Terugleveren stroom beperken

Kort heb ik gezocht of er al een onderwerp hierover op het forum staat. Ik heb het niet gevonden.

Zonder dieper op de materie in te willen gaan, vind ik het behoorlijk vervelend dat de (r)overheid eerst stimuleert zonnepanelen te nemen, vervolgens zwabberbeleid tentoonspreidt over de terugleververgoeding, waarna de energiemaatschappijen, die nota bene vaak zelf zonneparken aanleggen, gebruikers om terugleververgoedingen gaan vragen, dat laatste met goedkeuring van de ACM.

Ik wil graag zoveel mogelijk zonne-energie zelf gebruiken en/of opslaan. Een elektrische auto heb ik (voorlopig) niet. Thuisbatterij is economisch niet rendabel. Blijft over opslaan als warmte (boiler) en grote gebruikers op het juiste moment inschakelen.
En om dat juiste moment gaat het nou net.

Is er een applicatie om te meten wanneer er aan het net teruggeleverd (gaat) worden? Zo niet is dat te bouwen? Ik heb geen slimme meter (en wil die ook niet)

oa dit topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/164705 gaat over een terugleverindicator, met een zonder een µcontroller

[Bericht gewijzigd door kris van damme op woensdag 23 oktober 2024 15:18:03 (14%)

Ik verbruik op jaarbasis netto meer elektriciteit als dat mijn panelen leveren, en heb ook geen slimme meter. Ik heb er voor gekozen om helemaal 'niets' aan actie te ondernemen, aangezien mijn mechanische Ferrarismeter blijft salderen zolang deze niet (gedwongen) is vervangen door een 'slimme meter' die apart levering en afname van elektriciteit registreert.
Misschien is dat ook een optie voor jou?

Tja, de '(R)overheid' zou ook eerst pas acties gaan ondernemen als iedereen een slimme meter zou hebben.
Dat is blijkbaar dus ook alweer niet gebeurd.

Je kunt nog 2 zomers salderen en dan heb je pech.
Je kunt een paar boilers ophangen voor warm water gebruik.
De rest kan in een thuisbatterij en er zijn al wat leuke simpele systemen op de markt. Een batterij die je alleen maar in een WCD hoeft te drukken,
zoals een Homewizzard etc.
Daarna kan je de boel altijd nog uitzetten. Immers ligt de overheid prima op schema met hun transitie 8)7
Voorlopig nog maar even niets doen, dunkt mij.

Of je moet een Zonneplan systeem nemen en op de markt gaan pompen met je batterij. De eerste zullen daar nog wel wat profijt uit kunnen halen. Maak een goede risicoanalyse, want als je een paar tredes lager op de piramide staat kun je daarmee aardig de mist mee in gaan.

Ik weet niet wat je onder een applicatie verstaat.
Ik wilde eerst zelf iets bouwen maar heb uiteindelijk een Eddi aangeschaft.
https://www.myenergi.com/nl/product/eddi/
De extra relaismodule heb ik er ook bij.
Hij stuurt de boiler, het buffervat van de warmtepomp en de ontvochtiger in de schuur.
Dat werkt goed. Op het moment verbruik ik zo'n 70% van de opgewekte zonneenergie zelf.

Op woensdag 23 oktober 2024 15:12:58 schreef 57625:
Ik heb geen slimme meter (en wil die ook niet)

Als de saldering wordt afgeschaft zal je we moeten.

Er worden alleen nog maar digitale meters geplaatst. En die zijn in principe allemaal "slim". Het enige slimme is dat ze op afstand kunnen worden uitgelezen, maar die optie kun je laten uit zetten.
Feit is dat opgenomen energie en teruggeleverde energie apart worden geregistreerd omdat daarvoor verschillende tarieven gelden.
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom iemand bezwaar kan hebben tegen een slimme meter.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op woensdag 23 oktober 2024 17:07:45 (12%)

Ben benieuwd als het salderen verdwijnt en je energieleverancier gaat gokken schatten wat je verbruik is op basis van satelietbeelden en referentiecijfers
Of je dan nog zo voordelig uitbent met je ferrarismeter

Op woensdag 23 oktober 2024 17:07:00 schreef KlaasZ:
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom iemand bezwaar kan hebben tegen een slimme meter.

