"trollen"

Dit topic is gesloten

Ik moet even iets kwijt, want het zit me niet lekker.

Vandaag ben ik voor de zoveelste keer van trollen beschuldigd [0].

Ik weet dat ik mijn persoonlijkheid wat dat betreft niet helemaal mee
heb, maar als mijn gemeende kritiek wordt afgeserveerd als "trollen",
voel ik me niet goed.

Ja, ik ben er terdege bewust van dat er mensen zijn die kritiek als
instrument gebruiken om anderen onder de duim te houden, of juist om
er "gewoon" plezier uit te hebben als anderen zich gekrenkt voelen.

Met dat soort figuren heb ik, toen ik nog een klein schaafuitje was,
disproportioneel veel te maken gehad. Ik heb, misschien als een soort
overlevingsstrategie, mezelf heel lang proberen voor te houden dat zo'n
instelling te belachelijk was om waar te zijn, en dat het wel aan mij
zou liggen.

Helaas. Uiteindelijk heb ik moeten toegeven dat het waar was, dat zulke
figuren echt bestaan. Hoe kwam ik daar achter? Omdat je daadwerkelijk
iets van die kritiek aantrekken ze alleen maar bozer blijkt te maken.

Ergens snap ik het nog steeds niet, hoe klootzakkerig kun je zijn. Maar
1 ding is duidelijk: zo ben ik dus niet.

Als ik kritiek geef, meen ik het. Dan meen ik het, als kritiek. Niets
meer, niets minder. Ook al geef ik er een beetje pathos aan.

Kritiek is niet het einde van de wereld. Het is eerder het begin.

Dus: noem mij raar, noem mij een trol als je dat echt meent... maar
knoop als-je-blieft in je oren dat ik niet zomaar kritiek geef, en dat
ik kritiek geef omdat ik een verbetering wil zien. Niet om iemand naar
te laten voelen, of zelfs de grond in te boren.

Just like that.

Zo, dat moest er even uit :)

[0] https://circuitsonline.net/forum/view/message/2477960#2477960

benleentje

Golden Member

Om even bij het begin te beginne als je steeds door andere mensen ergens van beschuldigt word dan is dat meestal ook als reactie op de manier waarom je iets doet. Dat kan voor jouw heel natuurlijk voelen en voor een ander als vervelend ervaren worden.

Hier op CO zijn er veel aparte mensen tussen die niet allemaal evengoed zijn in het communiceren of beseffen hoe andere daarop kunnen reageren maar echte "klootzakken" heb ik hier nog nooit gezien. ;).

Dit was algemeen bedoelt en niet specifiek op jouw maar meer om een kader te scheppen dat een forum qua communicatie niet altijd optimaal is ook gewoon omdat men je niet kan zien en je lichaamstaal dus niet kan lezen.

Nu terug op jouw ik zou toch proberen om de manier waarop je iets zegt wat te veranderen. Jouw bijdragen zijn meestal wat kort en misschien dat als je het als kritiek bedoelt dat iets beter kan toelichten op welk deel je precies kritiek hebt.

In het laatste topic waarnaar je refereert heb ik ook meegelezen en wat verder op geef je een toelichting op je eerdere post. Dat zou dan anders kunnen.

Arco

Special Member

't Is inderdaad niet wat je zegt, maar de manier waarop ('botte bijl methode')
Iets meer rekening houden met gevoelens van anderen kan een groot verschil maken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 december 2023 18:04:26 schreef benleentje:
Om even bij het begin te beginne als je steeds door andere mensen ergens van beschuldigt word dan is dat meestal ook als reactie op de manier waarom je iets doet. Dat kan voor jouw heel natuurlijk voelen en voor een ander als vervelend ervaren worden.

Ja, en andersom ook.

Hier op CO zijn er veel aparte mensen tussen die niet allemaal evengoed zijn in het communiceren of beseffen hoe andere daarop kunnen reageren maar echte "klootzakken" heb ik hier nog nooit gezien. ;).

Nee, het gedeelte over de "klootzakken" was als achtergrond bedoeld.

Dit was algemeen bedoelt en niet specifiek op jouw maar meer om een kader te scheppen dat een forum qua communicatie niet altijd optimaal is ook gewoon omdat men je niet kan zien en je lichaamstaal dus niet kan lezen.

Daar ben ik me terdege van bewust. Dat is ook niet uniek aan dit forum.

Nu terug op jouw ik zou toch proberen om de manier waarop je iets zegt wat te veranderen. Jouw bijdragen zijn meestal wat kort en misschien dat als je het als kritiek bedoelt dat iets beter kan toelichten op welk deel je precies kritiek hebt.

Dit is niet Usenet; ik moet altijd een beetje bang zijn voor het
afdrijven van het draadje. Daarom leg ik vaak dingen pas uit als daar
belangstelling voor bestaat (ik ben immers breed van stof).

In het laatste topic waarnaar je refereert heb ik ook meegelezen en wat verder op geef je een toelichting op je eerdere post. Dat zou dan anders kunnen.

Aan de andere kant: als ik een opmerking lees die voor mij te kort door
de bocht is, ga ik ervan uit dat de poster er nog wel meer over te
zeggen heeft dan dat ene zinnetje. Ik neem het als een aanzet tot
discussie.

Houd ik mezelf op de verkeerde manier in?

benleentje

Golden Member

Daarom leg ik vaak dingen pas uit als daar
belangstelling voor bestaat (ik ben immers breed van stof).

Houd ik mezelf op de verkeerde manier in?

Ja ik zou het haast gaan denken. Toch proberen iets minder kort te zijn zou ik denken.

Nee, het gedeelte over de "klootzakken" was als achtergrond bedoeld.

Gelukkig maar, dit forum is zeker niet perfect maar als ik wel eens hoor hoe dat op andere fora tekeer gaat valt het hier gelukkig erg mee.

Ja, en andersom ook.

Ja het zijn denk vaak wel dezelfde die zo overdreven op jouw reageren die zouden ook wel eens beter moeten gaan leren. In het begin vond ik jouw opmerken ook wel een beetje raar maar ik ben er al weer aan gewend geraakt.

Op 29 december 2023 18:08:23 schreef Arco:
't Is inderdaad niet wat je zegt, maar de manier waarop ('botte bijl methode')
Iets meer rekening houden met gevoelens van anderen kan een groot verschil maken.

Botte bijl? Met Uwe permissie ga ik even met de billen bloot.

Laat ik eens vertellen hoe ik tegen de meeste schrijfsels (*lang* niet
alleen alhier) aankijk: slecht geschreven, feiten totaal uit verband
gerukt, een ziekelijke fantasie, tot vervelens toe herhaalde dogma's,
flink gemankeerde verbeelding, empathie grotendeels afwezig, aangeleerde
raamwerken gebruikt die niet passen bij de materie... en dat is van
goedwillende mensen. Zoals benleentje al aangaf zijn hier weinig (geen)
echte klootzakken (voor zover ik kan zien).

Ik ben een buitenstaander. Altijd geweest, en dan ziet de mensheid er
nu eenmaal zo uit. Eng, brak, en onvoorspelbaar. Je komt er niet eens
aan toe om je beter te voelen, want je bent (deels) afhankelijk van lui
waarmee je, behalve van wat hogere cultuur, totaal geen aansluiting
hebt. Het geeft een zekere vrijheid, maar verder is het miserabel.

Noem me een autist, noem me een nare kerel... maar het feit blijft dat
ik al heel veel goede wil moet toepassen om er aardig en puenktlich op
te reageren. En neem dat niet verkeerd: dat ik die goede wil ervoor over
heb, is omdat ik ervan overtuigd ben dat anderen die goede wil ook
hebben. Ik twijfel aan niemand's goede wil hier.

Dus, als ik raar of scherp uit de hoek kom: denk aan die rare man in het
bos waarvan geen mens wil weten (behalve als er pecunia inzit), die
alles maar moet gadeslaan zonder veel invloed te hebben.

En die blij is om zo'n fijn forum te hebben waar hij zich nog een beetje
kan uitspreken. Ookal vliegt-ie soms een beetje uit de bocht.

Maar hij is geen trol. Ik ben geen trol. Gewoon iemand die nog een
beetje aansluiting zoekt. Neem me mijn scherpe kantjes alsjeblieft niet
kwalijk.

mvdk

Golden Member

Ach, ik maakte ooit een grapje over een Belgisch ventje die met magnetron trafo's zat te klooien. Toen kreeg ik op m'n donder van een dikke Vlaming, die ik hier al een tijdje niet gezien heb. :+

benleentje

Golden Member

Botte bijl?

Ik leest dat toch weer anders al jij. Het is zoals ik lees niet zo dat jij een botte bijl bent, maar meer dat andere dat als een botte opmerking ervaren.
En het is ook zoals ik mijn vorige post zei dat andere hier ook weer als een botte bijl terug op jouw reageren.

Lees ik als, je niet beseft dat jouw opmerking bij ander veel gevoelens kunnen los maken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 29 december 2023 18:59:32 (24%)

Op 29 december 2023 18:52:00 schreef schaafuit:
[...]

Botte bijl? Met Uwe permissie ga ik even met de billen bloot.

Laat ik eens vertellen hoe ik tegen de meeste schrijfsels (*lang* niet
alleen alhier) aankijk: slecht geschreven, feiten totaal uit verband
gerukt, een ziekelijke fantasie, tot vervelens toe herhaalde dogma's,
flink gemankeerde verbeelding, empathie grotendeels afwezig, aangeleerde
raamwerken gebruikt die niet passen bij de materie... en dat is van
goedwillende mensen. Zoals benleentje al aangaf zijn hier weinig (geen)

nu eenmaal zo uit. Eng, brak, en onvoorspelbaar. Je komt er niet eens
aan toe om je beter te voelen, want je bent (deels) afhankelijk van lui
waarmee je, behalve van wat hogere cultuur, totaal geen aansluiting
hebt. Het geeft een zekere vrijheid, maar verder is het miserabel.

kijk en dit is nu precies waarom de andere kindjes niet met je willen spelen.
waarna je van een groep verbannen wordt..

Op 29 december 2023 18:52:48 schreef mvdk:
Ach, ik maakte ooit een grapje over een Belgisch ventje die met magnetron trafo's zat te klooien. Toen kreeg ik op m'n donder van een dikke Vlaming, die ik hier al een tijdje niet gezien heb. :+

De kwaliteit van GD's posts ging achteruit, maar toch mocht ik hem nog
wel. Jammer die-ie is vertrokken.

Paulinha_B

Honourable Member

@schaafuit: laat u niet op de kast jagen. We hebben het geluk hier een stel toegewijde moderators te hebben - enkel spijtig dat ze niet altijd evenveel tijd hebben, hun acties kunnen wel eens een paar dagen uitbijven, soms - als een bericht van uwentwege, of een reactie erop, niet door de beugel kunnen, dan volgt er wel actie van moderatorswege.
Dat er dan al eens iemand anders zich stoort aan een bericht van u, dat is onvermijdelijk, af en toe, laat dat over u heen gaan. Men kan nooit voor iedereen goed doen.

Op 29 december 2023 18:55:44 schreef benleentje:
[...]Ik leest dat toch weer anders al jij. Het is zoals ik lees niet zo dat jij een botte bijl bent, maar meer dat andere dat als een botte opmerking ervaren.
En het is ook zoals ik mijn vorige post zei dat andere hier ook weer als een botte bijl terug op jouw reageren.

O sorry, begrijp me niet verkeerd: ik wilde alleen maar uitleggen hoe
bot de meeste mensen eigenlijk op *mij* overkomen. Dat ik daar dan weer
te bot op reageer... wel, dat kan ik niet altijd voorkomen. Mea culpa.

[...]Lees ik als, je niet beseft dat jouw opmerking bij ander veel gevoelens kunnen los maken.

Ja, als het voor mij al zo gevoelloos overkomt (ook al is het meestal zo
niet bedoeld, dat besef ik me wel)... Ik moet daar echt beter op passen.

EDIT: aanvu. wegens benleentje's aanvu. :)

Op 29 december 2023 18:56:34 schreef DK:
[...]
waarna je van een groep verbannen wordt..

*knikt* Het effect versterkt "zichzelf".

Paulinha_B

Honourable Member

"aanv.?" Aanvaring? Aanvechtbaar? Aub onverklaarde afkortingen en codes vermijden.

En verder: het gaat hier over elektronica, een technisch onderwerp. Gevoelens hebben daar niets mee te maken, en welke gevoelens een bepaald bericht bij een bepaalde deelnemer/ster teweegbrengt is dus per definitie naast de kwestie.

benleentje

Golden Member

Zoals benleentje al aangaf zijn hier weinig (geen)

Ik vergis me soms ook wel eens en soms zit heit ook een botte bijl tussen.
Schaafuit kan er niets aandoen dat hij anders is maar toont wel bereidheid om eraan te werken.

nu eenmaal zo uit. Eng, brak, en onvoorspelbaar.

IK hoop dat ik je niet mee beledig maar dit klinkt als autisme. IK durf het wel tegen je te zeggen want ik ben zelf ook een autist en voel ook wel goed wat je bedoelt.

ik wilde alleen maar uitleggen hoe
bot de meeste mensen eigenlijk op *mij* overkomen.

In taal zit ook veel nuance die zoals je ziet op 2 verschillende mensen anders overkomt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 29 december 2023 19:11:25 (13%)

Op 29 december 2023 19:00:23 schreef Paulinha_B:
@schaafuit: laat u niet op de kast jagen. We hebben het geluk hier een stel toegewijde moderators te hebben - enkel spijtig dat ze niet altijd evenveel tijd hebben, hun acties kunnen wel eens een paar dagen uitbijven, soms - als een bericht van uwentwege, of een reactie erop, niet door de beugel kunnen, dan volgt er wel actie van moderatorswege.
Dat er dan al eens iemand anders zich stoort aan een bericht van u, dat is onvermijdelijk, af en toe, laat dat over u heen gaan. Men kan nooit voor iedereen goed doen.

Dank voor de mooie woorden.

Ik heb in het verleden, op andere plaatsen, niet snel genoeg op de rem
getrapt toen men mij een trol begon te noemen. Sterker nog, ik vond (en
vind) het wel grappig, er zit ook wel een kern van waarheid in. Maar dan
ging de fantasie van mensen ermee aan de haal, en daar kwam dan weinig
goeds van.

Vandaar deze draad.

Op 29 december 2023 19:07:45 schreef Paulinha_B:
"aanv.?" Aanvaring? Aanvechtbaar? Aub onverklaarde afkortingen en codes vermijden.

Vast weer zoiets van "boven de rivieren" ;) Aangepast -- is het nu
beter?

En verder: het gaat hier over elektronica, een technisch onderwerp. Gevoelens hebben daar niets mee te maken, en welke gevoelens een bepaald bericht bij een bepaalde deelnemer/ster teweegbrengt is dus per definitie naast de kwestie.

De elektronika heeft geen gevoelens, maar wij als technici hebben wel
gevoelens. Die botweg negeren vind ik geen goed idee.

Op 29 december 2023 19:07:45 schreef Paulinha_B:
En verder: het gaat hier over elektronica, een technisch onderwerp. Gevoelens hebben daar niets mee te maken,

???
het heeft hier te maken met sociale vaardigheden
wat beter is / wie gelijk heeft heeft hier niets mee te maken.
als maar genoeg mensen op CO een hekel aan je krijgen, en uiteindelijk ook enkele van de moderators, is het zo afgelopen met je account

maartenbakker

Golden Member

In dit soort discussies moeten de klagende lezers doorgaans ook een hand in eigen boezem steken, zelfs als de toon van de aangeklaagde niet persé optimaal is (ik vraag me af of dat hier het geval is, ik heb het er niet echt in gelezen, misschien wel nadat hij niet fantastisch goed onderbouwde kritiek kreeg op zijn kritische insteek).

Iedereen op het forum zal wel eens van de CE richtlijn gehoord hebben die er samengevat op neerkomt dat je als apparaat zo min mogelijk interferentie mag veroorzaken en zoveel mogelijk interferentie van buitenaf moet accepteren.

Dat laatste wordt soms wel eens vergeten.

Als ik zou willen trollen, raadde ik schoenen met stalen neuzen en p*niskokers aan. Dat zijn de spreekwoordelijke ceramische condensatortjes en smoorspoeltjes van de retoriek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Paulinha_B

Honourable Member

IK hoop dat ik je niet mee beledig maar dit klinkt als autisme.

Dat is geen bezwaar, er zijn er hier nogal een stevig aantal in die situatie, of aanverwante. De taalgehandicapten zijn al helemaal niet te tellen. Zelf heb ik ooit een diagnose gekregen "lichte graad van asperger", tsja. Met een handicap kan men leren leven, en perfect is niemand.

Op 29 december 2023 19:07:47 schreef benleentje:
[...]

[...]Ik vergis me soms ook wel eens en soms zit heit ook een botte bijl tussen.
Schaafuit kan er niets aandoen dat hij anders is maar toont wel bereidheid om eraan te werken.

[...]IK hoop dat ik je niet mee beledig maar dit klinkt als autisme. IK durf het wel tegen je te zeggen want ik ben zelf ook een autist en voel ook wel goed wat je bedoelt.

'tis geen autisme. Die diagnose werd mij ooit als kind aangesmeerd omdat
ik "niet met groep 3 kon meekomen" -- wat er feitelijk was gebeurd was
dat ik de lesstof al beheerste en weigerde om het allemaal braaf op de
schoolse manier over te doen (behalve misschien voor een toets of
examen, maar dat maakte blijkbaar geen verschil). Toen ik volwassen werd
is die diagnose weer vrij snel geschrapt wegens "kan niet kloppen".

Ik kan namelijk best met mensen overweg. Er zijn zelfs mensen die mij
een beetje op handen dragen (daarom hoef ik ondanks alle problemen
bijv. niet zo erg op de centen te letten, al komt dat ook omdat ik een
hekel heb aan luxe). Ik heb het gewoon niet op hoe de meeste mensen
zijn. En dat is geen autisme :)

benleentje

Golden Member

In dit soort discussies moeten de klagende lezers doorgaans ook een hand in eigen boezem steken,

Als je met klagende "schaafuit" bedoelt dan steekt die juist de hand in eigen boezem en vraagt zich af waarom hij vaak niet goed begrepen word.

Ik ben zelf een autist en worstel ook al langer ermee dat ik niet altijd goed begrepen word of dat ik zelf vind dat te negatief ben of enkel maar kritiek aan het leveren ben en maak dan ook nog steeds regelmatig aanpassing in mijn post gedrag.

Ik merk de laatste maanden dat de reacties op mijn bijdragen positiever zijn nadat ik zelf mijn gedrag verandert heb. En dat is eigenlijk wat Arco bedoelde maar het net niet helemaal goed overkwam.

dat is geen autisme
dat is een narcistische persoonlijkheidsstoornis

Paulinha_B

Honourable Member

Ik heb zo eens terug gelezen tot aan de aanleiding tot deze draad (die intussen een beetje opgeblazen begint te geraken, vind ik), en als ik dan lees

Je bent weer lekker bezig schavuit.

dan zie ik dat als een persoonlijke aanval, zonder enige relevante inhoud en dus overbodig en storend, en had er van moderatorswege beter daarop gereageerd geworden geweest, in plaats van de (begrijpelijke) reactie erop af te doen als "trollen".

maartenbakker

Golden Member

@Paulinha: Mee eens, een opmerking als "je bent weer lekker bezig" is op het randje, maar modereerbaar als er gezeik van komt.

@benleentje: Ik bedoelde met de klagers, degenen die hem van trollen beschuldigden terwijl hij dat mijnsinziens niet deed. Ik denk ook dat schaafuit er juist prima mee bezig is door de klachten ter harte te nemen.

Het is soms lastig om nuances in tekst uit te drukken, soms zal je als lezer een post inhoudelijk overdreven vinden terwijl er qua vorm niks mis mee is en soms zal een post expres provocatief geschreven zijn. Dat zijn dingen waar een lezer rekening mee zal moeten houden en in veel gevallen gewoon zal kunnen accepteren. Dat bedoelde ik met mijn post.

@DK: que? Op welk bericht antwoord je en waaruit trek je die conclusie?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 29 december 2023 19:28:56 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten