Je moet de spanningen in 1 doorgaande richting optellen. Als we met de klok mee beginnen bij de 9V voeding dan komen we die tegen in omgekeerde volgorde. De spanning is daar dus -9V. De 12V rechts staat wel goed om en telt dan positief.
Je moet de spanningen in 1 doorgaande richting optellen. Als we met de klok mee beginnen bij de 9V voeding dan komen we die tegen in omgekeerde volgorde. De spanning is daar dus -9V. De 12V rechts staat wel goed om en telt dan positief.
Aha. Ik had even (maar nu niet meer) het idee dat vanuit nul bekeken ze zouden optellen bij elkaar in de weerstand. Maar anders bezien zijn de spanningsbronnen ook weer als een soort weerstanden te zien die de (verschilspanning) juist verlagen.
Anderzijds hád ik het kunnen weten want anders zou parallelschakeling met dezelfde polariteit van (gelijkwaardige) accu/batterij cellen niet mogelijk zijn.
Op 5 september 2022 15:07:03 schreef mel:
De formule van meneer Ohm is trouwens U=I maal R.(zie mijn signatuur) de anderen zijn de afgeleiden...
Heb ik daar even geblunderd. Ik heb het foutje recht getrokken, E=IxR uiteraard of zo je wil, U=IxR.