Draadloze afstandsbediening voor een vrachtauto-trailer

Ik ben me aan het oriënteren voor het monteren van een draadloos afstandsbedieningsetje om een zogenaamde walkingfloor-trailer te lossen. Er zit nu een bedieningskastje op de trailer met een bekabelde bediening waarop een noodstopknop zit en een keuzeschakelaar welke op lossen aan blijft en bij omkeren vastgehouden dient te worden.
Bij de fabrikant is een plug en play set voorhanden maar die is best prijzig. Die is hier te vinden: https://www.cargofloor.com/nl/6104006-6104013
Het schema heb ik bijgevoegd, het gaat met name om het rechter gedeelte, de 4-pin connector waarop de set aangesloten zou moeten worden. Ik weet niet of er zowel + als - 24V in de bedieningskast voorhanden is.

Wie kan mij op weg helpen?

revado

Honourable Member

Bij iets zelf knutselen zou ik wel de veiligheid heel zwaar mee laten wegen.
Met dergelijke apparaten en gewichten kan er iets gruwelijk mis gaan.

Op woensdag 18 september 2024 10:24:54 schreef revado:
Bij iets zelf knutselen zou ik wel de veiligheid heel zwaar mee laten wegen.
Met dergelijke apparaten en gewichten kan er iets gruwelijk mis gaan.

100% eens. Je wil niet klem zitten of dure pallets in de soep draaien omdat je kastje begint te sputteren (door een heel andere zender)

Bedankt voor het meedenken. Ik zal eens bij Tyro kijken. Wat betreft de veiligheid zit het wel snor, dat heb ik zelf sowieso hoog in het vaandel staan. Het gaat om losgestort product waar ik zelf op een afstandje bij sta te kijken. Het lossen gaat ook maar langzaam.
Wellicht dat er nog meer tips/aanraders binnenkomen hier.

maartenbakker

Golden Member

Een modelvliegtuigbesturing met een paar relais aan de ontvanger wellicht. Die zijn tegenwoordig dacht ik digitaal gecodeerd dus niet makkelijk per ongeluk te bedienen door een ander.

Wel moet je ervoor zorgen dat het ding failsafe is. Dus bij wegvallen van het signaal in een veilige toestand blijft of komt. Omschakelen van lokale bediening naar remote moet je ook alleen maar doen als je buiten bereik van eventuele ongelukken staat, maar dat zit standaard meestal al op een veilige plek.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij een afstandsbediening is je cruciale punt je noodstopcircuit. Wat er ook gebeurt, je noodstop dient altijd te werken. De handzender is dan ook liefst nog eens shockproof en (spat)waterdicht. Bij lossen ga je ook constant op de knop moeten duwen. Dat kan wel eens batterij gaan vreten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Wat is duur? Rond de 359 pond. Hier 500?

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

De draadloze afstandsbedieningen voor een (boven/onder)loopkraan, die ik eens 2 geïnstalleerd, heb kostte iets van 800 euro (per stuk) of zo.
6 drukknoppen (2 traps) 1 noodstop met safety functie.
Die waren van TeleRadio. Koop er wel een stoothoes bij (15 euro oid) zodat die meer robuust is. Is in 2 varianten leverbaar DC tot 30V OID en AC42-230V. Oplaadbaar etc.

-edit- Effe opgezocht "Panther" heet dat ding.
Ze hebben ook kleinere varianten zie ik nu op hun site.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
daandc

Golden Member

Je hebt ook een betaalbare keus is afhankelijk van het aantal kanalen .

https://www.google.com/search?q=apollo+h1-4pb-mv&sca_esv=a132f15dd…

Heb toenvallig hier er setje van in reparatie liggen.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978…

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
daandc

Golden Member

Dank je @ K7Jz :)

Ter aanvulling voor de geinteresseerden onder ons over de afstandsbediening waarvan ik de link stuurde.

De behuizing is een echte industriele hufterproof behuizing.

