Zijn gloeidraadlampjes voor koelkasten nog te koop?

Waarmee maar weer eens bewezen is dat veel techneuten véél te gecompliceerd denken.

Ik denk dat ik gewoon één van de kleine kinderen binnen de familie eventjes leen voor een half uurtje. Die passen wel in een koelkast. KISS!

Mijn moeder zei: 'Kijk aan, dat is dan tenslotte toch een nuttige liefhebberij!', en gaf me twee kwartjes (10 fr.) voor een nieuwe OA85

Ik vraag me af hoeveel Germanium-diodes zijn overleden in dienst van de wetenschap experimenteerlustige jeugdige electronici-in-de-dop: toen ik vorige week de karakteristiek en forward-voltage van een Ge-diode eens wat beter wilde bekijken met de analog signature analyzer, pakte ik een OA81 uit de bak met Ge-diodes. Die ene specifieke diode (met nog de originele lange aansluitdraden - afknippen was zonde!) heb ik zo'n beetje heel m'n jeugd gebruikt voor allerlei experimenten, onder andere m'n eerste kristal-ontvangertje. Goede herinneringen aan het beestje.

Bij het aansluiten van dit historische exemplaar op de sig. analyzer bleek het echter geen diode meer te zijn. Weeral een component die m'n jeugd niet overleefd heeft. Laten we het er maar op houden dat hij z'n leven heeft gegeven voor de goede zaak.

Weggooien van dit bijzondere exemplaar kreeg ik echter niet over m'n hart, daarvoor hebben we samen teveel mooie momenten beleefd. Dus heb de aansluitdraadjes maar verbogen en in elkaar getwist, als een soort knoop in m'n zakdoek dat hij defect is.

De eerstvolgende diode die ik uit het bakje pakte bleek trouwens een OA85 te zijn, en die vertoonde nog wel teken van leven.

Denk dat ik m'n moeder ook maar eens lief aan ga kijken en om twee kwartjes vragen....

set SCE to AUX.
Toon60

Golden Member

Op maandag 14 april 2025 13:33:12 schreef Arco:
Action is 25w, als 't echt 15w moet zijn: https://www.bol.com/nl/nl/p/osram-gloeilamp-t26-15w-helder-230v-e14-vo…

Dat gaat vast niet werken, want het zijn ovenlampjes met ook nog eens warm licht. Dat wil je niet in de koelkast.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
Arco

Special Member

Dat het ovenlampjes zijn doet weinig ter zake, hoofdzaak is dat ze temperatuurverschillen aan kunnen.
(en nee, 'warm' licht is echt niet schadelijk voor je levensmiddelen: alle 'gewone' gloeilampen zijn 'warm' :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
revado

Honourable Member

Die zijn nog prima te koop, ik heb er pas nog een gekocht voor een koelkast met winterschakelaar ( diode in serie met het lampje).
Daar is led ook zinloos...

En controleren:
Schoevendraaier tussen het rubber deur langzaam dicht in een donkere keuken, kan je het schakelmoment exact zien :)

Wat is er mis met een LED koelkastlampje?

Arco

Special Member

Op maandag 14 april 2025 18:15:33 schreef Bobosje:
Wat is er mis met een LED koelkastlampje?

Staat in startpost: led gebruikt te weinig stroom en werkt niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een LED koelkast lampje kan ontdooicyclus kast behoorlijk om zeep helpen, dan word koekast te warm.. ( Mechanische thermostaat)

Hubie

Golden Member

OT\:) Vroegah was een koelkast gewoon een koelkast en verder geen nieuws maar tegenwoordig moet een koelkast WiFi aan boord hebben.. 8)7 zodat je aan de andere kant van de wereld kunt zien dat de deur gesloten is en dat hij vriest en koelt.... 8)7 8)7
Welke malloot verzint zo iets nutteloos...

3,9kΩ, 15W weerstand produceert evenveel warmte en neemt evenveel stroom op als een 15W gloeilamp. Ook de interne temperatuurregeling van de koelkast raakt niet verstoort.

