TBA120S als NBFM detector

Ik wil de TBA120S als NBFM detector gaan gebruiken, al eerder gedaan maar dan voor FM detectie in een omroep ontvanger.
Mijn vraag gaat over de (in dit geval) de 10,7MHz MF kring.
In de datasheet zie ik dat daarvoor een kleine spoel en een grote capaciteit van 1000pF of 470pF wordt gebruikt, maar is die LC verhouding afhankelijk van de modulatiezwaai, want de waarden uit de datasheet zijn voor breedband FM.
Zou het daarom niet beter zijn om een spoel van 2 tot 4µH in die kring te gebruiken en een condensator van rond de 220pF, voor een groter AF signaal op de uitgang van de TBA120S
Of raden jullie mij dat af, ik was van plan om een instelbare spoel van 465nH te gebruiken en een C van 470pF erover heen.
Ik heb ook nog mooie instelbare spoeltjes van 1µH of 4,5µH voor die kring.
Of is dat allemaal niet relevant voor de frequentiezwaai van het 20kHz FM signaal?
Alvast bedankt voor uw inbreng.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

spoel van 2 tot 4µH in die kring te gebruiken en een condensator van rond de 220pF

Dat resoneert op 7,6 tot 5,4 MHz, niet op 10,7 MHz.

Maar om meer uitgangsspanning te maken moet je de kring minder dempen, niet meer.
Dus de parallelweerstand moet omhoog, maar daaraan kun je niets veranderen; of de kringimpedanties moeten omlaag - dus kleinere L en grotere C.

Maar dat heeft ook een praktische grens. Daarom werd weleens de kring via een kleine koppelwikkeling aangesloten. De condensatortjes naar de ingangen bleven dan wel over de 'hele kring' staan.
Nogmaals het Electron-schema (is al eerder hier besproken!) van inmiddels ruim 49 jaar geleden:

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor de reactie Frederick E. Terman.
In de datasheet staat ook een parallelweerstand van ik dacht 1,8k ohm, maar die gebruik ik toch al niet.
De de spoel moet juist kleiner en de C moet groter worden voor meer AF, bij smalband FM, dat had ik niet verwacht ik dacht het tegenover gestelde.
Met mijn 465nH had ik goede resultaten maar ik heb ook spoeltjes van 231-350nH, de capaciteit over die spoel zou dan 680pF worden. Wat ik ook kan doen is 221nH en 1000pF.
Nogmaals bedankt want nu kan ik het in één keer gelijk goed bouwen, zonder hieraan hoeven te experimenteren.

# edit: Onderaan het artikel staat dat de C over de kring 33pF is op 10,7MHz, ik heb ook MF spoeltjes met ongeveer 47pF aan capaciteit. De koppel C's aan die kring zit al in het ic zelf, voopr de S versie. Ook wordt vermeld dat niet een LC kring maar een kristal ook mogelijk is en die heb ik.
Echter een kristal heeft een hele hoge Q, dus moet deze gedempt worden door er een weerstand overheen te zetten? Het zou wel mooi zijn om er een kristal voor te gebruiken, dan hoeft er niets meer ingesteld worden!
Dus zijn enige experimenten aan de detector toch een onoverkomelijk iets, wanneer ik éénmaal stations kan ontvangen. Want nu ben ik nog niet veel wijzer geworden, want het artikel vermeld iets anders als een brede kring.

[Bericht gewijzigd door Martin V op donderdag 15 augustus 2024 00:19:13 (18%)

Ha Martin V,

Waarom een TBA120 en geen MC3361 :? de laatste is voor NBFM en de prijs € 2,- bij Brigatti electronics in Eindhoven.
Maar je kunt de discriminator in de TBA120 ook overslaan en een externe maken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik zat me eigenlijk af te vragen waarom geen keramisch filter (10.7MHz) gebruikt werd, maar dat blijkt na enig speurwerk alleen bij de TBA120-T te werken, niet de TBA120-U (heb geen idee over de TBA120-S). (zie datasheet in bijlage)

Many ways to skin a cat....

set SCE to AUX.

@electron ik gebruik de TBA120S al als detector, omdat hier ook een 60dB MF versterker in zit en een squelch schakeling ook er inzit. En omdat ik die heb, een ander ic bestellen waarom zou ik dat doen. Juist die ruisonderdrukker is heel handig om die te gebruiken.
Goed idee overigens om een keramische resonator of keramisch filter ipv. een kristal te gebruiken, maar deze zijn meestal 180kHz breed, ik ben bang dat dit weer te breed zal zijn.

Goed idee overigens om een keramische resonator of keramisch filter ipv. een kristal te gebruiken, maar deze zijn meestal 180kHz breed, ik ben bang dat dit weer te breed zal zijn.

