Zonnepanelen nuttig bij ramp?

Op zondag 29 september 2024 19:24:25 schreef mvdk:
Één ding mis ik in de opsomming van wat er allemaal niet werkt, de gemalen. Van belang als je in een polder woont, en dat zijn er nogal wat.

Het enige gemaal waar ik ooit binnen ben geweest (de Kooi in Bleiswijk) heeft een dieselkelder waar genoeg diesel in past voor 1 jaar gemiddelde neerslag. En een dieselpomp die net genoeg capaciteit heeft om de polder in een regenachtige maand net droog te houden. Alle grasvelden zijn dan wel verzopen, en alle kruipruimtes staan dan blank.

Bedenk wel dat het normale waterpeil in de polder zo laag is dat de gemalen best een paar dagen kunnen uitvallen voordat er echte problemen ontstaan. Dat is genoeg tijd om een aggregaat van een tuinder te vorderen.

Ohja, mijn mobieltje wil ik wel gebruiken na een ramp: Er staan namelijk offline kaarten van NL op. En die zijn wel handig om te vluchten :-)

revado

Honourable Member

Op maandag 30 september 2024 13:10:52 schreef blurp:
[...]

Ohja, mijn mobieltje wil ik wel gebruiken na een ramp: Er staan namelijk offline kaarten van NL op. En die zijn wel handig om te vluchten :-)

Ik denk dat je al blij mag zijn als je nog ergens naar toe kan gaan, bij een echte ramp.
Iedereen zal het zelfde willen, en dat geeft een beetje chaos.
En dan heb je echt geen kaarten nodig maar is het gewoon "waar kan ik naar toe".
Als het moet heb ik een gewone papieren kaartenset liggen, die ligt gewoon in de auto.
Die vertrouw ik blindelings als het echt nodig is , beter dan een telefoon of navigatie :)

Bij een nucilaire ramp zal de magnetische puls heel veel elektronica vernietigen, en daar staa= je dan met je mobieltje.
Ik denk dat het nog het meest betrouwbaar is om een oude mercedes 200 Diesel te hebben met een papieren kaartenset er in.
Die dieselmotor is helemaal mechanisch en heeft geen enkele vorm van elektra nodig om te blijven lopen.
Desnoods duw je hem aan...
Het is maar een voorbeeld.

Misschien om weer een beetje ontopic te draaien. Wat zou nog meer handig zijn tijdens een ramp?

Een fiets met dynamo omklussen zodat je bv op een kleine dynamo 6W kan slingeren of een ebike motor misschien zodat je zelfs 100-200W kan trappen en opladen (volgens mij zijn er nog maar weinig fietsen die opladen tijden het afremmen).

Een 12v > 230V inverter zodat je met je automotor een hoop dingen kan opladen/draaien.

Een bepaalde portofoon/27Mc al dan niet met illegale standen erop in huis halen?

mvdk

Golden Member

Op maandag 30 september 2024 13:10:52 schreef blurp:
[...]

Het enige gemaal waar ik ooit binnen ben geweest (de Kooi in Bleiswijk) heeft een dieselkelder waar genoeg diesel in past voor 1 jaar gemiddelde neerslag. En een dieselpomp die net genoeg capaciteit heeft om de polder in een regenachtige maand net droog te houden. Alle grasvelden zijn dan wel verzopen, en alle kruipruimtes staan dan blank.
(...)

In het Lage Bergsche Bos staat een nieuw elektrisch gemaal, nou ja, ook alweer 15 jaar oud. De aanleg van de doorgetrokken A16 verstoorde daar de waterhuishouding.
Hier: https://www.google.com/maps/@52.0379107,4.5624782,115m/data=!3m1!1e3?a…
staat nog een dieselgemaaltje. Die drie tezamen houden het water rond de Rotte op peil. Maar mijn HH in Delft heeft alles elektrisch gemaakt. Dacht dat het 1997 was, dat de hele maand november het aan elkaar, zonder droog moment regende. Toen bleek dat er onvoldoende gemaalcapaciteit was. De poldergemalen konden het bijbenen, er was niet voldoende capaciteit om het naar zee uit te slaan. Het hele kleine gemaaltje bij Monster is vergroot, bij HvH is een nieuw gemaal gebouwd, De Zaaijer bij Maassluis is omgebouwd en iets vergroot. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gemaal_Mr._Dr._C.P._Zaayer
Idem het gemaal in het Oranjekanaal bij Westerlee.
De elektrische installaties zijn zo gebouwd, dat er onmogelijk een nood aansluiting op gezet kan worden. Ik heb daar naar gevraagd aan de projectleider, dat familielid. Antwoord: niet nodig, jullie (de netbeheerder) hebben contractueel de plicht om bij uitval binnen 6 uur weer te leveren.
Het is dus raar dat de overheid z'n burgers adviseert om voorbereid te zijn, terwijl diezelfde overheid het op z'n beloop laat.
Ag, daar in Maassluis en Vlaardingen zet BosKalis dan in twee dagen weer een paar dieselpompen met leidingen neer.

