laptop schakelt zichzelf uit

Eventviewer kijken? Als je een shutdown event hebt zou die waarschijnlijk wel een logregel aanmaken

@Arco

Is de sleep of hybernate stand niet per ongeluk ingeschakeld?

Nee.

@ohm pi

Je kan alleen Microsoft gefundeerd de schuld geven als je op die machine een ander OS installeert en bij dat OS treedt die fout niet op.

Dat is op 2 van de 3 machines geprobeerd: een Lenovo T530 en de Acer, typenummer weet ik nu even niet zo. Ik geef MS de schuld, al of niet gefundeerd genoeg.
En een machine is dual-boot met PE-DOS.

@DK

Eventviewer kijken? Als je een shutdown event hebt zou die waarschijnlijk wel een logregel aanmaken

Niet gevonden.

De oplossing die bij de 3 laptops die ik (in beheer) heb is werkend en is simpel: koppel de accu af.

@Gilberke:reuze benieuwd of het bij jou ook werkt.

High met Henk

Special Member

controleer eens op BIOS updates?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De versie van Windows is 10 op mijn Medion. (toestel is wel van 2013 maar ben er wel zeer tevreden over geweest (tot nu ...)
Had de slaapinstellingen op batterij en netspanning opnieuw ingesteld en ondertussen de accu weer ingeplugd .... met als resultaat terug een uitschakeling na ong. 1 uur !!
Batterij dan weer verwijderd en tot nu werkt het nog steeds .... afwachten maar .... hopelijk komen er dan geen andere problemen boven doordat de batterij afgekoppeld is .

Op woensdag 26 februari 2025 17:28:29 schreef Brightnoise:
@ohm pi
[...]
Dat is op 2 van de 3 machines geprobeerd: een Lenovo T530 en de Acer, typenummer weet ik nu even niet zo. Ik geef MS de schuld, al of niet gefundeerd genoeg.
En een machine is dual-boot met PE-DOS.

Dan kijk ik ook gemeen tegen MS.

revado

Honourable Member

Er lopen nu 2 topics door elkaar, even lastig wie er nu antwoord op wie geeft...
@TS, die drivers controleren was voor de Medion bedoeld.
Heb je ooit een upgrade gedaan van win 7 naar 10?
JE schrijft dat je de slaapistellingen opnieuw gedaan hebt, maar die moeten dus juist uit als je dat niet wil.

Had ook reeds gezien dat er twee topics tegelijk lopen.
i.v.m. de Medion: er is idd. een upgrade gedaan van Windows 7 naar 10 ,maar dat is reeds een hele tijd geleden ! De slaapinstellingen had ik ingesteld ingeval van werking alleen op batterij, moet deze dan ook worden uitgeschakeld ?

revado

Honourable Member

Zet ze beiden eens uit en kijk wat dat doet.

jerome

Golden Member

Ja, vaak rare toestanden als ze wat ouder worden. Hier Acer laptop W10 a bijna 6 jaar. Heb een betalende optimizer bovenop antivirus, en het ding loop nog heel vlot, zolang deze niet uit slaapstand moet ontwaken. Dan is er amper iets mee aan te vangen qua traagheid. Slaapstand dus op non actief.

Slaapstand zowel op netstroom als op batterij ingesteld op "Nooit" .
Opnieuw opgestart en na 29 minuten heeft het systeem zichzelf terug uitgeschakeld !!! Helpt dus blijkbaar ook niet ...

Sine

Moderator

Dat klinkt als een hardware issue, en daarvoor zit je hier goed. Software is zwaar offtopic.

Om dat uit te sluiten kun je hem eens opstarten tot in de bios, en hem daar eens laten staan. Kijk of hij dan wel langer aan blijft.

Misschien ten overvloede, kon het in de topicstart en latere posts niet zo terugvinden, maar heb je de koelpasta tussen de CPU en het koelprofiel al eens ververst? Na een aantal jaren is dat spul vaak compleet uitgedroogd, en dat is niet bevorderlijk voor de thermische huishouding van de CPU. Heeft de laptop last van throttling vlak voordat hij zichzelf geforceerd uitschakelt?
Ik heb zelf een programmaatje genaamd Coretemp op mijn Lenovo laptop geinstalleerd, die geeft op de statusbalk in real time de temperatuur van elke core weer. Misschien het proberen waard dat eens te installeren?

