en/of waterindringing
Dan zit de wartel te los
dit dan niet door de vingers kan gezien worden
Door welke vingers zien? ALS er gekeurd wordt (zonder keur geen afkeur...), dan zal er een wet, norm of richtlijn zijn die als handleiding gebruikt wordt. Ingewikkelder is het niet. Zolang daar niks in staat (al is het maar iets algemeens), is het DUS geen reden voor 'afkeur'.
Vooralsnog zie je dit ook bij kabels waar de boel helemaal niet zo vast zit ook wel iets gebeuren. Zeker als het 'warm' wordt. Nou zul je niet zo snel PVC isolatie aan boord tegen komen (hoe het materiaal exact heet kan ik je uit het hoofd zo ff niet vertellen), maar het vervormt ook.
Kabels die in een bundel gezeten hebben zijn na een paar jaar ook niet helemaal 'rond' meer. Hoe erg is dat?
Voor wat betreft die trekontlasting: daarover zijn de meningen verdeeld. Als je een wartel alleen als 'waterdicht' zou beschouwen en een trekontlasting is wenselijk (voor mij meestal niet, het zit toch ergens vast...), dan zal die trekontlasting ook niet anders kunnen dan de kabel 'klem' zetten op enige manier zodat er niet... aan getrokken kan worden. Ook daar zul je vervorming zien.
Overigens... als je de boel uit elkaar haalt, dan blijkt het met de vervorming van de ader isolatie (het ging over kabel) heel erg mee te vallen. Uiteraard op wat extreme gevallen na.
De isolatie was volkomen geplet, maar de ohmse weerstand geen Ωm veranderd.
Ik denk dat ik er vrij veilig op kan gokken dat ook de isolatie weerstand nog in tact was. Op dat moment. In combinatie met verouderen / toch een keer bewegen zou het anders kunnen liggen.