RAAF12

Golden Member

https://www.woudagemaal.nl/ Unesco werelderfgoed. Dat is pas mooi om te bekijken.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Op maandag 30 september 2024 22:02:48 schreef revado:
Ik denk dat je al blij mag zijn als je nog ergens naar toe kan gaan, bij een echte ramp.
Iedereen zal het zelfde willen, en dat geeft een beetje chaos.

Ik kan nog steeds prima 100km per dag fietsen. Das ruim voldoende om buiten de fall-out zone van een kernbom te komen, of om uit het onder NAP deel van nederland te komen. Maar dan zijn goede kaarten (met hoogtelijnen!) wel erg handig, je wil niet 10km de verkeerde kant op fietsen.

Op maandag 30 september 2024 23:50:01 schreef mvdk:
De elektrische installaties zijn zo gebouwd, dat er onmogelijk een nood aansluiting op gezet kan worden. Ik heb daar naar gevraagd aan de projectleider, dat familielid. Antwoord: niet nodig, jullie (de netbeheerder) hebben contractueel de plicht om bij uitval binnen 6 uur weer te leveren.

Kan de netbeheerder geen aggregaat op de net-kant van de aansluiting zetten?

Dat doen ze tenslotte soms ook bij langdurige werkzaamheden. Op een te hoge frequentie, zodat de zonnepaneel-omvormers uitblijven.

Nogmaals, 24-48u uitval van gemalen is geen groot probleem. Dus er is echt wel tijd om een oplossing te knutselen, veel meer in ieder geval dan er bijvoorbeeld in Fukushima was.

Voor gedachten, visies, voorbereidingen, gevolgen, meningen en discussies over de impact van een nucleaire ramp en/of plotselinge zeespiegelstijging ga ik wel naar een prepper-site.

Blijft staan de TS-vraag ”wat kan ik nog met een PV-installatie wanneer de netspanning wegvalt?” Is het mogelijk de netspanning te simuleren zodat een net-losgekoppelde PV in ieder geval overdag nog te gebruiken is?

RAAF12

Golden Member

Op dinsdag 1 oktober 2024 09:59:27 schreef blurp:
[...]

Ik kan nog steeds prima 100km per dag fietsen. Das ruim voldoende om buiten de fall-out zone van een kernbom te komen, of om uit het onder NAP deel van nederland te komen. Maar dan zijn goede kaarten (met hoogtelijnen!) wel erg handig, je wil niet 10km de verkeerde kant op fietsen.

[...]

Kan de netbeheerder geen aggregaat op de net-kant van de aansluiting zetten?

Dat doen ze tenslotte soms ook bij langdurige werkzaamheden. Op een te hoge frequentie, zodat de zonnepaneel-omvormers uitblijven.

Nogmaals, 24-48u uitval van gemalen is geen groot probleem. Dus er is echt wel tijd om een oplossing te knutselen, veel meer in ieder geval dan er bijvoorbeeld in Fukushima was.

En daarbij springtij of overvloedige regenval vanuit de Maas en Rijn? Ik zou niet op de begane grond gaan slapen als je woonstede beneden NAP ligt :-)

https://themasites.pbl.nl/o/risico-overstromingen/

Of een watermelder of andere alarm. Dat is voor ons, indien nodig, makkelijk zelf te maken.

100.000 Youtube views Gentle on my mind https://www.youtube.com/@fanviewijsselmeer

Op dinsdag 1 oktober 2024 10:24:54 schreef Harm J Seef:

Blijft staan de TS-vraag ”wat kan ik nog met een PV-installatie wanneer de netspanning wegvalt?” Is het mogelijk de netspanning te simuleren zodat een net-losgekoppelde PV in ieder geval overdag nog te gebruiken is?

