Waarom gebruiken ze in deze schakeling twee transistoren T1 en T2 om de gate van de mosfet aan te sturen? Kan je dit niet met 1 transistor doen met collectorweerstand in GES? Er komt toch een H en L signaal op de uitgang van opamp 1?
De gate van de FET vormt een (kleine) condensator. Met een enkele transistor in GES schakel je hem wel snel naar massa maar de pullupweerstand is altijd een compromis: lage weerstandswaarde en niet extreem hoge schakelfrequentie gaat hij misschien nog acceptabel snel naar de + maar stook je vermogen op in je weerstand. Hogere weerstandswaarde of hogere schakelfrequentie en je FET staat te lang half open zodat daar (forse) verliezen op kunnen treden.
In deze schakeling staat er al 220 ohm in serie met de gate om oscillaties te voorkomen. Dat geeft kennelijk nog een acceptabel schakelgedrag, maar als je dan ook nog eens een 220 ohm weerstand gebruikt in plaats van de bovenste transistor, dan zou het geheel of al te langzaam kunnen worden en/of stook je dan toch al het nodige op in de weerstand en de onderste stuurtransistor.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 9 juni 2023 21:04:37 (30%)
Tja, je kunt allebei de transistoren weglaten en de gate direct aansturen met de uitgang van de opamp.
Maar de opamp kan maar weinig stroom leveren/sinken. Dus dan schakelt de FET veel trager. Met de transistoren kun je de fet veel sneller in en uitschakelen.
De gate capaciteit van de IRC540 varieert tussen min. 1250pF en max. 2250pF afhankelijk van de spanning over de drain en source van de FET.
Wil je de FET snel laten schakelen om de verliezen (warmteontwikkeling) in de FET te beperken dan zul je deze gate capaciteit snel moeten kunnen opladen en weer ontladen d.m.v. hoge laad en ontlaad stromen.
@TS,Waar haal je het kromme tenen schema vandaan?
Het nut van zenerdiode ontgaat mij totaal. De voedingsspanning is 9V, dat is voldoende om de gate open te sturen, dus zal de zenerdiode nooit geleiden.
Het is niet elegant om twee transistoren tegelijk open te sturen. Met een beetje pech sneuvelt een of beide transistoren.
Je kan beter een gatedriver bijvoorbeeld een TC427 kopen. Dan ben je in één keer klaar.
Of je gebruikt deze schakeling:
------------------+-------------- +
| c
___|/ BC547
| b |\
| | e ____
Output >----+ +----|____|----> Gate
Op1 | | e 220 ohm
CA3240 |___|/
b |\ BC557
| c
------------------+-------------- -
Edit:
Het is geen 'kromme tenen schema' daar is over nagedacht. Zie de posts van deKees en maartenbakker hieronder.
Honourable Member
Maar de opamp kan maar weinig stroom leveren/sinken. Dus dan schakelt de FET veel trager.
En dat is relevant want tijdens het omschakelen is de dissipatie het grootste, maw door die torren toe te voegen kan men de mosfet minder warm doen worden; of op een kleinere koelplaat monteren.
[ edit: hierboven stelde @Bobosje eigenlijk reeds hetzelfde, ik had eroverheen gekeken ]
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op vrijdag 9 juni 2023 22:39:50 (13%)
Special Member
Op 9 juni 2023 21:39:30 schreef ohm pi:
Waar haal je het kromme tenen schema vandaan?
Dit is het schema van een 10A motorregelaar, het schema is niet compleet, er hoort nog een stukje bij.
Hier wordt op een analoge manier een pwm signaal gemaakt, niets mis mee.
De twee transistoren zijn een push-pull driver om de fet aan te sturen.
En ja dat kan via een fet driver, maar het kan ook zo.
Zijn prima regelaars, Conrad had die dingen vroeger en misschien nog wel.
D6 beschermt de gate tegen spikes via de drain-gate capaciteit tijdens schakelen.
Special Member
Bij deze regelaar kon je ook de stroom en de pwm frequentie instellen.
Dat stukje van de frequentie instelling staat er ook niet op. Net als de NE555, die mist ook op het schema.
Op 9 juni 2023 22:33:46 schreef deKees:
D6 beschermt de gate tegen spikes via de drain-gate capaciteit tijdens schakelen.
Dat is een goede reden voor D6.
Het lijkt me trouwens niet dat er tegelijk stroom loopt door T1 en T2, daar zou de "ruststroominstelling" met 3,9V zeners voor moeten zorgen. Of zie ik wat over het hoofd?
