Blikseminslag in Sint-Truiden

McAwesome

Golden Member

Vandaag is de bliksem ingeslagen op de schoorsteen van een appartementsgebouw in Sint-Truiden tegenover het station.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230824_95291560

Ik woon op ongeveer 700 meter daarvandaan in vogelvlucht. Eerst was er een behoorlijke flits en dan had ik zo'n heel raar gevoel. Net alsof er "elektriciteit in de lucht hing", zoals je soms ook bij statische elektriciteit hebt. Na ongeveer twee seconden kwam dan de zeer hevige en korte knal en sprong één van onze 30 mA differentieelschakelaars uit. Dat heb ik ook nog nooit gehad bij onweer. Het zijn moderne types van 2010.

Het is wel verrassend dat er in het appartementsgebouw zelf niet meer schade was na zo'n knal.

Paulinha_B

Honourable Member

Het is wel verrassend dat er in het appartementsgebouw zelf niet meer schade was na zo'n knal.

Misschien moet de schade nog beginnen aan het licht te komen...
Of het ZOU natuurlijk kunnen dat de hele boel degelijk beveiligd was, men weet maar nooit :)

revado

Honourable Member

Ik heb een jaar of 30 geleden een directe inslag in ons flatgebouw ( 50 meter hoog) meegemaakt.
Zelf was ik 200 meter verderop in mijn garagebox aan het werk met zicht op het gebouw.
Een enorme flits en bijna gelijk een geweldige klap!
En inderdaad dat gekke gevoel en de lucht van ozon in de omgeving.
Ik ben wat later op het dak gaan kijken en er was een halve meter van de bliksemafleiders weg, lag als gesmolten korrels koper in de bituum dakbedekking vastgesmolten.
Een paar ramen kapot in de direct onderliggend de woning.

De centrale cv installatie staat in de dakopbouw alsmede de liftmotoren.
Alle besturing van de CV (toen nog van die Landys en Gyr regelaars ) waren defect.
Ook 1 branderautomaat was gesneuveld.
Bij de onderliggende woningen waren de nodige tv's en dergelijke defect.
Aarlek hadden de woningen toen nog niet.
De weken er na kwamen er nog veel meer mankementen naar boven in, met name, radio, tv en videorecorders.

Het artikel gelezen, die woordvoerder uit Truiden heeft wel een heel opmerkelijke naam voor een brandweerman...

heb vorig jaar nog een intercom installatie vervangen in een vrij lage flat waar de bliksem was ingeslagen. het spul werkte nog half om half, maar je blijft ermee aantobben als je maar een paar dingen vervangt. de lift was daar ook stuk, paar bewoners op leeftijd bovenin konden geen trappen lopen en hebben toen dik een maand thuisgezeten. ik ken ook flats waar dit elke 5 jaar wel eens gebeurt, steevast de lift een paar weken stuk en nog het eea bij de bewoners zelf. die flats zijn 13 verdiepingen, dus dan ben je eraan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
McAwesome

Golden Member

Op 24 augustus 2023 21:19:40 schreef revado:
Het artikel gelezen, die woordvoerder uit Truiden heeft wel een heel opmerkelijke naam voor een brandweerman...

Spiritus en ook Massa zijn veel voorkomende familienamen hier. Er is hier zelfs een bouw- en containerverhuurbedrijf met de naam Spiritus.

De knal van deze namiddag was toch wel een van de luidste die ik ooit gehoord heb bij een onweer. Het vreemde gevoel kan ik moeilijk verklaren omdat ik er 700 meter vandaan zit en binnenshuis was.

Ik vermoed dat in die schouw metalen pijpen zaten voor lager gelegen verwarmingsketels en dat het langs daar is gegaan. Misschien dat omvang van de schade pas binnen enkele dagen helemaal duidelijk zal worden.

Is dat niet gewoon het veld dat rond de kanalen hangt, of zeg ik nou
iets doms :?

Sine

Moderator

Op 24 augustus 2023 19:48:27 schreef McAwesome:

Net alsof er "elektriciteit in de lucht hing", zoals je soms ook bij statische elektriciteit hebt.

Stel je staat in de woestijn en je haar doet dit ...

https://www.youtube.com/watch?v=Qml1hX_XGQs

Wat doe je dan?

