Dat document had ik eergisteren ook al gevonden, The rise and fall of Philips Data Systems.
Maar de SPC16 wordt daar maar minimaal vernoemd (kwa techniek, pinout dus).
Dat document had ik eergisteren ook al gevonden, The rise and fall of Philips Data Systems.
Maar de SPC16 wordt daar maar minimaal vernoemd (kwa techniek, pinout dus).
Special Member
Even een update : de laatste set SPC16/10 zouden in NL moeten zijn, heb nog geen update van de tussenpersoon gehad.
Ondertussen heb ik gezien dat er een 2de dokument bestaat met technische info van de SPC16/10 : zie
https://www.vaxbarn.com/downloads/pub/pdf/philips/p8xx/p853_p854/P853…
Deze PDF beschrijft de CP1A, het processorboard voor de Philips P853 computer. Op blz. 99 e.v. staat het schema van de CP1A : de daarin verwerkte microprocessor "XSC2752" is niets anders dan de SPC16/10. Daarmee zijn dan ook de laatse 5 pins bekend. In de komende dagen definieer ik de decoder-GAL en probeer eerste minimale programma's te draaien.
Vakanties, gezondheidsperikelen, China-Fake-chips, andere projekten, een vergeten soldeerpunt waar ik een week naar gezocht heb, enz. enz. :
Het duurde allemaal veel langer dan gepland.
Maar : success! Het SPC16/10 board loopt !
Een pril begin van een monitor (laat de inhoud van 15 registers via RS232 zien), is geschreven.
Tevens heb ik een assembler geschreven (in standaard C).
Ook Ruud heeft een assembler geschreven, een verder optie is evtl. de Philips-eigen assembler in een P800 simulatie te gebruiken.
Er zijn verrassend weinig problemen met de PCB, mijn verblijvende PCB's kunnen zonder meer gebruikt worden.
Alles info is te vinden op ftp.dreesen.ch/SPC16
Ik heb nog 3 SPC16/10's over, wie staat te popelen om te beginnen kan mij kontakteren.
Ik laat het projekt nu even rusten, enkele andere dingen hebben prioriteit.
Mooi !
Zou er wel weer mee willen beginnen maar heb er momenteel niet de tijd voor. Kan wel al vast wat gaan oefenen op de P858 die ik hier nog heb staan. Vroeger had ik wel een handige monitor op floppy, ASHCAN A Simple Helpfull Computer Assembler Nucleus. Moet ergens uit de hoek van Philips of Hollandse Signaal Apparaten komen. Kan ik helaas nergens meer vinden.
Ik blijf het project met belangstelling volgen.
Ben je er nog achter gekomen wat die 5 onbekende pinnen precies zijn?
2 pinnen zijn no connect.
2 pinnen zijn statusbits voor IO-operaties, de laatse pin is de output "fetch", maar de juiste funktie daarvan is onduidelijk.
Een groter issues is nu software : van een belangrijke instructie is de opcode niet bekend : RTF ( return from Firmware)
Algemeen is de samenwerking tussen Firmware & Software memory niet duidelijk.
Voorlopig blijf ik in "firmware" mode werken, als er een bruikbare monitor is zoek ik verder.
Nu nog moet ik nog ieder programma in de EEProms programmeren, dat moet duidelijk efficienter kunnen.
In mijn P859 heb ik een IP-prom zitten welke een Intel Hex bestand laadt van de console IO en ik dacht dat hij dan naar een vast memory adres springt om van uit daar de uitvoering te starten.
Op woensdag 13 november 2024 09:41:59 schreef jdreesen:
Een groter issues is nu software : van een belangrijke instructie is de opcode niet bekend : RTF ( return from Firmware)
Die eproms op de boards die ik had (en nu bij jou liggen), is daar nog iets van te disassembleren en er wat uit te reverse engineeren kwa opcodes?
Zeker een return achtige instructie zou herkenbaar moeten zijn.
Nu nog moet ik nog ieder programma in de EEProms programmeren, dat moet duidelijk efficienter kunnen.
Een eprom emulator gebruiken? Er is vast nog wel ergens in de 2-de hands markt een "promice" oid te vinden.
Die SPC16/10 boards van jouw zijn merkwaardig inm die zin dat er geen eproms op zitten, maar wel het volledige bereik van 2 x 32Kx16 aan RAM. Hoe dat geheel opstart is mij een raadsel. Wel zitten er op andere borden, met een 8085, eproms. Er zijn nog andere opties om achter die ene opcode te komen, dat probeer ik eerst.
Een eprom-emulator is een optie, maar ik denk er toch aan maar met een software monitor te beginnen, en een Intel-hex loader moet daar natuurlijk deel van uitmaken.
Wie dacht dat dit projekt een zachte dood gestorven was : nee hoor, het leeft nu verder op Github.
Zie https://github.com/josdreesen/SPC16_SBC
Er zijn ondertussen 3 boards gebouwd, alle werkend. Het monitorprogramma is al enigzins bruikbaar : memory laden / bekijken, Intel hex files downloaden en programma's starten.
De resterende SPC16 zijn nu in NL, ik heb nog 2 lege PCB's voor de liefhebber.
En voor diegene die niet wil solderen is er een kant-en-klare unit ( in de mininmale uitvoering) beschikbaar. Zeg 100 Euro ink versturen.