Simpele LED indicatie voor afname en terugleveren met zonnepanelen

Op woensdag 21 december 2016 14:49:16 schreef Frederick E. Terman:
Het bepalen van de richting waarin vermogen loopt is in de hoogfrequenttechniek een bekende vraag.

De HF-oplossing kan ook op 50 Hz gebruikt worden. Bijvoorbeeld met twee gewone 12V-nettrafo's. Een wordt 'normaal' geschakeld, de andere komt met de 12V-kant in serie met de fase om zo de stroom te 'meten'. De 'stroom'-trafo moet geschikt zijn voor de maximaal te meten stroom. Wil je dus bijvoorbeeld tot 10 A kunnen meten, dan moet het een 12V 10A-trafo zijn.

(Trafo's voor andere spanningen kunnen natuurlijk ook, en ze hoeven zelfs niet gelijk aan elkaar te zijn. De spanning van T1 hoeft alleen de diodes te 'schakelen'; de spanning van T2 bepaalt welke weerstanden je bij welke stroom en gewenste uitgangsspanning nodig hebt.)

Door de fasegevoelige gelijkrichter is de polariteit van de uitgangsspanning afhankelijk van de richting van het vermogen.
Loopt het vermogen van links naar rechts, dan is de uitgangsspanning van de schakeling positief; loopt het vermogen andersom, dan negatief.
[bijlage]
In het voorbeeldschema is de spanning ongeveer 2 V voor 10 A stroom (en dat is onafhankelijk van de precieze netspanning). In de weerstanden van 10 ohm wordt bij 10 A ongeveer 1 W gedissipeerd.
Bij kleinere stromen is de uitgangsspanning ongeveer evenredig kleiner.

Door de weerstanden van 10 ohm groter te maken, wordt de schakeling gevoeliger.

Op de uitgangsgelijkspanning zit nog een flinke 50 Hz rimpel. Normaal zou je deze schakeling dus nog door een weerstandje en een condensator voor afvlakking laten volgen. Die afvlakking is dan ook meteen de enige traagheid in deze methode.

Ik heb zonnepanelen en ik lees op mijn omvormer wat ik op het moment opwek in Watt en via de App ook de opwekking in kWh. Ook kan ik op een andere App van Home Wizard via de P1 poort zien wat ik verbruik en op welk moment. Nu ga ik boven de slimme meter om de kabel die alle groepen van mijn woning voedt een CT aanbrengen verbonden met een meetinstrument die op de display continu 3 parameters laat zien. Dat is de Stroom, het aantal Watts en het Voltage. Bij gelijkstroom kan je de stroomrichting wel aflezen maar bij wisselstroom niet. Wat ik dan niet aflees is de vermogensrichting? Lees ik dit in de avond af dat weet ik wel dat ik stroom uit het Net betrek maar overdag met een beetje zon en wolken kan de meting diverse keren op een dag door het nulpunt gaan. Dan zie je dus niet lever ik nu terug of betrek ik stroom uit het Net? Wat ik eigenlijk wil maken is een eenvoudige module van losse componenten of misschien bestaat er wel een complete unit die je kan kopen en aansluiten? Wat ik eigen zou willen is naast mijn display 2 ledjes aanbrengen bv Groen=Terugleveren aan het Net en Rood=Verbruiken uit het Net. Denk dat meer zonnepaneel bezitters dat zouden willen. Nu zou ik iedere keer de Home Wizard App moeten openen om te zien of het Groen of Paars is. Wie kan mij helpen en een tip of schema geven?
Zie het schema ik heb een bypass gemaakt omdat het mij alleen om de richting gaat van het vermogen. Dus als ik de bypass bv 1 mm2 of zelf nog kleiner maak dan hoeven die meettrafo's ook maar klein te zijn. Hoe maak ik nu een schakeling dat er in de nuldoorgaang zoals ik omschreef ledjes gaan branden zodat ik naast mijn meetinstrument kan zien of het terugleveren is of niet? Zou fijn zijn als U me helpt met een schema en de componenten ook benoemd want ik ben van origine een HTS-Werktuigbouwer dus heb ik vroeger in 1964 de verkeerde studierichting gekozen.
Eigenlijk haak ik in op het schema van Frederick E. Terman die heeft Hugo Witsenburg geholpen met een schema om een tamelijk groot vermogen te meten van 30 Amp en ik had bedacht om d.m.v. een bypass van ca 0,25 mm2 tot ca 1 mm2 het te meten vermogen te verlagen zodat alles wat kleiner wordt omdat ik alleen 2 Ledjes wil schakelen precies bij de Nuldoorgang. Echter het is wel zou dat je denk ik moet oppassen dat je de mm2 van de bypass niet te klein maakt want het komt ook vaak voor dat het totaalverbuik in de buurt ligt van ca 1 a 3 Amp en dan moet de schakeling ook nog werken. Ik heb al veel bij Aliexpress gekocht mijn schakeling van mijn electrische boiler van 800 W schakelt in/uit met een instelbare schakeldifferentie. Ik kan dus wel iets maken maar kom zelfs niet uit een simpele ledindicatie zoals het Forum het benoemd.

