Hi,
Dank weer voor alle input!
Waarom?
Dit is voor iets waar ik als een "zij projectje" af en toe aan bezig ben.
Het doel is een dual oventje waarbij ik verschillende technieken gebruik.
Het leerproject gaf aan dat b.v. een 3524 PWM geregeld oventje heel aardig werkte.
Maar ook dat het stoorniveau hoog was en dit samen met gevoeligheid van het massa punt door de in verhouding grote stromen.
Dit samen met de kleine signalen die van de sensor afkomt maakt het moeilijk goed op te bouwen.
Ook heb ik testen gedaan met een Arduino en een 18D20 sensor met een PID met een frequentie van rond de 1Hz.
Daarbij de MOSFet die de verwarmings weerstanden schakeld traag gemaakt dus de MOSFet krijgt veel minder stijle flanken op zijn Gate.
Die stijle flanken kunnen de andere electronica storen in het systeem, dus door het goed afstemmen van de flank stijlheid en
de lage frequentie van de PID regelaar, kan ik het hopelijk stoorvrij krijgen.
De hele ovencontroler van de binnen oven komt dus zwevend van de rest van de electronica.
Wat betreft de microcontroler, daar heb ik net de beslissing over genomen, wou het eerst met een USB versie van de ATTiny doen,
deze heeft ook de comparator die nodig is voor mijn gekozen temperatuur sensor welke de TI LMT01 is, zeg maar een "soort" 18DS20 alleen wat sneller (0,1-Sec) voor 12 bit resolutie.
Deze sensor heb ik gekozen omdat ik er een paar van heb en ik een digitale sensor wou hebben voor deze toepassing, dus geen analoge onzekerheden van onder meer de referenties van de microcontroler enz.
Maar deze ATTiny kan niet makkelijk met de Serial functie van de IDE omgaan, dus het wordt dan toch een Pro Mini omdat deze wat kleiner is dan de Nano.
Uit deze PID controler voor de binnen oven komt uit de software van de sensor een aantal pulsen, die met de volgende code wordt omgezet naar een temperatuur en de setpoint voor de PID software.
temperatureC = 256.000 * pulseCount / 4096.000 - 50;
Voor de buitenoven ga ik ook een Arduino Nano of Pro Mini gebruiken, dus ik wil b.v. het getal van de conversie van de temp sensor die bij 50C rond de 1602 ligt overzetten naar de controler die de buiten oven en het display aanstuurd dat ik ga gebruiken.
Dus als ik eenvoudig deze waarde kan overzetten b.v. met opto en niet te veel code dan zou ik daar blij mee zijn.
Het is geen moetje, ik kan er altijd een analoge of digitale sensor bij hangen in de binnen oven, en daarmee kan ik ook de temperatuur status mee aflezen.
De binnen oven heeft maar weinig energie nodig, deze zal ongeveer 5C hoger liggen dan de temperatuur van de buiten oven, maar ik wil wel dat hij redelijk snel op temperatuur komt.
Dus de voeding van 10V uit een LM317 zal met een transistor omlaag worden gebracht naar b.v. 5V voeding voor de verwarmings weerstanden.
Dit maakt het regelbereik mooier voor de PID, dan ga ik b.v. van 10-Watt Max. opstart vermogen, naar 2,5 watt Max. als alles stabiel is geworden.
Dus is er een simpele manier om de waarde van vier digits(veranderd met de temperatuur tussen 1100 en 1700) die de temperatuur van de binnen oven aangeeft over te zetten naar de controler van de buiten oven voor verdere bewerking.
Dank en groet,
Bram