Hulp nodig bij aansturen LED - lichtkrant

Ik zou die vraag zeker ook even op EEVBlog forum zetten, wellicht kan daar iemand je ook verder helpen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op dinsdag 30 januari 2024 17:02:42 schreef TjaMeu:
6 draadjes.. Dat moet toch niet zo ingewikkeld zijn.. Er zullen toch best standaarden zijn.. Ze zullen niet het wiel opnieuw uitgevonden hebben?

Als ik de standaard/meest gabgbare aanstuur lijnen opschrijf...
GND
Vcc
VLED
Clock
Data
Latch (data parallel intern naar LED register schrijven)
...kom ik daarbij (toevallig?) op 6 uit. Ik verwacht dat het zoiets is.

Op dinsdag 30 januari 2024 17:17:20 schreef TjaMeu:
...Wel ingewikkeld als ik geen indicatie van kloksnelheid heb..

Ik weet niet wat je ervaring precies is, maar je zou met de hoogst mogelijke kloksnelheid kunnen beginnen en met een potmeter oid naar beneden kunnen aanpassen tijdens het meten.
Maak een eenvoudige logicanalyser met 5 ingangen (+GND) die de bittreintjes weergeeft op een LCD. De datasnelheid is waarschijnlijk niet zo hoog dat je tegen allerlei grenzen (processor/LCD/...) aanloopt. Aansturingen van displays zijn vrij traag - enkele kHz. Met een pauze-knopje van je eigen sampelfrequentie maak je het dan overzichtelijk (stilstaand beeld) en weet je allereerst de clock-lijn waarop je dan vervolgens e.v.t. kunt triggeren of de snelheid van je eigen sampelfrequentie op kunt aanpassen.

R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED
Stijnos

Golden Member

je mist nog iets om de goede row te enabled.
zou kunnen dat ze dat met nog1 of 2 extra 8 bit shiftregisters achter de data doen, maar dat heb ik nog niet eerder gezien.

Let bij experimentjes wel even op, dat bij dit soort displays de stroom door de leds vaak een factor 3 tot 5 overgedimensioneerd is.
Om toch voldoende lichtopbrengst te krijgen, mag je als je een voorgeschreven duty cycle hanteerd de led stroom verhogen.
Echter als je scan routine voor je rows uitvalt en er dus continu (100% duty cycle) 1 row actief is, kan die rij op als je matrixen uitfikken

je mist nog iets om de goede row te enabled.

Die kan uit de latch-pin gehaald worden (Latch = enable en evt schuif tegelijkertijd een rij op), maar het kan ook dat VLED hier niet bestaat en een row-lijn betreft. Bij nader inzien loopt deze ook niet via je datakabel natuurlijk, maar via de voedingsspanning.

ik kom bij doormeten geen vcc tegen...

Dat is toch niet zo gek met zo een grote rode powerkabel waar zat Vcc door kan? Het zou kunnen dat er nog een isolator of optocoupler op de borden zit om problemen met massastromen te verminderen. Het zou een differentiële bus zoals RS-485 kunnen zijn. Heb je wel een massaverbinding gevonden?

Het is lastig te zien wat de sporen doen op het LED bord doordat er een stuk plakband op zit, dus je moet zelf even kijken of de signalen allemaal naar dezelfde chip gaan en die dan identificeren.

Stijnos

Golden Member

Op woensdag 31 januari 2024 16:48:18 schreef OPTOdesign:
[...]
Die kan uit de latch-pin gehaald worden (Latch = enable en evt schuif tegelijkertijd een rij op), maar het kan ook dat VLED hier niet bestaat en een row-lijn betreft. Bij nader inzien loopt deze ook niet via je datakabel natuurlijk, maar via de voedingsspanning.

Dat ZOU kunnen, echter heeft de besturing dan geen enkele controle over WELKE rij actief is. Zonder een reset lijn, moet alles dan exact synchroon blijven lopen en er vanuit worden gegaan dat na een powerup de row counter op 0 staat.

VCC heb je op die connector vast niet, gezien de borden hun 5V wel via die dikke power kabel krijgt.
Ik zou echt even zo'n logic analysertje kopen van een tientje, of een goede scope eraan hangen, maar die heb je vast niet

”Kan iemand mij uitleggen wat voor protocol dit zou kunnen zijn? Hoe communiceert de computer via 6 lijnen met de 4 LED-units? Ik ben (nog) niet in het bezit van een scope of een logic analyzer dus ik zit een beetje vast... enige hulp of een aanwijzing in de goede richting zou zeer gewaardeerd worden...”

Wat zonde om zo een fantastisch stukje historische hardware te vernielen. Komt mij voor als de motor slopen uit een Rolls Royce Silver Ghost, en deze te vervangen door die uit een Fiat Panda, want ‘die is moderner’. Wel even de voedingsspanning controleren (220-230-240 VAC?).

De website van de lichtkrant-fabrikant geeft je al alle informatie die je zoekt; de lichtkrant zal in principe niet veel anders dan de bekende Epson kassa-display DM-D105 (RS232). Een Service Manual daarvan is op internet wel te vinden.

RS232-apparaten worden nog steeds gebruikt, ze zijn alleen ‘gemoderniseerd’ met een USB-RS232-converter, zoals de bekende Arduino, USB-printers, enz. Van jouw lichtkrant hoef je alleen maar de RJ11-RS232-print te vervangen door een USB-RS232 module van een paar euro.

Meer basiskennis over aansturen matrix lichtkrant www.archive.org Elektuur 436, Elektuur 481.

Stijnos

Golden Member

ach, misschien heeft het orginele bord wat weinig effecten bijvoorbeeld.
En ja het kan waarschijnlijk vandaag de dag best goed vervangen worden door een arduino of simpele microcontroller.
En tsja leuk om uit te zoeken toch.

@Harm J Seef Ik verniel niks hoor! Ik vervang alleen de aansturing door een arduino of raspberry pi.. Dit is geheel omkeerbaar. Ik hoef niks rs232 te vervangen want ik kan hem prima programmeren zoals hij nu is. Zoals ik al eerder zei: De ingebouwde lettertypes en effecten zijn nogal simplistisch. Dus dat moet mooier en beter kunnen. En gewoon scrollende tekst is een beetje saai natuurlijk.. Hoe cool is het om er een paar old-skool demo effecten op te laten draaien?

logic analyzer is binnen. protocol is oersimpel. 3 pulsen voor begin van een rij en daarna 15 klokpulsen op 1 lijn. data op een ander lijn. andere pinnen zijn waarschijnlijk voor de RGB versies .. NU nog ff uitvogelen hoe ik een arduino strak getimed krijg..

Ik denk dat het niet super stabiel hoeft te zijn misschien. Wat je eerst zou moeten uitvogelen is op welke flank of toestand de data stabiel moet zijn ten opzichte van de klok. Opgaande flank/neergaande flank of H/L.

Wil je het op dezelfde frequentie laten lopen dan zou je met interrupts moeten gaan werken.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Jeej! Timer interrupts! terug naar de commmodore 64 machine taal tijd!

Stijnos

Golden Member

de precieze timing lijkt me ook niet belangrijk. Het is vooral de volgorde van de signalen.

Maar ben wel benieuwd, is er nu 1 datalijntje voor de rij selectie en 1 data pint voor de kolom data? en 1 gezamelijke klok?
post eens een plaatje van je logic analyser shot als je wilt

Op vrijdag 2 februari 2024 12:44:18 schreef TjaMeu:
...De ingebouwde lettertypes en effecten zijn nogal simplistisch. Dus dat moet mooier en beter kunnen. En gewoon scrollende tekst is een beetje saai natuurlijk.. Hoe cool is het om er een paar old-skool demo effecten op te laten draaien?

Op dinsdag 30 januari 2024 16:46:54 schreef TjaMeu:
Maar verder dan een beetje tekst scrollen komt ie niet...

Voordat je er een heel project van maakt: Je weet wel dat er 40 lettertypes zijn en 25 in/uitvoer effecten? Ik vraag me af welke je dan mist :) En live berichten kan je waarschijnlijk met de pc aansturen. Misschien ten overvloede, maar ik noem het toch nog maar een keer.

Beste mensen... nog EEN keer.. IK BEN ME BEWUST VAN HOE DE LICHTKRANT WERKT!!! Ik heb python scripts geschreven waarmee ik rss feeds naar dat ding kan sturen.. Ik heb Python scripts waarmee ik grafische tekens kan vervangen. Ik kan zelfs bitmaps op dat ding weergeven via de seriele interface.. De PDF met de specificaties van het seriele protocol staat gewoon online..

Maar ik blijf de lettertypes spuuglelijk vinden en al die effectjes zijn echt te lelijk voor woorden..

Kortom ik ben uitgespeeld met wat ie kan.. en wil hem nu even wat moderniseren en kijken wat er nog meer kan.. gewoon omdat het kan.. En omdat ik wil LEREN!

Dat mag toch wel?

voordat iemand me nog een keer gaat uitleggen wat die lichtkrant allemaal kan.. Lees deze PDF even door en zorg dat je het begrijpt.. want ik Begrijp deze PDF tot de laatste letter.. En heb alles al toegepast..

https://alumni.media.mit.edu/~aggelos/papers/alphasign.pdf

[Bericht gewijzigd door TjaMeu op vrijdag 2 februari 2024 22:26:17 (18%)

Ik snap jullie beiden. De 40 jaar geleden bedachte 'snow' animatie is niet zo cool als met Phong of Gouraud shading tekstblokken laten draaien.

OPTOdesign heeft onderzoek gedaan en ziet toch wel een hoop mogelijkheden in de standaard opstelling.

Je kan op het BBQ forum nooit voorkomen dat iemand roept:"Gourmetten is ook lekker" :7

Lol, volgens mij heeft opa het 40 jaar geleden opgezet en draaien ze nog steeds op de technologie van toen. In ieder geval bevat de website een hoop referenties naar de vorige eeuw (faxen, Windows XP, Paint Shop pro v5, DOS enzovoorts)
https://www.alpha-american.com/p-alpha-4160r.html#features

[Bericht gewijzigd door K7Jz op zaterdag 3 februari 2024 00:32:39 (31%)

je kan op het BBQ forum nooit voorkomen dat iemand roept:"Gourmetten is ook lekker"

fantastisch!

Heb ooit op een radio onderdelenmarkt een LED lichtkrant gekocht van het merk Data Display.. Nou, succes om daar op te Google-en :-)

Heb er uiteindelijk zelf een aansturing voor gemaakt met een DS5000 (8052 variant) en de oorspronkelijke stuurprint in de junkbox gekieperd..

De display print had de volgende aansturing nodig:

#define sign_clock	P3_5		// serial data clock
#define	sign_clear	P1_4		// reset sign output
#define	sign_data	P1_5		// serial display data

#define	sign_line	P2		// P2_0 to P2_6 select line 0 to 6

[Bericht gewijzigd door KGE op zaterdag 3 februari 2024 10:10:02 (35%)

Sine

Moderator

Tja, zoveel mensen zoveel meningen.

Op vrijdag 2 februari 2024 09:53:47 schreef Harm J Seef:

Wat zonde om zo een fantastisch stukje historische hardware te vernielen. Komt mij voor als de motor slopen uit een Rolls Royce Silver Ghost, en deze te vervangen door die uit een Fiat Panda,

Ook een mening, deze kranten zijn op zich weinig bijzonder of uniek en niets wat dwingend in de huidige staat bewaard hoeft te blijven. (mijn mening)

En als de aansturing niet voldoet, waarom zou je ze dan niet upgraden? Upgraden als in verbeteren, niet noodzakelijk vernieuwen.

Op vrijdag 2 februari 2024 22:22:55 schreef TjaMeu:
Beste mensen... nog EEN keer.. IK BEN ME BEWUST VAN HOE DE LICHTKRANT WERKT!!! Ik heb python scripts geschreven waarmee ik rss feeds naar dat ding kan sturen.. Ik heb Python scripts waarmee ik grafische tekens kan vervangen. Ik kan zelfs bitmaps op dat ding weergeven via de seriele interface.. De PDF met de specificaties van het seriele protocol staat gewoon online..

Maar ik blijf de lettertypes spuuglelijk vinden en al die effectjes zijn echt te lelijk voor woorden..

Kortom ik ben uitgespeeld met wat ie kan.. en wil hem nu even wat moderniseren en kijken wat er nog meer kan.. gewoon omdat het kan.. En omdat ik wil LEREN!

Dat mag toch wel?

voordat iemand me nog een keer gaat uitleggen wat die lichtkrant allemaal kan.. Lees deze PDF even door en zorg dat je het begrijpt.. want ik Begrijp deze PDF tot de laatste letter.. En heb alles al toegepast..

https://alumni.media.mit.edu/~aggelos/papers/alphasign.pdf

Fantastisch! :)

Ik begrijp dat je enerzijds tegen genoemde grenzen aanloopt en anderzijds gewoon een wat modernere controller wilt maken. Daar is ook wat voor te zeggen. Je bent in ieder geval volledig op de hoogte en hebt de nodige ervaring!

Begrijp me niet verkeerd: Ik heb in de lichtkranten en digitale informatiesystemen gewerkt (reparatie en R&D) en heb wel een beeld van de (on)mogelijkheden en verschillende systemen dan wel aansturingen. Vandaar mijn specifieke vraag en opmerking ;)

Beste TjaMeu

Ik ben in het bezit van dezelfde lichtkrant.
Echter kan ik geen software voor deze vinden.
Is het mogelijk dat je een kopy kan sturen van de software.??

alvast heel erg bedankt.

@mies007

Ik heb geen software. Ik stuur de lichtkrant aan via een python script. Je kunt de informatie hier vinden: https://www.alpha-american.com/alpha-manuals/M-Protocol.pdf