VHF oscillator de F275b

Op 12 april 2023 01:10:58 schreef rodion:
Beste Martin V,

Ik ben geinteresseerd in het schema en bekijk de fijnafstemming met de twee capaciteitsdiodes D1 en D2 in serie met de kathode naar elkaar toe gericht. Als ik daarvoor zo'n 10 pF neem en ze bij het midden van de trimmer C3 voeg die parallel staat, dan is dit voor de LC om en nabij 30 pF. Voor 98 MHz lijkt daar dan een spoel bij te horen van ongeveer 88 nH (4 x 1 mm draad om een diameter 8 mm). Is de oscillatorspoel in het schema dan niet veel te groot (233 nH)? Mogelijk zit ik in een discussie waar niet meer op gereageerd wordt, maar zou er nog graag van willen leren. In ieder geval bedankt voor eventueel een reactie.

Rodion

Beste Rodion betreft een te grote spoel, wel de twee condensatoren van 27pF staan in serie met elkaar. De totaal capaciteit is daarmee 13,5pF.
In mijn testopstelling gebruikte ik geen varicap dioden en de capaciteit van de trimmer staat ook in serie met die 13,5pF, let wel die komt er dus niet bij evenals de capaciteit van de varicaps.
Als ik nu een half ingedraaide trimmer van 40pF heb, staat die 20pF in serie met die 13,5pF.
We krijgen dan 8,05pF totale capaciteit.
Op 86MHz krijg je dan een kring met een spoel van 425nH.
Mijn spoel was wat kleiner rond de 233nH, maar probeer het nu eerst eens @Rob heeft dat ook gedaan en de oscillator stond netjes op de frequentie.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Beste Martin V.

Er zijn inderdaad de condensatoren C1 en C2 van de Colpitts terugkoppeling die ook moeten worden meergerekend, die had ik over het hoofd gezien (en mogelijk ook invloed van de smoorspoelen). Je zou zeggen dat de spoel daardoor nog kleiner zou worden, maar ik ga er mee experimenteren! Zojuist 2 frisse koperplaatjes door de bus gekregen en heb er veel zin in. Op het moment maak ik mij een beetje zorgen over mijn soldeervaardigheden, het soldeerstation en mogelijk het soort tin dat ik gebruik. Heb daar wat kritiek op gekregen. Ik vraag me verder nog af waarom je 12 V voor de fijnafstemming gebruikt. Kan dit niet gewoon met de 5 V die verder voor de schakeling wordt gebruikt (met uitzondering voor de verdere versterking)?
Uiteraard weer bedankt voor je reactie.

Groet,

Richard

Henry S.

Moderator

Ik had die twee condensators ook over het hoofd gezien. Dat komt omdat ik de LC kring met de varicaps altijd losjes met gate1 koppelde, met 10pF of zo.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ik vraag me verder nog af waarom je 12 V voor de fijnafstemming gebruikt. Kan dit niet gewoon met de 5 V die verder voor de schakeling wordt gebruikt

Omdat de varicap dioden in het werkgebied tussen een paar Volt en iets van 15 á 20 Volt is. Bij 12V is de capaciteit minder als bij 5 Volt. De bedoeling is om frequentie modulatie te maken maar die varicap zit er ook voor de frequentie "fijnafstemming", daarmee kun je dus een paar MHz 'en afstemmen.

Ik heb het nog nagerekend met een spoel van 233nH op 86MHz, is een totaal capaciteit van 14,69pF, ik heb geen flauw idee of de spoel calculator vrij nauwkeurig is. Maar ik gebruikte een spoel van 6 en halve winding over 8mm zonder spatie van de wikkelingen, uit 1mm wikkeldraad.

Telefunken Sender Systeme Berlin

De potmeter van de frequentieregeling hangt gelijk aan de massa,
hierdoor is de spanning op de varicap dioden met dichtgedraaide potmeter 0 volt.
is het niet beter om een weerstand in serie te plaatsen om er voor te zorgen dat er minimaal 1 volt op de varicap dioden komt te staan bij dichtgedraaide potmeter?.