Op 10 juni 2023 00:44:46 schreef maartenbakker:
Het lijkt me trouwens niet dat er tegelijk stroom loopt door T1 en T2, daar zou de "ruststroominstelling" met 3,9V zeners voor moeten zorgen. Of zie ik wat over het hoofd?
Je hebt gelijk!
Dat viel mij ook al op.
De ontwerper had wellicht beter de beide emitters aan elkaar kunnen knopen, zodat de twee basis aansluitingen ook op elkaar aangesloten worden, de driver staat dan in klasse D.
Dan moet er nog een weerstand van de gezamenlijke basis aansluitingen naar de GND, zodat de PNP transistor in geleiding is wanneer er geen ingangssignaal is.
En in plaats van de CA3240 een echte comparator te gebruiken zoals de LM393.
Het idee van emitters aan elkaar en basis aan elkaar...
Dat overleven de BC547 en BC557 niet in deze schakeling...
Waarom niet? Het voordeel van emittervolgers is dat ze niet in verzadiging gaan. Dat moet bij deze schakeling maar net goed gaan. Men wint zo iets in uitsturing, maar als dat het verschil maakt had ik liever de 7809 weggelaten. En kritisch zou dat niet moeten zijn.
Ik vind het al met al een een vreemde schakeling, vermoedelijk wat ouder, jaren '80? Wat is de context?
Een gestabiliseerde voeding bij een 555, die dat juist niet nodig heeft, roept altijd vragen op.
Iets van 0,5V is wel een erg lage referentiespanning'kje voor de stroom instelling, en een diode als referentie minder nauwkeurig als gewoon een deler op de voeding.
Dan C5 èn C6, en C13,C10 èn C8. En tot slot de gate driver met de zenerdiodes.
Ook de FET met een extra source aansluiting voor het meten van de stroom is bij mijn weten een bijzonder component.
Op 10 juni 2023 03:24:10 schreef Bobosje:
OK. waarom niet? Ik zie hem even niet.
Op 10 juni 2023 09:02:14 schreef Aart:
... had ik liever de 7809 weggelaten.
Dat is met 24V op de input geen goed plan. Maar goed. Dan kan je er een 7812 in zetten.
[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 10 juni 2023 09:16:36 (31%)
Daar heb je een punt, en ook een 7812 gaat niet als het van 12 tot 24 V moet werken.
Vermoedelijk gaat het dan hier een "losse" regelaar, allicht een bouwpakket opgebouwd uit wat in die tijd toevallig beschikbaar was, en toen behoorlijk modern. Ook wel weer leuk, zo een tijdsbeeld
Golden Member
Je zat er deze keer vrij dichtbij. Bron: Conrad.nl Schema overgenomen van artikel 196460 - 89. www.beneluxspoor.net
Zoek met ChatGPT of Google Lens en gij zult vinden
Het principe van een Mosfet driver ic is hetzelfde, daar worden kleine Mosfets ook zo in een halve brug gezet.
Je moet alleen zorgen dat je geen "cross over conduction" krijgt dat is het moment in een puls dat de beide transistoren tegelijk in geleiding gaan.
Maar dat is in deze simpele schakeling niet het geval dat dit voorkomt in de puls uit de comparator.
Golden Member
Dat zijn wel een hoop componenten om een gate aan te sturen.
Special Member
Op 10 juni 2023 17:22:23 schreef Hoeben:
Ja, nu kan het met een microcontroller, een fet driver en wat rand componenten.
En in de jaren 80 deden ze het zo, niets mis mee. Die regelaars werken verder prima. Heb er ooit een paar in een schip gebruikt als dimmer voor 24V verlichting. Zitten er nog steeds in, is zo'n 35 jaar geleden.
Het werd in sommige FET-drivers toch wel zo opgelost in mijn herinnering.
Er kan maximaal één transistor geleiden. De geleidende transistor 'ziet' een 220Ω weerstand of de gate. De maximale stroom is dan niet zodanig hoog dat de transistor sneuvelt. De basisspanning van de niet-geleidende transistor is altijd + of - 0,6V tov zijn emittorspanning, dus dat gaat altijd goed.
Als je kijkt naar de eindtrap van een klasse AB-versterker dan zie je ook deze configuratie, maar daar zijn extra componenten toegevoegd om bij de nuldoorgang beide transistoren in geleiding te houden via de ruststroominstelling. Hier is de ruststroom 0 mA en de crossoververvorming maximaal.
Het verschil dat hier de beide collectoren aan elkaar zijn verbonden is dat die een lagere stroom kunnen leveren als wanneer de beide emitters aan elkaar zijn verbonden.
Hoe dan ook ik vindt het een raar schema.
Nee minder componenten als in dit schema zijn er nodig.