Wat jij kan weet ik niet. Als jij een loadbank kan verzinnen met een systeem wat de omvormer wakker houdt, dan kan je wat.

Maar de gemiddelde mens kan er helemaal niets mee. Die omvormer gaat immers leveren tot de spanning stijgt tot 253v en kapt er dan mee, als je niet voldoende belasting aanbiedt die de spanning omlaag trekt.

Als je een consument bent zul je echt specifiek voor eilandbedrijf ontworpen omvormers moeten hebben.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op dinsdag 1 oktober 2024 12:18:38 schreef RAAF12:
En daarbij springtij of overvloedige regenval vanuit de Maas en Rijn? Ik zou niet op de begane grond gaan slapen als je woonstede beneden NAP ligt :-)

Het ging over het risico van netuitval voor gemalen. Niet over dijkdoorbraken, daar helpt geen enkel gemaal tegen.

revado

Honourable Member

Op dinsdag 1 oktober 2024 10:24:54 schreef Harm J Seef:
Voor gedachten, visies, voorbereidingen, gevolgen, meningen en discussies over de impact van een nucleaire ramp en/of plotselinge zeespiegelstijging ga ik wel naar een prepper-site.

Blijft staan de TS-vraag ”wat kan ik nog met een PV-installatie wanneer de netspanning wegvalt?” Is het mogelijk de netspanning te simuleren zodat een net-losgekoppelde PV in ieder geval overdag nog te gebruiken is?

TS heeft zelf een paar toipcs terug aangegeven "De zonnepanelen laat ik voor wat ze zijn en ik sta open voor andere inzichten wat overleven betreft".
Die vraag staat dus niet meer open :)

Beter laat dan nooit:

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de reacties op mijn vraag. Ik begrijp dat er wel mogelijkheden zijn, maar zonder de technische kennis op dit gebied lijkt het mij beter om in het geval van een ramp de zonnepanelen te ontkoppelen en mij te focussen op overleven zonder elektriciteit.

Iets doen is vaak beter dan niets doen.

Je hebt bijvoorbeeld 10 panelen en daardoor 10 pogingen. Je kan als leek er dus prima achter komen dat wanneer je één paneel loshaalt je precies een e-bike accu kan vullen of misschien wel een laptop/usb lader aan de gang brengt.

Dat de 12V accu's met veel zon (40V per paneel) gaan roken of defect raken is in het kader van een ramp een klein verlies. Vervolgens kan je bij de derde poging overwegen het paneel deels af te plakken.

Paulinha_B

Honourable Member

Ik bewonder die pragmatische en constructieve benadering. Wel is er dan enige vakkunde vereist... wat wellicht de eigenlijke vraag was van de topicstarter.

hobby-ist

Honourable Member

Je kan met speciale omvormers werken die in geval van het wegvallen van het net direct op de accu overgaan, en daarmee een eigen "eiland" creeren bij u thuis.
Google op Victron Multiplus, Victron Quattro of SMA Sunny Island.
Er zijn nog meer merken die goed zijn.
Kost wel wat, 4000 euro en up voor omvormer (in geval van 3 fasen 3 omvormers) batterijen en diversen.
De omvormer moet in geval van een volle batterij de netfrequentie naar ongeveer 52Hz kunnen tillen, de Victron's doen dat iig wel.

Met een dergelijke-accu omvormer combinatie in de meterkast erbij kan de rest vna het huis hetzelfde blijven.
Vaak moet wel de meterkast worden aangepast.
Vakwerk, dus huur een kundige in...

Als in een provincie de stroom uitvalt stopt ook hetvolgende:
riool-zuivering, dus riool loopt over.
drinkwatertoevoer stopt 2 dagen NA het uitvallen van de stroom (dieselput vanhet aggegaat is dan leeg)
internet
telefoon
TV-signaal
volgens mij stopt ook de GAS toevoer, weet ik niet helemaal zeker.

Hoe groter het gebied dat geen stroom heeft, hoe kleiner de kans dat men dmv het aanvoeren van diesel nog wat aggregaten in stand kan houden (voor bijvoorbeeld het drinkwaterbedrijf).

Er ist wieder da...

Op maandag 30 september 2024 10:00:24 schreef Harm J Seef:
Probleem is dat de PV-installatie uitschakelt wanneer de netspanning wegvalt. Wat als de PV-omvormer van het net losgekoppeld wordt en de netspanning ‘gesimuleerd’ wordt vanuit een accu met sinusvormige omvormer? Dan moet volgens mij de PV-installatie weer actief worden, en kan deze overdag toch gebruikt worden, mits niet meer stroom afgenomen wordt dan dat er wordt opgewekt. Of zie ik iets over het hoofd?

