Zonnepanelen nuttig bij ramp?

Wij hebben sinds januari zonnepanelen en zijn daar heel blij mee (denken niet in terugverdientijd). Ik weet een klein beetje hoe zo'n installatie werkt, maar dan gaat het om de basiskennis. Daarom stel ik mij vraag hier.

Wat als er een ramp gebeurt en de stroom valt uit... Zijn de zonnepanelen dan nog van enig nut? Zijn er aanpassingen mogelijk die ervoor zorgen dat je in een noodsituatie de zonnepanelen kunt inzetten als bron van elektriciteit?

Arco

Special Member

Dat hangt van de aard van de ramp af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een standaard installatie? Heel simpel: nee.
Als de netspanning wegvalt, schakelt de omvormer automatisch uit.

Had je dat wel gewild, dan moet je van begin af aan dus werken met omvormers die op eilandbedrijf kunnen werken met accu's.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Beetje ruimer denken: een enkel paneel levert iets van 70V DC of zo. Er staan er meestal meerdere in serie, en dan loopt de spanning wat hoog op. Lastig. Maar... bij een ramp (nucleaire winter of zo) word alles wat "vloeibaarder" (ook letterlijk, maar dat bedoel ik hier niet), dus dan haal je die hele omvormer eraf, en tapt van een paar panelen de spanning af. Heb je toch nog verlichting bv. En verwarming. En nee, de magnetron zal het dan niet doen, maar die kun je bij rampen wel missen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Paulinha_B

Honourable Member

Het hangt inderdaad af van de toegepaste omvormer(s).
Meest courant zijn de soort die enkel bedoeld zijn om synchroon te lopen met de netfrekwentie; valt het net weg dan hebben ze niets meer om op te synchroniseren en doen dus ook niet niets meer.

Omvormers die (ook) geschikt zijn voor eilandbedrijf zullen blijven 230V~ leveren, en voldoen dus wel aan de gestelde vraag.

Een andere optie is het opzetten van een laagspanningsnet, bv. 24V= of 48V=, met batterijen; en deze batterijen voeden uit PV-panelen of uit netspanning indien beschikbaar. Dit net kan men dan gebruiken om essentieel geachte functies te blijven gebruiken als alles wegvalt, ik denk dan bv. aan telecom/internet. Maar voor koken/warm water/huisverwarming is erg veel energie nodig, dat zouden al heel stevige batterijen worden, men noemt dat dan een huisbatterij.

Bedenk overigens dat ingeval van katastrofe (overstroming, grote bosbrand) niet alleen de electriciteitsdistributie kan uitvallen, maar ook de gasdistributie, glasvezelkabel, drinkwaterleiding, en wat nog al niet. Of dergelijke complexe en dure opzet veel toegevoegde waarde heeft is dus geval per geval te bekijken.

HVinduction

Special Member

Er zijn zeker aanpassingen mogelijk, maar als je echt je hele huis alleen op je eigen zonnepanelen wil laten draaien, dan heb je

A: een gigantische overcapaciteit zonnepanelen nodig om de geringe opbrengst in de winter te compenseren
B: een 2e en eventueel 3e backup stroomvoorziening, zoals een aggregaat die automatisch start als de accu's bijna leegraken
C: Gigantische accu's van 24/48V nodig met een veelvoud van 10 kWh aan capaciteit en een grote omvormer

Ik heb zelf een zelfstandig systeem met een autoaccu en 80W zonnepaneel, hier kan je in de wintermaanden nog steeds wel 0,01-0,02 kWh per dag opwekken op de slechtste dagen en 0,3-0,4 kWh op de beste dagen, genoeg om een telefoon mee op te laden en een lampje te laten branden. Ik heb weleens uitgerekend, om in het gebruik van een gemiddeld huishouden het hele jaar door te kunnen voorzien heb je wel 8000w aan zonnepanelen nodig.

Als er al een ramp komt is elektriciteit mijn laatste zorg, zonder stroom heb je immers ook geen internet en niks aan je telefoon. Belangrijker is een noodpakket met lang houdbaar eten, iets om water te filteren en een voorraadje benzine / gas. Reken maar als het echt een chaos wordt dat geld ook op dat moment geen enkele waarde meer heeft, het enige wat mensen dan willen is overleven, als het niet anders kan anderen opofferen om zichzelf in leven te houden en natuurlijk vluchten voor zover dat mogelijk is.

revado

Honourable Member

Ik heb het al eens eerder geschreven en @Hvinduction zegt het ook al, zorg voor een noodpakketje.