Vooropgesteld dat ik een relatieve leek ben, maar is die HomeWizard app niet veel handiger? Je kunt, overal vandaan en binnen 2 seconden zien wat er op die P1 aansluiting gebeurt.
Bij jouw voorstel moet je eerst naar de omvormer lopen om de boel af te lezen.

Daarnaast moet je die spoel voor het meten van de AC stroom hoogstwaarschijnlijk om de fase doen en dus niet om “de hele kabel”. Bij mij zou dat betekenen dat ik ergens mijn AC kabel moet openmaken. Geen rocket science, maar potentieel gevaarlijk.

ik weet overigens niet wat je precies met die “bypass” bedoelt….een losse fase? Een parallel-3aderige kabel?
Lijkt me in beide gevallen niet werken en zoals gezegd gevaarlijk en wellicht ook niet in lijn met de NEN1010.

Daar komen wel reacties op van ter zake kundigen hier.

Tenslotte, er zijn ook mensen die een Rpi op P1 aansluiten. Dan kun je van alles zichtbaar maken, met leds, of zwaailampen :)

My 2c.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Bedankt FastFolkert. Ik vind de HomeWizard handig maar die meter komt bij mijn Omvormer en dan lees ik af wat het Net In/Uit gaat in Watt en Amp ook zie ik bij welke spanning voor €8,67 ik knutsel in de garage en zie hetdan lokaal.Maar die kabel is verkeerd begrepen. Het is een enkeladerige 6 mm2 bruine fasedraad zie foto die zit in een hoge loze ruimte zie mijn schetsje
is wel 15 cm hoog en 5 cm diep dus die stroomtrafo van 3 cm schuif ik er zo omheen. Maar met die bypass bedoelde ik leg er een enkeladerige 1 mm2 bruine fase bij en doe daar dan nog een mini CT bij alleen om die 1 mm2 dat maakt het systeem om alleen de stroomrichting te bepalen 7x zo klein qua amperage
want het enige wat ik wil is 2 ledjes Groen=Terugleveren en Rood=Verbruiken.
Dus geen Rpi systeem ik lees de Home Wizard en bestuur mijn elektrische boiler al. Gewoon een simpele indicatie maar toch lastig te maken? Groet Rob

Met die “parallel-fase” meet je de stroom die via die ader tussen meter en groepen loopt, je zult dan de “bestaande” fase tussen meter en groepen moeten nemen want je wilt al je stroom meten.

Die fasedraad moet je dus uit een buis of kabel halen om dat spoeltje eromheen te doen.
Ik twijfel of zoiets conform de voorschriften is, maar andere CO-ers zijn meer thuis in die materie.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Je kan vast via Homewizzard een led aansturen bij verbruik of levering. Of met een ESP8622 iets uitlezen van Homewizzard of een aparte MQTT client maken of iets.

Waarom wil je een tweede meting doen?

Je berichtjes zijn best lastig te lezen, alsof je telkens 3 zinnen in één wil proppen.

Op woensdag 21 februari 2024 13:01:55 schreef FastFolkert:
Met die “parallel-fase” meet je de stroom die via die ader tussen meter en groepen loopt, je zult dan de “bestaande” fase tussen meter en groepen moeten nemen want je wilt al je stroom meten.

Die fasedraad moet je dus uit een buis of kabel halen om dat spoeltje eromheen te doen.
Ik twijfel of zoiets conform de voorschriften is, maar andere CO-ers zijn meer thuis in die materie.