Ook over gedacht, actief maken met een (benzine) generator of met een ups?.
Wel even de hoofdschakelaar uitzetten voor het geval dat.
Maar denk dat het beter is om een converter te kopen/maken die het direct omzet.
Heb 10 panelen in serie dus dat is +/-380V gelijkspanning.
Blijf nog wel even denken, of iemand moet zo direct een idee hebben.

Op maandag 18 november 2024 10:53:57 schreef anon123:
Beter laat dan nooit:

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de reacties op mijn vraag. Ik begrijp dat er wel mogelijkheden zijn, maar zonder de technische kennis op dit gebied lijkt het mij beter om in het geval van een ramp de zonnepanelen te ontkoppelen en mij te focussen op overleven zonder elektriciteit.

Stel jezelf eerst de vraag, WAT wil je precies aan hebben als er geen stroom is door een ramp? Zoals gezegd telefonie/laptops/TV's doen het na een paar uur niet meer wegens gebrek aan bereik.

Lampjes kun je tegenwoordig opladen via dynamo's, radio's ook. Een waterkoker kun je vergeten, dat doe je met een camping gasflesje.

Verwarming in huis gaat ook niet meer.

Paulinha_B

Honourable Member

Het enige wat ik zinnig zie: een forse omschakelaar waarmee de panelen ofwel naar de netomvormer gaan - normaal bedrijf - of anders (catastrofemodus) naar een laadinrichting die een stel batterijen op peil houdt. Vanuit die batterijen kunnen dan die diensten gevoed worden die essentieel geacht worden.

Maar zeer terecht werd reeds meermaals aangevoerd dat, als het echt serieus mis gaat, toch de ene dienst na de andere gaat uitvallen. Wat heeft men dan nog aan die batterijbank? Een satellietschotel en achterliggende infrastructuur (internet, tv) zou men er misschien mee kunnen voeden. En een satelliettelefoon opladen.

Om dit goed te doen is het een serieuze investering, is het sop de kool waard?

Rampen zijn meestal onvoldoende voorzien. Dus ook de oplossingen en benodigdheden zijn moeilijk te bepalen.

Het hoeft ook geen totaalramp te zijn, met zeer ernstig winterweer en problemen met elektriciteit (zoals een paar jaar geleden in Texas) wordt het al vervelend. Stel dat het zo hard sneeuwt dat je dan ook nog even een paar dagen binnen moet zitten dan is het toch fijn dat je wat kan koken op een gasflesje en met wat flauw daglicht op een paneel even een paar batterijtjes kan opladen voor de avond of zelfs even je CV kan laten draaien.

Je kan het ook zo zeggen: Er zijn mensen die misschien nog net een pak soepstengels in huis hebben en twee uurtjes flauw ledlicht. Dan kan je beter een doosje kaarsen, wat soep en een volle powerpack hebben liggen. Misschien werkt FM of zelfs 4G gewoon nog. Kan je toch meekrijgen of het de volgende dag weer keihard gaat dooien en dat je borrelnoten op kan maken :)

Stel dat 4G en FM eruit liggen dan zou het ook grappig zijn dat je een paar buurjongens op hun walkietalkie hoort en zo elkaar een beetje kan helpen.

Op zondag 29 september 2024 20:19:27 schreef vergeten:
[...]
Denk je echt dat iemand bij een ramp zich aan regels gaat houden?
Overleven is dan het devies, volgens de regeltjes is dan veel minder belangrijk.

Daarom is een AK47 met voldoende ammo een goede aanvulling. Plunderaars zijn niet de meest snuggere types, maar als alleen bij jou nog licht brandt weten ze wel te bedenken dat er bij jou het nodige te halen valt. O-)

Op dinsdag 19 november 2024 00:10:26 schreef Paulinha_B:
Het enige wat ik zinnig zie: een forse omschakelaar waarmee de panelen ofwel naar de netomvormer gaan - normaal bedrijf - of anders (catastrofemodus) naar een laadinrichting die een stel batterijen op peil houdt.