Mijn pa heeft zonnepanelen en omdat ik hem geholpen heb met het correct installeren van eea, heb ik (nog steeds) toegang tot zijn verbruiks-informatie. Ik zie precies wanneer hij in dat huis is of elders.

Dat is ivm het inbrekersgilde "gevoelige" informatie.

In Nederland is het zo dat er centraal alle informatie wordt verzameld en dat "aanbieders" daar inzage in kunnen krijgen. Dwz... alleen met jou toestemming. Jij kan dan een app kopen die jou dagelijkse verbruik afzet tegen het gemiddelde van nederland of dat soort ongein. Of een ding aan de muur wat dubbel dienst doet als thermostaat.

Maar dat "alleen met jou toestemming" is een beetje lek: De "aanbieder" moet richting de centrale database plechtig beloven dat ze jou toestemming hebben want anders mogen ze het niet opvragen.

Als er een omkoopbaar persoon bij 1 van die "aanbieders" werkt, dan zou die zomaar een adres aan hun database kunnen toevoegen en dan zo de info doorsturen naar zijn compagnons.

Op woensdag 23 oktober 2024 17:14:24 schreef DK:
Ben benieuwd als het salderen verdwijnt en je energieleverancier gaat gokken schatten wat je verbruik is op basis van satelietbeelden

In Nederland is het simpel: Als je zonnepanelen hebt MOET je een digitale meter. Het slimme stuk mag je uitzetten. Als het goed is, is vrijwel iedereen overgezet. Maar als ze weten dat je panelen hebt kom je op de prio-lijst, als in: binnen een paar maanden ben je digitaal. Officieel moet je het ze vertellen (melden).

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 23 oktober 2024 18:09:56 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De oeroude meters tellen terug en dat was voor de consument heel handig, niet voor de netwerkbeheerders en nu ook niet meer voor de leveranciers.
Je hebt trouwens een verplichting om zonnepanelen te melden:

https://www.energieleveren.nl/

Anders kan het wel heel duur worden, eigenlijk logisch ook.
Maar ik dacht dat op dat gebied de netwerbeheerders al lang bij waren, maar ja ze lopen op meerdere vlakken behoorlijk achter.
Kunnen ze ook niet altijd wat aan doen omdat de energieleveranciers een behoorlijk lek zijn op het gebied van de geldstromen.

je kan je verbruik en opbrengst meten en zo verbruikers inschakelen.
of je de omvormer kan begrenzen hangt van de omvormer af.
mijn SMA is niet dynamisch, maar kan wel in de settings. het is een 5KW op 7200Wp panelen. ik heb hem deze zomer begrensd op 4500W.

mijn DS3 is wel instelbaar alsook mijn ecoflow. er komt ook een accu die zal opladen bij overschot, mijn boiler schakelt ook in bij overschot en mijn airco kan ik op zonnige dagen van op afstand ook aanzetten (nadelig als er dan een wolk voor de zon komt, want dan betaal ik).

we gaan ons idd moeten aanpassen en bepaalde dingen gaan geautomatiseerd daarop moeten inspelen. het begrenzen van omvormers tot enkel het plaatselijk verbruik is de meest eenvoudige maar weinige omvormers ondersteunen het

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
keebrev

Special Member

Op woensdag 23 oktober 2024 17:59:52 schreef rew:
In Nederland is het simpel: Als je zonnepanelen hebt MOET je een digitale meter. Het slimme stuk mag je uitzetten. Als het goed is, is vrijwel iedereen overgezet. Maar als ze weten dat je panelen hebt kom je op de prio-lijst, als in: binnen een paar maanden ben je digitaal. Officieel moet je het ze vertellen (melden).