Nee ik heb geen aandelen. >:)

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Had het even op een zijspoor gezet. Maar nadat ik een collega hierover aansprak vertelde hij zelf ook eens zo'n remote gemaakt te hebben middels een setje van ali: https://nl.aliexpress.com/item/1005006789790410.html?src=google&pd…
Inmiddels heb ik dat setje ook, ik heb er alleen nog een diode voor nodig. Lossen (OUT) gebeurt door spanning op ader 1 te zetten, laden (IN) door spanning op ader 1 en 2 te zetten. Andersom moet dus geblockt worden. Welke diode (24 volt) kan ik hier het beste voor gebruiken? Die collega weet dat niet meer. Overigens ben ik me er van bewust dat om het systeem te laten werken ik wel de knop ingedrukt moet blijven houden maar bij het lossen van een volle trailer gebeurt dat met tussenpozen.

revado

Honourable Member

Kijk maar uit dat zo'n chinaprul niet door iets anders gestoord wordt en de lading ongewild aan de haal gaat door triggeren van die ontvanger...

Op zondag 13 april 2025 14:59:27 schreef revado:
Kijk maar uit dat zo'n chinaprul niet door iets anders gestoord wordt en de lading ongewild aan de haal gaat door triggeren van die ontvanger...

Ik sta tijdens het langzaam lossen bij de trailer dus kan altijd nog de noodknop welke in handbereik is indrukken.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat je met een 1N4007 diode goed wegkomt. Die kan tot 1000V 1A aan.

1000V staat er zeker niet op. 1A zou in theorie makkelijker overschreden kunnen worden maar dan is het geen goed gebouwd systeem (neem aan dat het met relais werkt en die niet overdreven gekozen zijn).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 13 april 2025 15:12:36 (70%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
revado

Honourable Member

Op zondag 13 april 2025 15:05:21 schreef Frankiej:
[...]
Ik sta tijdens het langzaam lossen bij de trailer dus kan altijd nog de noodknop welke in handbereik is indrukken.

Zorg er in ieder geval voor dat tijdens het rijden het systeem nooit kan gaan werken / spanningsloos is.
Dat wil ik er mee aangeven.
Die noodknop onder handbereik is prima.

daandc

Golden Member

Op zondag 13 april 2025 15:25:54 schreef revado:
[...]

Zorg er in ieder geval voor dat tijdens het rijden het systeem nooit kan gaan werken / spanningsloos is.
Dat wil ik er mee aangeven.
Die noodknop onder handbereik is prima.

Dat is mogelijk via de PTO schakelaar in de cabine elk merk truck heeft deze tegenwoordig.

Deze zit standaard in het dash.

Voordeel hiervan is dat als je deze vergeet uit te zetten dat de truck niet harder gaat dan +/_ 25km/u is beetje afhankelijk van het merk

En toch zie je regelmatig beelden verschijnen waar vrachtwagens met hun laadbak tegen een brug of verkeersbord terecht komen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Je hebt grote kans dat de verzekering bij ongevallen niet uitbetaalt met zo'n goedkope onbeveiligde afstandsbediening...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op woensdag 18 september 2024 18:43:23 schreef Frankiej:
Wat betreft de veiligheid zit het wel snor, dat heb ik zelf sowieso hoog in het vaandel staan. Het gaat om losgestort product waar ik zelf op een afstandje bij sta te kijken.

welk "afstandje" is dat?
Want even verder schrijf je:

Op zondag 13 april 2025 15:05:21 schreef Frankiej:
[...]

"Je staat bij de trailer", lijkt me toch link als het fout gaat.

Een noodstop moet ALTIJD werken en vanaf een veilige plek te bedienen zijn, ook als het fout gaat.

Anders wordt het bijvoorbeeld een gevalletje van "zand (of wat dan ook) erover" ;)

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op zondag 13 april 2025 22:31:34 schreef buckfast_beekeeper:
En toch zie je regelmatig beelden verschijnen waar vrachtwagens met hun laadbak tegen een brug of verkeersbord terecht komen.

Of bij het storten zijwaarts kantelen door verzakkende of geen stempels.

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dit betreft een "walking-floor"trailer, die schuift de lading eruit. De laadbak zelf beweegt daarbij niet. Los van het feit dat ik ook geen voorstander ben van gepruts met goedkoop chinees spul. Zijn de risico's wat beperkter dan bij een kipper oplegger.

daandc

Golden Member

Op zondag 13 april 2025 22:31:34 schreef buckfast_beekeeper:

Klopt omdat niet iedere klant dit wil of dat dit niet goed wordt uitgevoerd of hier over nagedacht wordt in de truck garage.

Ik merk vaak dat bij ons in de garage dat het niet goed werkt.