Uitbreiding meterkast op zolder

Hallo allemaal,
Ik loop ergens tegenaan en wil hier checken of ik het goed doe. Op zolder heb ik een extra kast hangen met een hoofdschakelaar en een aardlekautomaat voor de zonnepanelen. Er komen 2,5mm vd draden vanuit de meterkast binnen en zitten op de hoofdschakelaar. De aardlekautomaat zit direct op de hoofdschakelaar aangesloten. Nu komt er een full electric warmtepomp bij welke door de installateur wordt aangesloten. Ik wil een extra groep plaatsen voor de zolder. Moet ik klemblokjes plaatsen onderin waar de draden uit de hoofdschakelaar op worden aangesloten en van daaruit weer naar de aardlekschakelaar? Voor een extra groep moet ik ook een aardlek plaatsen? 16a ? Op welke fase? Is 2,5mm voldoende om deze groep aan te sluiten? Moment schroevendraaier nodig of kan het ook gewoon op gevoel?
Hoop dat mijn verhaal en vraag duidelijk is, alvast bedankt voor jullie hulp.

Wat is het vermogen van je warmtepomp?
Verwacht dat 16A niet genoeg zal zijn

vind de huidige 2,5mm2 al niet ruim, laat staat voor nog een warmtepomp erbij. hoe zwaar is deze groep afgezekerd in de meterkast beneden?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Dat "erbij" is geen probleem, de zonnepanelen leveren de andere kant op ;)

Hoeveel zonnepanelen zit er op het dak?
Drie fasen uitgevoerd dan verwacht ik minimaal 18 panelen.
Hoelang is de kabel vanaf zolder meterkast.
Twee en half kwardraad vind ik dan een beetje te krap, zou vier of zes kwardraad nemen, vooral als je tegen de 250 volt aanloopt.

Zoals het nu zit is door een installateur aangebracht, neem aan dat het dan zou moeten voldoen.
Ik heb 19 zonnepanelen (wat ouder en nieuwere naast elkaar). De installateur heeft de omvormer vervangen voor een 3 fase omvormer en heeft toen ook gelijk de extra kast op zolder opgehangen . Er liep een 3/4 loze leiding naar de meterkast en daarlangs is het aangesloten.
Moet ik onderin klemblokjes aanbrengen en alles daarlangs laten lopen zoals aangegeven zodat ik een extra groep (16a) kan aansluiten?

Op zaterdag 19 oktober 2024 23:33:07 schreef Doehetzelvert:
Zoals het nu zit is door een installateur aangebracht, neem aan dat het dan zou moeten voldoen.
Ik heb 19 zonnepanelen (wat ouder en nieuwere naast elkaar). De installateur heeft de omvormer vervangen voor een 3 fase omvormer en heeft toen ook gelijk de extra kast op zolder opgehangen . Er liep een 3/4 loze leiding naar de meterkast en daarlangs is het aangesloten.
Moet ik onderin klemblokjes aanbrengen en alles daarlangs laten lopen zoals aangegeven zodat ik een extra groep (16a) kan aansluiten?

gewoon een ABB kamrail onder de huidige alamat zetten en daar de 2e krachtgroep bijsteken. echter check je voeding van die groep maar eens, kan goed een B16 zijn met aardlek..

revado

Honourable Member

Op zaterdag 19 oktober 2024 23:33:07 schreef Doehetzelvert:

Ja, een verdeelblok plaatsen of een kamrail zoals @testman zegt.
En wat is die voorzekering in de meterkast beneden? Ben ik ook benieuwd naar.

Naast de groepenkast zit nu een extra kastje waarlangs het naar zolder gaat, zie bijgaande foto. Zegt dit genoeg?
Extra groep op zolder kan/mag een gewone 16A zijn?

Even uitgaande dat de kabelafstand in een woonhuis tussen de meterkast en de zolder rond de 10 meter is zal 16 Amp prima kunnen met 2,5 mm2.

Er zal nooit meer dan 16 Amp op de kabel lopen omdat of de warmtepomp dit vermogen gebruikt en dit geleverd wordt door het net. Of de zonnepanelen leveren terug, en dit zal gelet op het aantal panelen nooit meer dan 16 Amp per fase kunnen zijn.

Ik had persoonlijk wel de kabel naar de verdeler op zolder voorbeveiligd met een C16 automaat. Twee keer B16 achter elkaar nooit een goed idee. Dan heb je nog kans dat de automateren op zolder kunnen ingrijpen. Nu kan je de situatie hebben dat er op zolder 'niets aan de hand lijkt' terwijl beneden de automaat getript is.

Het lijkt ook dat er een aardlek nog voor de automaat beneden zit. Dit zou ik ook niet zo doen gelet op selectiviteit. De aardlek kan je het beste op zolder plaatsen. Overigens is voor vast opgestelde apparatuur die met een werkschakelaar zijn verbonden geen aardlek verplicht (zoals de warmtepomp). Ik zou dit ook niet adviseren omdat het tot problemen kan leiden in de praktijk.

