Nixie horloge werkt niet meer

Op 13 februari 2023 13:09:38 schreef TYPE ONE:
[...]
Waar heb je dat gevonden dat dit de fabrikant zou zijn? Ik heb ze maar een mail gestuurd...
[...]

Ik zag dat bij 'Specifications' in de link van je startpost.

Je hebt in ieder geval je best gedaan, hopelijk zit er iemand tussen die je verder kan helpen!

R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED

Op 13 februari 2023 16:05:00 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Vermoedelijk moet je ook het glas niet verwijderen. De opdruk achteraan maakt veel meer kans. Op de exploded zie je ook geen schroefgaten aan de bovenzijde. Bij vele apparaten zitten er schroefjes onder stickers of gekleefde voetjes.

Uhh, de opdruk is het glas..

Op 13 februari 2023 19:29:20 schreef OPTOdesign:
[...]

Ik zag dat bij 'Specifications' in de link van je startpost.

Je hebt in ieder geval je best gedaan, hopelijk zit er iemand tussen die je verder kan helpen!

Ah inderdaad.
Zeker, meer kan ik niet doen denk ik.

Reactie op de mail die ik stuurde naar Jsaux is dat het horloge niet bij hun vervaardigd wordt.

Het is gewoon Chinese namaak, dat is nu wel duidelijk. Jammer wel, het blijkt ook dat het duurkoop is op die manier.

Dit krijg je niet open zonder brokken te maken, en wie veel sprokkelt krijgt brandhout... :(

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dan is elk nixie horloge van dit model zogenoemde namaak want dit komt allemaal uit China. Ook die van Kickstarter komt uit China. En persoonlijk denk ik niet dat dit namaak is, de afwerking ziet er subliem uit, het is alleen niet goed getest, lijkt mij dat de batterij veel te klein is qua vermogen.

fred101

Golden Member

Die nixies zijn niet fake, de fabrieken die de originele maakten zijn er al decennia lang niet meer. Ik denk dat de laatst geproduceerde "merk" nixies nu zo'n 40 a 50 jaar niet meer worden gemaakt. Misschien staat er ondertussen ergens in China of Rusland een fabriekje wat ze nu weer nieuw maakt. Maar die dingen in zo'n horloge zullen zo'n 40-60 jaar oud zijn en kunnen ook best gebruikt zijn ipv nieuw.

Heel erg veel wat direct uit China komt is namaak. Niet alleen kleding maar ook electronica. Of het nu bekende of onbekende producten zijn. Ze gaan zelfs zover dat ze enorme hoeveelheden gebruikte onderdelen "recyclen" Ze knippen de poortjes eraf, solderen er nieuwe op, polijsten deze, verwijderen de opdruk en laseren of drukken er een nieuwe op van een duurder ding wat grofweg het zelfde doet qua functie maar met (veel) betere specs dan de fake. Dat gaat vaak om onderdelen die minder dan een euro kosten. Ze checken niet eens of ze werken.

Daarnaast doen ze het zelfde maar dan met de opdruk van totaal iets anders.

En er worden echte fake onderdelen gemaakt. Ziet er bv uit als een IC maar er zit geen "die" in.

Het tweede nivo is een fake apparaat. Meestal een stuk goedkoper dan het origineel maar nu met veel slechtere onderdelen, soms ook een totaal ander ontwerp maar in het zelfde mooie kastje met de zelfde naam en type. Dit wordt ook bij dingen van een paar honderd euro gedaan.

En soms compleet fake, kijk maar eens naar videos van Bigsirclive. Dan zit er niks in het kastje anders dan een dioode, condensator, weerstand en een ledje. Vaak zelf gevaarlijk. Laatst had hij een ding wat in de fik vloog. Dat doen ze, zover ik weet, niet met dingen van een paar honderd euro.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
McAwesome

Golden Member

Het is ook sowieso geen goed idee om de aansluitdraden van de nixiebuisjes vlak tot tegen het glas te solderen:

Je moet dat al zeker niet met IN-16 buisjes doen waarvan er vele gevoelig zijn voor lekken.

Hieronder een netsnoertje van een made in China zoutlamp (gekocht via een bekende Nederlandse webwinkel):

Het is copper clad aluminium (CCA) met een doorsnede van circa 0,08 mm2. Verder was er nergens iets afgezekerd...

President van Utrogestan
joopv

Golden Member

Dat dunne draad heb ik ook al eens gezien met een euro-netsnoer. Het snoer werd warm en fikte uit toen ik er een apparaat mee aansloot wat nog geen 200W gebruikte.

Ik meen dat het zelfs ijzerdraad was. Ik controleer kabeltjes sindsdien met een klein supermagneetje.

