Hulp nodig bij aansturen LED - lichtkrant

Ik heb een aantal oude LED - lichtkranten van het merk Alpha_American type 4160R ( https://www.alpha-american.com/p-alpha-4160r.html ).

Nu kan ik deze prima via RS232 programmeren maar dit is natuurlijk beperkt tot wat de ROM van het apparaat toestaat. Ik zou graag de aansturing willen vervangen door een Raspberry Pi of een Arduino.

Ik heb een bak uit elkaar gehaald om te kijken hoe deze werkt.

Dit is de computer die de lichtkrant aanstuurt. Vrij simpel: een Intel 8032 met 32kb ram.

de computer stuurt 4 van deze panelen aan via 6 lijnen waarvan er 1 grond is.

Zie hier de aansluiting...

dit zijn de laatste paar IC's voor de output.. een sn7416n Hex-inverter / buffer driver en een paar sn74ls193n (4bit up/down counters)

Kan iemand mij uitleggen wat voor protocol dit zou kunnen zijn? Hoe communiceert de computer via 6 lijnen met de 4 LED-units?

Ik ben (nog) niet in het bezit van een scope of een logic analyzer dus ik zit een beetje vast...

enige hulp of een aanwijzing in de goede richting zou zeer gewaardeerd worden..

Arco

Special Member

Serieel protocol kan alles zijn wat je kunt bedenken: van i2c tot spi of iets zelfbedachts... (meten is toch echt weten)
Waarom zou je iets willen veranderen? Het ding kan alles al wat te bedenken is... (in grafische mode kun je er zelfs plaatjes naartoe sturen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

en natuurlijk is het eerste antwoord het standaard forum antwoord: "Ik heb geen idee maar waarom zou je het doen?" ;)

Dat het alles kan zijn is logisch.. vandaar mijn vraag: hoe kom je daar achter? 6 lijnen voor 4 panelen? 1 grond, 1 clock, 4 data? het is mogelijk dat mensen met meer ervaring direct kunnen inschatten wat het meest logisch is.. Dus een vrij redelijke vraag denk ik..

En waarom? het ding is vrij beperkt in wat ie kan en alle lettertypen en effecten zijn echt behoorlijk tenenkrommend.. het lettertype probleem heb ik al opgelost door in de grafische modus alle karakters aan te passen.. Maar verder dan een beetje tekst scrollen komt ie niet... En alles wat er te bedenken is?? kan ie Pong spelen? tetris? kan ie interactief op audio reageren? Er is zoveel te bedenken wat ie niet kan.

Maar het allerbelangrijkste waarom: Hoe leuk is het om uit te vogelen hoe iets werkt?!?!?

Arco

Special Member

Een scoop of LA is toch wel nodig om erachter te komen, het kan echt van alles zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Pak de logic analyzer en begin te meten zou ik zeggen.

Als je echt anders wilt dan is het een kwestie van de CPU er uit rauzen en er zelf de row/column drivers aansturen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een LA lijkt me toch het minimale wat je nodig hebt. Wat Arco inmiddels ook al meegeeft.

4 data zou kunnen zijn 1 per paneel maar dat weet je pas als je gaat meten. De kans is niet zo groot dat er al velen die panelen hebben aangepast.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

maar ik hoef die panelen niet aan te passen.. Ik moet er alleen achter zien te komen hoe het moederbord de panelen aanstuurt.. het plan is dus ook om dat moederbord te vervangen door een PI of een arduino zodat ik hem in realtime aan kan sturen... En zoals ik al zei, ben ik dus niet in het bezit van een scope of een logic analyzer.. dus niet kunnen meten is helaas niet weten... 6 draadjes.. Dat moet toch niet zo ingewikkeld zijn.. Er zullen toch best standaarden zijn.. Ze zullen niet het wiel opnieuw uitgevonden hebben?

toevallig iemand in de buurt van Amsterdam met apparatuur die hem even kan doormeten voor me?