[Bericht gewijzigd door LauPro op zondag 20 oktober 2024 11:05:36 (21%)

revado

Honourable Member

Boven zit een aardlekautomaat volgens de foto dus die beneden hoort er niet te zitten.

Met de aardlek/krachtgroep beneden heb je eigenlijk op zolder alleen maar een B16 voor de PV en een voor de warmtepomp nodig, dan is alles al beveiligd. Selectiviteit voor de zolder is een beetje ver gezocht, het scheelt hooguit een keer lopen naar de meterkast.

revado

Honourable Member

Voor de warmtepomp een 2e aardlekautomaat en die beneden weg scheelt zoekwerk bij een aardfout welk apparaat de fout veroorzaakt.

De vraag is alleen of die warmtepomp genoeg heeft aan een B16.

Dus als ik het zo lees is het allemaal geen probleem, hooguit springt er ‘ergens’ een groep uit.
Dan ga ik klemmen plaatsen onderin de kast op zolder en alle bedrading daarlangs laten lopen.
Een standaard 16A automaat plaatsen, moet hier dan nog wel een aardlek voor?
Op welke fase maakt niet zoveel uit volgens mij (of beneden kijken op welke fase het minst zit?)
Bedankt allemaal

Warmtepomp wordt een 8kw full electric

revado

Honourable Member

Op zondag 20 oktober 2024 11:42:34 schreef Doehetzelvert:
Dus als ik het zo lees is het allemaal geen probleem, hooguit springt er ‘ergens’ een groep uit.
Dan ga ik klemmen plaatsen onderin de kast op zolder en alle bedrading daarlangs laten lopen.
Een standaard 16A automaat plaatsen, moet hier dan nog wel een aardlek voor?
Op welke fase maakt niet zoveel uit volgens mij (of beneden kijken op welke fase het minst zit?)
Bedankt allemaal

Het is toch 3 fasen allemaal, dan heb je weinig te kiezen.
Met 8 KW zou een B16 moeten kunnen.

check de specs van de WP ook even, niet zelden dient het een 300mA aardlek te zijn, lekstroom is dan te hoog voor een 30mA aardlek.

En of binnen en buitenunit niet beide een groep nodig hebben

Moet er een aardlek voor de 16A automaat komen? (Of een aardlekautomaat)
Maakt het uit op welke van de 3 fasen ik het aansluit?
En als laatste, kan ik deze op de klemmen aansluiten met standaard 2,5mm vd draad of moet dat met de aansluitdraden van 6mm?
Bedankt alvast voor jullie reacties

revado

Honourable Member

Die WP moet 3 fasen zijn ( dat kan niet anders met 8 kW) dus je zal gewoon alle 3 de fasen moeten gebruiken.

Ik zou voor een aardlekautimaat gaan.
Maar wel opletten of een 30mA goed is of dat er 300mA in moet zoals al is aangegeven.

Gezien je vraag over "welke fase" zou ik dit liever door een installateur laten doen en niet zelf gaan rommelen.

[Bericht gewijzigd door revado op woensdag 23 oktober 2024 22:27:03 (36%)

De warmtepomp wordt door de leverancier aangesloten, dit gaat over een extra 16A groep.

revado

Honourable Member

Zoals gezegd, dat zal dan een 3x16 ampere groep moeten zijn.
8 kW op een enkele fase is bijna 36 Ampere.

Op woensdag 23 oktober 2024 22:28:53 schreef revado:
Zoals gezegd, dat zal dan een 3x16 ampere groep moeten zijn.
8 kW op een enkele fase is bijna 36 Ampere.

kan ook 8kW afgegeven vermogen zijn. een 5kW airco doet ook net 2000W. echter zou ik ook zeggen dat het een 3F moet zijn. de voeding heeft al een aardlek, dus alleen automaat is genoeg hier.

revado

Honourable Member

Op woensdag 23 oktober 2024 23:24:07 schreef testman:
[...]

kan ook 8kW afgegeven vermogen zijn. een 5kW airco doet ook net 2000W. echter zou ik ook zeggen dat het een 3F moet zijn. de voeding heeft al een aardlek, dus alleen automaat is genoeg hier.

Dat is ook zo.
Het verwarmen van een huis zal met 8 kW niet snel gaan, maar dat ter zijde.
En als die aardlek 300 mA moet zijn is die in de meterkast niet gechikt.
We hebben TS al meerdere keren gevraagd om meer info over die WP...

Op woensdag 23 oktober 2024 23:36:54 schreef revado:
[...]

Dat is ook zo.
Het verwarmen van een huis zal met 8 kW niet snel gaan, maar dat ter zijde.
En als die aardlek 300 mA moet zijn is die in de meterkast niet gechikt.
We hebben TS al meerdere keren gevraagd om meer info over die WP...

had vandaag nog een storing aan een WP, toch met een 230V stekker en hele huis zat erop. weliswaar nieuwbouw en niet heel groot.