generator gelijkrichter varistore

Op vrijdag 25 oktober 2024 22:21:41 schreef revado:
[...]

Die varistors ontploffen als er een( veel) te hoge spanning op komt, daar zijn ze ook voor, dan nemen ze de zekeringen meestal ook mee.

Hoe weet je welke diodes er in moeten ( stroom en spanning)? de oude waren verbrokkeld.

Is er geen typeplaatje te vinden op de generator?
Dan is er misschien wel wat over te vinden.

Het enige wat ik heb is het type op het plaatje en dat is PC154E.
Volgens mij een 17,5 of een 20kva.
De stromaler is 380v 11KW.

Deze was achter het verbrande brugplaatje gemonteerd.
Bovenste draden ringklem N ,Onderste UVW2 als ik het goed voor heb.3draden zonder klemmetje op uitgang diode printplaatje aansluitingen afgebrand.
3 met wit klemmetje op de 3draden die in de generator gaan UVW1 dus.
Nu is de aansluitingen boven de generator volledig getoond en de rest was allemaal bijzaak en ook uitgebrand.(meters ,knoppen enz....)
Geen typeplaatje ,dus ook geen werkende spanningen kunnen meten.

Op zaterdag 26 oktober 2024 10:11:38 schreef adws:
[...]
Het enige wat ik heb is het type op het plaatje en dat is PC154E.
Volgens mij een 17,5 of een 20kva.
De stromaler is 380v 11KW.

de zekering in de generator was 32amp

iemand suggesties?geen opschrift.Eentje doorgeslagen.Nu ben ik zo goed als zeker dat er bijgebouwd was.ééntje was los en werd vroeger niet vernieuwd.
Draad is m5.

is dat die ene diode die al losgesoldeerd was geweest op de foto hierboven? dan was die wrs al stuk bij aankoop. wrs beste om ze allen te vervangen, kans op doorslag bij de andere als het ding eenmaal werkt is best groot.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat is een van de roterende diodes op die halve manen. op dezelfde "maan" zitten nog twee identieke diodes, is daar nog iets van leesbaar?
Er heeft gegarandeerd iets opgestaan, vaak moeilijk te ontcijferen. Voorzichting de diodes schoonmaken met spiritus of wasbenzine en proberen nog wat nummers te vinden.

Op de andere "maan" zitten soortgelijke diodes maar reverse types(of die je er net uitegehaald hebt is het reverse type), andersom kwa richting in de behuizing als het goed is. Die zijn dus anders! Kwa type nummer zal een van de twee typen waarschijnlijk een R in het nummer hebben.

Je kunt de defecte vervangen door een beetje passende diode van denk ik 20A of zo schat ik? (en minimaal 200V)
Is het met M5 draad?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
revado

Honourable Member

Die generator is 17,5 KVA , dat heb ik al gevonden.
Morgen zal ik nog verder zoeken.

Ja,inderdaad .draad is m5 en heb er al 2 sets in china Van besteld.25a En 40 amp.Het enige wat er nooit bijstaat is welk type draad het is.Nuja het kost allemaal de wereld niet en uitboren en draadtrekken of bijdraaien op de draaibank is nu ook niet zo erg.Heb passend op stamford besteld en hoop de juiste te hebben.Ja inderdaad ,had ook de 17,5kva gevonden ma ook een 20 kva met het zelfde typenummer.
Heb ook al generatoren gezien met opschrift van 2 soorten kva als je het toerental opdrijft van 1500 Naar 1800 toeren.Hier een filmpje van de stromachine die de generator moet voeden. https://www.vegemac.be/fr/caravaggi-tpf-15-e

Deze moet natuurlijk op 1500 rpm draaien anders heb je geen 50Hz natuurlijk.

Ik zat effe te bedenken dat die 3 dunne draadjes waarschijnlijk dan een hulpwikkeling is die naar de AVR (oid) gaat, een wat lagere spanning dan de 3x400V die normaal eruit komt, en ook geisoleerd van de hoofdwikkelingen.
Misschien 3x60V of zo?

Kijks eens of die 3 draden inderdaad gescheiden zijn?

Bij de Leroy Somer generator die ik een half jaar geleden had gerepareerd zat de AVR afgetakt op een 115V tussen aftakking van de hoofdwikkeling.
Wel tricky want alles hangt dus aan het life net dus het is goed oppassen geblazen als je zo'n ding wilt jumpstarten op het veld!
De uiteindelijke spanning op de veldwikkeling van de hulpgenerator was maar 11V of zo in nullast.
De diodes in die set waren 80A maar dat was ook een 275kVA generator.

-edit- Bij dit soort oxidatie gooi ik zo'n component in de schoonmaak azijn voor een paar uur, dan met een kwastje afborstelen, dat doet vaak wonderen.
Ik zou die hele brug demonteren en schoonmaken.

-edit- Check ook de varistor die erop zit op kortsluiting (na loshalen).

Ach als je het ding straks weer werkend hebt en heel het spul opgeschilderd hebt, heb je wel eer van je werk. Want het was eigenlijk in den beginne gewoon nog minder als schroot.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

en heb er al 2 sets in china Van besteld.25a En 40 amp

Je moet Chinese specs meestal door 5 tot 10 delen, hoe dan ook, de kans dat het echt 25 en 40A diodes zijn is vrij klein. Als je van gokken houdt gewoon doen. Ik zou ze zelf mbv een zware voeding eerst testen voordat ik ze zou gebruiken. Als de originele niet short zijn zou ik die gewoon hergebruiken, dat is veiliger dan Ali/Temu etc zooi of bij Farnell/mouser/RS/Digikey etc echte bestellen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Als die diodes een gewone brug vormen, kun je er ook iets als de PB5010 in zetten (50A@1000V en makkelijk te koelen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Gaat em niet worden.
Die "stud" diodes (DO-5 geloof ik) zijn een 3-fase brug en draaien met 1500 rpm mee op de as.
Dat kun je het beste "origineel" houden ivm balans en stevigheid.

Ik denk dat hier op het forum nog genoeg leden zijn die van die dikke diodes hebben liggen (voor verkoop of wegschenking).

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 27 oktober 2024 11:36:17 (26%)

Arco

Special Member

Volgens mij zijn het toch glasparel diodes op een print in foto #1...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
revado

Honourable Member

Het gaat nu weer om die ingeperste diodes op het anker, middelste foto halverwege het topic.
Maar het loopt lekker door elkaar allemaal in dit topic :)

Ik zou zelf alles eerst eens schoonmaken en gewoon meten voor er "ome Ali" zooi in gaat.
De kans dat de meesten nog werken is groter dan dat je iets op ali koopt wat aan de genoemde specs voldoet.
En dan gewoon bij een NL ( of bij BE in het geval van TS) leverancier kopen i nderdaad.

Ik had het inderdaad over die schroef diodes IN de generator. DO-5 / TO-203AB

Op zondag 27 oktober 2024 11:37:31 schreef Arco:
Volgens mij zijn het toch glasparel diodes op een print in foto #1...

Daar kun je inderdaad wel een bruggelijkrichter voor gebruiken. Zou zeker ook mijn voorkeur zijn.
Glasparel meuk zou ik ook niet in een generator willen hebben zitten, die breken namelijk nogal snel af.

revado

Honourable Member

Op zondag 27 oktober 2024 12:28:40 schreef henri62:
Ik had het inderdaad over die schroef diodes IN de generator.

[...]
Daar kun je inderdaad wel een bruggelijkrichter voor gebruiken. Zou zeker ook mijn voorkeur zijn.
Glasparen meuk zou ik ook niet in een generator willen hebben zitten, die breken namelijk nogal snel af.

+1

Mede daarom zaten ze ook ingegoten waarschijnlijk.

ja ik heb de diodes doorgemeten en zijn verder allemaal in orde.de varistore in het midden geeft ook niet door.ik heb ma eentje nodig en zal jullie raad gaan volgen om ze proper te maken en af te lezen.
ik ben weinig bezig met componenten en was gewoon bij oom ali gaan kijken omdat ik dus ook geen ervaring heb met de kwaliteit van daar.het is een oude machine die terug moet werken voor de dieren .
Wel heel blij met de uitleg die jullie bieden.

Op zondag 27 oktober 2024 09:29:24 schreef henri62:
Deze moet natuurlijk op 1500 rpm draaien anders heb je geen 50Hz natuurlijk.

Ik zat effe te bedenken dat die 3 dunne draadjes waarschijnlijk dan een hulpwikkeling is die naar de AVR (oid) gaat, een wat lagere spanning dan de 3x400V die normaal eruit komt, en ook geisoleerd van de hoofdwikkelingen.
Misschien 3x60V of zo?

Kijks eens of die 3 draden inderdaad gescheiden zijn?

Bij de Leroy Somer generator die ik een half jaar geleden had gerepareerd zat de AVR afgetakt op een 115V tussen aftakking van de hoofdwikkeling.
Wel tricky want alles hangt dus aan het life net dus het is goed oppassen geblazen als je zo'n ding wilt jumpstarten op het veld!
De uiteindelijke spanning op de veldwikkeling van de hulpgenerator was maar 11V of zo in nullast.
De diodes in die set waren 80A maar dat was ook een 275kVA generator.

-edit- Bij dit soort oxidatie gooi ik zo'n component in de schoonmaak azijn voor een paar uur, dan met een kwastje afborstelen, dat doet vaak wonderen.
Ik zou die hele brug demonteren en schoonmaken.

-edit- Check ook de varistor die erop zit op kortsluiting (na loshalen).

Ach als je het ding straks weer werkend hebt en heel het spul opgeschilderd hebt, heb je wel eer van je werk. Want het was eigenlijk in den beginne gewoon nog minder als schroot.

Inderdaad,heb hier ook avr van leroy somers en werkt op 115v.best dat ik nog niet geprobeerd had.