Siemens LOGO! probleem met ingangen.

Mijn LOGO van siemens krijg ik geen signaal op de ingangen I4,I5,I6,I7 en I8 we weten niet wat de fou is kan iemand helpen?

Lambiek

Special Member

Op donderdag 25 januari 2024 09:53:47 schreef lander6EIT:
Mijn LOGO van siemens krijg ik geen signaal op de ingangen I4,I5,I6,I7 en I8 we weten niet wat de fou is kan iemand helpen?

Schema doet wonderen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Afhankelijk van je type LOGO...
Je ingang moet via een schakelaar, drukknop oid met de voedingsspanning van je LOGO verbonden worden om aktief te zijn.

Voor de LOGO met een display:
Als de systeemtijd in het beeld staat druk je op het pijltje naar Rechts. Dan krijg je de status van de ingangen te zien, onafhankelijk van het programma in je LOGO!

Meet ook met een voltmeter of je voedingsspanning aanwezig is op de desbetreffende ingang.

Je hebt geen 230V LOGO?

Gepost donderdag 25 januari 2024 10:09:14 |

Quoten

Ja de GND is aangesloten

Vreemd, de LOGO heeft geen GND aansluiting

Nog even nagedacht.
Je vraag is niet helemaal duidelijk.
1: Komt er geen signaal op je LOGO?
2: Of denk je dat het signaal er wel komt maar door de LOGO niet herkend wordt?

Bij 1: moet je je bedrading nakijken, schakelaars, etc. alles wat er in de kring zit.
Bij 2: Moet je hierboven kijken.
Gebruik een voltmeter om de spanningen op je ingangen te meten!

Je kunt ook tijdelijk de ingangen omkeren, als je denkt dat I1 het wel goed doet, dan zet je het draadje even om naar I5, --- I8.

Zitten de draden wel goed in de klem gestoken? Is mij een keer overkomen dat ik een 0,5 qmm net naast de kooi gestoken had, schroefje zat natuurlijk wel vast. Draadje ook ver genoeg blank gemaakt?

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 25 januari 2024 11:27:31 (14%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

@TS,

Of is dit een schoolvraag?

GJ_

Moderator

Op donderdag 25 januari 2024 10:05:34 schreef Markr90:
Heb je ook een GND aangesloten?

Er is geen aparte GND. De ingangen zijn t.o.v. de voeding. Zonder voeding doet ie niks.

Als de ingangen van een andere voeding komen moeten de GND's wel aan elkaar geknoopt worden.

Ja dit is voor school aarding is aangesloten ingang 1,2 en 3 hebben signaal maar ingang 4,5,6,7 en 8 hebben geen signaal

GJ_

Moderator

Tijd voor een schema dus.

en verplaatst naar schoolvragen

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 26 januari 2024 13:33:33 (41%)

Lambiek

Special Member

Op vrijdag 26 januari 2024 13:29:10 schreef lander6EIT:
Ja dit is voor school....

Maak eens een schema, hoeft niet netjes als het maar duidelijk is. :)
Had dat al eens geadviseerd.

Er is een schema en het schema klopt en mijn programma klopt volgens de leerkracht maar ik krijg gewoon geen spanning

GJ_

Moderator

Dan klopt er toch iets niet in je schema zou je zeggen :-) Of je hebt e.e.a. verkeerd bedraad.
Tijd voor een schema én foto's dus.

Zonder schema kan niemand hier je verder helpen, dus even een PDF er bij plakken graag.

1. Meet eerst eens of je +24 V meet op je ingangen I4, I5, I6, I7 en I8 met een DC voltmeter. (Plus-pen op I4 tm I8 en de min pen op de M aansluiting van jou Logo.

2. Als je geen spanning meet dan kan je de ingangen testen door de draden los te nemen en om de beurt te verbinden met de +24V van de logo.

Sine

Moderator

Dat klinkt als een gevalletje meten is weten, meet tot waar je spanning krijgt. Ergens moet er wat missen.

oke bedankt voor de hulp ik zal dat doen

Lambiek

Special Member

@TS,

Krijg je wel spanning op 4K2, 4Q1, 4S6, 5K1, 5K2, enz. Als je daar geen spanning hebt gebeurt er niet veel.

Op vrijdag 26 januari 2024 13:37:08 schreef lander6EIT:
Er is een schema en het schema klopt en mijn programma klopt volgens de leerkracht.....

En die leerkracht wil niet helpen, of weet die het ook niet. :o

High met Henk

Special Member

enkele vragen:

.1 brand het Run lampje op de uitbreiding?
zo ja: prima, zo nee uitzoeken Ook als hij knippert of niet in orde is (meen dat hij groen moet zijn)

.2 is de voedingsspanning aanwezig op L en M (METEN!!!)

.3 als lampje dus groen is of in iedergeval normaal brand en er geen storingen zijn en er voeding is: Controleer of de ingagnen inderdaad 24 V zijn met een multimeter (METEN) en kijk of ook de uitbreidingskaart wel 24V is en niet per ongeluk 230 V

.4 is de juiste uitbreidingskaar in de siemens logo geconfigureerd. een klein versie verschil kan soms al grote gevolgen hebben!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ja ik heb spanning op 4S6 enz. want manueel werkt de schakeling perfect ik heb ook net alle ingangen gemeten en overal heb ik 24VDC

GJ_

Moderator

Als je tussen "M" en een ingang 24Vdc meet zou je dat moeten kunnen zien op het schermpje van de logo. (zwarte pen op de "M", rode pen op de ingang moet +24Vdc meten)
Zo niet, dan is ie stuk.

We kunnen de ingangen niet meten op 24VDC want de ingangen zijn niet hoog dus is er ook geen spanning

Lambiek

Special Member

Op maandag 5 februari 2024 10:06:32 schreef lander6EIT:
We kunnen de ingangen niet meten op 24VDC want de ingangen zijn niet hoog dus is er ook geen spanning

Onzin!

Dan meet je voor het circuit van de ingang, ergens gaat er iets fout in je circuit en dat kun je best meten.

Overleg het met je leerkracht zou ik zeggen, die hoort je uit te leggen wat je eventueel moet meten en waar.

Je weet ook zeker dat de software goed is? Heb je spanning op je Logo voeding? Zit de Logo goed aangesloten, niets vergeten?

Lambiek

Special Member

Op maandag 5 februari 2024 10:30:43 schreef lander6EIT:
de leerkracht geeft geen uitleg

Waarom niet?

Weet hij het zelf ook niet?

Je zit op school om iets te leren lijkt mij en als je daar niet bij geholpen wordt is het een waardeloze leerkracht. Tenzij het uitgelegd is en je niet opgelet hebt natuurlijk. :)

EDIT:

En begin nu eens vooraan te meten, dus bij je voeding van 24VDC en zo ga je iedere keer een stukje verder. De fout moet uitgemeten kunnen worden.

En heb je al gedaan wat GJ opperde?

Als je tussen "M" en een ingang 24Vdc meet zou je dat moeten kunnen zien op het schermpje van de logo. (zwarte pen op de "M", rode pen op de ingang moet +24Vdc meten)
Zo niet, dan is ie stuk.

Ik krijg ook het idee dat je niet echt meet, ga meten en plaats je metingen hier. Als je tenminste geholpen wil worden.