Nixie horloge werkt niet meer

Ondertussen is dit het 2e horloge die ik heb gekocht.
De eerste kwam defect aan, deed helemaal niets.
Geretourneerd en mijn geld terug gekregen ondanks dat het pakket nooit is aangekomen bij de verkoper.
Tweede gekocht bij een andere verkoper en was allemaal goed en werkte prima.
Maar deze doet het nu sinds 20 januari niet meer.
Om moedeloos van te worden.....
Mag deze ook weer retourneren maar moet zelf weer de retourkosten betalen a 30 euro en dan erbij dat een pakket naar China nooit aankomt. Been there, done that.

Goed, het horloge is op te laden door hem op een draadloze lader te leggen en dan moet er een led rood oplichten, dat werkt dus niet meer. Of te wel, het horloge doet helemaal niets meer. Verschillende laders en draadloze laders geprobeerd, geen verschil. Knoppen combinaties, ook niets.

De achterzijde is van glas en zit muurvast, is er met geen mogelijkheid af te krijgen. Enige zou zijn door het te breken, maar ik heb geen nieuwe liggen natuurlijk.

Het probleem is dat je de li-ion niet even een boost kan geven met een spanning rechtstreeks op de li-ion, dan zal ie het waarschijnlijk weer doen.

Iemand die de gouden oplossing heeft om het horloge op een normale manier open te kunnen krijgen?

https://aliexpress.com/item/1005004754878138.html

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 11 februari 2023 23:44:25 (16%)

dijkmane

Honourable Member

zal, net zoals alle GSM's tegenwoordig, wel aan elkaar gelijmd zitten.
Dan los te krijgen door te verwarmen met fohn zodat de lijm zacht wordt.

In no Sense, Nonsense

Had ik ook al geprobeerd, maar durf het ook niet te heet te stoken. En dan met een zuignap maar helaas niet gelukt.

Op 12 februari 2023 14:31:29 schreef dijkmane:
zal, net zoals alle GSM's tegenwoordig, wel aan elkaar gelijmd zitten.
Dan los te krijgen door te verwarmen met fohn zodat de lijm zacht wordt.

Als het zo echt in elkaar zit lijken er 4 schroefjes aan de achterzijde te zitten:
https://ae01.alicdn.com/kf/Abdc52ad5b9fc475fb13b6aa8c575ddfcW/Nieuwe-S…

Maar ja, als je er niet bij kan...

R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED
McAwesome

Golden Member

Ik vind het eigenlijk een slecht design als het niet open kan en zeker met IN-16 nixiebuisjes.
Die zijn vrij notoir in de zin dat er slechte batches in omloop zijn welke na verloop beginnen te lekken. Zelfs een buisje gewoon met de post opsturen kan al voldoende zijn (trillingen) zodat er lucht in kan komen. Ik spreek helaas uit ervaring.

Het is ook opvallend dat de Chinezen ineens zoveel nixiebuizen hebben. Ik vermoed dat ze alle stocks tijdens de coronacrisis hebben opgekocht :(

President van Utrogestan

Probeer ook eens je licht op te steken bij het NEONIXIE-L forum.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
vergeten

Golden Member

Ziet er gaaf uit!
Met een flinke dosis nostalgie, maar wel een flinke "pukkel" van 16,2mm dik op je pols.
Dat houdt mij tegen er ook een te willen kopen, samen met de ervaringen van TYPE ONE natuurlijk. :(

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fatbeard

Honourable Member

Er bestaat ook een soort 'zaagdraad': heel dunne (0.08mm) en erg sterke draad waarmee je de lijm tussen het glas en de kast kunt doorzagen.
Het fijne weet ik er niet van, maar heb ooit zo'n klosje besteld bij Ali om een coronadraad te vervangen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

China dingen heb ik opgegeven.
Ooit een duur vinger saturatie metertje gekocht; notobene bij de producent (COMTRON).
Na een half jaar gaf het O-Led display het en was nauwelijks nog zichtbaar. Aangetekend teruggestuurd. Na vele mails en pas een jaar later een nieuwe ontvangen. Helaas gaf ook dat display na c.a. een half jaar de geest... :( :(

Nederlandse wederverkoper wilde niet helpen, ook niet tegen betaling.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

OPTOdesign, Dat moet idd wel, maar wat je zegt helaas..

