Waarmee maar weer eens bewezen is dat veel techneuten véél te gecompliceerd denken.
Ik denk dat ik gewoon één van de kleine kinderen binnen de familie eventjes leen voor een half uurtje. Die passen wel in een koelkast. KISS!
Mijn moeder zei: 'Kijk aan, dat is dan tenslotte toch een nuttige liefhebberij!', en gaf me twee kwartjes (10 fr.) voor een nieuwe OA85
Ik vraag me af hoeveel Germanium-diodes zijn overleden in dienst van de wetenschap experimenteerlustige jeugdige electronici-in-de-dop: toen ik vorige week de karakteristiek en forward-voltage van een Ge-diode eens wat beter wilde bekijken met de analog signature analyzer, pakte ik een OA81 uit de bak met Ge-diodes. Die ene specifieke diode (met nog de originele lange aansluitdraden - afknippen was zonde!) heb ik zo'n beetje heel m'n jeugd gebruikt voor allerlei experimenten, onder andere m'n eerste kristal-ontvangertje. Goede herinneringen aan het beestje.
Bij het aansluiten van dit historische exemplaar op de sig. analyzer bleek het echter geen diode meer te zijn. Weeral een component die m'n jeugd niet overleefd heeft. Laten we het er maar op houden dat hij z'n leven heeft gegeven voor de goede zaak.
Weggooien van dit bijzondere exemplaar kreeg ik echter niet over m'n hart, daarvoor hebben we samen teveel mooie momenten beleefd. Dus heb de aansluitdraadjes maar verbogen en in elkaar getwist, als een soort knoop in m'n zakdoek dat hij defect is.
De eerstvolgende diode die ik uit het bakje pakte bleek trouwens een OA85 te zijn, en die vertoonde nog wel teken van leven.
Denk dat ik m'n moeder ook maar eens lief aan ga kijken en om twee kwartjes vragen....