Netsnoeren strippen, isolatie beschadigd, veel gevloek.

Arco

Special Member

Inknippen rondom met de kniptang en dan isolatie eraf trekken. Vereist wel wat 'feeling' om juist in te knippen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Striptang gebruiken die kan nauwkeurig worden afgesteld zodat de aders niet worden geraakt.
Dat kan zowel met ronde als platte draad. Maar insnijden gaat ook goed oefen maar 50 keer dan krijg je het vanzelf in de vingers. Gaat dan ook sneller omdat niet eerst de tang hoeft te worden afgesteld.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 25 oktober 2024 20:55:19 (13%)

Insnijden, met een niet al te scherp mes. Kabel buigen het met het mes walsen, dus geen snijdende beweging maken.

Ik zeg niet dat het altijd goed gaat, en het vereist wat handigheid.

Als je het vaak moet doen, kun je een kabelmes kopen (van Weidmuller of zo), dan gaat het heel snel, en mits goed afgesteld, elke keer foutloos.

https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/9/0/90010800009999.jpg

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 25 oktober 2024 20:58:56 (30%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
keebrev

Special Member

Voor kabels YmvK gebruik ik deze:

Voor snoeren: stanley/afbreekmes. Eerst rondom licht insnijden, daarna buigen en kijken of de ader(s) zichtbaar zijn. Zoja, dan verder buigen rond de opening tot de isolatie los zit. Zo nee, herhaling van handelingen.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
benleentje

Golden Member

is dat ik nog een sneetje in de isolatie van de aders heb.

IK laat dat sneetje in 99% van de gevallen gewoon zitten. De kabels zelf zit toch altijd nog in een behuizing dus niemand die erbij kan. In het geval dat de kabels wel aanraakbaar zijn dan moet het over.

Als het bv meeraderige kabel is met stugge aders zeker die netwerk kabels dan is een sneetje in de isolatie al snel kabelbreuk.

Ook voor mij de tweede methode: insnijden met een scherp mes en het laatste stukje scheuren door de mantel te buigen. Vereist enige handigheid en voorzichtigheid. Het komt nog maar zelden voor dat ik de aderisolatie ook lichtjes beschadig (en dan inderdaad, rigoreus zijn, afknippen en opnieuw beginnen).

Soms gebruik ik ook een Knipex striptang om de ommanteling en de aderisolatie te verwijderen, en dat gaat ook heel vaak goed. Toch reserveer ik hem eigenlijk meer voor het fijne electronicawerk, niet voor dergelijk bot netsnoer stripwerk (m.u.v. de aderisolatie, waar ik die Knipex eigenlijk juist wel altijd voor gebruik). De gele Jokari is meer voor XMVK/YMVK, maar die strip ik meestal toch ook gewoon op de traditionele wijze met een scherp mis, simpelweg omdat een mes altijd binnen handbereik is en die Jokari eerst uit de gereedschapskoffer gepakt moet worden....

Overigens, die grijze coax-stripper op de foto? Dat was het 'slimme idee' van een vroegere baas, om ons snel 230V-netsnoer te laten strippen. Nadat ik tot tweemaal toe gereclameerd had dat dit gereedschap hier niet geschikt voor was (antwoord: 'dan moet je de diepte van de mesjes gewoon goed instellen!') heb ik niet verder tegengesputterd, hij vond mij sowieso toch al zo eigenwijs en pietluttig. Choose your battles wisely. Maar ik weet een aantal panden waar van de 100 gestripte 230V-draden, er 90-95 ook beschadigde aderisolatie heeft door gebruik van dit 'handig dingetje' door een collega. Elk gereedschap heeft z'n toepassing, en een coax stripper is niet bedoeld voor niet-coax. Toegegeven, hij had gelijk, het werkte *wel* snel....

(edit: allemachtig, toen ik begon met schrijven was er één repliek, nu ik klaar ben en post is het al een hele thread. :) De striptang van het type dat Raaf12 toont gebruik ik eigenlijk alleen voor VD-draad en de aders van XMVK/YMVK.)

set SCE to AUX.
Lucky Luke

Golden Member

Methode 2, of een striptang, maar een ander type dan RAAF12 toont.

https://www.stanleytools.co.uk/product/fmht0-96230/stanley-fatmax-auto…

De makerspace heeft iets dat hier op lijkt maar van Ali afkomstig is, dat werkt ook best aardig. Maar deze was ook maar iets van 15 euro bij nota bene bol*

Ik heb ook wel eens een kabelmes geprobeerd, maar die uit de 5-eurobak, en die is gewoon te lomp voor normaal netsnoer en bijgevolg alles dat ik tegenkom.

Ik werk meestal met veel dunnere draadjes...Waar die striptang zowaar ook mee uit de voeten kan, trouwens, al is het onhandig bij korte draadjes zoals onderop gaatjesprint, daarvoor zoek ik nog wat prettigers.

