit ik in een discussie waar niet meer op gereageerd wordt, maar zou er nog graag van willen leren. In ieder geval bedankt voor eventueel een reactie.
Rodion
Beste Rodion betreft een te grote spoel, wel de twee condensatoren van 27pF staan in serie met elkaar. De totaal capaciteit is daarmee 13,5pF.
In mijn testopstelling gebruikte ik geen varicap dioden en de capaciteit van de trimmer staat ook in serie met die 13,5pF, let wel die komt er dus niet bij evenals de capaciteit van de varicaps.
Als ik nu een half ingedraaide trimmer van 40pF heb, staat die 20pF in serie met die 13,5pF.
We krijgen dan 8,05pF totale capaciteit.
Op 86MHz krijg je dan een kring met een spoel van 425nH.
Mijn spoel was wat kleiner rond de 233nH, maar probeer het nu eerst eens @Rob heeft dat ook gedaan en de oscillator stond netjes op de frequentie.