Turbokeu

Golden Member

Op 15 februari 2023 11:22:59 schreef fred101:
Die nixies zijn niet fake

Dit begrijp ik niet echt...

de fabrieken die de originele maakten zijn er al decennia lang niet meer. Ik denk dat de laatst geproduceerde "merk" nixies nu zo'n 40 a 50 jaar niet meer worden gemaakt.

De Russische Sovtek fabriek heeft met zekerheid nixies geproduceerd tot 1992, dus eerder 30 jaar.
De Amerikanen, Japanners en Europeanen waren er al veel eerder mee gestopt.

Ik bezit nog drie setjes van 6 IN-18's uit 1984 en 1989, IN-16's van 1992, van de 24 nog 6 stuks over, de rest weggegeven (tja, indertijd aan minder dan een €/stuk...).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
fred101

Golden Member

Op 15 februari 2023 15:54:00 schreef Turbokeu:
[...]Dit begrijp ik niet echt...

Fake is nep, het zijn geen nepbuizen. Het zijn echt nixies.

Je kunt geen ECC83 als een bepaald model nixy buis verkopen. Dat zie je gelijk bij uitpakken ;-) Maar alle halfgeleiders in een TO220 behuizing zien er gelijk uit. Je kunt dus een 1A mosfet omlabelen naar een 5A model. De gemiddelde doelgroep voor Ali etc zijn hobbyisten. En bijna niemand daarvan heeft de apparatuur om dat te checken, dus als het ding gelijk kapot gaat denken de meeste dat ze iets fout hebben gedaan. En velen denken tegenwoordig , pech gehad, niet erg want het was erg goedkoop. En zo wordt het steeds interessanter om nep of namaak spul te leveren.

OK, Je hebt vast gelijk, in dat geval wordt 40 tot 60 jaar, 30 tot 60 jaar, verandert niet echt veel qua principe dat je horloge oude NOS of oude gebruikte buisjes bevat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
McAwesome

Golden Member

De nixies zijn inderdaad echt en zoals ik al zei heeft China tijdens de coronacrisis alle stocks van o.a. nixies opgekocht in Oost-Europa en Rusland. Het zou trouwens behoorlijk moeilijk en onrendabel zijn om de nixies zelf te willen namaken.

Blijft de opmerking dat de gebruikte IN-16 buisjes uit batches met problemen kunnen komen en dat de rest van de onderdelen van twijfelachtige kwaliteit (of namaak) kan zijn. Ook het ontwerp zelf kan in zijn geheel nagemaakt of gekopieerd zijn. In het slechtste geval is het kopie van kopie van kopie.

Dat de behuizing er mooi uitziet doet er niet toe, ze zijn in China best ook wel bedreven in CNC.

President van Utrogestan

Op 15 februari 2023 17:01:16 schreef McAwesome: Het zou trouwens behoorlijk moeilijk en onrendabel zijn om de nixies zelf te willen namaken.

Waarom, ik zie het probleem niet, als er genoeg vraag is, is alles rendabel te maken. En in China al helemaal.

-edit- Ik heb in het verleden eens wat filmpjes op youtube gezien van hobbyisten die zelf buizen maakten. Nu is een nixiebuis wel even een tandje lastiger maar toch.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 15 februari 2023 17:14:48 (22%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
McAwesome

Golden Member

Nixiebuizen worden nieuw gemaakt door onder andere Dalibor Farny (https://www.daliborfarny.com/) en Millclock (https://millclock.com/).
Beiden zitten meer in het high-end spectrum en ik weet van Dalibor Farny dat het een heel proces was met vallen en opstaan om tot de huidige resultaten te komen.

Ook de Chinezen hebben vroeger hun eigen nixiebuizen gehad zoals de QS16-12 (https://www.youtube.com/watch?v=4VjuwPVJvfs). Nu was de kwaliteit daarvan niet echt spectaculair te noemen.

Zolang er nog voldoende oude voorraad is van nixiebuisjes in China is het ook voor hen niet rendabel om ze zelf te gaan bouwen. Zodra die voorraden erdoor zijn is het voor hun misschien te overwegen om terug hun QS16-12 en andere buisjes in productie te brengen of te kopiëren. Maar dan nog denk ik dat de grotere buizen meer kunnen opbrengen dan kopieën van die kleine IN-16 buisjes.

President van Utrogestan

Ik waardeer al het meedenken, maar het probleem zoek ik niet in de nixies, aangezien de led ook niet meer oplicht ben ik er 99,9% zeker van dat het een voedingsprobleem is.

maartenbakker

Golden Member

Ik vraag me toch af waar die schroefjes dan precies zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 februari 2023 19:27:07 schreef maartenbakker:
Ik vraag me toch af waar die schroefjes dan precies zitten.

Gewoon onder het stickertje op de achterkant.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Dat denk ik ook, maar van de TS begrijp ik dat dat van glas is. Dus ergens klopt er iets niet. Het kan natuurlijk dat de tekening niet klopt en dat de kloon gewoon gelijmd is, maar dat zou niet m'n eerste idee zijn.