McAwesome: Helemaal mee eens en ook dat de li-ion dus niet vervangbaar is op deze manier.

Tidak Ada: Bedankt, ga ik doen, al moet ik wel binnen week weten wat ik doe, dan moet ik hem terug gestuurd hebben, of beslissen dat ik hem behoud.

vergeten: Horloge is niet heel groot aan je pols, maar de andere reden kan ik zeker begrijpen.

fatbeard: Zou mooi zijn, maar je kan er natuurlijk maar vanaf 1 zijde bij kan, gaat hem helaas niet worden.

Tidak Ada: Ja snap ik helemaal, zat er ook wel eens aan te denken... Maar ja, sommige producten zijn nu eenmaal niet verkrijgbaar in Europa.

Op 12 februari 2023 21:31:10 schreef fatbeard:
Er bestaat ook een soort 'zaagdraad': heel dunne (0.08mm) en erg sterke draad waarmee je de lijm tussen het glas en de kast kunt doorzagen.
Het fijne weet ik er niet van, maar heb ooit zo'n klosje besteld bij Ali om een coronadraad te vervangen.

Ik zat nog eens te denken, maar je bedoeld natuurlijk om dan die draad achter het glas langs te halen. Zal wel krap worden aangezien het allemaal precies pas is gemaakt. Over de afwerking kan je niets zeggen in dit geval.
Iemand een idee waar je zo'n draad binnen een week kan krijgen?

fred101

Golden Member

Voor je hem open maakt, heb je ervaring met electronica en vooral reparatie van smd ? En de vraag, is het wel te repareren ?

Er zit waarschijnlijk een processor in die het hele tijd en instel gebeuren doet. Als dat geen blob is dan is het maar de vraag of je aan nieuwe firmware kunt komen.

De rest zal een DC/DC converter zijn om de spanning voor de nixies en het processor deel te maken.

En dan de nixies zelf. Zijn die te vervangen en verkrijgbaar ?

Zover ik zag is dit een redelijk prijzig horloge (bijna 500 euro) dan zou ik hem eerder terug sturen en niet weer de zelfde bestellen. Alks je het over meerdere verkopers hebt, geen idee of hierbij het zelfde speelt als bij heel veel China spul, iedereen maakt het onder de zelfde naam maar sommige kopiëren hem goed terwijl anderen alleen op veel winst uit zijn het het verder worst zal wezen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ervaring heb ik zeker.

Ik denk dat het aan de voeding ligt zoals ik al zei.

Die van mij was wel goedkoper, maar nog steeds een hoop geld, zeker als ie niet werkt.
Ik hoop tot een oplossing te komen, iig dat ik hem open krijg. Weer terug sturen is echt geen optie.

Op de exploded view van de advertentie is te zien dat er schroeven zitten achter de sticker op de achterkant:

https://ae01.alicdn.com/kf/A3d16a483600a42f3aa6638fae5e3ca2bX.png

Die zwarte laag zou je er met een hot plate, zoals bij GSMs wordt gebruikt, af moeten krijgen.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
joopv

Golden Member

Ik zou toch terug sturen als optie aanhouden. Heb je al een recensie afgegeven? Kan dat nog?

Hoe lang heeft het ding gewerkt?

Bij terug sturen jezelf goed indekken. Foto's maken van het item, de verpakking, via een goede T&T shipping

Dat suggereerde OPTOdesign ook idd. Zal ook wel zo zijn maar zie er dan maar eens een glasplaatje af te krijgen wat er helemaal strak in zit.
Bij een gsm zit alleen de rand gekit/gelijmd en hier zit wellicht heel de glasplaat gekit.

Half offtopic, maar ik wist niet dat nixiehorloges inmiddels ook via Ali te koop waren…
Ik kende uiteraard wel nixie watch van cathode corner, die ik als het origineel beschouw. En half het idee ooit nog zoiets te bouwen, maar waar haal je een fatsoenlijke geschikte horlogekast vandaan…

Misschien is die sticker op de achterkant er fatsoenlijk af te krijgen met een behangafsteekmes en een geschikt oplosmiddel (sinasappelolie, IPA, aceton-maar-uitkijken-dat-de-kunststof-delen-niet-oplossen, olie, zeepwater, wd-40, stickerverwijxyleenderaardoemaarniet, etc.)

