Hoe een bipolaire stappen motor aansluiten .

SIMUL

Special Member

Ik heb een bipolaire motor , 2 wikkeling hebben een weerstand van 30 ohm . Nu ik heb een vraagje hierover . Hoe weet ik welke de + is van de beide wikkelingen is . Staat een zeer goed artikel van allerlei stappen motoren van Lambiek , maar ik kan niet bedenken welke de - of de + van de wikkelingen . Misschien met te draaien met de hand en spanning meten . Benieuwd naar jullie methode Met veel dank .

Arco

Special Member

Een echte + of - hebben ze niet, daarom heten ze ook bipolair te zijn... :+
Beste is altijd om in de datasheet van de betreffende motor te kijken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Bipolair is met vier draden, gewoon even proberen je sloopt niets. En net wat Arco zegt, kijk of je een datasheet kan vinden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

In de datasheet als je die kan vinden dan staat daar wel wat de goede fasen zijn zoals dat eigenlijk heet. Maar heb je het verkeerd om dan draait de motor verkeerd om of het maakt rare stappen, maar er gaat niets kapot.

Gebruikelijk is om A+ en A- als de twee namen voor de twee aansluitingen van de A spoel te gebruiken. Idem voor B.

Als je de "bedoeld voor 1 spoel" van de sturing ook inderdaad op 1 spoel aansluit, dan KAN er niets verkeerd gaan. Hij gaat altijd draaien (als de aansturing dat wil), maar hooguit de verkeerde kant op.

Wissel je 1 van de spoelen van richting (dus andersom aansluiten) dan gaat de motor de andere kant op. Wissel je beide spoelen, dan gaat de motor de andere kant op. Totaal zijn er dus 8 aansluitmogelijkheden en in viergevallen gaat ie de ene kant op en in vier gevallen de andere kant op.

De "rare stappen" kan je krijgen als je A+ A- van de aansturing op twee verschillende motorspoelen aansluit.

De handleiding van de A4988 heb ik ooit grondig doorgenomen, en daar stond: "DAT MOET JE NOOIT DOEN!". alsof de chip dan kapot zou gaan. Volgens mij heb ik het geprobeerd en viel het enorm mee. Werkt niet, maar gaat niet kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 9 november 2023 00:35:28 schreef rew:
De handleiding van de A4988 heb ik ooit grondig doorgenomen, en daar stond: "DAT MOET JE NOOIT DOEN!". alsof de chip dan kapot zou gaan. Volgens mij heb ik het geprobeerd en viel het enorm mee. Werkt niet, maar gaat niet kapot.

Ja precies rew, de motor maakt een hoop herrie maar er gaat niets stuk aan de driver.

McAwesome

Golden Member

Als de twee wikkelingen een weerstand hebben van 30Ω dan lijkt me dat toch een ouder type stappenmotor.

Bij de moderne stappenmotors is de weerstand tegenwoordig een stuk lager en deze worden met stroom gestuurd door moderne drivers zoals de A4988. De oude werden eerder met spanning gestuurd met drivers zoals de L298.

Ik heb geen idee of zo'n oudere motor goed gaat werken met een moderne driver, ik heb dat nooit geprobeerd. Ik gok dat vooral het koppel gaat tegenvallen.

Lambiek

Special Member

Op 9 november 2023 14:28:58 schreef McAwesome:
Ik heb geen idee of zo'n oudere motor goed gaat werken met een moderne driver, ik heb dat nooit geprobeerd. Ik gok dat vooral het koppel gaat tegenvallen.

Je kunt de stroom instellen op de drivers. En de TS heeft een K8097 van Velleman en daar zitten L6219 drivers op en ook daar kun je de stroom instellen.

Arco

Special Member

Koppel hangt van de overbrenging af.
Ik heb in een project steppers gebruikt ter grootte van een 10 eurocent muntje met 1:25 reductie, die waren onwaarschijnlijk sterk.
(ik gebruikte de LB1973 driver)

Was voor transport van strips met zakjes geneesmiddelen.
Als het even kan gebruik ik 'gewone' spanningsgestuurde steppers, steppers met hoge duty-cycle zijn zo kapot als de driver 'aan' blijft staan.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Koppel hangt dan ook van de spanning af. Als die oude stepper op 12V zijn nominale koppel heeft dan heeft dat met een moderne driver op 12V ook gewoon. Er vanuit gaande dat de stroom goed staat ingesteld. Je kan dan niet die oude stepper met 5V aansturen dan heeft het inderdaad te weinig koppel.

Lambiek

Special Member

Op 9 november 2023 15:11:10 schreef Arco:
ik gebruikte de LB1973 driver

Ik zit net bij die drivers te kijken, die hebben geen enable of een stroom instelling? Of kijk ik verkeerd? Bepaal je dan het vermogen met de voedingspanning?

Op 9 november 2023 16:02:58 schreef benleentje:
Koppel hangt dan ook van de spanning af.

Precies, je kunt een stappenmotor van 5VDC gerust op 24VDC zetten. Mits je driver maar een goede stroom regeling heeft.

Arco

Special Member

Op 9 november 2023 17:08:31 schreef Lambiek:
[...]
Ik zit net bij die drivers te kijken, die hebben geen enable of een stroom instelling? Of kijk ik verkeerd? Bepaal je dan het vermogen met de voedingspanning?

Ik gebruik de nominale voedingsspanning, geen stroomsturing. (dat werkt voor niet al te zwaar belaste steppers prima)

Lambiek

Special Member

Op 9 november 2023 17:54:10 schreef Arco:
Ik gebruik de nominale voedingsspanning, geen stroomsturing. (dat werkt voor niet al te zwaar belaste steppers prima)

Oké. Ik gebruik eigenlijk weinig kleine motoren en altijd met stroomsturing. Is misschien leuk om eens met zo'n driver te experimenteren.

McAwesome

Golden Member

Op 9 november 2023 17:08:31 schreef Lambiek:
[...]
Precies, je kunt een stappenmotor van 5VDC gerust op 24VDC zetten. Mits je driver maar een goede stroom regeling heeft.

Ik heb hier ACT 17HS5425 steppers liggen, die hebben een spoelweerstand van 1,25Ω en een nominale spanning van 3,1 V.
Die werken perfect met moderne drivers met stroomsturing op een voeding van 24 V. Door middel van PWM en de zelfinductie van de spoelen wordt de stroom geregeld.

Ik denk dat een oudere motor waarschijnlijk een hogere zelfinductie heeft en dus de stroom meer gaat tegenwerken bij een moderne driver met minder koppel bij hogere toerentallen en acceleratie als gevolg. Ik heb helaas geen oude steppers liggen, ik kan het dus niet proberen.

Lambiek

Special Member

Op 9 november 2023 20:17:49 schreef McAwesome:
Ik denk dat een oudere motor waarschijnlijk een hogere zelfinductie heeft en dus de stroom meer gaat tegenwerken bij een moderne driver met minder koppel bij hogere toerentallen en acceleratie als gevolg.

Dat zou zomaar kunnen, ik heb ze ook niet kan het dus ook niet testen.

McAwesome

Golden Member

Ik heb een PDF gevonden met daarin meer uitleg over oudere motoren en nieuwe drivers. Het gaat dus inderdaad niet goed werken door de hoge zelfinductie van de spoelen.

https://nstx.pppl.gov/nstxhome/DragNDrop/Scientific_Conferences/SOFE/2…

Ik zou de A4988 maar vergeten en voor iets wat ouder is gaan.

Volgens mij haal je makkelijk 2x de performance van "vroeger" uit een oude stepper als je ze aansluit op een moderne driver en een hogere spanning dan "nominaal".

Dat is minder dan wat je uit een moderne stepper kan halen, maar er zijn nog steeds voordelen.

De "stroomsturing" voor een hoge-inductie stepper, dat helpt enorm. Alleen zijn er dus wel limieten die lager liggen dan wat je met een moderne motor kan halen.

Die PDF heb ik 5 sec bekeken en ik zag plaatjes van stroom die via het "sterpunt" van een 5polige stepper gaat. Een voorbeeld van een populaire 5 polige stepper is de 28BYJ-48. (kost een euro op aliexpress).

Dat is inderdaad niet ideaal. Maar sloop je hem open, kras je de sterverbinding door dan haal je ineens echt fenomenale performance uit zo'n el-cheapo stepper.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 10 november 2023 09:21:19 schreef rew:
Dat is inderdaad niet ideaal. Maar sloop je hem open, kras je de sterverbinding door dan haal je ineens echt fenomenale performance uit zo'n el-cheapo stepper.

