Er zijn zeker aanpassingen mogelijk, maar als je echt je hele huis alleen op je eigen zonnepanelen wil laten draaien, dan heb je
A: een gigantische overcapaciteit zonnepanelen nodig om de geringe opbrengst in de winter te compenseren
B: een 2e en eventueel 3e backup stroomvoorziening, zoals een aggregaat die automatisch start als de accu's bijna leegraken
C: Gigantische accu's van 24/48V nodig met een veelvoud van 10 kWh aan capaciteit en een grote omvormer
Ik heb zelf een zelfstandig systeem met een autoaccu en 80W zonnepaneel, hier kan je in de wintermaanden nog steeds wel 0,01-0,02 kWh per dag opwekken op de slechtste dagen en 0,3-0,4 kWh op de beste dagen, genoeg om een telefoon mee op te laden en een lampje te laten branden. Ik heb weleens uitgerekend, om in het gebruik van een gemiddeld huishouden het hele jaar door te kunnen voorzien heb je wel 8000w aan zonnepanelen nodig.
Als er al een ramp komt is elektriciteit mijn laatste zorg, zonder stroom heb je immers ook geen internet en niks aan je telefoon. Belangrijker is een noodpakket met lang houdbaar eten, iets om water te filteren en een voorraadje benzine / gas. Reken maar als het echt een chaos wordt dat geld ook op dat moment geen enkele waarde meer heeft, het enige wat mensen dan willen is overleven, als het niet anders kan anderen opofferen om zichzelf in leven te houden en natuurlijk vluchten voor zover dat mogelijk is.