Als het een stickertje is dan kun je dat er met een beetje geluk zelfs onbeschadigd af krijgen door het te verwarmen met een foehn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Als ik een kloon zou maken (goedkoper verkopen door te besparen op van alles naast natuurlijk minder ontwikkel kosten. dan zou ik lijmen. Minder kans op lekken en goedkoper dan 4 minigaatjes boren en daarna tappen.

Ik zag een paar jaar geleden een video van een Westerling die in China werkte. Die liet beelden zien van een bedrijf in "originele" auto onderdelen.
De aandrijfas werd in een blanco doos geduwd, netjes verpakt ook nog. En daarna werd een zeefdrukraam gepakt en werd er Toyota op de doos gedrukt. Zag er heel erg origineel uit.

Als ik inzoom op de eerste foto is het inderdaad zo dat de achterkant ook glas is (al verteld door de TS).

Ik heb eens ooit een glasplaat van een HMI paneel uit elkaar gehaald. Daarbij het was het LCD gebond met de frontplaat en daar zaten allemaal luchtbellen in. Het bleek een kwaaltje van die displays te zijn, als het warm werd zakte de lijm naar onder tussen het LCD en de glasplaat uit. De kleverige troep zat overal in de ALU kast.

Nou zijn die VT-terminals in een trekker achterlijk duur en het heeft een paar weken gekost voor ik het glas eraf had, ik verwarmde het glas een beetje in het begin en heb er een paar wigjes tussen gestoken en gewoon weggelegd, na een dag liggen kwamen beide helften langzaam ietsje uit elkaar. Daarna elke keer weer een iets dikker wigje ertussen totdat de boel uit elkaar lag. Tjsa heeft een paar weken gekost kwa doorlooptijd want ik wilde zowel de frontplaat als het display niet breken.

Het meeste werk was later om de lijm er met wasbenzine en andere oplosmiddelen eruit te krijgen maar het is wel gelukt.

Dus ik denk toch dat je de achterkant moet verwarmen en kijken of je er iet heel duns tussen kunt priegelen op een hoekje om het glas eraf te krijgen. Een scalpel mesje (risco op breuk is groot) of misschien een blaadje van zo'n voelermaatjes setje?

maartenbakker

Golden Member

Ik zou dan gaan voor een zo dun mogelijk mesje (wigvormig) en dan liever een recht mesje zodat er enige lengte onder past om de kracht beter te verdelen.

Ervan uitgaande dat het randje over de kast heenligt, zoals bij normale horlogekasten. Die zijn trouwens niet gelijmd maar alleen geklemd. Dat zou bij deze misschien ook het geval kunnen zijn.

Ik kan het op de foto niet helemaal goed zien, maar als het achterplaatje in de kast valt, maak je meer kans door een lijmrand door te snijden of eruit te pulken.

Mogelijk kan een elektronicavriendelijk oplosmiddel zoals IPA ook nog wat helpen, maar dat hangt erg van de lijmsoort af.

P.S. Bij nadere bestudering van de foto ben ik het ermee eens dat het geen etiket lijkt maar een bedrukking direct op het achterplaatje.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 16 februari 2023 00:40:57 (67%)

Nogmaals, de achterzijde is van glas, moet ook wel want er zit een draadloze lader in (Qi) Daarachter zit dan idd een plaatje waar dan blijkbaar 4 gaatjes in zitten waar dus weer schroefjes doorheen zitten.

Opwippen, iets ertussen steken, nee, dat gaat niet. Glas zit heel strak tegen de behuizing, dan beschadigt gelijk de behuizing en/of het glas.

Glas zit ongetwijfeld gelijmd.

maartenbakker

Golden Member

Dus je zegt zelf dat er geen redden aan is. Dat is dan pech gehad.

Ik denk echter dat de kans dat je grip krijgt met een recht mesje, reeel genoeg is om te proberen.

Op een gegeven moment zul je ook moeten besluiten of je het ding in een la gooit en er nooit meer naar omkijkt, of naar beste kunnen een poging wilt wagen. Omdat je een topic hebt gestart, kennelijk het laatste.

Arco

Special Member

Kan ook ultrasonisch gesealed zijn.
(ik heb trouwens geen idee of je glas ook met plastic kunt 'bonden' d.m.v. ultrasonisch)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nu kapot is ze toch al, wat houd je tegen om de achterkant dan toch proberen te openen?

al eens gekeken of je die achterkant niet 'los' kan kopen. als dat glas is, zal er ongetwijfeld al eens eentje kapot gaan, en die moet te vervangen zijn. als de vervangonderdelen bestaan, kan je ook zien hoe het gemonteerd is

op google vind je misschien iemand die het al demonteerde, goed zoeken (engelse termen) is vaak een must om iets te vinden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken