Siemens LOGO! probleem met ingangen.

GJ_

Moderator

Op maandag 5 februari 2024 10:06:32 schreef lander6EIT:
We kunnen de ingangen niet meten op 24VDC want de ingangen zijn niet hoog dus is er ook geen spanning

Daar ga je juist wel meten.
Als er geen spanning op staat heb je geen probleem met je LOGO!.
Als er wel spanning op staat en in het schermpje van de LOGO! zelf staan de corresponderende ingangen nog laag dan is de LOGO! waarschijnlijk gewoon stuk.

benleentje

Golden Member

Op maandag 5 februari 2024 10:34:08 schreef Lambiek:
[...]
Waarom niet?

Weet hij het zelf ook niet?

Het kan ook zijn dat er door de leraar bewust een fout is gemaakt en dat het juist de bedoeling is om dat zelf uit te zoeken. Maar als dat zo is dan mag de leraar je dat wel vertellen dat hij die fout gemaakt heeft.

Maar hoe moeilijk kan het zijn om in een 24V DC systeem alles na te meten.

revado

Honourable Member

TS, gaat dit om een echt gebouwde installatie of is het een simulatie programma op een computer?

In een van de laatste posts geef je aan dat het manueel wel werkt en daarna "er staat geen spanning op de ingangen" .
Daar maak ik een beetje uit op dat het een simulatie is.

Is het wel een opgebouwde opstelling dan zoals iedereen adviseert: de multimeter gebruiken, meten is weten!

Sine

Moderator

In dit geval is het letterlijk zo simpel als een enkelpolige schakeling.

Het stroompje moet rond, dus je meet tot hoever de spanning komt, en tussen waar je nog spanning hebt en waar niet meer zit je probleem.

Ik mag hopen dat je daar in het zesde jaar uit komt, en ik snap ook compleet dat je leraar je hier niet bij gaat helpen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Voor de LOGO met een display:
Als de systeemtijd in het beeld staat druk je op het pijltje naar Rechts.
Dan krijg je de status van de ingangen te zien, onafhankelijk van het programma in je LOGO!

Meerde malen met de pijltjes naar links of rechts geeft je de statussen van de ingangen, uitgangen, merkers.
Zowel analoog al digitaal.

Dat gaat in 1e instantie het makkelijkst, je hebt geen meetinstrument nodig.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Wel als je geen spanning krijgt op de ingang toet, en dat lijkt het geval te zijn.