Heb je dat al eens geprobeerd rew? Of gok je dat?

benleentje

Golden Member

waarschijnlijk een hogere zelfinductie heeft en dus de stroom meer gaat tegenwerken

Waardoor je dan een lagere maximale toerental kan halen dan in vergelijking met een moderne stepper. Maar steppers zijn wat dat betreft al nooit voor hoge toerentallen geschikt geweest.

Lambiek

Special Member

Op 10 november 2023 15:41:08 schreef benleentje:
Maar steppers zijn wat dat betreft al nooit voor hoge toerentallen geschikt geweest.

Nou, dat moet je niet zeggen. Als je ramp-up gebruikt en een hogere spanning op de motor zet, dan haal je met gemak meer dan 1000 toeren per minuut. En nog met een redelijk koppel ook.

Of je dat ook nodig hebt is een tweede natuurlijk, vaak hoeft het toerental niet zo hoog als je voor een stappenmotor kiest. :)

McAwesome

Golden Member

Ik heb ooit voor de grap een NEMA34 stepper laten draaien aan een paar duizend RPM. Veel koppel had het ding dan wel niet meer, maar het kan dus wel. Praktisch is dit niet maar closed loop stepper motors worden in de praktijk wel aan behoorlijke snelheden gebruikt.

Ook de steppers in mijn lasersnijmachine gaan hard als de snijkop aan 100% snelheid beweegt.

Op 10 november 2023 14:22:36 schreef Lambiek:
[...]
Heb je dat al eens geprobeerd rew? Of gok je dat?

Jep geprobeerd. Maar het openmaken en netjes weer dichtkrijgen was een beetje tricky dat het bij dat ene exemplaar is gebleven.

Lambiek

Special Member

Op 10 november 2023 19:07:00 schreef rew:
Jep geprobeerd. Maar het openmaken en netjes weer dichtkrijgen was een beetje tricky dat het bij dat ene exemplaar is gebleven.

Ja, maar zo'n 28BYJ-48 stappenmotor is ook een flut motortje ook natuurlijk. Dat zijn leuke dingen om te leren hoe een stappenmotor werkt, maar meer ook niet. :)

Maar goed het kan dus blijkbaar.

Op 10 november 2023 18:51:59 schreef McAwesome:
Praktisch is dit niet maar closed loop stepper motors worden in de praktijk wel aan behoorlijke snelheden gebruikt.

Dan hebben we het over een heel ander systeem natuurlijk, dat kun je niet met elkaar vergelijken.

benleentje

Golden Member

dan haal je met gemak meer dan 1000 toeren per minuut.

Dan heb ik blijkbaar nog erg oude info in mijn hoofd zitten ;). Dat was toen jaren gelden hier op dit forum in een topic waar men toen zei als het zo snel moest dat dat met steppers niet meer kon.

Ik dacht dus hooguit 300rpm oid maar 1000 dat is best snel.

NU nog vannacht even die eeprom programmer op mijn hoofd aansluiten en dan kan deze nieuwe info er weer in.

Op 10 november 2023 19:48:53 schreef Lambiek:
Ja, maar zo'n 28BYJ-48 stappenmotor is ook een flut motortje ook natuurlijk. Dat zijn leuke dingen om te leren hoe een stappenmotor werkt, maar meer ook niet. :)

Voor "kleine dingen" is het prima. Oscar van Deventer heeft de "gear tower clock" bedacht. Dat ding draait op zo'n 28BY motortje. Prima toepassing toch?

Het steppertje is origineel schijnt om het richt-rooster van een airco te bedienen. Zie hier voor welk rooster ik bedoel. (IN context is dit plaatje uitgeknipt en kan je niet goed zien wat ik bedoel).

Ik heb een tijd lopen spelen om met de 28BY motortjes m'n gordijnen te bedienen. Als dat "een paar minuten" duurt voordat het van helemaal open helemaal dicht is, dan geeft dat niet. Dus een geschikte overbrenging om wat hogere krachten aan te kunnen en dat kleine ding is toch een prima oplossing!

Op 10 november 2023 21:08:33 schreef benleentje:
Ik dacht dus hooguit 300rpm oid maar 1000 dat is best snel.

Mijn begeleider bij mijn stage in 1987 had toendertijd als "nattevinger" getal dat 300 STAPPEN per seconde wel de limiet was. Dan doe je dus 1.5 omwenteling per seconde, 90 RPM....

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 10 november 2023 21:12:05 (15%)