Maar voor netsnoeren is dit een prima tang.

*Bol is vaak duurder dan nodig. Maar mijn kerstpakket (toen ik dat nog had) is een tijdje een bol.com bon geweest en dan is het leuk dat ze ook bijvoorbeeld een striptang of een paraplu kunnen leveren. Eetbare kerstpakketten zijn toch mijn ding niet zo...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 25 oktober 2024 21:15:09 (12%)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

De tweede methode is hoe ik het als klein aartje leerde. Ik gebruik een vers smal afbreekmesje.
Het gaat een enkele keer mis, sommige (oude) kabel is wat mij gewoon niet fijn. Maar de tweede keer gaat het dan wel beter.

LuckyLuke, die Stanley striptang, bevalt die? Toen ik aan het kijken was voor een goede striptang heb ik uiteindelijk toch gekozen voor de (dure) Knipex en niet voor deze Stanley, omdat ik toch teveel negatieve ervaringen erover had gelezen.

De Knipex werkt uitmuntend (mag ook wel voor die prijs), maar de eerste 5-10 draden werkte hij maar zo-zo; pas daarna is hij elke draad eigenlijk 100% goed gaan strippen.

Voor OP: misschien is een tang als onderstaande ook bruikbaar voor u (mits de juiste mesjes, geschikt voor de grote diameter van mantelisolatie). Dit is een Vessel (met extra klodder rode nagellak om hem in één oogopslag te onderscheiden van een identiek exemplaar met andere mesjes) die ik eigenlijk erg weinig gebruik sinds ik de Knipex 10 heb.

set SCE to AUX.

Om netsnoer te strippen gebruik ik dit type tang. Vooraf voorzichtig een beetje insnijden met een scherp mesje op de gewenste plaats wil helpen. Dan blijft in ieder geval de isolatie van de binnenaders onbeschadigd. Je kan gelijk daarna de isolatie van de binnenaders afstrippen.
Lucky Luke hiervoor heeft een mooiere foto.

Lucky Luke

Golden Member

Op vrijdag 25 oktober 2024 21:18:11 schreef nonius:
LuckyLuke, die Stanley striptang, bevalt die?

Nwah. Voor netsnoeren enzo wel. Voor lange dunne draadjes ook wel. Voor korte dunne draadjes onderop gaatjesprint niet zo.

Maar, het hoeft niet per se een stanley te zijn, die van Ohm Pi is in feite dezelfde tang en er zijn nog aan aantal merken en merklozen met dit model.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 25 oktober 2024 21:27:43 (22%)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb die Stanley tang volgens mij, maar dan van de lidl!

Nooit gebruikt, want ik had 'm voor het krimpen van dingetjes gekocht (waarvoor ie niet goed bleek te werken) maar ik zal 'm eens voor de netsnoeren proberem.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Op vrijdag 25 oktober 2024 21:08:18 schreef nonius:

Overigens, die grijze coax-stripper op de foto? Dat was het 'slimme idee' van een vroegere baas, om ons snel 230V-netsnoer te laten strippen. Nadat ik tot tweemaal toe gereclameerd had dat dit gereedschap hier niet geschikt voor was (antwoord: 'dan moet je de diepte van de mesjes gewoon goed instellen!')

Met 2 imbusboutjes, als ik me goed herinner

De striptang van het type dat Raaf12 toont gebruik ik eigenlijk alleen voor VD-draad en de aders van XMVK/YMVK.)

Of montagedraad wat iets dikker is. Maar net zo goed met een platte bek tang en met enig gevoel de isolatie eraf strippen. Met PVC of siliconen voelt dat net weer anders. Er zijn ook striptangen die met warmte werken.
Beetje duur voor amateurgebruik.

fred101

Golden Member

Ik doe het met zo'n auto-striptang als Lucky Luke laat zien. Een van 35,= bij de bouwmarkt. Het ding valt ondertussen half uit elkaar maar blijft het verder prima doen. Er zit een of ander stelschroef op maar die staat altijd max ingedraaid omdat ik meestal dun montage draad moet strippen.
Voor dat dunner draad (+ binnen aders van netsnoer) gebruik ik die maar soms.

Meestal gebruik ik daarvoor zo'n tang als Nonius laat zien (die groene, ik heb 2 verschillende, de ene begint dunner, de ander eindigt dikker, mogelijk metrisch vs AWG, geen idee, nooit naar gekeken, die snijden mooi terwijl de auto-striptang de isolatie er meer afscheurt ) Ooit lang geleden beide op de CO stand in Rosmalen gekocht. Na wat TLC werkte ze perfect.