1. Een ovenlamp gaat perfect. Andersom niet. Een koelkastlamp kan niet in een oven.

2. De lage stroom is mss minder van belang maar de triac raakt in de war van de inwendige elektronica in het lampje. Een 15w weerstand is mss overkill. Je kan testen met een 2w weerstandje en zo kijken wat je moet toevoegen eer het ledje zonder morren gaat branden. 47k parallel. 2x47k..... . Kan je bv een 1/4w weerstandje redden uit een afbraakprint om kort te testen. Die zitten overal in.

3. Mensen worden dommer dus de apparaten moeten slimmer worden 8)7

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
revado

Honourable Member

Op maandag 14 april 2025 20:28:48 schreef Hubie:
OT\:) Vroegah was een koelkast gewoon een koelkast en verder geen nieuws maar tegenwoordig moet een koelkast WiFi aan boord hebben.. 8)7 zodat je aan de andere kant van de wereld kunt zien dat de deur gesloten is en dat hij vriest en koelt.... 8)7 8)7

+1

Op maandag 14 april 2025 21:04:09 schreef EricN:
.. 47k parallel. 2x47k..... . Kan je bv een 1/4w weerstandje redden uit een afbraakprint om kort te testen. Die zitten overal in.

Moet je wel vlot werken, want in 47k verstook je 1W, of bedoel je 2x 47k in serie. Dan kan je wel met 1/4W-weerstandjes uit de voeten

Idd snel werken maar kost niets als je het recup haalt en zo snel rookt dat ook weer niet. Op een paar seconden zie je normaal genoeg of de led terug blinkt. Ter test een doos weerstanden bestellen is bij falen vd test ook nutteloos geweest. Dan beter wat rook maken. Je kan het via draadjes ook op afstand doen. Maar beginnen met 94k is ook een optie. (Met de ledlamp parallel uiteraard)

Op maandag 14 april 2025 19:02:58 schreef Arco:
Staat in startpost: led gebruikt te weinig stroom en werkt niet...

Raar, een tegenwoordige koelkast die geen LED verlichting kan schakelen...

Op maandag 14 april 2025 20:28:48 schreef Hubie:

Er zijn meer nutteloze dingen te koop voor malloten en bedacht door malloten... ;)

maartenbakker

Golden Member

Op maandag 14 april 2025 23:44:06 schreef Bobosje:
[...]

Raar, een tegenwoordige koelkast die geen LED verlichting kan schakelen...

Het heeft weinig zin om de elektronica zo in te richten als dat lampje nog onderdeel is van de temperatuurregeling.

Koelkasten die van huis uit LED-verlichting hebben, hebben ook altijd een elektronische thermostaat met sensoren binnen en buiten de kast.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Lampje maakt deel uit van de temp. regeling???
Deur dicht en lampje is uit.

twijfelen of het lampje wel uitgaat kan je een aardige cent kosten :-)

https://www.youtube.com/watch?v=bCUj4-wUi3A

Gaat het lampje uit?
Simpele test: foto maken met smartphone in de koelkast, met zelfontspanner ingeschakeld op 5 of 10 sec.

bprosman

Golden Member

Op maandag 14 april 2025 14:43:27 schreef mel:
Hoe weten we of het lampje ook echt uitgaat.. O-)

Mijn koelkast heeft een Shabbath stand. Die zorgt er voor dat in het weekend , als je die activeert het lampje niet aan gaat, dan heb je die twijfel niet :)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als je de ijskast sluit tot op 1-2 mm dan zie je tss de deurspleet het toch uit gaan zeker 8)7

Maar gaat die weer aan om de temp. in de kast te regelen???

maartenbakker

Golden Member

Bij koelkasten met een "winterstand" toch heel vaak wel, dan verwarmt het lampje terwijl het op halve kracht brandt (diode) de thermostaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het doel daarvan ontgaat mij even.

maartenbakker

Golden Member

Door het kleine temperatuurverschil tussen koelgedeelte en buitenomgeving in de winter, slaat de compressor te weinig aan om het vriesvak op temperatuur te houden. Ook is het rendement van de koelcyclus lager als het temperatuurverschil kleiner is. De compressor moet dus vaak genoeg en langer draaien en de makkelijkste manier om dat zonder elektronische sturing te bereiken, is met behulp van het toch al aanwezige en vaak naast de thermostaat geplaatste lampje.