Bedankt weer FastFolkert: Hierbij een foto: Ik hoef niets uit een buis of kabel te halen. Die bruine 6 mm2 heb ik net gemeten is 4 mm uitwendig en dat klopt met 6 mm2 en is de hele voeding van 25 A. Ik schuif daar een trafo om en hoef alleen maar het schroefje los te maken. Ik meet inderdaad met mijn nieuwe meter de totaal stroom. Maar als ik een bypass maak van 1 mm2 naast die 6 mm2 en ik doe vlg mij schetsje (kijk eens boven) daar een mini CT omheen dan meet ik natuurlijk 1/7 deel van de totaalstroom en die is alleen maar bedoeld om slechts de richting van de stroom te bepalen. Natuurlijk deel ik je zorgen om de NEN1010 maar je geeft geen antwoord op mijn vraag of je een methode weet om de stroomrichting IN/UIT te bepalen?

rudig76

Golden Member

Je hebt digitaal alle data kennelijk al. Waarom niet een esp chip met twee leds die je vanuit homeassistant aanstuurt?

Sorry je hebt een app en niet een open systeem dat te programmeren is.

[Bericht gewijzigd door rudig76 op woensdag 21 februari 2024 13:48:18 (26%)

Volg ons op arcticplus.nl in onze sponsortrip naar de Noordkaap voor KiKa
Stijnos

Golden Member

ik ben niet bekend met homewizard, maar ze hebben een open API.
zie ik hier:https://api-documentation.homewizard.com/docs/endpoints/api-v1-telegra…
Je kan volgens mij dus redelijk simpel een ESP32 een webrequest laten doen voor een P1 telegram van je energie meter. Daarui is wel te parsen of je terug levert of niet.
vergt wel wat basic programmeer en esp32 kennis, maar lijkt me zeer goed haalbaar.
Voorbeelden van een esp32 die een rest API queries zullen er 1000en van zijn

[Bericht gewijzigd door Stijnos op woensdag 21 februari 2024 13:56:50 (11%)

Dag K7Jz
Je kan vast via Homewizzard een led aansturen bij verbruik of levering. Of met een ESP8622 iets uitlezen van Homewizzard of een aparte MQTT client maken of iets.

Waarom wil je een tweede meting doen?

Je berichtjes zijn best lastig te lezen, alsof je telkens 3 zinnen in één wil proppen.[/quote]

Klik ik op ESP8622 dan kom ikoveral op ESP8266 lijkt op elkaar. Maar mijn vraag is hoe doe je dat heb je daar een schema van het heeft 11 pinnetjes?
Ik heb de basis van Home Wizard de Dongle en 1 jaar uitlezen geen uitgebreid abonnement nog voor € 12/jaar?
Dan de 2e meting is gewoon lokaal bij mijn omvormer zie ik gelijk de Stroom/Watt het Net IN/UIT is toch visueel handig naast de display van de omvormer?
Sorry als ik onduidelijk schrijf. Groet Rob

als je enkel wil weten of er injectie of verbruik is van het net, kan je een arduino aan je P1 poort hangen en daar iets mee aansturen. via wifi (bv esp 8266) kan je dat via je telefoon/tablet/pc... weergeven in huis.

ik heb zelf iets gemaakt met 2 kwh meters in mijn zekeringkast en dan hoef ik zelf de app niet meer te bekijken van mijn zonnepaneel omvormer.
de ene weet hoeveel stroom er binnenkomt van het net
de 2de weet hoeveel stroom mijn zonnepanelen doen.

ik meet de pulsen van de 2 meters met een rpi (zijn eigenlijk 3kwh meters omdat ik 2 zonnepaneel installaties heb.

ik krijg dan deze gegevens
links een oude dag met veel zon, waar ik dus injectie had (de groene meter midden rechts met 3787W injectie)
en rechts is van vandaag waar ik meer verbruik heb en weinig zon (1242W verbruik net)

doordat ik alle gegevens heb per minuut kan ik dus de verbruik (rood) en zonnepaneel (blauw) grafieken weergeven, alsook een groen berekende eruit met de net injectie/verbruik.

enkel de net grafiek is deze

nu ben ik met communicatie bezig, dat mijn boiler de 'overschot' zou verbruiken als er zon is, of zelf afschakelen als het verbruik TE hoog wordt (capaciteitstarief)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ondanks het feit dat we in nederland nog steeds kunnen salderen wil ik een zo simpel mogelijk circuit bouwen met twee current sensors , een pic12F675 ,met twee A/D converters en een Triac schakeling om mijn boiler te sturen.
Voor mij zit het grootste probleem in die Triac sturing.
Daarvoor heb ik een nuldoorgangs detector nodig en een ZWARE triac. En daar heb ik geen hollandse kaas van gegeten.

De bedoeling is om s'middags de piek van het net te schaven, aangezien ik in de zomer al 250V gemeten heb en er sindsdien een hausse is geweest van installaties in de buurt.

Guus@Sint-Michielsgestel

er is een ander beter toestel, potmeter vervangen met arduino en dan kan je zelf in percetages rekenen. op 10% laat die dus 5pulsen van de 50hz door en de rest niet.
op 50% laat die 25hz door,...

https://3.bp.blogspot.com/-GV27ekQDLRM/Wc5aw9tpnZI/AAAAAAAAOGc/rsgLZlIvCpAmpLS5EQfRY_P6xHxMouwyQCEwYBhgL/s400/M204_zero_crossing_vermogensregeling_03.JPG

werkt met zero crossing,
https://2.bp.blogspot.com/-wzrubT9op_Q/Wc5awn7SgGI/AAAAAAAAOGc/S2gIeX9JOxwacEhq3vOXphmVqlhXLk4RwCEwYBhgL/s640/M204_zero_crossing_vermogensregeling_02.JPG

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 21 februari 2024 14:49:13 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt Fcapri,
Knap dat je dat allemaal kan programmeren. Ik ben van 1946 en werk liever niet met Arduino en maak het van hardware. Ik heb al een mooie schakeling met een contactloze MosBuis Schakelaar gemaakt met een instelbare schakeldifferentie voor mijn zonneboiler. In 2023 had ik 1200 boileruren en 900 kWh aan warm water gemaakt. Mijn tip is gebruik als basis mijn contloze schakelaar voor de sturing met een houdcontact en een tijdrelais. Dan hoeven er niet steeds vonkjes te komen in de relais. Want bij weer met zon, wolken en wind heb ik 7 schakelingen voor de boiler per dag en voor en najaar slechts 2 a 3 Bijgaand relais voor je boiler. Heb ook info voor urenteller en een pulsteller van Aliexpress eventueel? Maar jij leest het softwarematig af denk ik.
Wat ik wil is gewoon een ledje hardwarematig aansturen vanuit de meterkast met bv een kleine CT maar dat is al moeilijk genoeg. Groet Rob

Dag Waters, Als ik het goed lees zoek je een goed moment of vermogen om je boiler in te schakelen? Kijk eens naar mijn contloos schakelrelais. Je doet er de omvormerkabel er door en mijn boiler is bv 800 W dat is 3,4 Amp ik schakel bij ca 950 W incl huisverbruik de boiler in en pas bij 750 W de boiler weer uit. Ik heb 2 van die units in serie staan en de middendraad is de differentie. Gaat de wolk voorbij dan weer in. Mijn boiler van 80 l warmt in 6 uur op en dat gaat prima van April t/m Oktober.

Hoi Rob, ik begrijp dat de live (bruine draad ) door de opening moet om de stroom te meten, verder hoeft er geen gelijkspanning op te worden gezet.
Klopt dit ?
Hoe schakel je dan van de zonnepanelen om naar het net en vice versa ?
Ik begrijp je differentie niet.
Sorry voor al de vragen. Heb je misschien een plaatje, dat zegt meer dan duizend woorden . Mag ook een foto van een handgetekend schema zijn.
Bij voor baat dank Guus

Guus@Sint-Michielsgestel

Op woensdag 21 februari 2024 17:03:22 schreef Waters:
. Mag ook een foto van een handgetekend schema zijn.

Zie eerste post van TS….

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Sorry Fast Folkert voor mij is dit zeer onduidelijk, Misschien dat je een beter schema hebt ?

