generator gelijkrichter varistore

hallo beste mensen ,Voor het malen van stro heb ik veel stroom nodig en een generator met uitgebrande stuurkast gekocht . Had alles makkelijker voor dan het was.Zou iemand mij een vindbare variant kunnen noemen voor een oude Z220G varistore denk ik?zit namelijk 3 maal in de gelijkrichter die ook volledig vernield was en graag zou herbouwen.Ik zal wel nog meerdere raadgevingen nodig hebben want heb meerdere gaten in mijn kennis door mijn gezondheidsproblemen.alvast grote dank.

Specs voor de Z220G staan hier: https://gdrectifiers.co.uk/uploads/G_Range_Medium_Voltage_MOV.pdf

Vervanger moet aan die specs voldoen, maar mag ander type zijn.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
fred101

Golden Member

Geëxplodeerde diodes, kapotte varistors en verkoolde connectors, dan denk ik dat de restauratie hiervan zelfs een hele uitdaging wordt voor iemand met heel veel ervaring.

De MOV: https://gdrectifiers.co.uk/uploads/G_Range_Medium_Voltage_MOV.pdf
Flash was me net voor.

Diodes exploderen bij te veel stroom. Er zit dus waarschijnlijk na de diodes een ergens een dikke kortsluiting. Maar MOVs gaan kapot bij een veel te hoge spanning. Diodes kunnen zo ook klappen en dan zit de fout in de generator zelf.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

De S10K175 van Epcos/TDK: https://www.conrad.com/en/p/tdk-b72210s171k101-s10k175-disk-varistor-2…
De '10' is de diameter, dus even de oude opmeten. Voor 10mm de S10K175, voor 14mm de S14K175, voor 20mm de S20K175 nemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom ga je niet opzoek naar een nieuwe Stamford AVR en als dat niet lukt kan een universele van b.v. Emri of zelfs een made in China er waarschijnlijk ook wel in.
Lijkt mee een grotere kans op succes dan een afgebrand exemplaar proberen te herstellen.

dankuwel aan iedereen ,dit helpt mij reeds een stuk verder.
Het printplaatje ziet er niet uit maar het teer was uitgebrand .
Ik hoef alleen de diodes en varistors te vernieuwen.
De baantjes zien er nog schitterend uit.De voedingspanning van de generator geeft rond de 80v wisselspanning na het aansolderen van de draden en gaat naar het printplaatje.Hoe het dan verder gaat is voorlopig nog een raadsel.Een gewone diodebrug zou niet goed zijn want over de 3 uitgangen staan de varistores paralel gesoldeerd.Waarom ze naar 3 uitgangsdraden gaan weet ik nog niet.
Weet nog niet of het met een avr zal lukken Maar u hoort nog wel van de vooruitgang.
Alvast grote dank.

dankuwel aan iedereen

[Bericht gewijzigd door adws op vrijdag 25 oktober 2024 12:38:41 (94%)

fred101

Golden Member

Die connectors moet je vernieuwen want verkoold materiaal geleidt stroom.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op vrijdag 25 oktober 2024 12:34:34 schreef adws:
dankuwel aan iedereen ,dit helpt mij reeds een stuk verder.
Het printplaatje ziet er niet uit maar het teer was uitgebrand .
Ik hoef alleen de diodes en varistors te vernieuwen.
De baantjes zien er nog schitterend uit.De voedingspanning van de generator geeft rond de 80v wisselspanning na het aansolderen van de draden en gaat naar het printplaatje.Hoe het dan verder gaat is voorlopig nog een raadsel.Een gewone diodebrug zou niet goed zijn want over de 3 uitgangen staan de varistores paralel gesoldeerd.Waarom ze naar 3 uitgangsdraden gaan weet ik nog niet.
Weet nog niet of het met een avr zal lukken Maar u hoort nog wel van de vooruitgang.
Alvast grote dank.

Ooh dat is inderdaad alleen een gelijkrichter, dan ben je met een AVR inderdaad niet geholpen.
Dan is een paar onderdelen vervangen misschien al wel genoeg, ik dacht dat het een deel van een AVR was waar de eerste foto van was.