Bij een echte ramp waarbij onder andere de elektriciteit uitvalt werkt er niets meer.
Een mobiel kan je weggooien, de zenders werken een half uurtje op de accu;s, of nog korter, iedereen gaat immers ( onnodig) met anderen bellen , appen en op a-sociale media jammeren.
Dat mobiel bellen en internet is dus zo over.
Water valt uit, de waterpompen werken niet meer.
Gas valt uit, de gasregelstations werken niet meer.
Rioolpompen vallen uit, het riool zal overlopen.
Internet valt heel snel uit, kabel internet meteen,omdat de wijkversterkers geen backup hebben.
DSl en glasvezel zal nog wel even blijven werken omdat de dislam's meestal een aggregaat hebben, maar dat draait ook maar een beperkte tijd.
Maar dan moet je welk een UPS bij het modem hebben...

Dus zorg inderdaad voor een voorraadje water in flessen.
Wat eetbaars wat je kan bewaren, al zijn het maar pakjes met koekjes.
En gebruik dat pas als het echt nodig is.
De tank van de auto nooit leeg, de benzinepompen werken immers ook niet meer.
Een voorraadje bezine of diesel is wel zo handig.
Wat zaklantaarns zijn ook handig.
En een radio met batterijen, en voor de zendamateurs een werkende portofoon op de 2 meterband.
De zendamateurs hebben nog de meeste kans om elkaar te kunnen helpen of op de hoogte te houden.
Wat je ook doet het is hooguit voor een paar dagen.

Jinny

Golden Member

Puntje van overweging, in woningen mogen geen automatische eilandbedrijf omvormers worden gebruikt.
De reden is wel duidelijk vermoed ik?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
keebrev

Special Member

Wat wil je met je elektriciteit doen? M.a.w. wat voor apparaten wil je gebruiken.

Zonnepanelen worden ook wel eens een zonnegenerator genoemd, en levert energie als de zon op de panelen schijnt. Die zonne-energie zal je moeten opslaan. Dat kan met een (thuis)batterij, zoals die op woonschepen gebruikt worden. Dan ben je onafhankelijk van het net, mocht deze uitvallen.

Vraag je veel vermogen (kachels, motoren) dan is de batterij in no-time leeg.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
douwebakker

Golden Member

Op zondag 29 september 2024 19:11:32 schreef Jinny:
Puntje van overweging, in woningen mogen geen automatische eilandbedrijf omvormers worden gebruikt.

Hallo Jinny, je schrijft dat het niet mag, maar wat is de reden eigenlijk?

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
mvdk

Golden Member

Stroomuitval op een winterse dag is pas echt spannend. Alle cv ketels staan lekker te stoken, in een klap vallen alle gaskleppen dicht. Geeft een drukstoot in het lage/middendruk netwerk. Daardoor vallen de reduceerstations, die dingen in die kleine groene kasten op straat, in storing, vallen dicht. Is echt een paar keer gebeurt.

Één ding mis ik in de opsomming van wat er allemaal niet werkt, de gemalen. Van belang als je in een polder woont, en dat zijn er nogal wat. Een wilde schatting: in NL wonen minstens 4 miljoen mensen onder zeeniveau. Waar ik woon heeft het Hoogheemraadschap alle dieselgemalen elektrisch gemaakt. Handig, kun je vanuit het kantoor in Delft alles via computers beheren. Machinisten in dienstwoningen zijn overbodig. Bij de gemalen zijn geen voorzieningen getroffen om snel een noodstroom aggregaat aan te sluiten, werd niet nodig geacht. Ik weet dit alles, een familiestuk werkt voor het ingenieursbureau die dit alles ontworpen en begeleid heeft.
Ik heb het dan dus niet over de wijk en poldergemalen, hoe belangrijk ook, maar over de boezemgemalen, die het water naar zee uitslaan.
Toch wel een dingetje.

het kan wel, maar dan heb je een accu nodig die enig vermogen kan leveren. bij een renovatie onlangs werd ook het pand van PV voorzien en als je daarna de hoofdschakelaar omzette dan draaide het hele gebouw op de accu door. die accu levert max 32A 3 fasen, nominaal loopt daar 14kW. dat het werkte bleek een week later al toen er een spannings dip was in de straat, niks van gemerkt in dat pand.

dat gsm verkeer uitvalt klopt niet, er zijn zoveel masten welke een bridge functie hebben voor andere masten en dus met een backup zijn uitgerust welke in de lucht blijven voor tenminste een halve dag. ook leiding water blijft werken, de waterdruk komt doorgaans van een heel stuk verderop met ook andere voeding. hetzelfde met gas.

de wijk glasvezel kast heeft een accu backup welke het ook wel even volhoud, meer als 3 uur iig in mijn ervaring. heb je ziggo coax dan is het eerder over.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op zondag 29 september 2024 19:24:25 schreef mvdk:
Één ding mis ik in de opsomming van wat er allemaal niet werkt, de gemalen. Van belang als je in een polder woont, en dat zijn er nogal wat.