Maar, zolang je garantie hebt, zeker gebruik van maken. Bij dergelijk dure dingen.

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

Op 12 februari 2023 21:57:17 schreef Tidak Ada:
China dingen heb ik opgegeven.
Ooit een duur vinger saturatie metertje gekocht; notobene bij de producent (COMTRON).
Na een half jaar gaf het O-Led display het en was nauwelijks nog zichtbaar. Aangetekend teruggestuurd. Na vele mails en pas een jaar later een nieuwe ontvangen. Helaas gaf ook dat display na c.a. een half jaar de geest... :( :(

Nederlandse wederverkoper wilde niet helpen, ook niet tegen betaling.

Misschien heeft TYPE ONE meer geluk. Volgens de website is jsaux de fabrikant. Wellicht kunnen zij nog iets betekenen (informatie over hoe open te maken) in dit proces. Vreemd is wel dat het nixie horloge daar verder niet te vinden is https://jsaux.com/collections/

R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED

Op 13 februari 2023 10:55:14 schreef joopv:
Ik zou toch terug sturen als optie aanhouden. Heb je al een recensie afgegeven? Kan dat nog?

Hoe lang heeft het ding gewerkt?

Bij terug sturen jezelf goed indekken. Foto's maken van het item, de verpakking, via een goede T&T shipping

Sinds 20 januari werkt ie niet meer zoals eerder vermeld.
Recensie geven kan niet meer. Mailen met de verkoper wel maar schiet niet op.
Bij de vorige heb ik idd veel foto's gemaakt en verzekerd verzonden, maar heb weinig zin om weer 30 euro te lappen en dat ie dan weer niet aankomt.

Op 13 februari 2023 11:04:08 schreef Lucky Luke:
Half offtopic, maar ik wist niet dat nixiehorloges inmiddels ook via Ali te koop waren…
Ik kende uiteraard wel nixie watch van cathode corner, die ik als het origineel beschouw. En half het idee ooit nog zoiets te bouwen, maar waar haal je een fatsoenlijke geschikte horlogekast vandaan…

Misschien is die sticker op de achterkant er fatsoenlijk af te krijgen met een behangafsteekmes en een geschikt oplosmiddel (sinasappelolie, IPA, aceton-maar-uitkijken-dat-de-kunststof-delen-niet-oplossen, olie, zeepwater, wd-40, stickerverwijxyleenderaardoemaarniet, etc.)

Maar, zolang je garantie hebt, zeker gebruik van maken. Bij dergelijk dure dingen.

Je kan er niets tussen krijgen, zit heel dicht op elkaar het aluminium en het glas.

Dat zou mss wel kunnen met een goedje door het proberen op te lossen, maar vind ik wel tricky.

Op 13 februari 2023 11:33:31 schreef OPTOdesign:
[...]

Misschien heeft TYPE ONE meer geluk. Volgens de website is jsaux de fabrikant. Wellicht kunnen zij nog iets betekenen (informatie over hoe open te maken) in dit proces. Vreemd is wel dat het nixie horloge daar verder niet te vinden is https://jsaux.com/collections/

Waar heb je dat gevonden dat dit de fabrikant zou zijn? Ik heb ze maar een mail gestuurd...
Ik heb trouwens ook een mail gestuurd naar Kickstarter, daar wordt dit horloge ook verkocht. Had bij het 1e horloge ook aan een mail naar hun gestuurd, maar toen geen reactie, dus zal nu wel weer zo zijn.

https://www.kickstarter.com/projects/457256266/nyx-your-ultimate-in16-…

fred101

Golden Member

Kortom, iedereen verkoopt dit ding en waarschijnlijk maken ze hem, zoals met bijna alles wat daar vandaan komt, allemaal van het een of ander merk (of van elkaar). Blijkbaar heb jij 2x een niet zo geweldige kloon getroffen. Goed mogelijk dat sommige gelijmd zijn en andere geschroefd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Het zou niet vreemd zijn als het eigenlijke ontwerp van NEONIXIE-L afkomstig is. De gang is dan zo dat de ontwerper de print in "Het Land van de Hemelse Vrede" heeft laten maken en dat ze er mogelijk daar mee aan de loop zijn gegaan. Dan ontstaat er een straatje in een stadje of dorpje, waar die dingen huis aan huis gemaakt worden. De ene beter afgewerkt dan de andere.
Ten slotte komen er, als het 'goed' gaat, één of meerdre investeerders die de handwerkers uitkopen en het groot aanpakken.