Op vrijdag 25 oktober 2024 12:22:53 schreef Jorn:
Waarom ga je niet opzoek naar een nieuwe Stamford AVR en als dat niet lukt kan een universele van b.v. Emri of zelfs een made in China er waarschijnlijk ook wel in.
Lijkt mee een grotere kans op succes dan een afgebrand exemplaar proberen te herstellen.

hallo dit had ik het liefst gedaan en heb hier meerdere exemplaren liggen zoals sx460 en een R230B
Maar voor deze denk ik dat er eigenlijk diodes in de generator moeten gebouwd zitten want van de main stator krijg ik AC en als ik het goed voor heb moet ik Dc spanning sturen in de alternator.
Tweede probleem is dat ik niet weet op welke connectoren moet aansluiten.
Ik zal vanavond een foto uploaden van de bedrading op de generator.
Dan weten we over welke het gaat.
Een mx321zou passen op stamford maar ik heb 3 draden om spanning in te voeren en dit lijkt mij moeilijk
met gewone dc spanning.

revado

Honourable Member

Is er een reden bekend waarom die kast uitgebrand / geexplodeerd is?
Dat zou ik willen weten voor ii aan de reparatie zou beginnen..

Op vrijdag 25 oktober 2024 14:00:11 schreef revado:
Is er een reden bekend waarom die kast uitgebrand / geexplodeerd is?
Dat zou ik willen weten voor ii aan de reparatie zou beginnen..

hallo, ik denk dat ik dit ondertussen heb ontdekt.ik heb de generator reeds een dik jaar staan en heb zoveel werk aan mijn dieren dat ik maar 2 uurtjes per dag heb om bezig te zijn met zulke zaken.had er nog geen tijd voor gevonden .Heb een maand geleden aan de motor begonnen om die draaiend te krijgen.toen dit lukte draaide hij als een gek omdat het brandstofsysteem van de drie cilinders met elkaar verbonden moeten zijn en dit was binnenin kapot gegaan(ondertussen gerepareerd.Zo is deze voor een zacht prijsje bij mij geraakt.Wat er in de generator aan spanning is langs geweest weet ik niet , maar heb het gevoel dat de kast daardoor is uitgebrand en niet de generator.Aan de eerste rotor waren er enkele draden gesmolten en heb deze terug gesoldeerd en geeft dus ook terug stuurspanning.voorlopig ben ik nog niet geraakt.had al reeds enkele avr's op de kop getikt maar ben nog niet gaan testen.Dit omdat ik wisselspanning heb en geen gelijkspanning.Dit printplaatje met diodes en varistores moest volgens mij eerst gerepareerd worden maar gelukkig ben ik op dit forum beland.Had echt niet zoveel respons verwacht.echt vriendelijk bedankt.

Had reeds in stukjes de generator wieltjes gegeven ,de verbrande kast ontmantelt ...benzinetankje gemaakt en geïnstalleerd.......motor gerepareerd en nu nog laten werken zoals het hoort maar mijn kennis blijkt niet onmiddellijk groot genoeg.waar het suikertje zich bevind heb ik ongeveer 80v ac.
De toeren van de motor moet ik nog nameten.
Een echte avr zat er ook niet in.

die dioden waren niet stuk, maar met uithakken van de teer zijn die gebroken zo lijkt me.

je hebt meer nodig aan regeling om de generator te sturen als alleen die diodenprint. deze print is niet eens oud, terwijl die motor dat wel is, gok een jaartje of 45-50?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

O, nu snap ik "het teer was uitgebrand".
Die schakeling was ingegoten in teer.
Dan is het meest logisch dat die varistoren aan de frisse lucht zijn gegaan toen die diesel zo ongeveer op hol is geslagen.
En de rest is "omgekomen" met het verwijderen van de teer...

Ik zou een complete regeling zoeken.
Er is niet meer te herleiden wat er op heeft gezeten.

hallo,inderdaad .
Het teer was weggebrand en heb ondertussen de keramische diodes en varistore's besteld.
Een variant printplaat kost vlug 200€ en zal mij nu 23€ kosten.
Nu wat ik nalees in uw antwoord is dat de varistores zijn gegaan als ze blootgesteld waren aan lucht.
moet ik deze dan terug ingieten of lukt het zo ook.
inderdaad ,achter de printplaat staat een transformator die opwaardeert naarmate de stroom groter word.(denk ik)maar heb deze nog niet werkend gehad achter de diodebrug.ik heb wel draaiend gemeten op de 3 uitgangen van de diodebrug maar had niets.eigenlijk weet ik niet hoe ik moet meten ook (pool naar massa of tussen de klemmen??).als ik de voedingspanning los meet had ik ac 80v maar aangesloten op de diodebrug heb ik niets gemeten.ik zal ze herbouwen en terug meten maar daar zal enige tijd over gaan.had het graag opgelost met een gewone avr maar zal moeilijk worden denk ik.
Er staan geen gegevens op het merkplaatje, alleen het type.
Zo is het moeilijk om de juiste voedingspanning te kennen.
Wat ik ook minder begrijp waarom ik 3 uitgangen op de printplaat heb maar ook 3 ingangen op de generator.de bvoedingtransformator moet er natuurlijk nog tussen maar hoe meet ik het geheel dan uit.
Nuja ik post bij werkvorderingen wel foto's en vragen toe.
Alvast dikke merci, denk er met de kennis op het forum wel te geraken.
op de printplaat staan de richtingen van de diodes aangegeven en heb er 2 soorten van gekocht.
hoge spanning 1A en 2a.

hallo testman ,aangezien u zegt dat de printplaat jonger is dan de machine heeft mij bezig gehouden en ben eigenlijk de foto's die ik gepost heb gaan bekijken en wat mij opvalt is dat er een half deel rode bedrading heeft en een deel zwarte dat mij doet denken aan dc dat er diodes op de achterste plaat staan die doorgeslagen zijn en ik eigenlijk op het draadje met het suikertje niks mag meten in plaats van ac 80v.
Zal morgen even kijken of het toestel niet in de omgekeerde richting bijgebouwd was......
Dan zouden enkele diodes en avr toch tot de mogelijk zijn.......of ben ik aan het dromen.....

jerome

Golden Member

Op vrijdag 25 oktober 2024 20:26:27 schreef adws:
de bvoedingtransformator moet er natuurlijk nog tussen

Voedingstransformator? Dat zal dan een stroomtransformator zijn die de veldspanning opdrijft als de stroom stijgt. Op die manier kan dat werken zonder avr. Als de veldspanning niet opkomt kan dat wijzen op defecte diodes in de veldgenerator. (6 stuks die meedraaien)

fred101

Golden Member

Heb ondertussen de keramische diodes en varistore's besteld.

Keramische diodes ?
Je noemt die blauwe dingen varistors of MOV's Metal Oxide Varistor en varistor zelf staat voor variabele-resistor. Ze hebben een heel erg hoge weerstand totdat de doorslag spanning wordt bereikt, dan gaan ze geleiden en ze kunnen heel kort heel veel stroom aan. Ze beschermen zo tegen over-spanning pieken. Duurt het te lang dan ploffen ze uit elkaar of je ziet er niets aan maar ze meten als kortsluiting en heel soms lijken ze met een DMM nog goed (Niet short) maar triggeren ze op een veel lagere spanning.

Nu wat ik nalees in uw antwoord is dat de varistores zijn gegaan als ze blootgesteld waren aan lucht.

Je hoeft ze zeker niet in te gieten, ik weet niet wat hij met dat blootstellen bedoeld maar hij bedoeld het waarschijnlijk niet letterlijk.

inderdaad ,achter de printplaat staat een transformator die opwaardeert naarmate de stroom groter word.(denk ik)ik zal ze herbouwen en terug meten

Een transformator transformeert een spanning. In dit geval van laag naar hoog. Dat heeft niets met de stroom grote te maken.Als de stroom te hoog wordt zal eerst de spanning inzakken, dan wordt hij te heet en als dat langdurig te veel blijft brandt door (als er geen thermische zekering in zit).Edit: blijkbaar heeft die trafo een andere functie. Ik werk nooit aan generators.

Voor het malen van stro heb ik veel stroom nodig

heb er 2 soorten van gekocht.hoge spanning 1A en 2a

.
Die twee zinnen zijn erg tegenstrijdig, 2A is volgens mij voor een generator nog minder dan een beetje. Hoeveel KVA is dat ding en hoeveel Watt is die stro vermaler ?)

revado

Honourable Member

hallo,inderdaad .
Het teer was weggebrand en heb ondertussen de keramische diodes en varistore's besteld.
Een variant printplaat kost vlug 200€ en zal mij nu 23€ kosten.
inderdaad ,achter de printplaat staat een transformator die opwaardeert naarmate de stroom groter word.(denk ik)maar heb deze nog niet werkend gehad achter de diodebrug.ik heb wel draaiend gemeten op de 3 uitgangen van de diodebrug maar had niets.eigenlijk weet ik niet hoe ik moet meten ook (pool naar massa of tussen de klemmen??).als ik de voedingspanning los meet had ik ac 80v maar aangesloten op de diodebrug heb ik niets gemeten.ik zal ze herbouwen en terug meten maar daar zal enige tijd over gaan.had het graag opgelost met een gewone avr maar zal moeilijk worden denk ik.
Er staan geen gegevens op het merkplaatje, alleen het type.
Zo is het moeilijk om de juiste voedingspanning te kennen.
Wat ik ook minder begrijp waarom ik 3 uitgangen op de printplaat heb maar ook 3 ingangen op de generator.de bvoedingtransformator moet er natuurlijk nog tussen maar hoe meet ik het geheel dan uit.
Nuja ik post bij werkvorderingen wel foto's en vragen toe.
Alvast dikke merci, denk er met de kennis op het forum wel te geraken.
op de printplaat staan de richtingen van de diodes aangegeven en heb er 2 soorten van gekocht.
hoge spanning 1A en 2a.

Die varistors ontploffen als er een( veel) te hoge spanning op komt, daar zijn ze ook voor, dan nemen ze de zekeringen meestal ook mee.

Hoe weet je welke diodes er in moeten ( stroom en spanning)? de oude waren verbrokkeld.

Is er geen typeplaatje te vinden op de generator?
Dan is er misschien wel wat over te vinden.

Op vrijdag 25 oktober 2024 15:40:40 schreef adws:
Had reeds in stukjes de generator wieltjes gegeven ,de verbrande kast ontmantelt ...benzinetankje gemaakt en geïnstalleerd.......motor gerepareerd en nu nog laten werken zoals het hoort maar mijn kennis blijkt niet onmiddellijk groot genoeg.waar het suikertje zich bevind heb ik ongeveer 80v ac.
De toeren van de motor moet ik nog nameten.
Een echte avr zat er ook niet in.

Benzine? Lijkt mij eerder een diesel.

Op de 1-na laatste foto zie je de 3-fase diode brug zitten die meedraait met de rotor. Meet die diodes ook maar eens na of die niet in sluiting liggen of onderbroken zijn.
Wel de draden van de diodes even losschroeven voordat je ze doormeet.

Die rotor is een hulpgenerator die de stroom weer opwekt voor de rotor van hoofdgenerator, dat zijn die 2 dikke draden op de halve manen die je naar binnen ziet lopen.
De (stilstaande) veldwikkeling die om de hulpgenerator heen zit wordt ergens door de AVR oid aangestuurd (is op die andere foto rechts duidelijk te zien).

Daar zijn waarschijnlijk die 3 draden voor. Waarom 3 weet ik ook niet, ik zou eerder 2 draden verwachten. Misschien dat in een van de draden een temperatuursensor zit of zo? Meet die eens door onderling wat de weerstand is die er tussen zit?
-edit- -> Zo te zien is het onderste het geval:

Het kan ook zijn dat het kroonsteentje de veldwikkeling van de hulpgenerator is en dat de 3 draden een 3-fase hulp/boost spanning geeft voor de AVR te "bootstrappen" vandaar dat die naar dat printje gaan met die MOV's en diodes?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op vrijdag 25 oktober 2024 22:39:16 schreef harry64:
[...]

dat zegt de oliedop idd, maar dat zal wel een 2ehandsje zijn.

ik vind de min kabel van de accu wel mooi, stuk koperpijp met platgeslagen einden :) zou die op de startmotor zetten overigens, ben je de overgangsweerstand van chassis naar startmotor kwijt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Op vrijdag 25 oktober 2024 22:39:16 schreef harry64:
[...]

Volgens mij een oeroude Lister 3 cylinder diesel.
Als die goed loopt is die onverwoestbaar.

hallo ,ja inderdaad een oeroude lister die normaal niet kapot kan maar binnenin had ik wel stukken los liggen waardoor hij op de cilinders ongelijkmatig zijn brandstof kreeg.de eerste keer dat ik hem in gang draaide was ik er bang van en de hele straat stond onder rook die ze 2 straten verder konden waarnemen.
Ik zal de diodes op de hulp generator nameten en aan de manier waarop de kast opgesteld stond had ik gedacht dat er geen diodes op zaten.heb het pas gezien aan de kleuren van de draden op de foto's.
De twee draden met het suikertje waren op de diodeplaatje aangesloten.de drie kleine draden die uit de generator komen staan zonder weerstand parallel op uvw1.ik heb de bij afbraak U123 gegeven omdat ze aangesloten waren op een externe transformator.spanningen kan ik niet meegeven want heb nooit werkend gehad.denk uiteindelijk voorloper van avr geweest of bij gebouwd.zal eens foto van transformator posten.
Ik heb het ooit ergens gezien maar ben meer met andere dingen bezig dan generatoren.
Dit is hier een project die ik moet klaren om stro te malen voor de paarden .Een zacht bedje en minder verbruik.Ja inderdaad testman ziet alles maar ben creatief en is netjes met de koperbuisjes.werkt namelijk perfect en makkelijk te warmen om te solderen.Werkt overigens perfect en goedkoop.het moet immers beetje goedkoop opgelost worden om verlies te beperken als het geheel niet werkt.Kast en mooie bedrading komt als hij werkt. heb nog een grotere beer van een generator staan om te repareren maar die komt later.Deze moet dan gebruikt worden thuis om plasmasnijder te onderhouden.mijn huis installatie is daar allemaal niet sterk genoeg voor.