Legateren aan 'Stichting Circuits Online'

Jeever

Golden Member

Het topic 'Verkoop meetapparatuur R. Beckers op CO' en de reactie in dat topic van fzwart hebben mij aan het denken gezet. Ik ben 76 en hoewel ik mij op dit moment in een redelijke lichamelijke en een uitstekende geestelijke gezondheid bevind zie ik bij leeftijdgenoten om mij heen hoe snel zowel het eerste als het tweede kan degenereren.

Wat moet er met mijn elektronische spullen gebeuren?
Ik denk dus af en toe na over de vraag wat er met mijn elektronische bezittingen moet gebeuren. Hoewel ik lang niet zoveel en lang niet zo professionele meetapparatuur heb als wijlen R. Beckers zou ik met wat ik heb toch een aantal hobbyisten heel erg blij kunnen maken. Daarnaast heb ik natuurlijk nog een niet-materiële nalatenschap: mijn 'Elektronica-hobby blog van Jos Verstraten' en mijn 'Openbaar elektronica tijdschriften repositorium', waar ik in de voorbije vijf jaar zonder overdrijven duizenden uren heb aan besteed. Het zou jammer zijn als dit na mijn dood zou verdwijnen.
Mijn erfgenamen hebben geen enkele interesse in techniek en deze weg loopt dus dood.

Is 'Stichting Circuits Online' een oplossing?
Echter, nu 'Circuits Online' op 26 februari 2022 een Stichting is geworden is het mogelijk om een legaat na te laten aan deze Stichting. Hoewel ik het lang niet volledig eens ben met hoe 'Circuits Online' wordt gemanaged zou ik mijn materiële en niet-materiële elektronisch nalatenschap best willen legateren aan de 'Stichting Circuits Online'. Het is immers onmiskenbaar dat 'Circuits Online' een zeer belangrijke rol speelt in de elektronica-community in Nederland.
Ik zou echter niet weten wat daar juridisch allemaal komt bij kijken en ik heb ook geen zin om mij daarin te verdiepen. Maar de 'Stichting Circuits Online' heeft drie bestuurders en misschien is daar iemand bij die een beetje juridische kennis heeft en zich in deze kwestie wil verdiepen. Of...misschien is er onder de leden van 'Circuits Online' wel iemand die hier veel van afweet.

Waarom deel ik dit bericht openbaar en niet via een email naar de Stichting?
Omdat ik vermoed dat er een heleboel leden van 'Circuits Online' zijn die in dezelfde situatie verkeren als ik (en blijkbaar als fzwart). Namelijk, de situatie dat zij een heleboel alleen voor elektronici waardevolle apparatuur hebben verzameld, niet weten wat er na hun dood hiermee moet gebeuren maar absoluut niet willen dat niet-technische erfgenamen alles in de afvalcontainer gooien.
Met dit topic wil ik een discussie over dit op dit moment voor mij wel belangrijk punt opstarten. Wie weet wat er voor moois uit deze discussie komt!

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
revado

Honourable Member

Ik ben geen moderator maar weet wel een antwoord omdat ik daar meer mee te maken heb.

Iemand kan in zijn testament beschrijven wie er gaat erven.
Dat kan een natuurlijk persoon zijn, maar ook een vereniging of een stichting.
De notaris beschrijft wie er wat erft, uiteraard op aanwijzing van de gene die het testament laat opstellen.
Persoonlijk heb ik in mijn testament omschreven dat mijn bezittingen over 5 verenigingen / stichtingen verdeeld gaat worden, er gaat niets naar familie.
Alle meetapparatuur gaat naar een goede een betrouwbare persoon ( eigenlijk net als Gertjan voor mijn naamgenoot Rene geregeld heeft) die het dan onder andere ten gunste van C.O gaat regelen.
Ik ben 59, ben alleen, en wilde het in een keer goed geregeld hebben.

Voor de bestuuders van C.O. misschien nog een interessante:
Een vereniging of stichting kan ook de status ANBI ( Algemeen Nut Beogende Instelling krijgen.
Dan kunnen donaties en giften van de belasting afgetrokken worden door de gever, en dat kan een reden zijn dat mensen extra doneren.
Zelf ben ik voorzitter van een landelijke vereniging en wij hebben die status.
Ik heb het idee dan C.O ook in aanmerking komt voor deze status gezien het algemene belang.
Als iemand meer wil weten PM mij dan even.

