Dahlander motor aansluiten

beste circuiteers,

ik heb een oude arboga kolomboormachine staan met een tweetoerige motor. hiervan was de schakelaar intern versleten. nu heb ik een nieuwe schakelaar gevonden die mooi in de behuizing past en waarvan de oude kabels nog gelabeld zijn met L1 L2 V1 V2 U1 U2 wat voor deze leek heel fijn is. echter zijn de kabels die uit de motor komen niet gelabeld. deze hebben wel allemaal leuke kleurtjes maar ik kan nergens op het wereld wijde web vinden of deze kleurtjes ook te linken zijn aan de fasen of wikkeling. is er een makkelijke manier om dit door te meten of weet iemand welke fasen bruin rood groen blauw zwart en geel zijn?
ik kan wel zien dat bruin groen en rood gebundeld zijn en zwart blauw en geel ook...

bij voorbaat dank

trry

High met Henk

Special Member

dat is bij een Dhallander zodner laag impedante meting nu net heel erg lastig.

zoals te zien is in het plaatje, liggen de aansluitingen via de spoelen allemaal aan elkaar. Dat maakt het lastiger.

als je echter hiernaar kijkt:
https://www.electricaltechnology.org/wp-content/uploads/2023/08/Dahlander-Connection-for-Pole-Changing-Motor.png

dan zie je dat de voeding in hoge snelheid ineens van de andere kant komt.

ik zou het sterpunt eraf laten en aan 1 kant de voeding aansluiten en gewoon testen: gaat hij langzaam draaien zit je goed, gaat hij niet draaien zit je verkeerd en moet je de andere kant aansluiten.

Wel een automaatje meenemen in C of D karakteristiek of nog beter een MBS.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dag Henk,

dank voor je reactie.. maar voor een leek als ik is:

"Wel een automaatje meenemen in C of D karakteristiek of nog beter een MBS."

echt abracadabra.

kan ik niet iets kapot maken door gewoon maar wat te proberen?
of maakt het niet uit zo lang ik de L1 U1 V1 en de L2 U2 V2 maar gescheiden houd?
en klopt mijn vermoeden dat die twee bundels van 3 kabels de L1 U1 V1 en de L2 U2 V2 zijn?
valt er echt niks te herleiden aan de kleuren van de kabels?

ik heb net wel een site gevonden waar iemand dezelfde machine aan het reviseren is en hij heeft deze notitie gemaakt waarin de kleuren worden gekoppeld aan de "bridges" op de originele schakelaar..

High met Henk

Special Member

ik denk dat u een elektro specialist in moet schakelen als u niet weet wat een automaat of een MBS is

Automaat is zo'n ding wat ook in uw meterkast zit (indien geen smeltpatronen)
in uw meterkast zit een B karakteristiek en geen C of D. een Bklapt eruit bije en motor. U moet namelijk voor het testen een heel stuk lichter zijn, afhankelijk van de motor.

voor een MotorBeveiligingSchakelaar (MBS, ook wel PKZ genoemd) kunt u die stroom zelf instellen.

maar iig iets tegen een overstroom erin zetten. Een smeltpatroon lijkt mij niet handig hier..

de aantekeningen zonder uitleg zijn niet direct helder voor mij, maar misschien dat iemand hier die logica wel snapt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zonder nadere informatie is het zinloos om te zeggen dat je een C (of zelfs D) karakterestiek moet hebben.

Een MBS (Motorbeveiligingsschakelaar bij een Dahlander is weinig zinvol, dan zul je er 2 moeten hebben. 1 voor het lage toerental, met een behoorlijk lagere stroom en 1 voor het hogetoerental.
Met een losse 2 toerenschakelaar is dat niet te maken.

Zoek op internet op “schakelschemaboekje”. Daar staan de schema’s van dahlandermotoren incl aansluitingen etc.
Er zijn verschillende dahlander uitvoeringen, Ster - Dubbester komt het meest voor.
Omdat alle spoelen IN de motor aan elkaar liggen is uitmeten van de spoelen met een Ohmmeter lastig.

Aansluiten zoals je denkt dat het moet
En dan gewoon proberen.
Als je HOOG en LAAG wikkeling verwisselt dan maakt de motor meestal een vreemd brommend geluid, draait wel.
Temperatuur van de motor in de gaten houden.
Nog beter is de netstroom te meten.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 11 september 2024 17:06:12 (16%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Vul bij je gegevens even plaats of omgeving in.
Heel misschien een forumlid in de buurt die wil langskomen.

Foto van schakelaar is die van jouw machine ?
Draadkleuren komen niet overeen.

High met Henk

Special Member

@toeter: omdat je niet weet welk setje er doorverbonden moet worden, was het advies: open laten.

Dan loopt hij alleen lage toeren.

Als je verkeerde paartje hebt, zal hij stil staan of minimaal niet lekker draaien /brommen. Dus trekt hij teveel stroom en door de MBS/automaat blaas je hem niet op.

De grootte van de automaat / MBS moet wel bij de motor passen en groter zijn dan nominale stroom en kleiner dan blokeerstroom.

Dan weet je iig hoe je hem terug aan moet sluiten en

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De motor kan op verschillende manieren geschakeld zijn. Omdat er "maar" 6 draden zijn, denk ik dat het een motor is met gescheiden wikkelingen.

Dat is makkelijk te controleren met een multimeter, meet de weerstand tussen de draden. Is er geen verbinding tussen een van de draden van het ene groepje naar het andere groepje, is het een motor met gescheiden wikkelingen.

Heb je een foto van het type plaatje van de motor zelf?

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 11 september 2024 19:22:02 (36%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Weet je zeker dat de vervangende schakelaar een Dahlander is, en staan de nummers er nog op? De nummers achter de draad kleuren moeten daar op.
De nummers achter de streep zijn doorverbindingen. Denummers bovenaan komen de drie fase draden op.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
jerome

Golden Member

Op die schakelaar ontbreekt L3, W1 en W2. Zo te zien zijn er niet genoeg elementen (nokken) om als Dahlander te gebruiken. Let dat oude Dahlander motoren heel vaak voor 3X220V (oude netten) geschikt zijn. Zijn niet schakelbaar naar 380-400V. Heb je enkel mono 230 ter beschikking, gaat het ook nooit lukken.

[Henri62] Heb je een foto van het type plaatje van de motor zelf?

+1!

set SCE to AUX.

Op woensdag 11 september 2024 19:19:05 schreef henri62:
Omdat er "maar" 6 draden zijn, denk ik dat het een motor is met gescheiden wikkelingen.

Dat vind ik een rare conclusie. Er zijn toch veel Dahlanders met maar 6 draden? Dahlanders met 9 draden (dus dahlander + extra gescheiden wikkeling) vormen juist de uitzondering denk ik.

High met Henk

Special Member

Vorige week nog een dahllander die onbekend was op de door mij bovenstaande manier getest en dat werkte prima: ding was vervangen wegens vermoedelijk defect.

Megger was OK
wikkelingen waren OK en gescheiden. ca 22 ohm per wikkeling

dus 1 kant aansluiten en 1 kant op en draaien maar

toen de andere kant kortgesloten en weer aangesloten en toen draaide hij netjes een ander toerental...

conclusie: motor was goed, maar iemand had daar dus ook een aansluitblundertje gemaakt.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???