De meesten hebben een noodstroom aggregaat, een aansluiting voor noodstroom of staan minstens binnen 24 uur op noodstroom.

Jinny

Golden Member

Op zondag 29 september 2024 19:20:54 schreef douwebakker:
[...]
Hallo Jinny, je schrijft dat het niet mag, maar wat is de reden eigenlijk?

Vrij simpel, je draait de hoofdschakelaar om en dan moet je hut spanningsloos zijn.
Een omvormer op eilandbedrijf gaat gewoon door en zorgt voor gevaarlijke situaties.
Mag dus niet.

Ik gebruik alleen maar omvormers op eilandbedrijf, maar dat heeft een andere insteek, ik hang niet altijd aan het net.
En dan wil ik toch de koelkast draaiende houden, en de kachel.
Ofwel de uitzondering waarvoor eilandbedrijf ontworpen is.

Bij een ramp ben ik zelfvoorzienend met max 12 kubieke meter drinkwater en 5 kubieke meter diesel op de voorraad.
Mijn E kan ik dan zelf voorzien dmv de omvormer in eilandbedrijf op de accu's of via de generator.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dank allen voor de snelle en uitgebreide reacties. Wat ik vergeten ben te vermelden is dat ik natuurlijk niet alles wil laten draaien in en om het huis in het geval van een ramp. Het is meer het idee dat we nu zonnepanelen hebben en ik die graag ook wil blijven inzetten om te overleven als dat zou kunnen.

vergeten

Golden Member

Op zondag 29 september 2024 19:11:32 schreef Jinny:

Denk je echt dat iemand bij een ramp zich aan regels gaat houden?
Overleven is dan het devies, volgens de regeltjes is dan veel minder belangrijk.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
keebrev

Special Member

Dan moet je meer denken in de richting van een boerenbedrijf. Daar heb je de keuze van de hoofdschakelaar met drie standen: netaansluiting - 0 - eigen energie voorziening.
Meestal is dat laatste een generator, aangedreven door de tractor. Voor dat laatste kan je ook een batterij met omvormer kiezen.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Paulinha_B

Honourable Member

Op zondag 29 september 2024 20:19:27 schreef vergeten:
[...]
Denk je echt dat iemand bij een ramp zich aan regels gaat houden?
Overleven is dan het devies, volgens de regeltjes is dan veel minder belangrijk.

Dat is natuurlijk waar, maar als "hulp-om-te-overleven" moeten de panelen en hun regelaars wel ter plaatse zijn, en actief, op het moment dat de katastrofe zich aandient.

Overigens zie ik heel wat in het argument "meer dan een dag of drie-vier hoef je niet te overbruggen" - als de hulpdiensten er tegen dan nog niet zijn doorgekomen kan men beter aan de gebeden der stervenden beginnen, vrees ik.

Ik heb tegenwoordig een Victron Multiplus systeem en kan automatisch offgrid werken. 32 kWh opslag bij volle accu genoeg om een dag of 4 door te draaien.

Binnenkort hangt de PV aan de offgrid zijde en kan ik van maart tot oktober vol gas draaien. In de winter moet ik dan in de spaarstand leven met 2-3 kWh per dag.
Lees wat radio verlichting en de koelkast.

Op zondag 29 september 2024 21:56:49 schreef Paulinha_B:
[...]

Dat is natuurlijk waar, maar als "hulp-om-te-overleven" moeten de panelen en hun regelaars wel ter plaatse zijn, en actief, op het moment dat de katastrofe zich aandient.

Overigens zie ik heel wat in het argument "meer dan een dag of drie-vier hoef je niet te overbruggen" - als de hulpdiensten er tegen dan nog niet zijn doorgekomen kan men beter aan de gebeden der stervenden beginnen, vrees ik.

We hebben wel eens wat dorpen gehad die enkele dagen zonder stroom zaten. Dan is het 'grappig' dat je gewoon nog kan TV kijken en de koelkast goed blijft. Je buren zullen echter hun schouders ophalen en lekker naar het strand gaan. 's Winters heb je al een stuk minder aan PV. Een buurman met een tankje propaan uit z'n caravan is waarschijnlijk beter af.

Als het inderdaad allemaal wat extremer wordt dan kan je de panelen misschien beter inladen in je gepantserde 4x4 en je geheime berghut opzoeken.

Ik denk niet dat je in Nederland in zulke situaties dan nog vrolijk je eitjes met PV kookt of je laptopje oplaadt. En als dat wel zo is dan zijn er duizenden buren die ik dan voor een paar gekookte eieren kan helpen met hun PV bedrading omklussen :) En mijn benzine auto lenen kost 10x laptop opladen (oja kan ik met benzineauto opladen, laat maar).

Ik lees allerlei interessante gedachtensprongen over het gebruik van zonnepanelen in nood-situatie.

