Danfoss VLT FC102 STO Alarm

Dames/Heren,

Ik zit met een vervelend probleem welke ik maar niet opgelost krijg.
Sinds een paar jaar heb ik een 15KW Danfoss VLT FC102 met een 11KW motor aan het werk.
Heeft altijd goed gewerkt maar nu krijg ik een A68 alarm. Dit is een veiligheid (STO, Safe torque off) welke de boel stil legt wanneer de spanning naar PIN37 wordt onderbroken. Als oplossing geeft zowel het display als de manual "zet 24V op PIN37 en druk op reset". Echter mijn drive heeft helemaal geen pin37!
Als ik nu de aansluitklem verwijder komt er nog wel een extra pin tevoorschijn welke volgens het plaatje in de manual pin37 zou moeten zijn dus deze heb ik al even van 24V voorzien maar dit helpt niet.
Het lijkt alsof er een optie aanstaat die helemaal niet op mijn drive aanwezig is en waar ik nu ineens last van heb!

Is er hier iemand niet verstand van deze VFD's en die me hiermee kan helpen?

Alvast bedankt!

maak eens een foto van je terminals
zover ik weet hebben alle danfossen een 12-37, dit is geen optie ofzo, dat moet er gewoon opzitten, mogelijk heb je heel de terminalblok eruit getrokken ofzo?

Pin 37 is de rechtse pin op het lange terminal blok (10 pins, onderste rij).
Pin 12 is trouwens 24V out.
Die pin is wel optional volgens de manual. Ik dacht dat die alleen op de FC301/302 zat.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 2 oktober 2023 22:56:17 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 2 oktober 2023 18:41:40 schreef DK:
maak eens een foto van je terminals
zover ik weet hebben alle danfossen een 12-37, dit is geen optie ofzo, dat moet er gewoon opzitten, mogelijk heb je heel de terminalblok eruit getrokken ofzo?

Pin37 zou naast pin20 moeten zitten. Als ik de terminal van de PCB pinnen afhaal komt er wel een pin onder die blindkap tevoorschijn maar ik vermoed dat deze geen functie heeft. Hier heb ik ook al 24V opgezet maar dat haalde niks uit.

GJ_

Moderator

Wat is het volledige typenummer?
Deze drive heeft alleen een STO als er een T of een U op de 18de positie van het typenummer staat.

Op 3 oktober 2023 09:10:04 schreef GJ_:
Wat is het volledige typenummer?
Deze drive heeft alleen een STO als er een T of een U op de 18de positie van het typenummer staat.

Het volledige typenummer is:
FC-102P15KT4E55H1XGX1XXSXXXXAXBXCXXXXDX

Welke ik dan als de 18e positie moet zien is me niet helemaal duidelijk maar ik kom sowiso nergens een T of U tegen.

GJ_

Moderator

Dan heeft ie origineel dus ook geen STO aansluiting, alleen een verdwaalde storing. Dat is raar.

Parameter 5-19 op 0 zetten, dan disable je de safestop functie.

[Bericht gewijzigd door MJN op dinsdag 3 oktober 2023 17:00:01 (11%)

Ik dacht dat 5-19 de safestop alleen toggled tussen alarm of warning, dus wel/geen reset nodig na een safestop
Dan draait hij nog niet,
De andere opties zijn bij een fc280 niet aanwezig
dit klinkt als een defect, kunt de danfoss helpdesk eens bellen, die hebben normaal prima ondersteuning

GJ_

Moderator

Je kunt die ingang op "no function" zetten. Maar de STO opties horen niet in het menu te staan volgens mij, als er geen STO op die drive zit.

Op 3 oktober 2023 13:28:29 schreef GJ_:
Dan heeft ie origineel dus ook geen STO aansluiting, alleen een verdwaalde storing. Dat is raar.

Tsja, een soort ongein heb ik ook bij Invertek gezien: Storingen van een optie die er helemaal niet op zit / of aan staat. Bijvoorbeeld een PTC / thermistor error terwijl dat geheel niet enabled is.

Wat zou kunnen is dat de software universeel is en de pin intern wel op de CPU zit maar niet naar buiten uitgevoerd en dat er ergens corrosie/vervuiling op de print is opgetreden (op het controller bordje wat eronder zit). Of misschien vocht.

Pos 20 in het typenummer is wel of geen conformal coating (bij jou 'X') dus NIET coated.

Zoals GJ_ zegt zou de STO optie niet uitschakelbaar mogen zijn (als die erop zit).

In het document MG11BC02.pdf staat op blz 66 de uitleg van de ordercode.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Een te groot verschil tussen sollwert en istwert kan dit ook veroorzaken. Metname tijdens het rampen. Daarvoor hoeft de externe optie niet aanwezig te zijn.

Kun je eens een foto van het LCP maken wanneer de fout optreedt?

Wat is de toepassing van de motor precies?

Dominic

GJ_

Moderator

En dat veroorzaakt dan een vals STO alarm? Da's een lelijke firmwarefout.

Op 3 oktober 2023 15:14:06 schreef MJN:
Parameter 5-19 op 0 zetten, dan disable je de safestop functie.

Parameter 5-19 zit er bij mij niet op. Op zich logisch omdat de optie er niet op zit.

Op 3 oktober 2023 20:12:24 schreef Dominic:
Kun je eens een foto van het LCP maken wanneer de fout optreedt?

Wat is de toepassing van de motor precies?

Dominic

De fout treedt op direct nadat ik de vfd opstart. De motor heeft er m.i. geen invloed op want die heb ik al geheel los gehad maar de fout blijft.

Zoals GJ_ zegt: waarschijnlijk een firmware bug dat er een andere fout in zit maar een verkeerde foutcode gerapporteerd wordt.

Of zoals ik zei: Corrosie op de print die de STO cpu pin triggered en zo de fout gegeneerd. Haal anders de drive eens open en controleer hoe de print eruit zit of je iets van corrosie of stof ophoping ziet?
Dat is dus de print waar de plug connectors op zitten. De drive is vrij gemakkelijk open te maken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb hier nog een gedemonteerde FC102 liggen waar ik de IGBT nog van moet vervangen (+ evt stuurcircuit) is nog een klusje wat er al bijna een 2-tal jaar ligt.

Daar zit dus ook geen pin 37 op het connectorblok.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hallo, een beetje late reactie ik stuitte toevallig op dit onderwerp en mogelijk dat het al is opgelost maar wilde toch een reactie geven.
Melding A68 staat voor "Safe Stop" en niet voor de STO(Safe Torque Off)
De STO functie is alleen beschikbaar als de regelaar geselecteerd is op "Safe Stop" en in combinatie met optiekaart MCB-112.
Uitleg vind je ook in de handleiding van de FC-102.