Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, ik heb onlangs de ledstrips van de backlight van 2 Philips (lees: TP Vision) monitoren, te weten een 40inch en een 43inch, moeten vervangen. Bij de 40inch bleek bij elk van de 4 ledstrips precies 1 led defect te zijn. Bij de 43inch waren alle leds nog intact, maar gaf bij elk van de 5 ledstrips de led aan het uiteinde (het verst verwijderd van het connectortje) aanzienlijk minder licht. Bij deze 5 ledstrips braken alle diffusers los als je ze nog maar lichtjes aanraakte, en 1 diffuser was uit zichzelf al afgebroken, die lag onder in de 'bak'. Opvallend was, dat juist bij de 5 zwak oplichtende leds (die aan het uiteinde van de ledstrips) de diffusers nog stevig vast zaten.
Het lijkt er dus op, dat bij beide monitoren de ledstrips teveel warmte hebben geproduceerd. De af fabriek gemonteerde ledstrips zijn gemaakt van pertinax met aan de achterzijde over de gehele lengte een kopervlak, dat lijkt me dus geen optimale warmte afvoer.
Ik heb voor beide monitoren nieuwe ledstrips op Ali Express besteld. Die bleken na ontvangst van aluminium i.p.v. pertinax te zijn gemaakt. Dat lijkt me vergeleken met de oude ledstrips voor een betere warmtehuishouding te zorgen, samen met het terugbrengen van de helderheid van de backlight naar 50%. Beide monitoren zijn van 2017-2018, hopelijk blijven de nieuwe ledstrips weer minstens 7-8 jaar werken.
Het demonteren van een beeldpaneel is geen klusje dat je elke week wilt doen. Om die reden heb ik ervan afgezien de ledstrips van de 43inch monitor te fixen door de diffusers er terug op te lijmen. Geen zin om volgende week met hetzelfde euvel te zitten. En gezien de kosten was het monteren van nieuwe ledstrips ook al een no-brainer, die kostten me welgeteld € 10 voor de 40inch en € 14 voor de 43inch. Moest alleen een week op de aflevering wachten. Nou ja, er zijn ergere dingen op de wereld.
Ik heb geen ervaring met ledstrips voor Samsung monitoren en tv's, maar zag in de advertenties van de diverse webshops wel, dat diverse merken/modellen dezelfde ledstrips gebruiken.
De stelling, dat ledstrips van Ali Express inferieur zijn, lijkt mij op basis van mijn ervaring wat te kort door de bocht. Als je ziet hoeveel webshops op Ali Express zich richten op levering van dergelijke ledstrips, denk ik daarnaast dat het kaf zich vanzelf van het koren zal scheiden.