encoder mogelijk op gewoon 24v dc motortje?

hoi,

weet niet of ik op het goeie forum zit met mijn vraag maar dan hoor ik het wel.

heb voor een andere draaibank een dc motortje gekocht bij ali, zie hier; https://nl.aliexpress.com/item/1005006716331665.html?spm=a2g0o.order_l… met de intentie om als electronische leadscrew te gebruiken.
dus ipv dat je tandwielen gebruikt om de voeding in te stellen wil ik dit doen met een pwn controller en het dc motortje, die enorme kracht heeft want planetair overbrenging.

ik zat te denken, kan je met zo een motortje ook met een encoder werken zodat ik verschillende soorten/pitches schroefdraad kan snijden ? of gaat dat enkel met een stappenmotor ?

Zal misschien wel kunen, maar wordt meestal met een stappen of servomotor en driver gedaan.
Welke weer wordt aangestuurd door een microcontroller die het programma heeft voor de juiste pitches.

Je zou dat een encoder op kunnen zetten, en er een servomotor van maken, maar welke hardware en software wil je daarvoor gebruiken? Er zijn wel open-source servo controllers, maar dan is het nog steeds niet triviaal.

Een mogelijk probleem is dat dit soort motor vaak niet te regelen is op laagje snelheid, vanwege de hoge koppelrimpel. Of dat voor dit specifieke motortje ook geldt weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel.

Een stappenmotor met geschikte driver lijkt me echt veel eenvoudiger.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Ga voor een closed loop stappenmotor systeem, met wat je nu wil doen gaat niet echt goed werken.

Kijk hier eens naar.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pamwikkeling

Special Member

Een encoder is eigenlijk een meetinstrument wat je gaat gebruiken om de verplaatsing van je slede te meten.

Als je CNC bewerkingen wil doen, zal je op een of andere manier tegen je CNC software moeten vertellen waar je slede zich bevindt. De software zal dan tegen je DC motor/reductiekastje zeggen vooruit of achteruit.

Tot zover is dat allemaal eenvoudig en begrijpbaar.

Het probleem zit hem veel meer in de accuraatheid van het meten van de verplaatsing en de accuraatheid van het vooruit of achteruit bewegen.

Je hebt zo iets als een "dode zone" dat is de hoeveelheid verplaatsing die je moet maken voordat je software weet dat je verplaatst bent.
Denk aan speling op je draadspil, denk aan uitzetting owv temperatuurswijzigingen (je draaibank warmt op als die in gebruik is en in de winter is je bed korter dan in de zomer.)
Besef ook dat je je draaibank moet gaan bekijken als een systeem van veren dat naar alle kanten (een klein beetje) doorbuigt of plooit.

Daar gaat de moeilijkheid in zitten om een goede besturing te maken.

Een tip die altijd helpt is gaan meten zo dicht mogelijk op de plaats waar de verplaatsing juist moet zijn.
Dus niet draadspil - reduktiekast - motor - rem - encoder
maar beter is draadspil - encoder - rem - reduktiekast - motor
In de eerste opstelling meet je het torderen van de motor as en de fout in de reduktiekast mee.
Een optische (Heidenheain) meetlat direct met de dwarsslede verbonden gaat uiteraard nog een beter weergave van de verplaatsing geven.

Een tweede tip is hoe minder je je machine belast, hoe kleiner de vervorming is, hoe beter "ist-" en "soll-werten" gaan overeenstemmen met de werkelijkheid.

Denk ook aan trillingen, hoe ga je voorkomen dat de aandrijving van je slede niet stilletjes van plaats verschuift ? Voorzien je een rem op de motor ?

Mede forum leden kunnen hier nog vele tips aan toevoegen.
Maar een uitdaging is het allicht.

er zijn al kant en klare systemen te koop maar best wel prijzig; https://nl.aliexpress.com/item/1005003992077580.html?spm=a2g0o.detail.…

dus ik hoopte met mijn vraag ff goedkoop het wiel opnieuw uit te vinden maar gezien jullie reacties gaat dat hem niet worden, maar als simpele voeding-aandrijving voor de draaibank lukt het wel, dat komt namelijk niet zo nauw, dus als de voeding-sneldheid ietsje varieert dan is dat geen probleem voor gewoon draaiwerk.

Lambiek

Special Member

Voor gewoon draaiwerk kan het wel, dat komt inderdaad niet zo precies. Maar voor draadsnijden is het geen goed idee.

En je hebt nog een stukje software/programma nodig als je zoiets wil gaan doen, ik heb het toen bij Bert Eding vandaan. Maar dat heb je niet voor een paar tientjes. :)

Op dinsdag 4 juni 2024 22:44:41 schreef benbijcircuitsonline:
er zijn al kant en klare systemen te koop maar best wel prijzig;

Jou voorstel kan prima werken. De vraag is alleen of jij de tijd en ambitie hebt om het uit te werken tot het ook goed werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met draad snijden moet toch ook de spindel en langsvoeding gesynct zijn zodat de beitel altijd op dezelfde plek van de draad begint?

Met tandwielen van de spindel naar de langsvoeding is dat automatisch het geval. Met een stepper of servo niet lijkt mij.

Hoe ga je zoiets dan oplossen als de langsvoeding een eigen drive krijgt?

Op woensdag 5 juni 2024 09:09:41 schreef harry64:
Met draad snijden moet toch ook de spindel en langsvoeding gesynct zijn zodat de beitel altijd op dezelfde plek van de draad begint?

Met tandwielen van de spindel naar de langsvoeding is dat automatisch het geval. Met een stepper of servo niet lijkt mij.

Hoe ga je zoiets dan oplossen als de langsvoeding een eigen drive krijgt?

zoals ik het begrepen heb, om de vaste kop/spindel en langsvoeding te synchroniseren, de langsvoeding krijgt feedback via een encoder op de vaste kop/spindel op de draaibank, als ik het mis heb word ik graag gecorrigeerd.

@Harry, met tandwielen werd het vroeger gedaan, maar tegenwoordig kan je met computer-control vergelijkbare effecten verkrijgen. Het voordeel is dat je dan niet voor iedere verhouding andere tandwielen hoeft te hebben.

De resolutie op bijvoorbeeld je hoofd-spindel-encoder moet dan wel best wel hoog zijn. Ik weet een paar 10000 slits per omwenteling encoders te vinden. Die zijn niet goedkoop. Maar voor ongeveer een tientje kan je een goedkope 400 slits per omwenteling ding kopen. Of dat voldoende is weet ik niet. Als je die met een terugkoppeling in sync houdt, zou dat moeten werken. Dit is gewoon de "moderne" manier om het te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Mijn advies, hou het gewoon bij je wisselwielen. Voor automatisch draaien kan het wel.

Maar als je draad wil snijden op deze manier komt er wel iets meer bij kijken.

GJ_

Moderator

Op woensdag 5 juni 2024 12:14:14 schreef rew:...voor ongeveer een tientje kan je een goedkope 400 slits per omwenteling ding kopen..

Voor een goede closed loop regeling ga ik normaal uit van minimaal 1024ppr, maar liever nog gewoon 4096ppr. Dat zijn dus respectievelijk 4096 of 16384 counts per omwenteling. Met 400 pulsen word het niks denk ik.

Inderdaad, voor een closed-loop regeling heb je een foutbudget nodig; de resolutie van de encoder moet dus veel hoger zijn dan de nauwkeurigheid die je uiteindelijk wilt halen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat zijn dan een hoop positiepuntjes over 360 graden verdeeld. voor 4096 kom ik uit op 0.09 graden resolutie. Voor die 16K op 0.03. Een stepper met de nodige mechanische vertraging de langsvoeding aandrijft lijkt mij dan ook wel nodig.

