Op 6 september 2023 13:52:24 schreef Toeternietoe:
Op de Nul staat meestal ook een spanning.
Zonder spanning(sverschil) geen stroom, dat is natuurkunde.
De spanning op de nul is afhankelijk van de stroom die er door gaat, dus het verbruik.
De spanning is doorgaans laag.
Maar die staat ook op de Nul van de groep met de fout, als alleen de fase is afgeschakelt.
Een aardfout in die groep kan je aardlek laten trippen.
In eerste instantie was mijn respons:
Onder extreem ongunstige omstandigheden zou dat kunnen
Na een nachtje slapen heb ik het licht gezien en kom daar op terug.
Situatie: Enkelfase aansluiting, aarde en nul in de HAK doorverbonden. Enkelpolige automaten en 30 mA diiferentiaalbeveiliging. De HAK is via een halve meter 6 kwadraat verbonden met de ingangen van de aardlekschakelaars.
Als er verbruik is zal de daardoor veroorzaakte stroom door de nulleiding tussen de aardlek en het knooppunt in de HAK gaan. Maar als er een sluiting is tussen nul en aarde bij een WCD in een eindgroep, dan is er een alternatief pad voor die stroom. En wel door de nul van de aardlek van de desbetreffende groep, via de nul naar het WCD en terug door de aarde naar de HAK.
De stromen door de hoofdleiding en het alternatieve pad verhouden zich als omgekeerd met de weerstanden van de paden. Stel de sluiting bevind zich op tien meter (langs de draad gemeten) van de diff. De verhouding in de weerstanden is dan die van een halve meter 6 kwadraat versus 2x10 meter 2,5 kwadraat, (6/2,5 X 0,5)) x (2x10) = 96.
Stel er is een verbruik dat overeenkomt met 5A. Een bescheiden verbruik. Dan zal er van die 5A 96/97 door de 6 kwadraat van de nul tussen diff en HAK gaan. 1/97 gaat door het alternatieve pad door de diff en de sluiting tussen nul en aarde.
Oftewel er gaat 5A/97 ≈ 50 mA door de nul van de diff die niet vergezeld gaat van eenzelfde stroom door de fase. Ruim genoeg om de diff te laten trippen.
Een verbruik van 5A, een halve meter 6 kwadraat tussen diff en HAK en twee maal tien meter 2,5 kwadraat tot de sluiting is verre van een exotisch scenario. Het kan makkelijk nog veel ongunstiger uitpakken. Dus je hebt gelijk. Dat de diff tript bij een aardsluiting en enkelpolige automaten ook al is de fase van de groep in kwestie afgeschakeld, is een reële situatie.
Resteert de vraag: is dat erg? Gevaarlijk is het in elk geval niet. Je moet hooguit iets meer moeite doen bij het foutzoeken. (nul van verdachte groep(en) losnemen). Naar mijn niet zo bescheiden mening weegt dat relatief kleine ongemak niet op tegen de voordelen van het gebruik van enkelpolig automaten, maar dat is mijn persoonlijke mening.