waarom een omschakelaar? laat die permanent aan de netomvormer hangen en zorg voor een DC aftakpunt.
voorbeeld zoiets: https://www.accukabels.shop//Files/7/108000/108503/ProductPhotos/620/2049102363.jpg
dan kan je bij catastrofemodus gewoon de DC aftakken en je accu's aankoppelen.

ik ben het toch ooit van plan om een parallel systeem draaiende te hebben op de panelen. je hoeft ook niet alle vermogen te gebruiken. bij 6-8serie panelen kan je de DC stroom in principe direct op de ingangselco van een schakelende voeding zetten. zolang het opgewekte vermogen meer is dan wat die voeding vraagt, werkt het wel.

je zou er ook een solar omvormer (met DC) direct aan kunnen hangen om de accu's gewoon constant op peil te houden.

ik denk dat hybride omvormers het altijd kunnen. als de zon schijnt terug leveren aan net en accu op spanning houden. als het net weg valt, enkel de accu opladen en eventueel een 'eilanduitgang' voeden via de accu's.
kan je nu 5jaar verder met je gewone omvormer, en daarna vervang je die door een hybride, de prijzen blijven zakken van die dingen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op maandag 30 september 2024 11:17:34 schreef anon123:
[...]
De zonnepanelen laat ik voor wat ze zijn en ik sta open voor andere inzichten wat overleven betreft.

Zorg dat je "houdbare" brandstof hebt. Als je in het buiten gebied woont, overweeg dan een propaan/butaan tank als je die toch al niet had. Benzine of diezel zijn slecht houdbaar, een jaartje laten staan en het is een dikke gel geworden waar je aggregaat het niet meer op doet. Waxinelichtjes zijn een goeie, omdat ze zowel (een beetje) warmte en licht geven, en jaren op de plank kunnen blijven.

Zo ook wat betreft eten. De diepvries is geweldig, tot de stroom op is. Overweeg dus om gedroogd of geweckt eten te bewaren, eventueel in een eerst-in-eerst-uit voorraadkast.

Meep! Meep!
Paulinha_B

Honourable Member

Benzine of diezel zijn slecht houdbaar, een jaartje laten staan en het is een dikke gel geworden waar je aggregaat het niet meer op doet.

Zoiets had ik al eerder gehoord - maar hierboven lezen we van iemand die een reserve van 5000 liter dieselstookolie onderhoudt. Is dat dan wel zo slim? Of wordt die regelmatig ververst?

Jinny

Golden Member

Hmmm, mijn diesel zit gemiddeld ruim anderhalf jaar in de tank voordat het weer ververst wordt.
En tot de laatste druppel blijven de motoren er gewoon prima op lopen.

edit,

Op dinsdag 19 november 2024 13:32:34 schreef Paulinha_B:
[...]

Zoiets had ik al eerder gehoord - maar hierboven lezen we van iemand die een reserve van 5000 liter dieselstookolie onderhoudt. Is dat dan wel zo slim? Of wordt die regelmatig ververst?

Dat ben ik dus...

Even voor de duidelijkheid, ik heb geen gas aansluiting, dus alles draait uiteindelijk op die plas diesel.....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

mijn pickup stond sinds 2012 stil door een ongeval, in 2021 heb ik die weer gekeurd en reed gewoon op de aanwezige diesel hoor.
een oude diesel kan ook gewoon op pinda olie of dergelijke rijden, en die mag zelf 10jaar oud zijn, dat blijft goed.

mijn capri 3.0 staat al 12jaar stil, vorige maand ofzo weer tot leven gewerkt, MET de oude benzine nog in de tank, ziet er helemaal oranje uit maar draait gewoon nog. zolang het nog een beetje blijft branden lukt het wel.
mijn golf ervoor stond 6jaar stil, benzine was groen (loodvrij ofzo??). die startte niet meer, 20Liter verse erbij gekapt en reed weer, heb de oude benzine ook opgereden hoor

een bus petrolium ofzo kan je ook lang bewaren voor in zo een kachel met wiek. kan je ook op koken. paar blikken bonen, wat bloem en je kan nog wel eten. neem geen laser kacheltje, want zonder stroom werken die ook niet.
een oude diesel auto ergens achteraan verstopt is ook altijd handig moest het heel erg apocalyptisch worden.
idem voor een gasfles, kan je ook vuurtjes of kook dingen mee doen. met wat roofing rollen kan je nog daken gaan fixen :-)

moest het echt nodig zijn, zou ik de panelen ook gaan omschakelen zodat ik er accu's mee kan opladen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken