Op vrijdag 25 oktober 2024 20:26:27 schreef adws:
Heb ondertussen de keramische diodes en varistore's besteld.
Keramische diodes ?
Je noemt die blauwe dingen varistors of MOV's Metal Oxide Varistor en varistor zelf staat voor variabele-resistor. Ze hebben een heel erg hoge weerstand totdat de doorslag spanning wordt bereikt, dan gaan ze geleiden en ze kunnen heel kort heel veel stroom aan. Ze beschermen zo tegen over-spanning pieken. Duurt het te lang dan ploffen ze uit elkaar of je ziet er niets aan maar ze meten als kortsluiting en heel soms lijken ze met een DMM nog goed (Niet short) maar triggeren ze op een veel lagere spanning.
Nu wat ik nalees in uw antwoord is dat de varistores zijn gegaan als ze blootgesteld waren aan lucht.
moet ik deze dan terug ingieten of lukt het zo ook.
Je hoeft ze zeker niet in te gieten, ik weet niet wat hij met dat blootstellen bedoeld maar hij bedoeld het waarschijnlijk niet letterlijk.
inderdaad ,achter de printplaat staat een transformator die opwaardeert naarmate de stroom groter word.(denk ik)ik zal ze herbouwen en terug meten
Een transformator transformeert een spanning. In dit geval van laag naar hoog. Dat heeft niets met de stroom grote te maken.Als de stroom te hoog wordt zal eerst de spanning inzakken, dan wordt hij te heet en als dat langdurig te veel blijft brandt door (als er geen thermische zekering in zit).Edit: blijkbaar heeft die trafo een andere functie. Ik werk nooit aan generators.
Voor het malen van stro heb ik veel stroom nodig
heb er 2 soorten van gekocht.hoge spanning 1A en 2a
.
Die twee zinnen zijn erg tegenstrijdig, 2A is volgens mij voor een generator nog minder dan een beetje. Hoeveel KVA is dat ding en hoeveel Watt is die stro vermaler ?)