Op woensdag 21 december 2016 14:49:16 schreef Frederick E. Terman:
Het bepalen van de richting waarin vermogen loopt is in de hoogfrequenttechniek een bekende vraag.De HF-oplossing kan ook op 50 Hz gebruikt worden. Bijvoorbeeld met twee gewone 12V-nettrafo's. Een wordt 'normaal' geschakeld, de andere komt met de 12V-kant in serie met de fase om zo de stroom te 'meten'. De 'stroom'-trafo moet geschikt zijn voor de maximaal te meten stroom. Wil je dus bijvoorbeeld tot 10 A kunnen meten, dan moet het een 12V 10A-trafo zijn.
(Trafo's voor andere spanningen kunnen natuurlijk ook, en ze hoeven zelfs niet gelijk aan elkaar te zijn. De spanning van T1 hoeft alleen de diodes te 'schakelen'; de spanning van T2 bepaalt welke weerstanden je bij welke stroom en gewenste uitgangsspanning nodig hebt.)
Door de fasegevoelige gelijkrichter is de polariteit van de uitgangsspanning afhankelijk van de richting van het vermogen.
Loopt het vermogen van links naar rechts, dan is de uitgangsspanning van de schakeling positief; loopt het vermogen andersom, dan negatief.
[bijlage]
In het voorbeeldschema is de spanning ongeveer 2 V voor 10 A stroom (en dat is onafhankelijk van de precieze netspanning). In de weerstanden van 10 ohm wordt bij 10 A ongeveer 1 W gedissipeerd.
Bij kleinere stromen is de uitgangsspanning ongeveer evenredig kleiner.Door de weerstanden van 10 ohm groter te maken, wordt de schakeling gevoeliger.
Op de uitgangsgelijkspanning zit nog een flinke 50 Hz rimpel. Normaal zou je deze schakeling dus nog door een weerstandje en een condensator voor afvlakking laten volgen. Die afvlakking is dan ook meteen de enige traagheid in deze methode.
Ik heb zonnepanelen en ik lees op mijn omvormer wat ik op het moment opwek in Watt en via de App ook de opwekking in kWh. Ook kan ik op een andere App van Home Wizard via de P1 poort zien wat ik verbruik en op welk moment. Nu ga ik boven de slimme meter om de kabel die alle groepen van mijn woning voedt een CT aanbrengen verbonden met een meetinstrument die op de display continu 3 parameters laat zien. Dat is de Stroom, het aantal Watts en het Voltage. Bij gelijkstroom kan je de stroomrichting wel aflezen maar bij wisselstroom niet. Wat ik dan niet aflees is de vermogensrichting? Lees ik dit in de avond af dat weet ik wel dat ik stroom uit het Net betrek maar overdag met een beetje zon en wolken kan de meting diverse keren op een dag door het nulpunt gaan. Dan zie je dus niet lever ik nu terug of betrek ik stroom uit het Net? Wat ik eigenlijk wil maken is een eenvoudige module van losse componenten of misschien bestaat er wel een complete unit die je kan kopen en aansluiten? Wat ik eigen zou willen is naast mijn display 2 ledjes aanbrengen bv Groen=Terugleveren aan het Net en Rood=Verbruiken uit het Net. Denk dat meer zonnepaneel bezitters dat zouden willen. Nu zou ik iedere keer de Home Wizard App moeten openen om te zien of het Groen of Paars is. Wie kan mij helpen en een tip of schema geven?
Zie het schema ik heb een bypass gemaakt omdat het mij alleen om de richting gaat van het vermogen. Dus als ik de bypass bv 1 mm2 of zelf nog kleiner maak dan hoeven die meettrafo's ook maar klein te zijn. Hoe maak ik nu een schakeling dat er in de nuldoorgaang zoals ik omschreef ledjes gaan branden zodat ik naast mijn meetinstrument kan zien of het terugleveren is of niet? Zou fijn zijn als U me helpt met een schema en de componenten ook benoemd want ik ben van origine een HTS-Werktuigbouwer dus heb ik vroeger in 1964 de verkeerde studierichting gekozen.
Eigenlijk haak ik in op het schema van Frederick E. Terman die heeft Hugo Witsenburg geholpen met een schema om een tamelijk groot vermogen te meten van 30 Amp en ik had bedacht om d.m.v. een bypass van ca 0,25 mm2 tot ca 1 mm2 het te meten vermogen te verlagen zodat alles wat kleiner wordt omdat ik alleen 2 Ledjes wil schakelen precies bij de Nuldoorgang. Echter het is wel zou dat je denk ik moet oppassen dat je de mm2 van de bypass niet te klein maakt want het komt ook vaak voor dat het totaalverbuik in de buurt ligt van ca 1 a 3 Amp en dan moet de schakeling ook nog werken. Ik heb al veel bij Aliexpress gekocht mijn schakeling van mijn electrische boiler van 800 W schakelt in/uit met een instelbare schakeldifferentie. Ik kan dus wel iets maken maar kom zelfs niet uit een simpele ledindicatie zoals het Forum het benoemd.