Guus@Sint-Michielsgestel
Guus@Sint-Michielsgestel

Dag Guus Waters, Een eer voor mij om als oude werktuigbouwer een elektrovraag te mogen beantwoorden. Ik hoop dat ik zelf ook nog met mijn vraag over het simpele ledje wordt geholpen? Ik krijg natuurlijk goedbedoeld software matige oplossingen. Maar mijn Ledje moet gewoon met draadjes worden geactiveerd. Op de foto zie je mijn boilerpaneel. Linkse meter=3,4 Amp, Rechtse meter=5 amp=Opwekking. Meet ook 21,8 grC boiler temp en meet 24,0 VDC, Urenteller Boiler, helemaal boven=pulsteller=boiler keren in/uit. Dan komt het die twee contactloze schakelaars=2rode ledjes=sturing boiler=in en uit. Deze knipperen bij het setpoint rood/groen en dat is steeds in/uit en dat wil je niet met steeds schakelvonkjes. Het echte schakelen doe ik met dat 10A relais ik verdeel mijn 3,4 A van de boiler over 2 contacten=2x1,7A dus belast maar 17% van de schakelcapaciteit. Maar kijk op mijn schema de omvormer stroom AC gaat eerst door SDRL setting=750W(uitschakeling boiler) en dan door SDRH=950W (inschakeling boiler) k2 van SDRL is doorverbonden via relais R1 naar k1 van SDRH. Bij R1 zit een afvallend tijdrelais van ca 45 min. Dus pas als k2 inkomt van SDRH dan gaat de boiler het 45 min in en is er blijvende bewolking en is SDRL ook weer afgevallen dan blijft de boiler uit. Maar heeft de draad tussen k2 van SDRL en k1 van SDRH spanning dan blijft de boiler in. Dus die differentie is de vrij instelbare setting met de 2 potmeters van 750W en 950W voor mijn 800W boiler. Mijn schema is nog uitgebreider want ik heb ook nog een handmatige boiler uitdrukknop met een tijd van 1 uur zodat ik bij zon een was doe en de boiler bewust 1 uur uitzet. Die routine ben ik gewend ook voor vaatwasser/oven/stofzuigen en strijken. Gaat bij mij handmatig maar velen doen dat softwarematig ik nog met drukknoppen. Maar de boiler in/uit gaat vlekkeloos automatisch alleen als er zonnestroom beschikbaar is. In 2023 heb ik van de Opwekking van 2700 kWh er direct zelf 1500 kWh gebruikt ik zit dan op een zelfverbruik van 56% terwijl landelijk dit 30% is.

.

[Bericht gewijzigd door Rob van Breugel op donderdag 22 februari 2024 09:37:03 (100%)

Op donderdag 22 februari 2024 09:31:38 schreef Rob van Breugel:
ik zit dan op een zelfverbruik van 56% terwijl landelijk dit 30% is.

die 30° is een ruwe schatting voor iemand die ook op gas enzo draait.
mijn absoluut slechtse maand is juni en daar heb ik 31% direct verbruik uit de zon. (juli 39%, aug 35%, sep 39%, okt 54%, okt 75%...)
de beste maand is dec met 80% direct verbruik.
gemiddeld gezien zit ik dit jaar op 54%.

een led aansturen, zal er toch iets van electronica aan te pas komen. eenvoudigste is gewoon arduino, maar daar ben je wat tegen.

een comparator en 2 meetspoelen ofzo. als je die 2 metingen gelijkricht naar een comparator.

ik doe het zo digitaal.
ik meet wat mijn huis verbruikt en ik meet wat mijn zonnepanelen doen.
dan weet ik direct wat mijn meter levert of injecteerd.
je hoeft niet de stroom richting te weten. die van de zon loopt altijd van dak naar meterkast
en die van het huis is altijd verbruik (je huis zal niet gaan terugleveren)
huis meer dan zonnepanelen: netverbruik
huis minder dan zonnepanelen: injectie

wil je de stroomrichting meten, meot je ook 2 metingen doen. fasespanning en fase stroom.
zijn beide tegengesteld: injectie
zijn beide gelijk in fase: verbruik

hoe je dat met de oude electronica doet, dat zit me al wat te ver

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als jullie nog wat geduld hebben zal ik op CO een schema incl. software publiceren van een systeempje waar je in principe alle PV overschot ergens in kunt dumpen als je daarvoor de mogelijkheden hebt.