Een gestoord stroomnet is voor veel Oekraïeners wel dagelijkse realiteit. Wat nou als ik perse elektrisch wil scheren, en live de ondergang van de wereld via de radio wil kunnen blijven volgen?

Probleem is dat de PV-installatie uitschakelt wanneer de netspanning wegvalt. Wat als de PV-omvormer van het net losgekoppeld wordt en de netspanning ‘gesimuleerd’ wordt vanuit een accu met sinusvormige omvormer? Dan moet volgens mij de PV-installatie weer actief worden, en kan deze overdag toch gebruikt worden, mits niet meer stroom afgenomen wordt dan dat er wordt opgewekt. Of zie ik iets over het hoofd?

mel

Golden Member

Bij een echte (nucleaire)ramp, zal je aan een radio ook niet veel hebben, evenals je mobieltje.de enige communicatie is denk ik dan mogelijk op relatief korte afstand met een porto...zolang de batterij niet leeg is...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je kan het allemaal zo ingewikkeld maken als je zelf wil (acculaders gevoed uit de panelen en een losstaand laagspanningsnet), maar uiteindelijk ben je het best af met een paar blikjes gas en een camping kookpitje, en een stapeltje batterijen, als je je eigen vraag niet al kan beantwoorden.

Tenzij je een paar duizend euro wil uitgeven en iemand er voor wil inhuren.

In geval van een kernramp is een radio wel degelijk handig, omdat radiogolven zich niet door landsgrenzen laten beperken. Met een goeie radio zou je best kunnen horen of in Frankrijk of Spanje er bijvoorbeeld geen bommen zijn gevallen. Moet je wel die talen spreken.
De BBC World Service is ook nog mondjesmaat actief op de kortegolf. Niet heel veel meer, maar ze zijn er nog wel.

Ik houd het bij een scheepsnoodrantsoen en wat watersterilisatietabletjes, en ik heb altijd een paar blikjes gas voor m'n camping gasbrandertje liggen omdat ik ze toch nodig heb. Hier onder zeeniveau heb ik toch niet meer dan een paar dagen vrees ik, voordat ik met de kayak in plaats van op de fiets naar m'n werk moet :+

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Jeetje, ik wist niet dat mijn vraag zoveel reacties teweeg zou brengen en aanleiding kon zijn voor een mooie discussie. Helaas kan ik er inhoudelijk alleen maar aan bijdragen door nu te concluderen dat ik in een noodsituatie weinig aan de zonnepanelen heb. Ik bezit niet de kennis en vaardigheden om in zo'n geval iets in elkaar te knutselen.

Wel lees ik her en der in de reacties dat het goed is om je op andere manieren voor te bereiden op maatschappelijk ontwrichtende gebeurtenissen, iets wat ik eigenlijk met een voorraad voedsel, water en handige spullen al deed. Zelf ga ik niet uit van enkele dagen, eerder enkele weken. Het gezin stuur ik weg, ik bewaak het fort.

De zonnepanelen laat ik voor wat ze zijn en ik sta open voor andere inzichten wat overleven betreft.

Op zich kan een heleboel apparatuur prima op gelijkspanning van een 5-8 panelen draaien: zo'n beetje alles met een schakelende voeding maakt van de 230V~ wisselspanning een gelijkspanning van 325V (bv. je laptopvoeding). Die spanning aanbieden op de 230V~stekker (OP EIGEN RISICO) zou het apparaat theoretisch moeten kunnen laten werken. Veel telefoonvoedingen zijn ook voor 110V~ geschikt en doen het dus tussen, pak 'm beet, 150 en 350V gelijkspanning.

Ik heb op mijn Prius een aftakking (10A gezekerd) op de 200V NiMH batterij gemaakt om de batterij te kunnen cyclen (nog niet aan toe gekomen). Bij een langere stroomstoring een servervoeding van 100A 12V eraan en ik heb 1000W ter beschikking via mijn Victron omvormer... (Auto start vanzelf bij leegraken batterij en stopt weer wanneer deze vol is, mits hij op contact staat antuurlijk).

[offtopic]Blikjes in een noodrantsoen lijkt leuk maar wij slaan altijd flink in bij aanbiedingen en ik heb nu al meerdere blikken van Bonduelle gehad die begonnen te lekken rond de houdbaarheidsdatum. Dus 10 jaar later nog blikken vinden en eten zoals in de gemiddelde post-apocalyptische film zal in de praktijk vies tegenvallen. We gebruiken veelal een specifieke Bonduelle smaak die andere (huis-)merken niet hebben, dus ik heb weinig vergelijkingsmateriaal omdat we andere merk blikken gewoon kopen wanneer nodig i.p.v. de aanbiedings Bonduelle blikken met >50% korting[/offtopic]