Nou, bij Liander in ieder geval niet. Sterker nog, mensen hadden een huis gekocht met zonnepanelen en een ferrarismeter. Ze wisten niet of die meter terug leverde. Liander erbij, ja mevrouw, die draait terug, die hoeft voorlopig niet vervangen te worden...

Vermoedelijk wachten ze tot over een paar jaar, als het GPRS netwerk ophoud te bestaan (2029). Voor die tijd zullen alle kWh-meters vervangen moeten worden. Gaat een keer gebeuren. Pakken ze gelijk die 1 1/2 kip mee die nog een mechanisch kWh-ding heeft.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Ook mijn ervaring
Netbeheerder heeft de mensen gewoon niet, zelfs niet voor die prio-lijst

Aantal meters wat vervangen wordt door ouderdom is lachwekkend, ze hebben wel wat beters te doen

Op woensdag 23 oktober 2024 21:27:26 schreef keebrev:
[...]

Nou, bij Liander in ieder geval niet. Sterker nog, mensen hadden een huis gekocht met zonnepanelen en een ferrarismeter. Ze wisten niet of die meter terug leverde. Liander erbij, ja mevrouw, die draait terug, die hoeft voorlopig niet vervangen te worden...

Vermoedelijk wachten ze tot over een paar jaar, als het GPRS netwerk ophoud te bestaan (2029). Voor die tijd zullen alle kWh-meters vervangen moeten worden. Gaat een keer gebeuren. Pakken ze gelijk die 1 1/2 kip mee die nog een mechanisch kWh-ding heeft.

Op woensdag 23 oktober 2024 21:30:55 schreef DK:
Ook mijn ervaring
Netbeheerder heeft de mensen gewoon niet, zelfs niet voor die prio-lijst

Aantal meters wat vervangen wordt door ouderdom is lachwekkend, ze hebben wel wat beters te doen

Uiteindelijk komt er gewoon een (forse) extra heffing per kWh/m3 omdat je verbruiksdata niet digitaal opgehaald kunnen worden. Je moet dan gewoon betalen voor voor de controleur aan je deur die komt checken of jij wel helemaal eerlijk bent in je opgaven.

Ze mogen geen extra heffing tellen, tis hun eigen apparatuur, dan vervangen ze hem maar, ow wacht daar hebben ze geen mensen voor

het gaat veranderen, tarieven gaan verschillen per moment van de dag. dat kon je jaren geleden al aan voelen komen. dan denk je verbruikers aan op goedkope momenten, zonnige dagen of als er veel wind is maar ik heb het idee dat je dan toch erg in de buurt komt van je huidige verbruiks kosten. goedkoper word het in dit land niet gauw..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
keebrev

Special Member

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Zodra zonnepanelen geinstalleerd zijn, moet het netwerkbedrijf een meter met teruglevertelwerk installeren. Dit kan zijn als ‘slimme meter’ of als (digitale) meter met teruglevertelwerk. De keus is aan de klant en NIET aan het netwerkbedrijf (zie de websites van de netwerkbedrijven). Wie beslist geen slimme meter wil zal optimaal tegengewerkt worden. Pas na een klacht aan de ACM en ingebrekestelling ging het netwerkbedrijf overstag en werd bij mij een normale digitale elektriciteitsmeter geplaatst; een ISKRA ME-162.

Een dynamisch kWh-tarief kan alleen ingevoerd worden wanneer het elektriciteitsgebruik bij de klant continu 24 uur per dag gemonitort wordt (Dáág vrijheid en privacy). De netwerkbeheerders lukt het nu al niet eens met de 15 minuten van de slimme meter. Hoe gaan ze dat doen als ze het werk nu al niet eens aankunnen?