Deze zijn in allerlei bandbreedtes te krijgen, voor een weersatelliet-ontvanger (137 MHz 'wide NBFM') heb ik bijv. ooit eentje van ca. 30kHz gebruikt. Ik heb er juist even mijn oude papieren catalogus van Barend Hendriksen bijgepakt (tsja...), op 10.7 MHz leverde hij ze met een -6dB bandbreedte van 7.5 kHz, 12kHz, 15kHz, 30kHz en 50kHz. De -60dB bandbreedtes zijn circa het dubbele hiervan.

Wat in standaard FM-stereo ontvangers zit is inderdaad een heel stuk breder, maar dat is dan ook voor wide-band FM.

Maar zoals gezegd, OP, laat u niet uit het lood staan, vele wegen leiden naar Rome :) Ook met een TBA120S en LC-filter gaat het zonder twijfel goed werken! Het is techniek die zich bewezen heeft, en het soort IC's dat in de rommelbakjes rondslingert en niet eerst besteld hoeft te worden, met alle wachttijd van dien.

set SCE to AUX.

Ha Martin V,

Ligt voor de hand de MC3361 is voor NBFM ? en is veel beter dan de TBA120.

PS: nog beter is de MC3371 daar heb ik er nog wel wat van maar let op deze IC worden in geen 30 jaar meer gemaakt.
Er zijn modernere alternatieven die veel meer kunnen maar wel SMD zijn....

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op donderdag 15 augustus 2024 23:13:42 (46%)

Ha electron,
de smalband FM krijg ik niet goed gedemoduleerd, met de TBA120S en het is ook veel te zacht de modulatie. Intussen heb ik voor die paar euro de MC3361 besteld, ik geloof dat ik in de jaren 2000 daar ook succesvol een tweemeter tranciever mee heb opgebouwd en dat werkte heel goed. Dat ding heb ik gesloopt dus ik weet niet welk ic daarin zat. Maar wat ik nog weet dat het type nummer begon met MC33..
Liever geen SMD ic's dat is mij teveel gepriegel.

Ha Martin V,

Helder de TBA120 leent zich niet zo gemakkelijk voor smal band FM zonder trucs.
Als je de MC3361 gaat gebruiken sla je dan het RF gedeelte over ?
Ik heb nog de MC13135DW maar die is SMD deze kan ik wel op een adapter printje zetten....

Groet,
Henk.

Hoi electron,

de MC13135DW is een complete ontvanger, waar alles al in zit, dat is mooi maar ik ontwerp dat liever zelf. De MC3361 heeft een 10,7MHz MF ingang en dat heb ik liever als een complete ontvanger waar zelfs de VFO al in zit.
Dus de MF mengtrap de RF pré-selectie versterker en de VFO maak ik zelf.
De MC3361 heeft dat en is een dual conversie ic, de detector werkt op 455kHz.
Hiervoor heb ik diverse keramische filters en ook het spoeltje heb ik.
Op Alie express heb ik de MC3361 ook nog besteld voor het geval ik er eentje opblaas, met het originele Motorola logo:

In de datasheet staat precies de componenten welke nodig zijn, ik denk dat ik hiervoor een geëtste pcb voor ga gebruiken, dat is wel zo handig.
Er is mij één ding niet duidelijk van de MC3361, dat is pen 13 voor de scan control, wat is het en waar dient het voor?

PLL demodulators nog beter..voor NBFM

Ha Martin V,

Dat had ik al begrepen van je front-end maar dat kan met de MC13135 op dezelfde manier als met de MC3361.
De MC13135 is een stukje verbeterd en er is een RSSI aanwezig 70 dB dynamiek deze gebruik je voor de sterktemeter...
Maar er zit een zeer goede varicap in die kan je los gebruiken tevens een Op amp die is ook los te gebruiken.
Deze IC's komen uit een gouden tijd, je kon er nog iets mee doen :P

De scan control wordt gebruikt (de naam zegt het al) om te scannen dus bijvoorbeeld met een klokje en een ring teller,
de kristallen schakelen.
Maar in de situatie van een PLL het lus filter iets breder schakelen zodat er een kleine vertraging optreed.
Het effect je blijft iets langer op de frequentie staan ook al is de squelch ingeschakeld.

@Henkiepanky,

Ja dat is goed mogelijk bijvoorbeeld met de LM565 alleen voor NFM niet zo veel voordelen maar het kan.

Groet,
Henk.

Hoi electron en Hankiepanky,

een PLL demodulator is een mogelijkheid, maar ik heb nu een print getekend voor de MC3361 en ga ik straks belichten, ontwikkelen en etsen.

