Op 24 augustus 2023 21:50:58 schreef Sine:
[...]
Stel je staat in de woestijn en je haar doet dit ...
https://www.youtube.com/watch?v=Qml1hX_XGQs
[bijlage]
Wat doe je dan?
Hurken, handen op je hoofd, ellebogen op je knieën en voeten dicht bij elkaar.
Plat liggen is ‘m niet, dan heb je een groot contactoppervlak met de grond en bovendien over een fikse afstand. Als nabij de bliksem inslaat sta je parallel aan de grond en met mogelijk minder weerstand.
Maar zo laag mogelijk blijven is wel goed, dus hurken.
Die elebogen-knieën dinges is in de hoop dat de stroom buitenom gaat en dus niet door hart en nieren en longen en al die andere dingen die je elke dag nodig hebt.
(Oh, ik zie nu dat ze auto’s hebben. Daar in gaan zitten is een goeie, maar tijdens het instappen heb je een groot brok metaal vast)
(Hum, en die man op dat heuveltje lijkt zo gek nog niet, da’s contra intuïtief. Zand isoleert en op een heuveltje is de weg naar het grondwater langer. Hij zit ipv dat hij staat dus misschien is het nog bewust ook)
Op zich interessant maar niet goed voor je overlevingskansen: van veilige afstand een flink vuur of forse vuurpijl ontsteken… (die ‘veilige afstand’ is een dingetje, en een geleidende onstekingsleiding lijkt me ook niet handig, dus iets van glasvezel). Goede kans dat het dan inslaat in dat vuur of via het pad van die vuurpijl. Bonuspunten als je een staalkabeltje mee omhoog laat nemen door een raket.
Levert wel mooi glaswerk op.
Maargoed. Ik ben nooit in de woestijn. Ik heb een keer een schok van mijn fietsstuur gehad toen de bliksem nabij insloeg terwijl ik door de stad fietste. Dat was op minder dan 1km (flits en knal ongeveer gelijktijdig, minder dan 1s tussen). Stromende regen dus natte huid, maar ook: de rest van die fiets en ik zouden toch hetzelfde potentiaal moeten hebben. Rubber banden en rubber handvaten, maar alles doorweekt.
@arco: ‘lightning never strikes the same place twice’: myth busted.