De schakeling werkt proportioneel en werkt met een triacregeling dwz alle overtollig opgewekt vermogen boven de ~200W kun je bv. in een boiler steken.
Sowieso niet geschikt voor motoren vanwege de dimmerwerking.

Jullie moeten nog wat geduld hebben want ik wil het uitvoerig testen en wegens gebrek aan dagen met zonneschijn kan dat nog een paar weken duren.

LDmicro user.

zijn beide tegengesteld: injectie
zijn beide gelijk in fase: verbruik
hoe je dat met de oude electronica doet, dat zit me al wat te ver

Fase verschuiving tussen -90° en +90° is verbruik, alles daarbuiten is injectie.
Het minimum verbruik waar je dit nog correct kunt bepalen hangt af van de nauwkeurigheid waarmee je de nuldoorgang van U en I kunt bepalen.
Hoe je de tijdsmeting zonder µC aanpakt denk ik zelfs niet meer over na

Maar met die bypass bedoelde ik leg er een enkeladerige 1 mm2 bruine fase bij en doe daar dan nog een mini CT bij alleen om die 1 mm2 dat maakt het systeem om alleen de stroomrichting te bepalen 7x zo klein qua amperage

Als je toch kleinere stromen wil detecteren doe je dat niet met een bypass maar door de draad meermaals door de CT te halen.

Gewoon een simpele indicatie maar toch lastig te maken?

Als je het met kant en klare modules moet doen mijn inziens niet mogelijk

Beste Fcapri, FastFolkert en anderen,
Ik merk dat velen schakelingen met software en Wifi doen. Het uitlezen van Home Wizard via de Dongle op de P1 poort, het Sems portal van Goodwe van mijn omvormer en het gasverbruik van mijn Remeha Cv-ketel met de Remeha Home App doe ik ook met Wifi. Ik was zeer verrast dat ik bij mijn vertrek uit Oostenrijk gewoon mijn Cv-ketel van 15 gr op 20 gr kon zetten en dat het warm was bij thuiskomst. Mijn schema van de meterkast heb ik aangepast en heb n.a.v. de reactie van FastFolkert mijn idee van de bypass heb ik laten vervallen. Mijn idee is nu conform het bijgaande schema: Ik monteer om de enkel aderige bruine fase van 6 mm2 totaal 3 stroomtrafo’s. De onderste stroomtrafo hoort bij het nieuwe meetinstrument wat ik heb gekocht. Die gaat op de display het verbruik aangeven maar ik weet dan niet is het terugleveren of betrekken uit het Net? Daarom is mijn idee ik plaats nog 2 stroomtrafo’s. Ik benoem ze CTB = de bovenste en CTO = de onderste. Dan splits ik een relatief kleine groep af en tak deze groep tussen CTO en CTB af. Mijn verbruik zal geen 25 A zijn maar globaal in de buurt van ca 1 tot 12 Amp maar ook vaak vrij laag 2 a 3 Amp. Er zal altijd wel een klein verbruik zijn op de afgesplitste groep. Dan is het vlg. mij zo dat als ik teruglever zal CTB iets hoger signaal geven dan CBO omdat er een deel tussenuit wordt afgenomen. Omgekeerd zal bij afname van stroom uit het Net CTO juist hoger zijn dan CTB. Nu heb ik als leek naar stroomtrafo’s gezocht zie foto van 30A naar 1 VAC klasse 0,5 er zijn natuurlijke veel meer keuzes wat betreft CT’s bij Aliexpress? Op mijn schema ziet U een geel vlak met een ? daar hoort een stuk schema. Kan je iets bedenken met een AC-DC omvormer die heb je in mini uitvoeringen en dan iets met weerstanden en diodes zodat als bv bij het Nulpunt de spanningen elkaar opheffen. Maar dat als CTB gaat overheersen t.o.v. CTO dat er dan een blauw Led gaat branden en omgekeerd gewoon uit is? Voor mij lastig want ik heb wel eens iets met weerstanden gedaan en ook wel eens een diode toegepast in mijn camper maar enkel simpel om de stroomrichting van 12VDC te blokkeren maar nu moet het op elkaar ingrijpen. Wie maakt er een schema voor mij en benoem alle componenten als het kan met het type, de grootte en van Aliexpress waar ik alle koop. Groet Rob van Breugel