Om teruglevering te meten kun je in principe gebruik maken van de digitale kWh-meter (of een energiemonitor). Vervolgens heb je dan nog wel een regelsysteem nodig die alleen het overschot aan energie op de juiste manier gaat ver-/ge-bruiken. Ga je dat doen door de zonnepanelen terug te regelen? Of ga je het overschot gebruiken (extra opwarmen elektrische boiler)? Of beide?

Het wordt wel steeds alarmerender zo.
Ik ga denk ik maar het volgende apparaat aanschaffen om overtollige energie weg te sluizen.
Extra voordeel is dat ze bij de gemeente en netwerkbeheerder mooi kunnen horen hoe ver ze nog achterlopen.

https://www.youtube.com/watch?v=cURcd2_w-rg

Nog meer geïnteresseerden?

[Bericht gewijzigd door Ghia op donderdag 24 oktober 2024 10:48:03 (34%)

Op donderdag 24 oktober 2024 06:19:16 schreef Peter112:
Nieuwe "slimmere" meters op komst
https://www.netbeheernederland.nl/artikelen/uit-net-nl/uit-net-nl42-de…

2027 zal wel weer niet gehaald worden.

<zeurmodus>
Jammer dat ze daar alleen nadenken over gas- en elektriciteitverbruik. Was misschien wel handig geweest om ook het meten van waterverbruik mee te nemen.
Dus, jammer dat alleen de meters "slim" zijn en niet de mensen erachter.
</zeurmodus>

Vervangen DOOR.

Wat een gedoe toch allemaal, ook maar geen smartphone gebruiken, dan deel je nog meer privacy..
Bij een slimme meter kun je het uitlezen ook administratief laten uitzetten, het is dan ook een digitale meter.

Een smartphone gebruiken is toch ook niet verplicht?

Het probleem is dat er ondanks alle goede bedoelingen vaak ongewenst privacy gevoelige informatie op straat komt. In de krant staan bijna elke dag berichten over datalekken.

In dit specifieke geval: ik vertrouw er niet 100% op dat een bedrijf of overheid zijn zaakjes zo goed voor elkaar heeft dat als ik zeg 'ik wil de mogelijkheid om de meter op afstand uit te lezen uitschakelen'. Sterker nog: ik mijn vakantiehuisje is laatst wel een 'slimme meter' geinstalleerd, ik had aangegeven om het 'op afstand uitlezen' uit te willen schakelen. Nou, dat bleek toch niet het geval te zijn toen ik de eerste factuur kreeg: de eindstand was gewoon uitgelezen! Goede wil is er best geloof ik, maar de uitvoering laat wel eens te wensen over.

Ja, ik heb mijn Chinese omvormer ook niet aan het internet hangen, ook al doetbde leverancier dat standaard wel. Ik wil toch niet dat de Chinezen extra een defecte firmware gaan uploden naar het ding om de panelen in Nederland plat te leggen, in een crisissitutie.

Op donderdag 24 oktober 2024 12:17:07 schreef Boudie:
Jammer dat ze daar alleen nadenken over gas- en elektriciteitverbruik. Was misschien wel handig geweest om ook het meten van waterverbruik mee te nemen.

Watermeters zijn ook al in eerdere standaarden WEL meegenomen. Maar de waterbedrijven hebben geen zin om de duurdere digitale meters te installeren.

Op donderdag 24 oktober 2024 14:02:26 schreef Roland11:
...als ik zeg 'ik wil de mogelijkheid om de meter op afstand uit te lezen uitschakelen'.

Mijn meter heeft om dat te controleren een: "De meter is voor het laatst op xx/yy/zz aa:bb:cc op afstand uitgelezen". Daarmee zou het mogelijk moeten zijn te controleren dat mijn meter niet vaker dan de 1x per maand dat ik ze toestemming heb gegeven wordt uitgelezen.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 24 oktober 2024 14:10:54 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/