Wat wil je doen dan? Wil je de aanstuur-eenheid gewoon helemaal weg hebben en er zelf beelden naartoe sturen van een andere bron?

Op dinsdag 30 januari 2024 16:04:51 schreef TjaMeu:
[bijlage]

dit zijn de laatste paar IC's voor de output.. een sn7416n Hex-inverter / buffer driver en een paar sn74ls193n (4bit up/down counters)

Kan iemand mij uitleggen wat voor protocol dit zou kunnen zijn? Hoe communiceert de computer via 6 lijnen met de 4 LED-units?

Ik denk dat ik meer zou hebben aan de opbouw aan de paneelkant om een inschatting te kunnen maken. Het zou zomaar kunnen dat daar alleen een reeks schuifregisters zitten, en dan heb je het relatief makkelijk.

Op dinsdag 30 januari 2024 17:04:11 schreef TjaMeu:
toevallig iemand in de buurt van Amsterdam met apparatuur die hem even kan doormeten voor me?

Ik helaas niet, maar als je toch wil hacken en er wat van wil leren zou ik proberen met een Raspberry Pi een logic analyser te bouwen om hem daarmee te analyseren, er is daar een tijd terug een project van geweest op Hackaday.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 30 januari 2024 17:09:49 (23%)

Sine

Moderator

Er zullen toch best standaarden zijn.. Ze zullen niet het wiel opnieuw uitgevonden hebben?

Het zou je verbazen ...

Het zou me ook niet verbazen als de karakter roms in de lichtkranten zelf zitten.

@kuimel: Correct! zoals ik al zei ik wil de 4 LED units zelf aansturen via een arduino of een raspberry PI. Die aanstuur eenheid vervangen dus.

helaas zijn de 4 LED units zo opgebouwd dat je de IC's niet kan zien.. :( De leds zitten er boven op een printplaat en die zit op honderd plekken vast gesoldeerd..

@ kruimel! Dat is nu een gouden antwoord!! ik kan hem natuurlijk ook uitlezen met een arduino!!!! Shit, dat had ik zelf kunnen bedenken... Wel ingewikkeld als ik geen indicatie van kloksnelheid heb..

Arco

Special Member

Zo te zien heeft iedere print ook een eigen processor en eprom?

@Arco: Nee dat is de aanstuur-eenheid met de Intel 8032 erop en 32 kb RAM

dit is de achterkant van 1 van de 4 led-units. ingang aan de ene kant en uitgang aan de andere kant..

Het ziet er allemaal heel discreet uit als ik de spoortjes zo volg, ik denk niet dat er veel intelligentie in het paneel zelf zit, misschien net wat geheugen, ververslogica en dat is het dan. Zo te zien zitten die LED panelen per 8x16 pixels aan 24 (=8+16) pinnen vastgesoldeerd aan het bord er onder, ik denk dat er op dat bovenste bord alleen maar traces zullen zitten. Ik zie wat 3-pins aansluitingen voor wat waarschijnlijk (TO-220?) transistoren zijn, misschien wat kolom-drivers zoals een ULN2xxx? Hier en daar een schuifregister en/of latch?

Ik denk dat de LED panelen alleen met pin headers aan het bord eronder zitten, en je ze makkelijk zal kunnen desolderen. De chips rond de connector aan de ingang zullen je waarschijnlijk het meest kunnen gaan vertellen over het mogelijke protocol of dataformaat.

dat zijn bij elkaar toch 120 pinheaders die losgesoldeerd moeten worden.. :)

Maar toch een stuk makkelijker per 24 toch? Dat zijn zo te zien losse PCB's. Zeker als je (bijvoorbeeld) alleen het IC wil zien waar de data binnen komt. ;)

Het zou me niets verbazen als je daar alleen een standaard logisch IC zal vinden. Anders mag je het busprotocol ook wel op de 'soft' manier uitzoeken, maar mijn taal is soldeer. :P

Je kan met een arduino of USB geluidskaartje die pinnen toch uitmeten? Zelfs met je multimeter kan je al wat zaken uitsluiten.

Als alles behalve een klok constant hoog of laag blijft bij alle leds aan of uit dan weet je dat de data behoorlijk rauw naar de segmenten gaat. Volgens stuur je een paar enkele leds wel aan.

Stel op een segment moet een enkele led van de 640 leds per segment branden en je ziet na 640 klokpulsen een enkele puls dan weet je iets.

Je kan ook een inschatting maken op de kloksnelheden en data doorvoer van de ICs.

640 leds. 9600 bps zou bijvoorbeeld 15 keer per seconde de leds kunnen aanpassen. Dat is wel een aardig animatiesnelheid voor zoiets. Met een telefoon op 60 frames per seconde filmen kan je inschatten hoe snel dat ding is met bepaalde scrollende tekst.

Als enkele van die lijnen continu hoog of laag blijven zijn het misschien CTS/RTS achtige lijnen. Als alles leuk mee knettert zijn het misschien wel 4 bits op een 2400 Hz klok. Het kunnen ook 2 of 3 adreslijnen zodat ze 4 tot 8 van die segmenten kunnen aansturen.

Sine

Moderator

OF je koopt voor 6 euro bij de chinees een logic analyzer, die komt vast vaker van pas als je met meer van dit soort dingen stunt.

-edit-

Nouja, 10 euro tegenwoordig
https://www.aliexpress.com/item/1005005867189638.html

Maar zelfs daarmee kon het nog wel eens een puzzel worden.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 30 januari 2024 20:17:53 (38%)

Jij doet alsof het reverse engineering "effe" te doen is.

Het probleem is: je kan gelijk hebben, maar ook "niet".

Als je initiele vermoeden precies blijkt uit te komen ben je zo klaar, maar als je "een klok en een zwik data" ziet, dan blijft de vraag: welk bitje moet waar? Dat kan veel tijd kosten om uit te zoeken.

Sine is me voor in het suggereren een goedkope logic analyser te kopen. Die dingen zijn ideaal: De PC wordt gebruikt voor de dataopslag, dus je kan makkelijk een gigabyte aan data binnenhalen alvorens te gaan zoeken naar dat ene piefje wat je zocht.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 31 januari 2024 09:17:35 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Misschien heb je hier wat aan, geen idee of het vergelijkbaar in elkaar zit.

https://revspace.nl/LichtKrant

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Stijnos

Golden Member

in die led panelen zit doorgaans niks intiligents.
De meest gebruikelijke opzet is een zooi shift registers voor de kolommen en dan een row driver voor elke row.

echter zou ik bij die opzet wat meer pinnen verwachten. 4 voor de row driver en voor de shift registeres ook minstens een data,clock en strobe.
Wellicht gebruiken ze voor de rows ook een shiftregister.
Dus het liujkt me inderdaad noodzaak achter de ic's onder de led matrixen te komen of lekker prullen met een logic analysertje en de bitjes uitvogelen.

Deze heb je morgen of overmogen in huis. prima ding voor die prijs.
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/gereedschap-en-montage/meten/oscill…
vele makkelijker dan iets zelf bouwen met een arduino of pi.
Deze werkt meen ik zelfs met de orginele saleae software

Ik denk dat je beter af bent met een ESP 32 en zo’n (uitbreidbare) ledmatrix.
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/verlichting/matrix
De ESP32 kun je evt hier aanschaffen www.elektor.nl (is een betrouwbaar adres)

Daarnaast heb je ook een aparte voeding met nogal dikke draden voor de ledmatrix nodig.
Bv zoiets https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=schakelende%20voeding%20me…

Op internet zijn genoeg voorbeelden te vinden hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.
zie https://duckduckgo.com/?q=how+to+connect+a+ledmatrix+to+a+esp+32&t…

We kennen allemaal de term AI. Is een ezel dan dom als deze IA IA IA 'balkt' ?