Een selfie maken natuurlijk! zomg my hair lolz

[Bericht gewijzigd door schaafuit op donderdag 24 augustus 2023 21:52:32 (24%)

McAwesome

Golden Member

Er staat nu een filmpje van een dashcam bij het nieuwsartikel waar ik al eerder naar linkte. Best indrukwekkend.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230824_95291560

revado

Honourable Member

Op 24 augustus 2023 21:28:31 schreef testman:
heb vorig jaar nog een intercom installatie vervangen in een vrij lage flat waar de bliksem was ingeslagen. het spul werkte nog half om half, maar je blijft ermee aantobben als je maar een paar dingen vervangt. de lift was daar ook stuk, paar bewoners op leeftijd bovenin konden geen trappen lopen en hebben toen dik een maand thuisgezeten. ik ken ook flats waar dit elke 5 jaar wel eens gebeurt, steevast de lift een paar weken stuk en nog het eea bij de bewoners zelf. die flats zijn 13 verdiepingen, dus dan ben je eraan.

Ik heb ook de nodige telefooncentrales gehad met (indirecte) blikseminslag.
Meestal via de KPN kabel of grondkabels op eigen terrein.
Met ISDN was dat minder erg, dan was alleen de NT1 meestal naar de eeuwige jachtvelden en die had ik altijd in de auto liggen ( wachten op KPN duurde veel te lang).
Met de analoge lijnen vroeger was dat anders, dan waren er meestal kaarten onherstelbaar defect.
Er zaten achteraf vaak wel de meest bizarre fouten in zo'n centrale dus het was vaak toch maar compleet vervangen.
En hopen dat de klant ook voor inductieschade verzekerd was, anders keerde de verzekering geen cent uit.

We zitten aan de koffie op de markt in Sint-Truiden op het moment van de korte heel felle lichtflits.
Ik zeg tegen mijn vrouw: "We staan op de foto... dat is heeel kort bij"
Mijn woorden zijn net koud als de oorverdovende knal volgt.
"3 sec... de hoofdprijs is op max 1 km"
Klopt dus .... en het was de enige donderslag van de hele namiddag.....

McAwesome

Golden Member

Op 25 augustus 2023 00:00:01 schreef OXO:

Ik had het tien minuten eerder ook al horen rommelen. Toen leek het onweer al redelijk dichtbij en leek het uit de richting van Wilderen te komen al weet ik dat niet 100% zeker.

Ik heb even op Google maps de afstanden gemeten. Ik zat op 647 meter, het midden van de Grote Markt is ook toevallig op 647 meter.

Op 25 augustus 2023 00:00:01 schreef OXO:
We zitten aan de koffie op de markt in Sint-Truiden op het moment van de korte heel felle lichtflits.
Ik zeg tegen mijn vrouw: "We staan op de foto... dat is heeel kort bij"
Mijn woorden zijn net koud als de oorverdovende knal volgt.
"3 sec... de hoofdprijs is op max 1 km"

dat zijn de goede, zo ging het 22 jaar terug ook 1 slag en dat was dus bij vorig werkgever in een boom. die hadden net een verzekering voor inslagschade. nodig ook, want er was een lijst aan dingen stuk. telefooncentrale een stel printen, echter dat ding was antiek dus alleen nog gebruikt te vinden. hoogteregeling van de zwembadbodem. een paar tafels vol telefoons, tv's, hifi, brandalarm, cv ketel printen, cai versterkers en nog meer. die boom stond tegen allerlei kabels van cai, telefoon, voeding aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Bliksem heeft ook een voorkeur voor bepaalde plekken... ;)

Zo sloeg de bliksem bij hevige onweersbuien steevast op dezelfde plaats in een telefoonkabel die de N34 overstak, hebben we een paar keer moeten repareren.
(je kon er een kruis op de berm tekenen, altijd dezelfde plaats)

Kabel was een voedingskabel voor het bungalowpark/politiepost links van de N34.
Door de bosomgeving (droge en slecht geleidende grond) was de kabel schijnbaar zeer aantrekkelijk voor bliksem door zijn metalen geaarde buitenmantel.

Na een poosje kreeg men er genoeg van en heeft men de kabel van 50cm diep naar 2m40 diep verplaatst, wat het 'probleem' verholp...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Op 24 augustus 2023 21:50:58 schreef Sine:
[...]

Stel je staat in de woestijn en je haar doet dit ...

https://www.youtube.com/watch?v=Qml1hX_XGQs

[bijlage]

Wat doe je dan?

Hurken, handen op je hoofd, ellebogen op je knieën en voeten dicht bij elkaar.

Plat liggen is ‘m niet, dan heb je een groot contactoppervlak met de grond en bovendien over een fikse afstand. Als nabij de bliksem inslaat sta je parallel aan de grond en met mogelijk minder weerstand.
Maar zo laag mogelijk blijven is wel goed, dus hurken.

Die elebogen-knieën dinges is in de hoop dat de stroom buitenom gaat en dus niet door hart en nieren en longen en al die andere dingen die je elke dag nodig hebt.

(Oh, ik zie nu dat ze auto’s hebben. Daar in gaan zitten is een goeie, maar tijdens het instappen heb je een groot brok metaal vast)

(Hum, en die man op dat heuveltje lijkt zo gek nog niet, da’s contra intuïtief. Zand isoleert en op een heuveltje is de weg naar het grondwater langer. Hij zit ipv dat hij staat dus misschien is het nog bewust ook)

Op zich interessant maar niet goed voor je overlevingskansen: van veilige afstand een flink vuur of forse vuurpijl ontsteken… (die ‘veilige afstand’ is een dingetje, en een geleidende onstekingsleiding lijkt me ook niet handig, dus iets van glasvezel). Goede kans dat het dan inslaat in dat vuur of via het pad van die vuurpijl. Bonuspunten als je een staalkabeltje mee omhoog laat nemen door een raket.

Levert wel mooi glaswerk op.

Maargoed. Ik ben nooit in de woestijn. Ik heb een keer een schok van mijn fietsstuur gehad toen de bliksem nabij insloeg terwijl ik door de stad fietste. Dat was op minder dan 1km (flits en knal ongeveer gelijktijdig, minder dan 1s tussen). Stromende regen dus natte huid, maar ook: de rest van die fiets en ik zouden toch hetzelfde potentiaal moeten hebben. Rubber banden en rubber handvaten, maar alles doorweekt.

@arco: ‘lightning never strikes the same place twice’: myth busted.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
mel

Golden Member

Bij blikseminslag krijg je altijd een voorontlading,meestal van de grond naar een wolk.Hierdoor wordt het pad geioniseerd,en daardoor krijg je de grote ontlading naar de grond.juist aan die voorontlading doe je niet veel.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 24 augustus 2023 21:46:56 schreef McAwesome:
[...]

Spiritus en ook Massa zijn veel voorkomende familienamen hier. Er is hier zelfs een bouw- en containerverhuurbedrijf met de naam Spiritus.

[....]

Professor Spiritus-> Kuifje: "De Geheimzinnige Ster" ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 25 augustus 2023 10:01:07 schreef Lucky Luke:
[...]

Maargoed. Ik ben nooit in de woestijn. Ik heb een keer een schok van mijn fietsstuur gehad toen de bliksem nabij insloeg terwijl ik door de stad fietste. Dat was op minder dan 1km (flits en knal ongeveer gelijktijdig, minder dan 1s tussen). Stromende regen dus natte huid, maar ook: de rest van die fiets en ik zouden toch hetzelfde potentiaal moeten hebben. Rubber banden en rubber handvaten, maar alles doorweekt.

Behalve statisch geeft blikseminslag ook een forse EMP, inductie dus.

Op de avond dat dit gebeurde sloeg er voor mijn neus bliksem in een lantaarnpaal. Ding was meteen uit. De bliksem zag knalroze van kleur. Verder niet veel aan de hand en geen andere inslagen in de buurt. De echte onweersbui was een paar km verderop aan de gang.

EDIT: Ik denk dat het om een positieve ontlading ging, zowel in Rijswijk als voor mijn ogen. Die zijn heftiger en slaan naast de storm in.

http://www.atmo.arizona.edu/students/courselinks/fall16/atmo170a1s3/lecture_notes/lightning/4types_lightning.jpg
bron: http://www.atmo.arizona.edu/students/courselinks/fall16/atmo170a1s3/le…

[Bericht gewijzigd door Benadski op vrijdag 25 augustus 2023 14:34:41 (32%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 25 augustus 2023 14:31:35 schreef Benadski:
[....] De bliksem zag knalroze van kleur. Verder niet veel aan de hand en geen andere inslagen in de buurt. De echte onweersbui was een paar km verderop aan de gang.
[....]

Geïoniseerde waterstof?? Doet me wat denken aan EZ10-B dekatrons

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
joopv

Golden Member

Op mijn vorige woning had ik (onder andere) een 40 meter longwire antenne over het dak van het appartementengebouw hangen. Dat ding was volledig geisoleerd tov aarde. Via een MLB en een coax ging dat naar mijn shack.

In mijn shack lag die coax wel eens te "tikken" (overslag in de N connector) bij bepaalde weersomstandigheden. Toen ik eens een mA meter tussen die antenne en aarde had aangesloten terwijl die lag te tikken zag ik 50mA DC tussen die longwire antenne en aarde lopen.

Nooit bliksemschade gehad in alle jaren dat ik daar gewoond heb met het hele antennepark op het dak. (Met een 180kV lijn op 300m afstand)

revado

Honourable Member

In Wassenaar meerdere inslagen megemaakt in bomen.
Bij een klant met een senoirencomplex bestaande uit 2 gebouwen sloeg de bliksem in een boom in precies tussen de gebouwen.
Dat is zeker 3 keer het geval geweest.
Er loopt een dikke 25x4 aderige telefoonkabel onder de straat door voor de toestellen van de bewoners ( eigen centrale).
Daar heb ik een paar keer een kaart in de centrale kapot gehad en wat toestellen.
Op de LSA blokken in de lokale verdeler kan je nog steeds de overslag sporen zien.
Er loopt ook een buis tussen de gebouwen, daar zat een utp kabel in om het netwerk te kopppelen en de ( toen nog coax) kabels voor de camera's.
Steevast waren de switches ( toen nog 10 MB hubjes) aan beide kanten kapot na de inslag. Er waren ook af en toe camera's kapot.
Vele jaren terug heb ik er glas in getrokken, probleem opgelost.
Nadat er vlakbij een ander gebouw is neergezet is er nooit meer een inslag geweest, dat is dan wel weer apart.
In 1998 (krantenbericht even opgezocht) is de bliksem ingeslagen bij meerdere woningen in Wssenaar tijdens een noodweer.
Op de middelweg is toen een hele grote boom getroffen en gesneuveld die letterlijk in het midden gebroken was en op een auto viel.
Ik zie dat nog voor mij, een enorme gespleten boom waar constant dampend heet water uit stroomde! Dat maakte veel indruk.
Er lopen veel nutskabels vlak langs die boom, in de hele straat waren tv's en andere elektrische spullen kapot, alsmede de nodige ramen.
Telefonie ook, zelfs in de KPN centrale in het centrum een kilometer verderop waren kaarten kapot.
Er zat toen een huisarts (klant van ons) in die straat waar ook van alles kapot was.
Die huisarts had die bewuste avond en nacht dienst en moest bereikbaar zijn.
Met KPN samen hebben we een noodkabel gelegd door de tuin naar een ander pand waar we uit het isra punt een paar lijnen konden pikken tijdelijk tot de kabel in de straat deels vervangen was, daar zaten heel veel aders aan elkaar gesmolten, vooral een las was flink getroffen.
Laat in de avond heeft de monteur nog nieuwe karten laten steken in de centrale ( PRX) zodat we weer lijnen hadden.
Ik heb de centrale bij de arts die avond meteen vervangen en op de noodlijnen aangesloten.
Het ding ( oude bekende Panasonic 308) stonk flink maar werkte intern nog wel al hoorde je heel veel storing op de interne lijnen.
De netlijn circuits daar zaten van die "neon lampjes "in als overspanningsbeveiliging.
Samen met de varistors waren die vertrokken, letterlijk ontploft en een enorme zwarte plek op de print.
De gevolgen van zo'n inslag zijn bizar.

Arco

Special Member

Bliksem kan over kilometers afstand door een telefoonkabel 'reizen'...

Meeste schade wordt veroorzaakt op het inslagpunt, en daar waar een kabel een bocht maakt.
Bliksem slaat bochten in kabels over: voor de bocht slaat 'ie eruit, en na de bocht weer erin (omdat dat korter is, daardoor 2 gaten achterlatend in de kabel)

We hebben dat tot over meer als 3km meegemaakt. (bij bijna iedere bocht was de kabel 'lek')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com