Paulinha_B

Honourable Member

familie krijgt niets

Dat is in Belgie wettelijk niet mogelijk; ook al kan er al meer dan vroeger, er blijft een minimumdeel dat onder de directe afstammelingen dient te worden verdeeld. Vraag aub niet hoeveel, of wat de wet voorziet als er die niet zijn, ik ben geen notaris of zo.

Het onderwerp is ook voor mij actueel overigens - volgende zomer stap ik op tram 7, zoals men in Vlaanderen wel zegt, en ik zit bovendien met een vieze ziekte in mijn ingewanden - en het wordt helemaal kleurrijk nu ik in Portugal woon, blijkbaar moet ik nu ook mijn testament in Portugal deponeren. Op de lijst "te doen": eens met mijn Portugese advokaat gaan praten, die vraagt 50 euronen voor een vrijblijvend consult, dat lijkt me goed besteed geld.

bprosman

Golden Member

Op 14 december 2023 00:47:56 schreef revado:
Ik ben geen moderator maar weet wel een antwoord omdat ik daar meer mee te maken heb.

Iemand kan in zijn testament beschrijven wie er gaat erven.
Dat kan een natuurlijk persoon zijn, maar ook een vereniging of een stichting.
De notaris beschrijft wie er wat erft, uiteraard op aanwijzing van de gene die het testament laat opstellen.
Persoonlijk heb ik in mijn testament omschreven dat mijn bezittingen over 5 verenigingen / stichtingen verdeeld gaat worden, er gaat niets naar familie.
Alle meetapparatuur gaat naar een goede een betrouwbare persoon ( eigenlijk net als Gertjan voor mijn naamgenoot Rene geregeld heeft) die het dan onder andere ten gunste van C.O gaat regelen.
Ik ben 59, ben alleen, en wilde het in een keer goed geregeld hebben.

Voor de bestuuders van C.O. misschien nog een interessante:
Een vereniging of stichting kan ook de status ANBI ( Algemeen Nut Beogende Instelling krijgen.
Dan kunnen donaties en giften van de belasting afgetrokken worden door de gever, en dat kan een reden zijn dat mensen extra doneren.
Zelf ben ik voorzitter van een landelijke vereniging en wij hebben die status.
Ik heb het idee dan C.O ook in aanmerking komt voor deze status gezien het algemene belang.
Als iemand meer wil weten PM mij dan even.

Deze week liep ik (ook nav RBeckers maar ook al eerder, Deurne) met de zelfde gedachte rond (wat als) en dat met mijn dochter (kandidaat notaris) besproken. Voor "spullen" , zoals onze hobby inventaris is een testament niet nodig (is ook vrij kostbaar) maar voldoet een codicil. Ofwel een handgeschreven en gedateerde brief wat er met de spullen moet gebeuren. Liefst niet met een vulpen (ik schrijf daar nog mee) die schijnen na jaren te kunnen vervagen. Dit is in NL, of dat ook voor BE geldt weet ik niet

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als de nalatenschap enige waarde heeft is een testament misschien toch wel beter in het geval de erfgenamen dwars zouden gaan liggen.

Ik ben i.i.g net klaar met erfrecht gedoe en erfgenamen die nogal op de centen zijn. Dat heeft een hoop geld gekost.

Voor toegang of overname van digitaal spul op internet lijkt mij een testament ook handiger. Gedoe met erfgenamen en eventuele copyrights, intellectueel eigendom of rechten e.d. kan je maar beter degelijk vastgelegd hebben. En anders kan de host nog moeilijk gaan doen dat die het spul alleen overdraagt aan de wettelijke erfgenamen.

Er was ooit eens een André Hazes (sr) fanclub en die kregen dus gedoe met Rachel.

bprosman

Golden Member

Op 14 december 2023 03:20:46 schreef harry64:
Als de nalatenschap enige waarde heeft is een testament misschien toch wel beter in het geval de erfgenamen dwars zouden gaan liggen.

Ik ben i.i.g net klaar met erfrecht gedoe en erfgenamen die nogal op de centen zijn. Dat heeft een hoop geld gekost.

Voor toegang of overname van digitaal spul op internet lijkt mij een testament ook handiger. Gedoe met erfgenamen en eventuele copyrights, intellectueel eigendom of rechten e.d. kan je maar beter degelijk vastgelegd hebben. En anders kan de host nog moeilijk gaan doen dat die het spul alleen overdraagt aan de wettelijke erfgenamen.

Er was ooit eens een André Hazes (sr) fanclub en die kregen dus gedoe met Rachel.

In Nederland is voor "spullen" een codicil net zo rechtsgeldig als een testament. Mbt een host is een verklaring van overlijden voldoende. Er zijn horden mensen in NL die geen testament hebben en bij / voor wie dat ook prima geregeld is, net als het erven van bankrekeningen etc.

Vraag is alleen ook of CO het niet alleen ziet zitten om een erfenis te ontvangen maar als er spullen verkocht gaan worden t.g.v de erfgenamen ook de rol van executeur testamentair te gaan krijgen

revado

Honourable Member

Op 14 december 2023 07:34:29 schreef bprosman:
[...]
In Nederland is voor "spullen" een codicil net zo rechtsgeldig als een testament. Mbt een host is een verklaring van overlijden voldoende. Er zijn horden mensen in NL die geen testament hebben en bij / voor wie dat ook prima geregeld is, net als het erven van bankrekeningen etc.

Vraag is alleen ook of CO het niet alleen ziet zitten om een erfenis te ontvangen maar als er spullen verkocht gaan worden t.g.v de erfgenamen ook de rol van executeur testamentair te gaan krijgen

Vooral dat laatste heb ik dus vast laten leggen, een testament waar dat allemaal in staat en waar de executeur ook in benoemd is.
Als er directe familie is, gehuwd en /of kinderen, of zoals bij Rene de ouders, dan is het ook mogelijk met een codicil of iets dergelijks.
Maar is dat niet het geval dan gaat de erfenis naar de naaste familie.
En dat is met een testament op te vangen.
Inderdaad kan in NL wel de directe familie "buiten spel" worden gezet, zeker als er geen directe erfgenamen,zoals kinderen zijn.
Daarnaast heb ik ook een levenstestament op laten stellen, dat voorziet in gevallen ik zelf niet meer bij machte zou zijn om mijn zaken te regelen.
Wie mag er dan namens mij zaken regelen, betalingen doen etc.
Een notaris is zeker niet goedkoop ( ik heb gisteren net betaald...) maar ik ben blij dat alles geregeld is voor het geval dat.
Het is goed deze zaken geregeld te hebben.
Ik heb onlangs nog een geval meegemaakt waar na overlijden van de ouders de kinderen havikken bleken te zijn...

En als laatste, een erfgenaam kan een erfenis beneficair aanvaarden, dan accepteer je die alleen als er een posltief saldo is en ben je niet voor eventuele schulden aansprakelijk.

In mijn geval zal het eenvoudiger zijn. Ik heb zelf een geëncrypte SD-kaart waar alle informatie op staat qua abonnementen, verzekeringen, bankrekening enzovoort.
De kaart ligt duidelijk zichtbaar op mijn bureau, mijn zus heeft het password al. Dit zodat mocht er ingebroken worden inbrekers niet bij de data kunnen.
En er staat in dat mochten ze niet weten wat met die spullen te doen contact te zoeken met CO en vandaaruit te zien wat er kan.
En zoals al in andere reacties te zien gaat het er vooral om dat het zonde zou zijn dat nieuwere spullen zoals scoop, SA, FG enzovoort bij het grofvuil terecht zouden komen.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 14 december 2023 00:29:02 schreef Jeever:
Ik zou echter niet weten wat daar juridisch allemaal komt bij kijken en ik heb ook geen zin om mij daarin te verdiepen.

Wettelijk gaat de helft naar je levenspartner, de rest wordt eerlijk onder de kinderen verdeeld. Dit als er geen testament is. Als dat wat jou betreft prima is, en je kan het goed met iedereen vinden, dan kan je ze gewoon mondeling opdracht geven om het zo te doen.

Wil je het iets formeler regelen, dan moet je een testament maken. Je gaat naar een notaris, legt in normale bewoording uit wat je wil en de notaris stelt een officieel document op wat na ondertekening officieel is en centraal geregistreerd wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk dat de grote vraag is 'Hebben de moderators er zin in'. Circuitsonline is immers iets dat zij 'er bij' doen en het opruimen en verdelen van apparatuur en onderdelen is geen verwaarloosbare hoeveelheid werk.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik zou Co zeker wat gunnen, maar ervaring leert dat zelfs een "kleine" schenking een hoop gedoe kan geven.
Voorbij een zeker bedrag aan kapitaal is een spaarrekening geen optie meer en dan komen er vragen als wat zeggen de statuten, wat is wijsheid en hoe bereiken we dat gezamenlijk. Het geeft gedoe dat voorbij gaat aan het oorspronkelijke doel van de stichting.
Ik weet niet hoe de situatie nu is, maar ik vermoed dat Co niet +20 dB€ nodig heeft ten opzichten van nu om zijn functie ten volle te vervullen.
Dus als dat er opeens is moet er iets nieuws bedacht worden, wat ik als lichte pessimist al snel als een bedreiging zie voor de functie die Co nu zo goed vervult. U kent mij intussen ;)

Wat apparatuur betreft; we zitten in een kopersmarkt, gezien de vergrijzing en technische ontwikkelingen zal dat niet snel veranderen. De restwaarde van mijn spullen zal in verhouding tot andere bezittingen verwaarloosbaar zijn, dat kan terug naar Marktplaats (of Co) en na een weekje naar de hoogste bieder, en het restant naar de recycling.

Het heeft natuurlijk waarde voor mij, maar daar wil ik niemand mee opzadelen, dat heeft op zo een moment geen enkel doel. Dat geld ook voor niet-materieele dingen. Ze blijven vanzelf wel hier en daar hangen via het internet of in het achterhoofd van een van u, en dat is voor mij voldoende.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 14 december 2023 09:18:12 schreef rew:
[...]Wettelijk gaat de helft naar je levenspartner, de rest wordt eerlijk onder de kinderen verdeeld.

Zo was het maar is veranderd, althans het direct kunnen opeisen.

https://010notaris.nl/faq/hoe-kan-ik-mijn-kindsdeel-opeisen/

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
McAwesome

Golden Member

Op 14 december 2023 00:56:14 schreef Paulinha_B:
[...] Dat is in Belgie wettelijk niet mogelijk; ook al kan er al meer dan vroeger, er blijft een minimumdeel dat onder de directe afstammelingen dient te worden verdeeld. Vraag aub niet hoeveel, of wat de wet voorziet als er die niet zijn, ik ben geen notaris of zo.

Volgens de Belgische wet bestaat er zoiets als "reservataire erfgenamen". Dat zijn (sinds de wetswijziging van 2018) kinderen en de echtgeno(o)t(e) (je moet gehuwd zijn, de wettelijk of feitelijk samenwonende partner is geen reservataire erfgenaam). Deze hebben sowieso recht op een deel van de erfenis en kunnen niet onterfd worden. Dat neemt niet weg dat er een vrij beschikbaar deel van de helft van de bezittingen overblijft wat via testament aan anderen gelegateerd kan worden. Zijn er geen reservataire erfgenamen dan ben je volledig vrij wat je nalatenschap betreft.

In België hoeft een testament niet via een notaris, je kan het ook zelf eigenhandig (handgeschreven) opstellen. Een eigenhandig testament kan je eventueel in bewaring geven bij een notaris. In Nederland is de tussenkomst van een notaris wel vereist.

Er bestaat ook nog zoiets als erfbelasting. Als je (als Belg wonende in Vlaanderen) waardevolle spullen nalaat aan "Stichting Circuits Online" dan zal de stichting daarop 8,5% belasting moeten betalen. Hoe dat precies in Nederland zit weet ik niet (ik ken alleen de Belgische wetgeving).

President van Utrogestan

Jeever, ik deel uw zorgen. Mijn kinderen hebben geen affiniteit met alle elektronica spullen die ik bezit. Een verkoop ten bate van CO is beter dan de container, dat kan altijd nog.

Vraag is of CO dit als stichting wil gaan faciliteren, zo ja dan zal ik met plezier ze opnemen in mijn testament hiervoor.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
jerome

Golden Member

Op 14 december 2023 12:47:57 schreef McAwesome:
In België hoeft een testament niet via een notaris, je kan het ook zelf eigenhandig (handgeschreven)

Meegemaakt, en bij overlijden moet men dan toch met dat testament naar een notaris. Via gerechterlijke weg moet de echtheid daarvan bepaald worden evenals de mogelijkheid dat er zich recentere testamenten ergens bij notarissen bevinden. Een ganse rompslomp. Zo worden de kosten een veelvoud dan wanneer een testament direct via een notaris wordt opgemaakt.

bprosman

Golden Member

Op 14 december 2023 13:35:49 schreef jerome:
[...]
Meegemaakt, en bij overlijden moet men dan toch met dat testament naar een notaris. Via gerechterlijke weg moet de echtheid daarvan bepaald worden evenals de mogelijkheid dat er zich recentere testamenten ergens bij notarissen bevinden. Een ganse rompslomp. Zo worden de kosten een veelvoud dan wanneer een testament direct via een notaris wordt opgemaakt.