GJ_

Moderator

"Wij" gebruiken dan ook nooit stappenmotoren maar altijd gewone AC servomotoren. Kost wat meer maar werkt ook veel beter. Sneller, dynamischer en nauwkeuriger.
Voor TS echter geen haalbare kaart.

2000 PPR is tegenwoordig op aliexpress ook al "heel betaalbaar". 10.75+6.99 en hij is van jou.

Als je deze 2000 PPR gebruikt, dan heb je een resolutie van 8000 per omwenteling. Met een 2mm per omwenteling pitch op je lead-screw zit je op 0.25 µm per count.

Ik zeg: Dat ziet er niet bij voorbaat "onhaalbaar" uit. Als je 1 micron haalt lijkt me dat "voldoende" voor het eindresultaat.

GJ_

Moderator

Die heeft wel een rare uitgang voor: NPN én redelijk storingsgevoelig met maar 3 uitgangen: A, B, Z zónder de inversen.

In de industrie zie je natuurlijk wel vaak differentiële signalen, maar met korte kabels in een omgeving met minder storing kan het ook wel single-ended.

Je hebt zeker gelijk dat AC servos veel sneller en dynamischer zijn dan stappenmotoren, maar nauwkeuriger durf ik te betwijfelen. Ik ben bezig met een aandrijving voor optische telescopen op basis van stappenmotoren met 32 bit (voor één omwenteling) absolute encoders. Dat is dus iets meer dan 4.200.000.000 counts per omwenteling (na de vertraging). Met zoveel resolutie in de feedback kun je stappenmotors ook heel nauwkeurig maken.

Voor de omgeving van GJ wel.
Voor knutselen is het prettig, want eenvoudig met een pull-up te interfacen naar een (3,3V-) microcontroller.

Ik gebruik een paar jaar dit soort encoders op een grote telescoop i.c.m. het Onstep project en een primitieve zelf gemaakte DC servo op basis van een al aanwezige motor.
Dat werkt goed genoeg :) Met de overbrenging is de resolutie 6". Het beeldveld is ruw 30'.

Maar voor het plan van TS geldt, zonder onbeleefd te willen zijn, dat wie hier naar vraagt vermoedelijk niet in staat is het op basis van informatie op het internet kosten- en tijd effectief uit te ontwikkelen.

[offtopic]
@SparkyGSX: Dat is interressant, het maakt mij nieuwsgierig naar de toepassing? Satellieten volgen?
Om iets aan een resolutie in deze orde van grootte te hebben zal naast een speciale telescoop een extreem nauwkeurig pointing model van die telescoop nodig zijn, en het lijkt mij ook niet dat men hier voor kiest als het op een gebruikelijke (optisch tracken op de sterren) manier kan? Dat wordt gebruikt voor fotografie, hoewel ik ook mooie resultaten zie met simpelweg een goed uitgelijnde montering en de moderne, niet te lange subs.

Over de (kosten-) effectiviteit van "hele nauwkeurige stappenmotoren" in de betekenis van reproduceerbare positionering heb ik op basis van eigen ervaring mijn twijfels.
Maar technisch is veel mogelijk.

GJ_

Moderator

Op donderdag 6 juni 2024 08:34:34 schreef SparkyGSX: Met zoveel resolutie in de feedback kun je stappenmotors ook heel nauwkeurig maken.

Ongetwijfeld, ik heb geen ervaring met stappenmotoren. Hoe nauwkeurig krijg je een AC servo als je er zoveel moeite voor doet?

Op donderdag 6 juni 2024 08:23:35 schreef GJ_:
Die heeft wel een rare uitgang voor: NPN én redelijk storingsgevoelig met maar 3 uitgangen: A, B, Z zónder de inversen.

Voor jou raar, voor mij "prima mee te werken".

GJ_

Moderator

Precies, als het voor eigenbouw is maakt het niet uit.

Die dure 10000 slots per rev daar heb ik de interface voor moeten maken. Inderdaad differentieel.