Het topic 'Verkoop meetapparatuur R. Beckers op CO' en de reactie in dat topic van fzwart hebben mij aan het denken gezet. Ik ben 76 en hoewel ik mij op dit moment in een redelijke lichamelijke en een uitstekende geestelijke gezondheid bevind zie ik bij leeftijdgenoten om mij heen hoe snel zowel het eerste als het tweede kan degenereren.
Wat moet er met mijn elektronische spullen gebeuren?
Ik denk dus af en toe na over de vraag wat er met mijn elektronische bezittingen moet gebeuren. Hoewel ik lang niet zoveel en lang niet zo professionele meetapparatuur heb als wijlen R. Beckers zou ik met wat ik heb toch een aantal hobbyisten heel erg blij kunnen maken. Daarnaast heb ik natuurlijk nog een niet-materiële nalatenschap: mijn 'Elektronica-hobby blog van Jos Verstraten' en mijn 'Openbaar elektronica tijdschriften repositorium', waar ik in de voorbije vijf jaar zonder overdrijven duizenden uren heb aan besteed. Het zou jammer zijn als dit na mijn dood zou verdwijnen.
Mijn erfgenamen hebben geen enkele interesse in techniek en deze weg loopt dus dood.
Is 'Stichting Circuits Online' een oplossing?
Echter, nu 'Circuits Online' op 26 februari 2022 een Stichting is geworden is het mogelijk om een legaat na te laten aan deze Stichting. Hoewel ik het lang niet volledig eens ben met hoe 'Circuits Online' wordt gemanaged zou ik mijn materiële en niet-materiële elektronisch nalatenschap best willen legateren aan de 'Stichting Circuits Online'. Het is immers onmiskenbaar dat 'Circuits Online' een zeer belangrijke rol speelt in de elektronica-community in Nederland.
Ik zou echter niet weten wat daar juridisch allemaal komt bij kijken en ik heb ook geen zin om mij daarin te verdiepen. Maar de 'Stichting Circuits Online' heeft drie bestuurders en misschien is daar iemand bij die een beetje juridische kennis heeft en zich in deze kwestie wil verdiepen. Of...misschien is er onder de leden van 'Circuits Online' wel iemand die hier veel van afweet.
Waarom deel ik dit bericht openbaar en niet via een email naar de Stichting?
Omdat ik vermoed dat er een heleboel leden van 'Circuits Online' zijn die in dezelfde situatie verkeren als ik (en blijkbaar als fzwart). Namelijk, de situatie dat zij een heleboel alleen voor elektronici waardevolle apparatuur hebben verzameld, niet weten wat er na hun dood hiermee moet gebeuren maar absoluut niet willen dat niet-technische erfgenamen alles in de afvalcontainer gooien.
Met dit topic wil ik een discussie over dit op dit moment voor mij wel belangrijk punt opstarten. Wie weet wat er voor moois uit deze discussie komt!