In Nederland is een "Codicil" , handgeschreven "wilsbeschikking" voldoende maar alleen voor "Spullen" (roerende goederen dus). Handgeschreven, gedateerd, en ondertekend is rechtsgeldig genoeg.
Die zou ik vandaag kunnen maken en op tafel leggen.

En wat met de opbrengst bij verkoop na verkrijging? De fiscus zal er op lette., ondanks de eventuele erfbelasing, die reeds is betaald.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
dijkmane

Honourable Member

een Legaat is een schenking.
de opzet van Jeever is dan de opbrengst schenken aan deze stichting

zolang de achtergebleven familie het "Codicil" respecteert, zal er met erfbelasting niets van doen zijn.

In no Sense, Nonsense

Krijgt uw stichting of vereniging in 2022 een erfenis met een waarde van meer dan € 2.274? Dan moet u aangifte erfbelasting doen voor uw stichting of vereniging.

Als uw stichting of vereniging een sociaal belang behartigende instelling (SBBI) is, geldt er een vrijstelling voor de schenkbelasting en de erfbelasting. Uw stichting of vereniging moet dan wel voldoen aan de voorwaarden voor de SBBI-regeling op het moment dat ze de schenking of erfenis krijgt.

Bron:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingd…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
McAwesome

Golden Member

Op 14 december 2023 13:35:49 schreef jerome:
[...]
Een ganse rompslomp. Zo worden de kosten een veelvoud dan wanneer een testament direct via een notaris wordt opgemaakt.

Ik heb alleen maar de wet geciteerd, een eigenhandig testament zou ik om diverse redenen ook niet aanraden behoudens specifieke omstandigheden.

President van Utrogestan

Behalve de spullen is er ook Jeevers digitale erfenis. Duizenden uren werk, voor heel de nederlandse electronicagemeenschap van enorm belang. Hoe laat je een digitale erfenis na? en hoe voorzie je de server- en beheerkosten in de toekomst?
Kan de stichting CO dit beheren? is een bibliotheek te interesseren (KB)?

(Heb al heel wat mooie websites/digitale verzamelingen op zwart zien gaan door verscheiden van de eigenaar. Heel erg jammer).

Je zou nu alvast een lijstje met inventaris kunnen delen op CO als topic.
Reacties geven aan
Piet: "ik wil scope en labvoeding wel"
Kees: "ik soldeerstation"
Jan: "ik ook scope, labvoeding en alle componenten"
Henk: "ik de weerstanden"

TS maakt handgeschreven briefje dat Jan en Piet op CO (+telefoonnrs en eventueel link) eerste keus hebben. Deze kunnen onderling wel met Kees en eventueel Henk de logistiek regelen. Als Piet en Jan niet meer reageren kan familie misschien nog Henk of Kees opsnorren of zelfs op het topic reageren met het droevige nieuws.

Je kan een hoop juridisch vastleggen, maar als een verwend neefje een jonge TV plus laptop kaapt en de woningbouw, makelaar of kringloop vraagt alles leeg te ruimen en beweert dat alles al weg was dan doe je ook weinig vanuit je kist.

maartenbakker

Golden Member

Op 14 december 2023 18:29:59 schreef TinusTech:
Behalve de spullen is er ook Jeevers digitale erfenis. Duizenden uren werk, voor heel de nederlandse electronicagemeenschap van enorm belang. Hoe laat je een digitale erfenis na? en hoe voorzie je de server- em beheerkosten in de toekomst?
Kan de stichting CO dit beheren? is een bibliotheek te interesseren (KB)?

(Heb al heel wat mooie websites/digitale verzamelingen op zwart zien gaan door verscheiden van de eigenaar. Heel erg jammer).

Hierover heb ik ook wel vaker gefilosofeerd. Ik doe dit opzich zelf ook, nog niet in stichtingsvorm maar dat is wel de bedoeling, waarbij de serverkosten uit de forumdonaties van het NFOR en het NTR worden betaald (dat kan prima uit voorlopig). CO kan precies hetzelfde doen, of misschien is er een samenwerking mogelijk. Ik wil dat zelf in 2024 vormgeven en zal daarbij rekening proberen te houden met een kopieerbaar concept of een samenwerking.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."