Voor dun draad gebruik ik deze als er weinig ruimte is en voor montage draad met een vaste kern zodat bij korte draadjes de binnen kern er niet uit wordt getrokken zoals bij die auto-striptang gebeurd.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 25 oktober 2024 21:59:30 (13%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
mvdk

Golden Member

Snij zo'n kabel of snoer aan alsof het onder spanning staat. Dan vind je vanzelf de meest veilige manier.

revado

Honourable Member

Ik knip ook rondom voorzichtig in, net als @Arco.
Daarna trek ik het stuk er af.
Ik strip ook altijd met de kniptang, ik heb een stripautomaat maar die gebruik ik alleen voor telefoonmultikabel als ik honderden aders moet strippen.

Rondom voorzichtig insnijden met een zakmes en dan flink buigen tot de mantel open "breekt" werkt ook.
Dat doe ik altijd met UTP kabel, daar breekt de mantel makkelijk van los.

bprosman

Golden Member

Hier ook rondom inknippen met een kleine kniptang, de kabel dubbelvouwen op de plaats waar de isolatie er af moeten, dan staat er mechanische spanning op en hoef je maar een stukje te knippen, de rest scheurt dan "vanzelf" in.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik deed het altijd zoals methode 2. Nu alleen nog bij speciale kabels die niet met de automatische striptang gaan of waar een groot gedeelte buitenmantel gestript moet worden (>7cm). Geduld, nooit dieper dan de mantel insnijden en een niet al te scherp mes: Dan is het niet zo moeilijk.

Een goede(!) automatische striptang heeft het strippen enorm verlichting gebracht. Koste toen rond de €100, maar nog altijd erg tevreden mee dat ik die investering heb gedaan!
Ik zag 'm bij nonius al op de foto staan: De Knipex 12 42 195. Stript (bijna) alle kabels tussen de 0,03 en 10mm2. Of het nou PVC, rubber of het harde teflon achtige spul is; draad of koord, meeraderig met of zonder (gevlochten) afscherming en zelfs smalle bandkabel. Ideaal.

R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED

meestal rondom inknippen, maar is het veel stripwerk achtereen dan het jokarimes wat toch het snelste werkt. bij dikke kabel of rml de kabelschaar eens een keer rond trekken werkt ook prima. die datastrippers gebruik ik nooit en striptang met dat stelschroefje ook nooit. een weidmuller stripax ook geregeld met kasten bouwen, heb een model wat de dikkere aders als 6 en 10-16 goed stript. zie dat die van nonius metalen bekken heeft, dat scheelt wel want het komt wel voor dat de draad slipt en dat ook een tijd blijft doen tot het vuil uit de grip is gehaald.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fripster

Golden Member

Voor YMvK is de Jokari het beste. Die gebruikten we ook in de kabelfabriek. Voor soepele kabels is de 2e/walsmethode het beste naar mijn mening, maar die kost inderdaad enige oefening...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op zaterdag 26 oktober 2024 09:41:54 schreef fripster:
Voor YmvK is de Jokari het beste. Die gebruikten we ook in de kabelfabriek. Voor soepele kabels is de 2e/walsmethode het beste naar mijn mening, maar die kost inderdaad enige oefening...

een enkele kabel ff stekker aanzetten oid doe ik met zijkniptang strippen. heb dat zo aangeleerd sinds mn 7e. collega's gebruiken die striptang met stelschroef, maar vind dat niks. een kabelmesje als een datastripper raak je sneller de aders mee. kniptang gaat naar je hand staan. jokarimes is goed, maar als je van de ene naar de andere kabel gaat ( bij een industrie kast aansluiten bijv ) is het wel ellende, want snijdiepte instelling is belangrijk om de aders niet te raken. bij de huidige ymvk is max snijdiepte goed, bij oudere kabels weer niet en bij xmvk moet die nog lager.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik gebruik twee methodes.
- rondom insnijden met een mes, maar net niet helemaal door. Dan heen en weer buigen om het laatste vliesje te breken.
Werkt het beste met een scherp mes, dan hoef je weinig druk uit te oefenen en heb je meer controle over de snijdiepte.

- rondom krabbelen met een kniptang. Geldt hetzelfde voor als bij de eerste methode. Hoe scherper de tang, hoe meer controle je hebt over het resultaat.

Arco

Special Member

Zo'n speciale 'mantelinsnijder' is handig als je meestal met dezelfde kabels werkt met een dikke mantel.

Als je diverse kabelsoorten door elkaar gebruikt is het niet een kwestie van 'gaat het ooit mis', maar 'wanneer gaat het mis'...
(Als 'ie op xMvK staat afgesteld, en je gebruikt hem op telefoon/data/netwerkkabel, dan is meteen de buitenste laag aders mee verdwenen... :+ )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ik snij het snoer altijd over de lengte iets in en dan trek je de aders er zo uit zonder beschadigen

Kabel doe ik met een kabelmes.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Henry S.

Moderator

Het liefts met een Jokari (met mes graag) en anders Methode 2.

Kabel rondbuigen, de buitenste laag insnijden, beetje wrikken doet de rest.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.