Op 13 februari 2023 13:05:49 schreef TYPE ONE:
[...]

Je kan er niets tussen krijgen, zit heel dicht op elkaar het aluminium en het glas.

[...]

Vermoedelijk moet je ook het glas niet verwijderen. De opdruk achteraan maakt veel meer kans. Op de exploded zie je ook geen schroefgaten aan de bovenzijde. Bij vele apparaten zitten er schroefjes onder stickers of gekleefde voetjes.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
McAwesome

Golden Member

Op 12 februari 2023 23:43:52 schreef TYPE ONE:
Tidak Ada: Ja snap ik helemaal, zat er ook wel eens aan te denken... Maar ja, sommige producten zijn nu eenmaal niet verkrijgbaar in Europa.

China is bezig onze industrie en markt kapot te dumpen met goedkope producten en met het kweken van een generatie die compleet koopverslaafd is. Om invoerrechten en douaneformaliteiten te ontwijken passen ze de strategie van de verspreide aanval toe. Ze willen een tsunami aan pakketjes creëren, die in zo’n versplintering en volume toekomen dat het niet gecontroleerd kán worden. Alleen al in Luik (Alibaba) zou de douane 1.000 extra mensen (op kosten van de belastingbetaler) nodig hebben om de trafiek te controleren.
Ik heb zelf meerdere malen overwogen om een nixiehorloge te ontwerpen én te verkopen (en mét goede support), maar in de praktijk is dat in Europa niet haalbaar. Door de regeltjes en hoge belastingen kan je gewoon geen (spot)goedkoop product maken (en word je door sommigen weggezet als afzetter) en zodra China op de kar springt kan je het helemaal schudden.
Ook mijn buurvrouw shopt zich zot op Shein zonder dat ze zich van enig kwaad bewust is.

Op 13 februari 2023 08:26:53 schreef fred101:
En dan de nixies zelf. Zijn die te vervangen en verkrijgbaar ?

Op eBay zijn ze nog wel te vinden, maar let op met slechte batches zoals ik zelf eerder zei. De man achter TubeHobby is op de hoogte van deze problemen en de IN-16 buisjes die hij aanbiedt zijn de betere (wel iets duurder): https://tubehobby.com/show_det.php?det=5 Je kan best wel even contact opnemen, de voorraden op zijn website zijn niet altijd up to date.

Op 13 februari 2023 11:04:08 schreef Lucky Luke:

Tijdens de coronacrisis heeft China letterlijk alles van nixies opgekocht en dat niet alleen, ook hout en dergelijke waardoor de houtprijzen voor pakweg meubelmakers hier nu stukken hoger liggen. Dat is ook de reden dat het aanbod aan producten met nixiebuisjes op Ali geëxplodeerd is en de reden dat de NOS voorraden van nixies nu wel echt op zijn.

Op 13 februari 2023 15:45:18 schreef Tidak Ada:
Het zou niet vreemd zijn als het eigenlijke ontwerp van NEONIXIE-L afkomstig is. De gang is dan zo dat de ontwerper de print in "Het Land van de Hemelse Vrede" heeft laten maken en dat ze er mogelijk daar mee aan de loop zijn gegaan. Dan ontstaat er een straatje in een stadje of dorpje, waar die dingen huis aan huis gemaakt worden. De ene beter afgewerkt dan de andere.

Dat is ook één van de redenen dat ik niet langer printjes meer bestel bij PCBWay, JLCPCB, SeeedStudio en consoorten. Voor de professionele klanten (B2B) is het Eurocircuits en voor het overige ben ik aan het uitkijken naar Aisler en dergelijke.

[Bericht gewijzigd door McAwesome op maandag 13 februari 2023 16:23:52 (14%)

President van Utrogestan