Die MC13135 in smd kun je dat op een adapter printje zetten Henk?
Ik ga toch op jouw aanbod in, dat ic zou ik eigenlijk ook wel willen proberen en er een complete ontvanger van maken. Nu ik lees dat het een verbeterde versie is van de MC3361 heb ik daar toch wel interesse in.
Voor de kosten kun je mij mailen, dat is als het goed is zichtbaar in mijn profiel.

Henry S.

Moderator

Op dinsdag 22 oktober 2024 00:52:06 schreef Martin V:
De MC3361 heeft dat en is een dual conversie ic, de detector werkt op 455kHz.

De MC3361 heeft maar 1 mixer (werd wel veel gebruikt bij dual conversie schakelingen, dan heb je nog een 2e mixer nodig), de MC3362 is een dual conversie IC, dus met twee mixers. De laatste heb ik meerdere keren toegepast voor SSB ontvangst.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Henry S,

ik bedoelde dus dat na de eerste mixer in het front-end de 1e MF van 10,7MHz er uit komt en dat dit gaat de MC3361 in, welke een mixer heeft voor de 2e MF (455kHz). Die MC3362 is een mooi ic, ook een complete ontvanger, hier in twee mixers voor dual conversie. Van Dijken heeft deze in Dil uitvoering en heb die gelijk maar besteld.

Ha Martin V,

Ga ik voor je doen even kijken voor het adapter printje, de chip is geen probleem.
Ik had een tijd terug wat printje van vraag en aanbod van iemand overgenomen volgens mij zit daar zo'n printje bij.

De MC13135 is de opvolger van de MC3362 en dus ook weer iets beter, net als de andere (MC3361) is de MC3362 verouderd.
Maar wel DIL behuizing je kunt de MC3362 ook voor enkele conversie gebruiken dus jou front-end blijven inzetten.
De MC3362 is zonder RSSI daar in tergen is de MC3363 wel met RSSI dat heeft de MC13135 dus ook aan boord.....
Een zelfde model als de TBA120 is de MC3357 ik denk dat ik wel 6 verschillende types heb liggen allemaal 40 jaar oud :)

Goet,
Henk.

Henry S.

Moderator

De MC13135 (en de MC13136) is idd een interressante :), helaas niet zo gangbaar meer.

nog wat andere: https://www.rf-microwave.com/en/transmitters-receivers-if-amplifiers-m…

Ha Henry S.

Nee dit soort IC zijn 40 jaar jong :D maar ik heb er wel die moderner zijn alleen, en waarom weet ik niet die zijn dan weer I2C,
ik heb zo iets laat RF analoog in dat domein _/-\o_
Heel vaak zijn RF hobbyisten helemaal niet in digitale besturing geïnteresseerd.
Van de MC13135 heb ik er nog zo'n 50 stuks dit type wordt nog door JRC gemaakt....

Groet,
Henk.

HVinduction

Special Member

Ik heb toevallig jaren geleden zo'n Velleman FM-radio bouwpakket in elkaar gezet, werkt nog steeds. Daar zit ook een TBA120 in. Misschien dat je daar het schema van kan gebruiken.

Ha HVinduction,

Dat is een leuk radiootje ik ken die tuner is van (KSE) Kwang Sung Electronics niet te vergelijken met de FD1 van Valvo.

Groet,
Henk.

HVinduction en electron,

die TBA120 is echt niet geschikt voor smalband FM, wel WFM.
Ik hou het liever bij de MC3361 dat zijn ic's die er speciaal voor zijn ontwikkeld.
Vandaag lag de MC3361 in de brievenbus en het printje ervoor heb ik op de pc getekend. Straks eens kijken of het lukt met etsen. Ik ben benieuwd naar hoe het zal gaan werken en hoeveel versterking ongeveer nodig is uit de eerste MF.

Henry S.

Moderator

Op dinsdag 22 oktober 2024 22:57:03 schreef electron920:
Nee dit soort IC zijn 40 jaar jong :D maar ik heb er wel die moderner zijn alleen, en waarom weet ik niet die zijn dan weer I2C,
ik heb zo iets laat RF analoog in dat domein _/-\o_
Heel vaak zijn RF hobbyisten helemaal niet in digitale besturing geïnteresseerd.

Ja laat het het maar lekker analoog, op een MC14515x synth na ;)

Succes Martin, ik ben benieuwd wat je er van vindt.

Ha Henry S. ,

De MC145152 enz is ook (zonder tussen komst) van een processor te gebruiken ;)
Dit is wat ik bedoelde die moderne chips daarvan moet het bestuurbaar zijn i.p.v. met de hand.
Het nadeel is dat je meer tijd kwijt ben aan de besturing dan aan je eigenlijke ontwerp.....

@Martin V,

Je gaat vol gas >:)

Groet,
Henk.