Aan re-atari : Heb er ook al aan gedacht om de koelpasta te verversen .... Heb ook datzelfde programmaatje (Coretemp) op de laptop staan (heeft geen last van "throttling").
Maar waarom schakelt de laptop dan niet uit wanneer de accu verwijderd is ???

Voor Sine : ga morgen eens trachten opstarten in de bios-stand en zien wat er dan gebeurt , maar dan is het systeem toch niet opgestart ??

Op woensdag 26 februari 2025 17:59:46 schreef Gilberke:
De versie van Windows is 10 op mijn Medion. (toestel is wel van 2013 maar ben er wel zeer tevreden over geweest (tot nu ...)
Had de slaapinstellingen op batterij en netspanning opnieuw ingesteld en ondertussen de accu weer ingeplugd .... met als resultaat terug een uitschakeling na ong. 1 uur !!
Batterij dan weer verwijderd en tot nu werkt het nog steeds .... afwachten maar .... hopelijk komen er dan geen andere problemen boven doordat de batterij afgekoppeld is .

Op woensdag 26 februari 2025 21:09:24 schreef Gilberke:
Slaapstand zowel op netstroom als op batterij ingesteld op "Nooit" .
Opnieuw opgestart en na 29 minuten heeft het systeem zichzelf terug uitgeschakeld !!! Helpt dus blijkbaar ook niet ...

Batterij permanent verwijderen!

Permanent verwijderen van de accu: zo lijkt het hier te gaan, maar om de accu's goed te houden laad ik ze elke paar maanden helemaal op en gebruik ze daarna een uur (zonder netstroom).

Maar blijkbaar herkent niemand, behalve Gilberke, deze problemen die NIET liggen aan de BIOS-versie, Windows versie, koeling/koelpasta of wat er verder genoemd is allemaal. Het zit in het ACPI-management van Microsoft.

Doe je voordeel met de accu tip mee wanneer je het probleem ooit mocht tegenkomen.

Zet de boel eens terug naar een herstelpunt toen het nog goed werkte, voor de laatste update.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op woensdag 26 februari 2025 22:41:24 schreef Hunebedbouwer:
Zet de boel eens terug naar een herstelpunt toen het nog goed werkte, voor de laatste update.

Dat is hier ook gedaan: helpt niet definitief, Windows update "corrigeert" dat en ik heb geen idee welke update verantwoordelijk is. (En je moet teruggaan naar 2021!)

Uit Wikipedia:

The latest specification revision is 6.5, which was released in August 2022.[6]

Zou die versie jou pijn doen?

In reactie op de opmerking van Sine: opgestart tot bios en daar de ganse voormiddag laten staan : geen uitschakeling !! daarna verder laten starten maar zonder browser te activeren, lijkt ook OK !! .... Ik gebruik normaal Chrome als browser maar heb als proef Edge opgestart .... gevolg na +:- 20 minuten terug uitschakeling !!!!!

High met Henk

Special Member

klinkt als tijd voor Opera/firefox

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Oh ja, ongeveer dat had ik ook getest.

WIN-PE blijft stabiel-aan, het ligt dus niet aan de hardware maar aan WIN-10 van Microsoft. Tenzij er een ACPI-setting is die ik (we) over het hoofd zie(n).

Gilberke: is het verwijderen van de laptop accu nog steeds de oplossing?

In antwoord op Brightnose,
Het verwijderen is nog steeds de oplossing, maar nu start mijn laptop zelfs niet meer op vanaf de batterij (dus zonder netspanning) !! Blijkbaar scheelt er dus toch iets mee ... Heb ondertussen eens verder gezocht en je kan een batterijrapport opvragen vanuit windows ... waaruit dan blijkt dat mijn batterij toch niet meer werkt !! Heb dan toch maar een nieuwe besteld ... maar is nog niet geleverd !

Misschien ook eens opvragen !

https://www.bing.com/search?q=batterij%20rapport%20windows%2010&qs…

@Gilberke:
Hier is de batterij gewoon 100 %. Dat is ook de uitkomst van het "batteryreport". Maar met aangesloten batterij en ook netspanning aanwezig duurt het maximaal een dag en dan stopt de laptop abrupt: shut-down met heel kort de melding dat de accu leeg is. (Om misverstanden te voorkomen: de cmos/klok batterij is prima).

Hier blijft de oplossing: laptop gebruiken op netstroom en accu verwijderen. Zonder netstroom doet de laptop het ruim 5 uur op een (volle) accu.

Succes.